PI2NOS terug

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI2NOS terug

#16 Bericht door Randy »

PD8MJW schreef:Ook is het jammer dat ie samen zit met Heerhugowaard.
Heerhugowaard gebruikt 88.5 als CTCSS toon dus daar zal je op kunnen filteren. Probleem is dat CTCSS nog wel eens afgeschakeld wordt en kan me voorstellen dat het dan een ramp is. Even een roep geven naar Steven, wellicht is die nog niet op de hoogte van het nieuwe relais in IJsselstijn.

Ik zal morgen thuis eens proberen op de indoor antenne op zolder, kijken of ik wat kan krijgen.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: PI2NOS terug

#17 Bericht door PF9ZX »

Als ik al wat hoor op PI3UTR dan ook op Heerhugowaard.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

PD3AT
Berichten: 293
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:16
Roepletters: test
Locatie: Oostendorp

Re: PI2NOS terug

#18 Bericht door PD3AT »

PD8MJW schreef:Als ik al wat hoor op PI3UTR dan ook op Heerhugowaard.
Het knalt hier op 2 en 70 binnen
Yaesu ft 817
Kpo dx5000
Hb9CV voor twee en zeventig
Dipool twee keer 10
End Fed Twintig meter

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI2NOS terug

#19 Bericht door Randy »

Ik had een porto in de tas zitten. Op Amsterdam CS komt NOS in ieder geval kraakvrij binnen. En dan zit ik nog in de trein onder de kap van het station.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: PI2NOS terug

#20 Bericht door PA3BAS »

Heb utrecht gewerkt vandaag vanuit de auto. De extremen op een rijtje:

Hij staat heel erg smal en de squelch lijkt wat hoog te staan. Ik heb problemen vanuit de auto. Verbinding wordt vaak geplaagd door van de repeater vallen. Kan te maken hebben met het niet detecteren van de subtoon.... Ik weet het niet.

Gesproken met een vlaams station on5kto meen ik
Gesproken met een haags station
Station uit dordrecht gehoord
Pd0mv gehoord :mrgreen:

Al met al een hele leuke repeater met bijna landelijk bereik. Ik denk wel dat er wat gefinetuned moet worden. De repeater is tenslotte pas 1 dag officieel in de lucht, dus ik denk dat dat goed gaat

Pi2nos lijkt het ook best wel goed te doen!
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: PI2NOS terug

#21 Bericht door PF9ZX »

Ik sprak net een dorpsgenoot metg hetzelfde probleem. Mogelijk is de plaatsing van de antenne niet gunstig voor Grootebroek.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: PI2NOS terug

#22 Bericht door Aeolus »

Hier komt ie op de thuislokatie (Brummen) helaas ook niet binnen. Had het er gisteren al even over met pa2old, en desondanks dat ben niet zo heel ver bij mij vandaan zit, zit ik met park de veluwezoom en de utrechtse heuvelrug die er tussen zit, waar hij bij beiden er net langsheen gaat. Wellicht binnenkort eens even de diamond x30 upgraden naar een x50, en hem op het dak zetten ipv op zolder... dat zou al e.e.a. uit moeten maken voor mijn 2 meter ontvangst, alhoewel het nog steeds de vraag wordt of het dan gaat lukken, gelet op bovenstaande omstandigheden.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: PI2NOS terug

#23 Bericht door PA3BAS »

Raymond,

Ik ken Ben ook en weet ook ongeveer waar hij woont. De nieuwe repeater Utrecht kan ik vanuit huis prima horen. Of ik 'm ook kan werken weet ik niet, maar ik heb goede hoop. Heuvels in de buurt maken wel veel uit. Ik kan tot knooppunt Waterberg op de A12 en dan nog een stukje over de Schelmseweg de repeater Amersfoort gebruiken. Thuis in Velp lukt dat alleen met wat condities. Anders krijg ik een hoop commentaar over teveel geruis en andere ellende.

PE1NDK en PH0NY uit Westervoort kunnen Amersfoort goed werken en PE1NDK kan ook Utrecht goed werken.

Hoogte maakt wel veel uit, dus gooi die stok de hoogt in! :mrgreen:
.... But will it blend?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PI2NOS terug

#24 Bericht door pc1mb »

PI3UTR lijkt een bijzonder groot bereik te hebben. Gister even meegeluisterd, en degenen die hun station op orde hebben qua zwaai en modulatie kwamen er op behoorlijk grote afstanden kraakhelder overheen met amper ruis. Tot Belgie en Duitsland aan toe (die laatsten wel met hoog geplaatste antennes).

