HobbyScoop Voorstel

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

HobbyScoop Voorstel

#1 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,

Rhenen, 20-08-2018

Voorstel van PA3BNX
-------------------


Om het de jagers makkelijker te maken om piraten
te grazen te nemen op de NOS en UTR landelijke repeaters
Zouden we een actuele lijst moeten hebben met actieve (lees uitzendende)
alleen thuis stations op de repeater in formaat van bv:


Callsign,Latitude,Longitude,Time stamp

(Dus geen adressen en namen) evt QTHlocator ipv Lat en Longitude.

Alles is natuurlijk vrijwillig.


Deze lijst kan dan makkelijk geconverteerd worden naar label of waypoints file
in bv RDFMapper, SigTrax, APRSIS32, UIView32,MyMapping, GoogleEarth etc.


Waar iedere regelmatige gebruiker van PI2NOS or PI3UTR vrijwillig
deze velden invult en actueel houdt.

Daarna moet het mogelijk zijn steeds de actuele lijst
te downloaden door de jagers en peilers en te gebruiken in de Software peil en
andere map display programma's

Privacy wet in acht nemen!

Eventueel geconverteerd in diverse formaten zoals bv kml files.


Zodat de jagers een idee hebben wie waar zit en een valide callsign heeft.

Deze lijst moet gemakkelijk maar wel gevalideerd toegankelijk zijn
voor alle PI2NOS en PI3NOS gebruikers.
Zodat een gevalideerde amateur alleen zijn eigen gegevens kan veranderen / verwijderen.

Ik denk dat dit bereikbaar zou moeten zijn op de HobbyScoop.nl site.


De HobbyScoop site geeft inzicht op welke ontvangers de piraten hoorbaar is.

Daarna kan een team ter plekke het peilen ter hand nemen.

Door het grote aantal gebruikers is het handig voor de jagers om
legale gebruikers van de repeaters geplot op de kaart te hebben.
Om peil apparatuur te ijker en kalibreren.

Wat ook zou kunnen een peil-chat-kanaal op de Hobbyscoop.nl site waar je ook moet inloggen
voordat je kunt meelezen en chatten enzo.


Nou reacties en akties graag in dit draadje....
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

-Verwijderd account

Re: HobbyScoop Voorstel

#2 Bericht door -Verwijderd account »

Wat denk je of wil je hiermee bereiken?
Stel, je weet zeker waar het ongewenste signaal vandaan komt (dat is immers waar je over spreekt, het hoeft helemaal geen piraat te zijn namelijk), wat wil je/jullie dan gaan doen? Enkel registreren van de waarneming? Of verwacht je dat AT gelijk op commando in actie gaat komen?

Het is eigenlijk alleen leerzaam om het peilen te leren voor de vossejachten. Voor diegenen dus voor wie de vossenjachten een nieuwe activiteit is.

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: HobbyScoop Voorstel

#3 Bericht door Willem-PA5WK »

denk dat lodewijk er persoonlijk met de honkbalknuppel heen gaat
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: HobbyScoop Voorstel

#4 Bericht door PA4WK »

Hallo Lodewijk,
heb je al met het team van Hobbyscoop overlegt of hier behoefte aan is?
Groet Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: HobbyScoop Voorstel

#5 Bericht door pe1br »

PE2CH schreef:het hoeft helemaal geen piraat te zijn namelijk
Iedereen die zijn callsign bewust niet noemt is een piraat ook al heeft die wel een call.

rexlisa
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 aug 2011, 22:53
Roepletters: pd1rj

Re: HobbyScoop Voorstel

#6 Bericht door rexlisa »

Hoi Lodewijk,

De vraag is of het hobbyscoop team het wel waardeerd als je ze helpt... heb er zo mijn bedenkingen over, na (weer) een geslaagde peilaktie een week geleden.

Denk overigens dat je de "lastposten (piraat/zendamateur)" er meer mee treft om openlijk op een site de grove plaatsbepaling inkl. een geluidsfragment te zetten na een geslaagde peiling. Niet om "27 mc" praktijken te bevorderen, maar wel om te laten zien dat we weten wie en waar de lastposten zitten.
En bedenk ook dat de LPD piraten van vandaag de repeater misbruikers worden van morgen. Dus ook die in kaart brengen.....

mvg
Rene (PD1RJ)

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: HobbyScoop Voorstel

#7 Bericht door PE1LGW »

Op zich lijkt het idee best goed.
Nu heb ik zelf geen goed woord over voor de personen die de zaak verzieken op de repeaters.
Maar denk dat je tegen wat problemen aan gaat lopen, als je mogelijk een station gaat uitpeilen.
Ook juridisch hangen hier wel wat kant tekeningen en vraagtekens aan.
Maar wat ga je doen als je een mogelijke locatie hebt van een stoor zender hebt gevonden.
Je kan niets, en mag niets doen.
Alleen contact opnemen met AT.

Heb in het verleden eens alle repeaters beheerders info gevraagd, om de juiste gegevens door te geven van locatie frequentie en ctcss toon, menig beheerder gaf geen of weinig reactie.
Of een reactie we geven niet de juiste locatie van de repeaters niet vrij.
Reden was voor deze opvraag omdat er diverse onjuist heden staan in diverse repeater data base info sites, ook nog tot op de dag van vandaag.
Nu ga je bijna zelfde vragen aan amateurs.

Maar als een ondernemer een foto plaats van oplichters worden die al op de vingers getikt door de bond van wet overtreders, dit is geen grap die bestaat echt, omdat dit strafbaar is.
Persoonlijk en ben niet de enige, heb al bezwaar gemaakt op de antenne registratie, omdat deze openbaar is voor iedereen.
Was ook een totaal onnodige vraag van AT, was maar een vraag nodig voor AT, ben je nog actief als amateur op het adres wat op het briefhoofd staat, dan wel op welk adres dan wel.

AT gebruikt deze registratie, indien er ergens storing is en dan kloppen ze bij ons amateurs op de deur, en niet bij mijn buurman die een spriet heeft staan, die 10 meter boven het dak uitsteekt.
Ja krijg je als antwoord, die is bij ons niet bekent, omdat deze niet is geregistreerd bij ons.
Nu ontkent AT glas hard dat dit zo werkt, maar staan wel tot twee keer op mijn stoep, met de vraag mogen we even binnen kijken.
Nu ben ik thuis weinig of niet actief op HF banden, alleen op 2 meter en 70 cm.
Laten we eerlijk zijn als er iemand is die slechte WIFI heeft, steekt een ZIGGO monteur de vinger uit naar een zendamateur die in de straat woont.
We zijn op dit gebied altijd de klos.

Kan je nog wel meer voorbeelden geven.

Nu snap ik zeker wel dat de personen die de zaak verzieken moet worden aangepakt, alleen dit is, en blijft een moeilijk probleem.
En niet of nauwelijks is op te lossen, zwaar straffen lijkt ook niet te werken, ik heb zelf ook geen juiste oplossing.
Negeren lijkt nog het beste te werken en zeker niet op de band er tegen in gaan.

MVG PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: HobbyScoop Voorstel

#8 Bericht door PA1AIS »

pe1br schreef:
PE2CH schreef:het hoeft helemaal geen piraat te zijn namelijk
Iedereen die zijn callsign bewust niet noemt is een piraat ook al heeft die wel een call.
Zou op het forum ook niet misstaan 8)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: HobbyScoop Voorstel

#9 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,

De bedoeling is natuurlijk om AT van betere gegevens te voorzien
zodat ze er minder man uren in moeten stoppen.


Nogmaals de bedoeling is om de actieve jagers te helpen.
En peil apparatuur te calibreren zonder steeds veel tijd kwijt te zijn
aan opzoeken calibratie punten.

En het is vrijwillig.

Ik kan het ook zelf maken door bij Callsigns de Lat en log op te zoeken op diverse plekken
op het internet.
maar waarom zouden we dit werkje niet door de gebruikers van PI2NOS en PI3UTR laten
opknappen...

In Sigtrax en in RDFMapper moet een mogelijkheid gemaakt
worden om *.pos files o.i.d. te laden.

In APRSIS32 en UIV32 heet het een overlay of label

Vele handen maken lichter werk...
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

-Verwijderd account

Re: HobbyScoop Voorstel

#10 Bericht door -Verwijderd account »

Dopp schreef: In Sigtrax en in RDFMapper moet een mogelijkheid gemaakt
worden om *.pos files o.i.d. te laden.

In APRSIS32 en UIV32 heet het een overlay of label

Vele handen maken lichter werk...
Met KiwiSDR zou dit kennelijk ook goed kunnen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: HobbyScoop Voorstel

#11 Bericht door PA3DJS »

Als het er om gaat om AT van meer/betere data te voorzien, is een project samen met Stichting Skoop de beste insteek. Zij hebben hoge posities, en dan kan je over een behoorlijke afstand een goede azimuth krijgen. Als je dan outputs van meerdere peilers hebt, kun je een (grove) positie bepalen.

Als dan eenmaal een grove positie bekend is, zou je met remote peilers (die je snel ergens neer kunt zetten) de nauwkeurigheid op kunnen voeren. Natuurlijk moeten zulke systemen gekoppeld zijn zodat je de lijntjes van verschillende posities op één kaart kunt zetten, en beschikbaar kunt stellen aan de mobiele peilteams.

Kalibreren van een systeem dat op "de" hoge opstelpunten staat, heeft in mijn ogen alleen zin, als je zoveel mogelijk omgevingsfactoren uit kunt schakelen die invloed hebben op de azimuth van het golffront dat de peiler treft. Zit je bijvoorbeeld dicht bij een hoge flat, dan ben je als station minder interessant om op te kalibreren. Je zult dus een aantal gunstig gelegen stations moeten selecteren die af en toe meehelpen. Zoiets lijkt mij wel te regelen zonder de lijst.

Voor het kaliberen van systemen in voertuigen, zie ik geen meerwaarde in een lijst met posities van zendamateurs. Dat doe je in een open veld met een geschikte bron.

Heeft het grote systeem samen met de remote peilers een leuke positie te pakken, dan zullen de mobiele peilteams standby moeten staan om snel uit te kunnen rukken. Dat organiseer je niet zomaar vanwege dat de combinatie van: juiste spullen, tijd, plek, geschikt voertuig en fysieke toestand operator een niet veel voorkomende is.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: HobbyScoop Voorstel

#12 Bericht door elsinga »

Qua peilen kan de crew van PI2NOS al vrij veel, ze hebben al de MLAT overlay die vaak vrij aardig de locatie aangeeft (op basis van het tijdsverschil van binnenkomst van signalen). MLAT kan nauwkeuriger door het bijplaatsen van ontvangers (je hebt er minimaal 3 nodig voor een goede plaatsbepaling en bij QRP is dat lang niet altijd zo), dus wellicht help je ze daar meer mee. Geen idee of er in den lande al meer van deze onzichtbare ontvangers staan.

Daarnaast moet een intruder voor de nauwkeurigheid nog met de hand uitgepeild worden. Wellicht dat ook daar nog hulp gewenst is.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: HobbyScoop Voorstel

#13 Bericht door PE2AAB »

:idea: Een goede tip;

Luister op de ingang. Geef eventueel door als je iets ontvangt, welke regio, welke richting, tijdstippen.
Dit is zeker interessant als het een Baofeng gebruiker betreft; een goede uitgangspositie voor het AT om verder te peilen.

Er is hiervoor een speciaal email adres ingericht bij AT: repeaterstoringen apenstaartje agentschaptelecom punt nl
Meer info: https://www.agentschaptelecom.nl/actuee ... ndamateurs
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: HobbyScoop Voorstel

#14 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,


De petitie van PD3EEF

https://www.petities24.com/het_instandh ... ap_telecom
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Plaats reactie