SPI Repeater Controller

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

SPI Repeater Controller

#1 Bericht door PA0LMD »

Ik ben bezig om de repeater controller van SPI type 20120100 te implementeren in een nieuwe PI3APD repeater.
Dit in het kader van een upgrade naar 12,5 kHz raster en CTCSS .

Ik krijg de controller niet aan de gang, helaas is de documentatie nogal summier ( voorzichtig gezegd) en is support van SPI moeizaam of afwezig.

Vraag : wie heeft er ervaring met deze controller ??

73
Leo
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SPI Repeater Controller

#2 Bericht door PA0ETE »

Hallo Leo,

Ik heb er ervaring mee, maar dat is al wel een tijdje geleden. Ik ken ook de bedenker ervan, die zal je graag helpen. Hij is wel eens traag met mail beantwoorden, maar als je belt dan helpt hij je graag.

Behalve ikzelf is er ook eentje in gebruik bij de groep in Delfzijl. Als ik me niet vergis zit ie daar in de 70 cm-repeater. Er zijn overigens meerdere controllers van SPI, volgens mij allemaal redelijk hetzelfde, alleen in praktische uitvoering qua componenten anders. Ze zijn bedacht voor de inmiddels niet meer bestaande 23cm-repeater van Haarlem. Zowel de groep Delfzijl als ikzelf zijn debug-informanten geweest van de meest recente versie (een klein printje met vrijwel alleen SMD-componenten).

Als ik me niet vergis heb je voor CTCSS trouwens zoals bij de meeste controllers een aparte CTCSS encoder/decoder nodig.

Ik heb volgens mij alle documentatie nog, dus ik wil best even meedenken, hier, via de mail, of aan de telefoon.

Groet!
John

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: SPI Repeater Controller

#3 Bericht door PA0LMD »

Hallo John,

De controller die ik heb is de laatste SMD versie, 1750 Hz en CTCSS is geintegreerd in deze controller.
Hij reageert daar ook wel op maar het probleem is dat de PTT uitgang niet laag gaat anders dan direct na inschakelen ( callgever) en om de 10 minuten ( ook callgever )

Ik heb dus het idee dat ie stuk is.


73
Leo
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SPI Repeater Controller

#4 Bericht door PA0ETE »

Dit is een veel gebruikte externe CTCSS-decoder/encoder voor repeaters in de VS. O.a. in de handleiding van de NHRC-3.1 die ik heb wordt deze aanbevolen:

http://www.com-spec.com/ts64.htm

Meerdere controllers die ik ken zijn standaard geschikt voor interfacing met de TS-64.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: SPI Repeater Controller

#5 Bericht door pa0ejh »

Leo , ik lees op de site van SPI dat de repeater alleen opent op 1750 of Ctcss , misschien moet je de Ctcss uitgang pen8 doorverbinden met de CarrierDetect ingang pen3....

Wel vreemd dat er een RS485 aansluiting op zit en geen RS232 . .

Ook zie ik geen instelling voor de Ctcss toonkeuze...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: SPI Repeater Controller

#6 Bericht door PA0LMD »

PA0ETE schreef:Dit is een veel gebruikte externe CTCSS-decoder/encoder voor repeaters in de VS. O.a. in de handleiding van de NHRC-3.1 die ik heb wordt deze aanbevolen:

http://www.com-spec.com/ts64.htm

Meerdere controllers die ik ken zijn standaard geschikt voor interfacing met de TS-64.
John,
Ja, de TS-64 ken ik maar de SPI controller heeft dat allemaal al aan boord ( als het werkt)
Kijk maar eens op zijn website, dit is een controller die pas één jaar leverbaar is.
Meten is (z)weten

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: SPI Repeater Controller

#7 Bericht door PA0LMD »

pa0ejh schreef:Leo , ik lees op de site van SPI dat de repeater alleen opent op 1750 of Ctcss , misschien moet je de Ctcss uitgang pen8 doorverbinden met de CarrierDetect ingang pen3....

Wel vreemd dat er een RS485 aansluiting op zit en geen RS232 . .

Ook zie ik geen instelling voor de Ctcss toonkeuze...
Hallo Egbert,

ja, klopt, hij opent op CTCSS of 1750 Hz.
CTCSS uitgang zal ik eens verbinden met CD ingang, maar gezien de beschrijving is het de bedoeling dat CD op de RX wordt aangesloten.

CTCSS decode toonkeuze is niet te wijzigen, moet je opgeven bij de bestelling.
In ons geval ( Apeldoorn) dus 77 Hz, en die detectie werkt ook , althans het betreffende ledje gaat branden.

En wat je via de RS-485 kunt doen is onduidelijk, er wordt in de bescheiden doc met geen woord over gerept.

73
Leo
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SPI Repeater Controller

#8 Bericht door PA0ETE »

Ik heb de RS485 niet gebruikt voor het programmeren. Als je met een 3,5 mm jack een ontvanger op de controller aansluit, kun je met een zendontvanger met DTMF de parameters veranderen, en ook permanent opslaan. D.w.z. de stroom eraf en de parameters blijven bewaard.

Er zit idd geen CTCSS in.

CTCSS of 1750 (dat zit er wel in) programmeren kan via een code. Je moet dan een lang getal intikken waar ook de pincode in zit. Je kunt dan kiezen: Carrier Detect, 1750 Hz, CTCSS of CTCSS+1750Hz.

Ik heb een blad met al die programmeercodes gevonden, helaas nog geen blad met het aansluitschema voor de connector. Ik heb verder een uitdraai met hoe ik hem geprogrammeerd heb. Die uitdraai is door SPI gemaakt. Als je wilt kan ik die dingen voor je scannen.

Ik denk dat als je de pincode niet hebt, dat het dan het makkelijkst is om het ding door hen te laten programmeren, zelfs als dat 25 euro kost of zo. Op zich kun je de code wel raden. Ik zal daar niet over in detail treden, je moet daar wel de nodige inside kennis voor hebben maar dat kan ik je wel uitleggen. Dat kost wel een paar uur puzzelen om erachter te komen. Als je een ontvanger aansluit kun je aan de ledjes zien of de controller voldoende audio krijgt om de DTMF te laten werken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SPI Repeater Controller

#9 Bericht door PA0ETE »

Ik lees pas nu wat je schrijft. (Eerst de pagina refreshen dan typen is altijd wel een goed idee :-) )

Ik denk dat je dan inderdaad een andere hebt. Ik wil wel eens proberen of het lukt om met SPI in contact te komen. Ik heb de eigenaar een paar keer voor het blad Verbinding geïnterviewd dus ik ken hem wat beter dan de gemiddelde klant :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SPI Repeater Controller

#10 Bericht door PA0ETE »

Trouwens Egbert ook leuk om jou hier tegen te komen. Dat is alweer een poos geleden!

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: SPI Repeater Controller

#11 Bericht door PA0LMD »

PA0ETE schreef:Ik lees pas nu wat je schrijft. (Eerst de pagina refreshen dan typen is altijd wel een goed idee :-) )

Ik denk dat je dan inderdaad een andere hebt. Ik wil wel eens proberen of het lukt om met SPI in contact te komen. Ik heb de eigenaar een paar keer voor het blad Verbinding geïnterviewd dus ik ken hem wat beter dan de gemiddelde klant :-)

Ik heb na aandringen een email van Rob gehad........ hij heeft het erg druk en kan me nog niet antwoorden...
Een SPI controllers is m.i. niet echt een aanrader wegens de niet aanwezige support.
Meten is (z)weten

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: SPI Repeater Controller

#12 Bericht door PA0LMD »

pa0ejh schreef:Leo , ik lees op de site van SPI dat de repeater alleen opent op 1750 of Ctcss , misschien moet je de Ctcss uitgang pen8 doorverbinden met de CarrierDetect ingang pen3....

Wel vreemd dat er een RS485 aansluiting op zit en geen RS232 . .

Ook zie ik geen instelling voor de Ctcss toonkeuze...
Ik heb pen 8 met pen 3 doorverbonden, helaas geen succes....
Meten is (z)weten

Theo

Re: SPI Repeater Controller

#13 Bericht door Theo »

Ik weet haast wel zeker dat dit soort zaken ons er toen van overtuigt hebben, om zelf wat te maken.
En wat een ieder zelf kan veranderen.
PI3ZOD is het zoek woord, je vind dan de controller en software voor de besturing.
Niet dat dat het einde is, niet, maar wel goedkoop en redelijk gevoelig in de ruis.
Het spreekwoord zegt ook, in de "staart" zit het venijn ? :D

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: SPI Repeater Controller

#14 Bericht door PA0LMD »

Theo schreef:Ik weet haast wel zeker dat dit soort zaken ons er toen van overtuigt hebben, om zelf wat te maken.
En wat een ieder zelf kan veranderen.
PI3ZOD is het zoek woord, je vind dan de controller en software voor de besturing.
Niet dat dat het einde is, niet, maar wel goedkoop en redelijk gevoelig in de ruis.
Het spreekwoord zegt ook, in de "staart" zit het venijn ? :D

Hartelijk dank, ik ga even kijken...
Meten is (z)weten

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: SPI Repeater Controller

#15 Bericht door PA0LMD »

Theo schreef:Ik weet haast wel zeker dat dit soort zaken ons er toen van overtuigt hebben, om zelf wat te maken.
En wat een ieder zelf kan veranderen.
PI3ZOD is het zoek woord, je vind dan de controller en software voor de besturing.
Niet dat dat het einde is, niet, maar wel goedkoop en redelijk gevoelig in de ruis.
Het spreekwoord zegt ook, in de "staart" zit het venijn ? :D

Gekeken........dat is wel erg oud Theo, met een 6502 en zonder CTCSS.
Daar moeten we voor PI3APD maar niet meer aan beginnen.
Meten is (z)weten

Plaats reactie