Vanuit de auto was 10 wattjes met een JWX raamantenne voldoende om 'm vanaf de zuiderzeebodem (dus ruim onder NAP) te kunnen werken rond Almere.

In Lelystad viel ik eraf, maar dan hebben we het al over 63km hemelsbreed vanaf de lokatie op de Gerbrandytoren. Ging op een viaduct (~0m NAP schat ik zo) trouwens weer prima. Wellicht dat het op de A6 ook nog zou gaan. Op het randje dus. Daarmee is het met enige afstand de verste repeater die ik mobiel kan werken.

Wat opviel was inderdaad dat-ie moeite had met stations waarvan de zwaai of modulatie te groot was. Andere repeaters zijn daar inderdaad toleranter in, maar eigenlijk vind ik het voor het gehoor wel een prima plan dat die stations nu hun modulatie/zwaai op orde maken voor PI3UTR :wink: En het draagt ook bij aan het bereik natuurlijk, om 'm niet te breed te zetten. Dus prima zo... ik zou er vooral niet meer aankomen eigenlijk :wink:

(Helaas hoor ik licht clippende stations heel vaak goeie modulatie rapporten krijgen, en sommige niet clippende stations worden vervolgens te zacht genoemd, terwijl ze dat niet altijd echt zijn. Tja, wel zachter dan licht overmodulerende stations natuurlijk... Nuja, ik zal wel een kritischer oor hebben dan gemiddeld...)

Theo

Re: PI2NOS terug

#25 Bericht door Theo »

Nu even geluisterd, ik hoor het net boven de ruis uit komen.
Gistermorgen toch betere condities gehad.
Maar net beluisterbaar is een knappe prestatie, ik ben jaloers op de locatie hoogte.
Hoogte is de truc voor dit soort dingen, en dan een drupje vermogen er bij :D

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

Re: PI2NOS terug

#26 Bericht door Johan PD1JMB »

Erg blij dat er weer repeaters van formaat QRV komen. :D Vanavond de boel ook maar eens testen en de frequenties op mijn stream zetten!
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

pd5hw
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:42
Locatie: Wolvega
Contacteer:

Re: PI2NOS terug

#27 Bericht door pd5hw »

Repeater komt hier ook uitstekend binnen, Signaalsterkte 8. Helaas gaat de repeater in Emmen ook open
als ik in de lucht kom, Emmen blijft dan even hangen en dat geeft behoorlijk inteferentie hier in Wolvega.

73's

PD5HW

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: PI2NOS terug

#28 Bericht door PE5PVB »

Overigens moet ik er even bijvermelden dat ik een mobiele antenne op de porto ( alinco DJ-V5) heb geschroefd : een Slim Gainer AZ510 , een dualband antenne van 1 meter lang
Dat ding werkt vele malen beter dan het veel te korte standard rubberduckie waarop ik zeer zeker niks had gehoord boven op die bult.
Gaat niet goed komen, je hebt nu geen groundplane. Antenne zal dus niet goed werken.

PI3UTR komt in Oisterwijk gewoon S9+60 binnen op mijn X-30 op de schoorsteen. Mocht ie wat minder (of niet) binnenkomen, dan moet je natuurlijk wel even naar de afstand tot je huis kijken en het reliëf (kun je met google earth mooi zien). Ik weet ook niet hoe de antennes staan, die toren is natuurlijk van zichzelf een goede reflector en mocht de antenne net aan de verkeerde kant voor jou staan, dan zal het niet goedkomen. Ik weet niet op welke antennelaag er wordt uitgezonden? Zijn het de 4 gekoppelde semafoon antenne's?

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: PI2NOS terug

#29 Bericht door PA1Bj »

Beste om's ,

Het moet wel kloppen dat er in Emmen nauwelijks iets te horen is.
Heb eens wat kaartjes gemaakt met Radio Mobile, ook van PI3UTR.
Deze gelden voor een ontvangst-antenne van 0dBd op 2 meter hoogte in het vrije veld.
Op mijn qth is PI2NOS - S1 en PI3UTR- S8. Maar dit op 11 meter hoogte.

73' pa1bj
Bijlagen
PI3UTR MOBIEL.jpg
PI2NOS.jpg

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: PI2NOS terug

#30 Bericht door PE7EB »

PE5PVB schreef:
een dualband antenne van 1 meter lang
Gaat niet goed komen, je hebt nu geen groundplane. Antenne zal dus niet goed werken.
Valt bij een halve golf en daar praten we hier over wel mee :)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie