Cursus geven aan jeugd

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Cursus geven aan jeugd

#1 Bericht door PA1BVH »

Tijdens de afgelopen JOTA zijn er bij onze scouting groep een aantal jeugdleden zodanig geïnteresseerd geraakt, dat ik samen met een amateur is spe hebben besloten om een "cursus" te gaan geven aan leden van onze scouting groep.

Geen van beide heeft dit echter eerder gedaan :oops: maar een goede scout zal elkaar altijd helpen (geld dit ook niet voor zendamateurs?) Natuurlijk hebben we meteen aangeven dat dit voor ons de eerste keer gaat worden maar dat vonden ze niet erg, samen komen we er wel uit is de gedachte....

Heeft iemand hier op dit forum nog tips?

Alvast bedankt!
member of:PI4SBR

PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: Cursus geven aan jeugd

#2 Bericht door PA3FYE »

Geert Paulides, PA7ZEE heeft op de DVRA 2011 een leuke lezing gehouden over zijn activiteiten met jeugd. http://www.veron.nl/vereniging/details/ ... issie.html
Hij is DE man, die je kan helpen.

73 de Jacob
2B^!2B=>?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Cursus geven aan jeugd

#3 Bericht door coolepascal »

Ik ben ook nooit te beroerd om even te helpen.
Al heel wat lui door het examen gehaald
Echter het initiatief moet bij je zelf liggen. ik help enkel, het examen doe je maar lekker zelf.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Cursus geven aan jeugd

#4 Bericht door PA3BAS »

Uit eigen ervaring:

Kijk heel erg goed of ze het nog allemaal kunnen volgen. Een kwartier vol de aandacht erbij is écht heel veel.

Zorg dat de kinderen een framework krijgen om de te verkrijgen kennis aan te hangen. Een aantal keren een qso maken, zeker onder minder ideale omstandigheden haalt ineens alle onduidelijkheden weg over het gebruik van q-codes en spel-alfabet. De verbazing kan ook groot zijn als ze merken dat een qso in een vreemde taal wel ineens een verstaanbare call oplevert.

Wissel theorie af met praktijk. Laat maar zien hoe zo'n apparaat er nou van binnen uitziet. Laat ze maar met een multimeter weerstanden parallel en in serie meten. (leren ze gelijk hoe een multimeter werkt.) Laat ze dat zelf doen, en laat ze ook stuntelen als dat gebeurd. Het is voor hun veel leuker om het echt helemaal zelf te doen. Leren ze ook echt veel meer van. Samenwerken tussen twee kids is goed!

Mijn ervaring is dat meisjes vaak sneller stof oppikken, en veel beter kunnen solderen bijvoorbeeld. Minder jonge honden gedrag... :)

Ga niet teveel 'nerden' (teveel in details treden die jij wel heel interessant vindt maar die de kinderen werkelijk helemaal niets kan schelen.)

Zorg dat je zelf de kennis hebt. Als je iets niet weet of niet goed weet, ga niet lopen gokken maar zeg het gewoon, schrijf het op en zoek later het antwoord op. Kom er later dus ook op terug als je het antwoord hebt opgezocht.

Wie weet is het wel leuk om te beginnen met een proefexamen. Dan merken ze dat ze nog wel iets moeten leren, en jij kan meteen zien waar de knelpunten zitten. Herhaal dit met enige regelmaat, maar overdrijf het niet.

Streef ernaar ze teveel te leren. Spreek dat ook met ze af. Dan hebben ze er later meer aan en het examen zal makkelijker worden.

En last but not least: zorg dat je laat zien dat het leuk is. Wees geinspireerd. Praat met passie over antennes, spoelen of klosje draad. Maakt niet uit, maar straal uit dat het allemaal bovenal leuk is. Kinderen spelen met auto's, zendamateurs spelen met radio's en antennes.... :)


Succes en veel plezier!
.... But will it blend?

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: Cursus geven aan jeugd

#5 Bericht door PA1BVH »

Allen heel veel dank voor de bijdrage!

@coolepascal: ik ga echt niet meer op examen.... tijdens mijn cw examen hebben ze mij gefilmd voor een tv item dus nu durf ik niet meer :twisted:

@ PA3FYE dank voor de link, deze gaat zeker nog van pas komen!

@ PA3BAS dank voor de heldere uiteen zetting! Het nut van het NATO alfabet hebben ze tijdens de afgelopen JOTA al ervaren :)
de tip van een proef examen heb ik ook al aan lopen denken en gaan we zeker ook doen!

Nogmaals heel veel dank allemaal voor uw tips :D
member of:PI4SBR

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: Cursus geven aan jeugd

#6 Bericht door PA1BVH »

Hmmm, ben ik alvast aan het kijken wanner de kids eventueel op examen kunnen. Kan ik alleen maar data vinden op een doordeweekse woensdag :twisted: :cry: :?

Dan moeten ze natuurlijk naar school, zou er nog een andere oplossing zijn of worden we aangezet tot creativiteit?
member of:PI4SBR

19echobravo
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 okt 2011, 20:16
Locatie: raamsdonksveer

Re: Cursus geven aan jeugd

#7 Bericht door 19echobravo »

wat pa3bas zei , kan ik mij bij aansluiten
toen ik bezig was voor mijn marifoon certificaat , hadden we een leraar die zo vreselijk droog was
stond de stof vervelend op te dreunen , was slaapverwekkend
die man is ook maar 2 avonden geweest
zijn opvolger was een oud zeeman , met hele leuke verhalen en anecdotes
die peuterde de stof er spelenderwijs in
en zo hoort het ook vind ik
is er leven na de dood ? kom ongevraagd in mijn hobbykamer en je weet het .

omgang met met mij kan u , en uw omgeving ernstige schade toebrengen

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Cursus geven aan jeugd

#8 Bericht door PA3BAS »

PA1BVH schreef:Hmmm, ben ik alvast aan het kijken wanner de kids eventueel op examen kunnen. Kan ik alleen maar data vinden op een doordeweekse woensdag :twisted: :cry: :?

Dan moeten ze natuurlijk naar school, zou er nog een andere oplossing zijn of worden we aangezet tot creativiteit?

Examen doen als ze vakantie hebben. Wel een vakantie waarin 'werk' gewoon door gaat. Herfstvakantie, kerstvakantie.

En anders spijbelen voor het goede doel..... 8)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Cursus geven aan jeugd

#9 Bericht door coolepascal »

Ik geloof niet echt dat mensen mij saai vinden. :lol:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Cursus geven aan jeugd

#10 Bericht door PA3BAS »

coolepascal schreef:Ik geloof niet echt dat mensen mij saai vinden. :lol:
Nee hoor, je bent interessant.... :lol:
.... But will it blend?

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Cursus geven aan jeugd

#11 Bericht door PD0MV »

Bij ons bij de Mr van daalgroep scouting, zijn er ook 3 Geintereseerde waaronder 1, die plannen heeft om voor de N licentie te gaan.

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Cursus geven aan jeugd

#12 Bericht door PA3BAS »

Nou Mark, schuif ze door naar jouw leermeester! :D

Als ze willen weten hoe het gaat buiten de Jota om, nodig ze uit bij je thuis en laat de handel zien. Niet teveel technobabbel, gewoon laten zien hoe het werkt en de vragen die ze hebben kort en bondig beantwoorden.
.... But will it blend?

PD1APM
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2010, 19:43
Roepletters: PD1APM
Locatie: Riel (JO21MM)
Contacteer:

Re: Cursus geven aan jeugd

#13 Bericht door PD1APM »

Hoi,

Ik ben zelf ook van plan om voor de N licentie op te gaan.
Ik heb's voor de gein een proefexamen gemaakt, zonder ook maar iets te lezen wat met de stof voor N te maken heeft.
Ik had er 20 van de 40 goed. Nog 9 teveel fout. Maar voor de eerste keer niet slecht. Er zijn vragen bij waar je logisch over na moet denken. De vragen waar je de Wet van Ohm moet gebruiken, stelt voor mij niet echt veel voor. Natuurlijk ben ik wel van plan om er goed voor te gaan studeren. Want ik ben ook wetensvragen tegengekomen. Ik hoop dat ik mijn licentie zeker voor de Jota binnen heb.

Gr, Jeroen G.
Werken in Kilowatts is nutteloos.

Member of: http://www.pi4sbr.com

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Cursus geven aan jeugd

#14 Bericht door coolepascal »

Jeroen,
De N-Licentie is echt voor iedereen goed te doen hoor !
Sucses.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie