JOTA 2011

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA 2011

#106 Bericht door PA3DAT »

Ja, wij hebben het online-programma ook met veel plezier gebruikt! Geweldig Ton, en dan al die
leuke rondjes op de wereldkaart!! :D

Geweldige condities he? Vanochtend een hele rij Australiërs en Nieuw-Zeelanders achter elkaar
gewerkt, bijna allemaal met s9+10dB! Jammer dat Henk-VK2GWK(?) er niet bij was...

Alle continenten gewerkt, behalve Antarctica. En dat kwam omdat we even niet zaten op te
letten... De 5 ele monobander voor 20 op een hoogte van 25m deed het weer perfect!
Mede daardoor doen we het niet gek in de statistieken: http://multilog.endoria.net/view_logbook_stats.php

Nu alleen nog even uitvissen hoe ik die verbindingen kan exporteren naar een ADIF-formaat
waar HRD-logboek ook blij van wordt, want tot nu toe importeert ie 0,0...

Heb jij misschien een tip voor me Ton? :roll:

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA 2011

#107 Bericht door Ton_O_E »

Heb jij misschien een tip voor me Ton? :roll:
Ja, geef aan mij door wat hrd graag allemaal wil weten, ik gebruik het zelf niet
misschien kun je me even een voorbeeld adif mailen, die wel werkt?
Ik zal het zo spoedig mogelijk mogelijk maken. misschien wil het tijdelijk via een CSV?
Ik hoor ook vooral graag alle negatieve dingen, er kan vast nog veel verbeterd worden voor volgend jaar!
ik dacht zelf al aan het adres: jotalogboek.scouting.nl of zo :D
Er waren een aantal problemen met wachtwoorden, in de volgende versie kun je een nieuw wachtwoord laten mailen.
Ook kun je de kaart van andere stations bekijken.
Ik dacht zelf ook nog aan een soort dx-cluster voor mede gebruikers (zet ergens een vinkje als je een mooie verbinding hebt gemaakt)
En heeft iemand nog andere leuke ideeën, je kunt vast veel meer met al die gegevens in de database!
Voorheen PA3TON

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: JOTA 2011

#108 Bericht door pe5jw »

We hebben ook het jota dxcluster (pi4raz: http://www.pi4raz.nl/index.php?option=c ... &Itemid=69)
gebruikt maar blijkbaar waren we 1 van de weinige die wat poste.
ik heb er na zaterdag avond niet eens meer naar gekeken.
Het idee is echter een hele mooie, ik werd bv 2x gevraagt maak even een verbinding naar het buitenland,
natuurlijk heb je dat niet even 123 gedaan en via zo'n cluster was het een stuk makkelijker geweest.

Het gewone dxcluster is echter ook goed bruikbaar als er in de opmerking maar jota,jamboriee of zo gezet wordt.

Een combo van dx jota cluster en multilog postings (vinkje is wel een idee) zou een goed optie zijn.

Joris (onze opper verbindingen maker :mrgreen: die nog wat meer aanmoeding nodig heeft om de boeken erbij te pakken ) heeft wat meer punten op het scouting forum gepost.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: JOTA 2011

#109 Bericht door PA3BAS »

Voor het eerst meegedaan bij een groep was de jota 5 jaar niet was gedaan. Groep Mondriaan uit amersfoort. Nr 10 op de lijst

Groot succes.

Er was een toren van 25 meter in elkaar gepionierd. Van vlaggenmasten en touw in elkaar geknoopt dus. Een a-frame met een juk waar de rest van de toren in draait. Bin gebrek aan rotor een rondstraler in de mast en ook een hyendfed multiband 40-20-10 mee naar boven.

Vrijdagavond als test repeaters rotterdam en hoogeveen en ontvangst uit ameland. Ook hf geprobeerd. Meteen Schuylen? aan de lijn in ny, usa. Je had de gezichten van die scouts moeten zien!

Zaterdag hebben we niet veel verbindingen gemaakt maar het was wel leuk. Een ander station had bedacht om verstoppertje en galgje te spelen. Duurt lang, maar ze stonden te springen om de microfoon vast te mogen houden en te praten. De leiding vond het ook heel leuk. Gaat zeker volgend jaar meer gebeuren.

We hebben wel 6 officiële jota-verbindingen gemaakt...maar dat maakt niet heel veel uit. Het zaadje is geplant. Er zijn meer amateurs op bezoek gekomen en die hebben ook aangegeven volgend jaar mee te willen helpen. Ik heb wat foto's gemaakt en zal die snel posten.

Verste verbinding was met een station in de buurt van Wolvega. Staat mooi genoteerd op de grote kaart van Rick, pa2aab.

Nu nog mijn notities snappen en het logboek invullen.... :oops:

Mijn idee bij deze groep is geweest zoveel mogelijk bezig te zijn met radio en met de kids.

Heel fijn was trouwens dat Rudy, pd0zry me kwam helpen. En de groep heeft een mooi certificaat gekregen van de jotaregio. Als officieel document dat we echt hebben meegedaan!

Ik ben er zeker volgend jaar weer bij!
Bijlagen
De antenne: A-frame met een scharnierende toren erin. Ongeveer 25 meter hoog.
De antenne: A-frame met een scharnierende toren erin. Ongeveer 25 meter hoog.
De setup: Yaesu FT-897D, Kenwood TM-V71E en Drake MT-4 tuner
De setup: Yaesu FT-897D, Kenwood TM-V71E en Drake MT-4 tuner
Laatst gewijzigd door PA3BAS op 17 okt 2011, 11:03, 3 keer totaal gewijzigd.
.... But will it blend?

PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: JOTA 2011

#110 Bericht door PA3FYE »

Dit jaar al weer voor de elfde keer de JOTA gedraaid in Nijkerk bij de Kiliaen van Rensselaer I (PA3FYE/J) , en zoals ieder jaar weer een groot succes.
Crew bestaat uit:
Hans, PA3FYG , voor DX en nagenoeg alle digitale modes, antenne een HF beam op een mastje bij de parkeerplaats.
Henk, PA3ESB, doet 2 meter speciaaal voor de jongste scouts, die nog niet aan SSB gewend zijn. Antenne is een Veron beam bovenin de gepionierde toren.
Jacob, PA3FYE/J , voor 80 en 40 mter in SSB, voor de meer ervaren scouts; meeste QSO's in het Nederlands, maar soms op verzoek ook in het Engels, (en er was zelfs een scout die een Russisch Jota station wilde spreken.......) Antenne is een 80 m draad dipool met de top in de toren en afgespannen naar de bomen op de erfgrens. Ook een CW QSO op 3,575 met PE0RVA/J kon op veel belangstelling rekenen.

Leuke verbindingen met LX1JAC/j, OE1XSC/3j (operator Menno OE3DAA was een Nederlander uit Ermelo , TA1KB
Ook een speciale verbinding met HB9S kwam weer tot stand: Richard PA3BAR is lid van de crew van HB9S, zijn dochter is lid van de KVR1 scouting en dank zij het DX station van Hans kwam er een leuk QSO tussen vader en dochter tot stand.

Zondag op 12 uur werd de score uitgerekend: Marwan, de scout met de meeste verbindingen kreeg een prijsje van de stam,
Naomi, de scout met de meest getoonde "ham spirit" kreeg een prijsje van ons als crew en mocht de officiele laatste verbinding maken (met PA4MS/J).

Daarna definitief de stekkers los en werd begonnen met afbreken en opruimen.

Afgezien van wat problemen (noodreparatie van de HF beam , en een HF set die afnokte) een FB JOTA weekend gehad.
Tot volgend jaar. 73 de Jacob, PA3FYE/J
Laatst gewijzigd door PA3FYE op 17 okt 2011, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
2B^!2B=>?

PD2JM
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 okt 2011, 19:06

Re: JOTA 2011

#111 Bericht door PD2JM »

pe5jw schreef:Joris (onze opper verbindingen maker :mrgreen: die nog wat meer aanmoediging nodig heeft om de boeken erbij te pakken ) heeft wat meer punten op het scouting forum gepost.
De aanmoediging is niet eens nodig .. het is meer de tijd om die boeken op te pakken die structureel mist.
PA3DAT schreef: Mede daardoor doen we het niet gek in de statistieken: http://multilog.endoria.net/view_logbook_stats.php
Toch jammer dat Aloys ons sneaky op het laatste moment nog gepasseerd is in de statistieken met zijn morse verbindingen. :wink:
PA3TON schreef:En heeft iemand nog andere leuke ideeën, je kunt vast veel meer met al die gegevens in de database!
Misschien leuk als per statistiek een pagina komt waar alle stations en operators in staat. Dan kan men ook een beetje zien waar men staat. Wat ik zo kan verzinnen aan statistieken per station en operator: gemiddelde afstand per verbinding, totaal afstand, aantal verbindingen per uur, het cumulatief van de verbindingen uitgezet in de tijd, volgend jaar vergelijken met dit jaar (maar dat heeft vast vergaande gevolgen voor de hele db structuur).

Zelf ben ik goed thuis is php en ik zou graag mijn bijdrage leveren ... echter geldt hiervoor ook het voorgaande probleem ... tijd. Ik mis gewoon een daar dagen aan het einde van een week. :cry:

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: JOTA 2011

#112 Bericht door pa5cal »

Bij de Rover Crofts Groep in bilthoven hebben we het ook weer prima naar de zin gehad.

Na een hiaat van een paar jaar (men was bezig met een nieuw clubgebouw bouwen) deed men dit jaar voor het eerst weer serieus mee. Er was een toren gepionierd van forse bomen met bovenin een platform waar de scouts op zaterdag een kijkje konden nemen (met de nodige vallijnen enz. natuurlijk). Dit platform zat op om en nabij de 27.5 meter en daaruit werd een boomstam geschoven met daaraan een gekoppelde vlaggenmast. Hier een rotor met een 16 elements kruisyagi voor 2 meter. Het geheel kwam op ongeveer 40 meter top hoogte uit.

Verder hadden we een NVIS antenne voor 80m, een windom vanuit de top van de toren naar de hoek van het clubgebouw, een windom horizontaal langs de achterkant van het clubgebouw, een kattesnor voor 20 en 40 en een omgebouwde gpa tot 10m stok (lees stukje ingeschoven :P) weg gezet voor HF. Voor een spel was er nog een kleine 70cm katrein stok in een boom gezet.

Als klap op de vuurpijl was er op 70cm breed in de lucht, maar dit was meer van een experimenteel karakter. Een ding staat vast, over een afstand van 60km is er fullduplex in hifi fm stereo verbinding te maken!

Ook hebben we via de maan geprobeerd te bonken. De scouts hadden de antenne zelf in elkaar geknutseld en op zaterdag avond hebben we geprobeerd een signaal weg te zetten. Helaas hebben we dit niet werkend kunnen krijgen lijkt het. De websdr toepassing heeft natuurlijk een bepaalde vertraging waardoor we ook niet met zekerheid konden zeggen dat we uberhaupt binnen kwamen in dwingeloo.

Al met al heb ik alleen maar aan de techniek gewerkt en in de toren gezeten om antenne's af te stellen en dergelijke. Voor mij een leuke bezigheid en het resultaat was er op de meeste vlakken ook naar. Een hoop geleerd in zo'n eerste kennismaking hoe het anders kan en moet, en wat er wel werkt. Kortom, volgend jaar weer!

-P

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: JOTA 2011

#113 Bericht door pa3met »

pa5cal schreef:Bij de Rover Crofts Groep in bilthoven hebben we het ook weer prima naar de zin gehad.
-P
en ga je dan wel qso's maken? ;-)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: JOTA 2011

#114 Bericht door pa5cal »

Neuh, ik ben prima happy als resident techneut :)

-P

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: JOTA 2011

#115 Bericht door PA0MJM »

FF een terugblik van PA0MJM/J:

Een wereld weekend! Allereerst: het was fantastisch weer! Verder een hoop lol met de kids gemaakt. Voor de bevers/welpen een mini vossejacht rond de blokhut. Sommige koppies gaven licht van enthousiasme :lol:. Een reactie: dat gepraat in die radio vond ze niks, maar die vossejacht, dàt was wat! Later voor de scouts een grotere vossejacht neergezet. Alle groepen vonden de 5 vossen en de winnaar was knap rap, ondanks toch lastig weggezette vossen. Maar allemaal kwamen ze met verhitte gezichten terug. Volgende keer alleen nog wat moeilijker maken :D .

's middags morsepiepers in elkaar gesoldeerd door de scouts en dus morse leren! Daarna met Paul, PD0TAS (heeft sinds kort z'n F) morse op een echte set proberen.

De nachtcontest viel helaas tegen: in 6 uur 15 stations. in het begin viel Wieringermeer te werken, maar later hoorden we PA6JAm in Dronten niet. de cdx liepen (ons inziens) fors terug. Rond 02:00 was PD1FK 53 (30km), terwijl PI4DHG/J om 00:30 nog met 53 te werken was (150km). Meer nachtcontesters met deze ervaring???? Tot onze stomme verbazing waren de verbazing waren de Rowan/Esta's wel heel enthousiast voer de nachtcontest. Volgend jaar weer.
Contest station: IC-275E, en een 16 el antenne op 16m boven de grond.

Met dank aan de Hasselo-groep voor de gastvrijheid en de uitstekende verzorging :D

73, PA0MJM/J team (stam en leiding Hasselo-groep; Piet, PA1PM; Paul, PD0TAS; Eddy, PE2EKH en Martin, POA0MJM)
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: JOTA 2011

#116 Bericht door PA1BVH »

Leuk om al die dolenthousiast verhalen hier te lezen! :D :D

Ook wij hebben een leuk en leerzaam weekend achter de rug.

Enkele Rowans en zelfs enkele Sherpa's (is de groep met de donker rode bloezen van ong. 15-18 jaar) waren zo fanatiek dat we ze regelmatig moesten afremmen :o normaal zijn ze al snel na de opening verdwenen maar nu waren ze niet te stoppen echt heel leuk om mee te maken! Toen ik zaterdag morgen weer op het scouting gebouw aankwam hadden de shack al keurig opgeruimd en schoongemaakt :shock: :wink: de eerste vraag die ze stelden of ik de microfoon toch niet vergeten was...... Ze wilden graag nog wat verbindingen proberen te maken voor de bevertjes kwamen!

Overdag hebben de kids enkele leuke spelletjes gedaan en hebben we enkele rowans wat laten proberen op HF. Dit hadden we beter niet kunnen doen, ze hadden zelfs geen tijd meer voor een kopje koffie oid :mrgreen: Op zaterdag avond heeft Raplh PA3GRY nog enkele rowans een progje laten ziet die voorspelde op welke band de beste condities waren ( iets van voacap geloof ik) op dat moment was 17m open en ze vroegen waarom wij daar niet konden zenden. Dit was eenvoudig omdat we er geen antenne voor hadden. Dat vonden ze wel jammer,op ons voorstel om er dan gewoon 1 te maken werden ze ineens heel enthousiast en na een korte theorie les en wat rekenen hing er ineens een 17 dipool in de mast... Je had die gezichten moeten zien 8)
Na het maken van de antenne wilden ze nog meer leren......
Nu zijn er zelfs voorzichtige plannen om een cursus aan de geïnteresseerde te gaan geven :roll: Eens kijken of ik wat cursus boekjes kan vinden...

Ons station bestond uit:

- Multi 2700 2m all-mode set
- Alinco 2/70cm FM ste
- Yeasu FT 100 d voor HF

Naast het gebouw staat permanent een stalen mast van 18 meter die werd voor zien van een x200 clone een 14 elements yagi voor 2m en een zelf gemaakte multiband dipool voor HF. En vanaf zaterdag avond dus een dipool voor 17m.

Al met al een weekend om met veel voldoening op terug te kijken!
member of:PI4SBR

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: JOTA 2011

#117 Bericht door pe5jw »

Joris_M schreef:De aanmoediging is niet eens nodig .. het is meer de tijd om die boeken op te pakken die structureel mist.
Joris, kon het gewoon niet laten om even aan te halen ik weet dat ook wel.
Als we weer wat leuks gaan doen waar je mee kan laat ik het wel weten.
En anders volgend jaar gewoon weer toch.

Dit weekend bij een andere groep meegedaan als voorheen.
Ik vond het een relaxed weekend en heb me lekker op de achter grond gehouden.
De scouts kwamen en gingen zoals het hun uit kwam, geen echt programma achter de radio maar wel alle mogelijkheden omdat te doen als ze willen.

Als je lekker bezig bent om de een na de andere Australier of (Zuid) Amerikaan in het log te zetten ga je van zelf naar statistieken kijken niet dat dat belangrijk is tijdens dit weekend het moet ook geen wedstrijd zijn.
En een vergelijk tussen de verschillende groepen in bv multilog is leuk maar de verschillend tussen de stations zijn groot (wat ik ook zeker niet anders zou willen hoor) en daardoor kunnen de verhoudingen erg scheef getrokken worden in de stats. Wat ik het belangrijkste vind is dat je Jota stations kan vinden ik heb voornamelijk jota stations gezocht en gewerkt maar ook veel zitten luisteren naar de verschillende stations.

Zo het zit er weer op voor dit jaar, vandaag nog een dagje vrij en lekker niks doen, hoewel, alle spullen moeten nog opgeruimd worden dat ga ik zo maar eens doen :) het staat nog in de woonkamer.

Volgende evenement is de PA beker en dan de Elfsteden contest.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA 2011

#118 Bericht door PA3DAT »

PA3TON schreef:
Heb jij misschien een tip voor me Ton? :roll:
Ja, geef aan mij door wat hrd graag allemaal wil weten, ik gebruik het zelf niet
misschien kun je me even een voorbeeld adif mailen, die wel werkt?
Bedankt Ton, je hebt een pb! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD2JM
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 okt 2011, 19:06

Re: JOTA 2011

#119 Bericht door PD2JM »

pe5jw schreef: Joris, kon het gewoon niet laten om even aan te halen ik weet dat ook wel.
Als we weer wat leuks gaan doen waar je mee kan laat ik het wel weten.
En anders volgend jaar gewoon weer toch.
Voor de gein het N examen gedaan van mei dit jaar, 16 fouten terwijl 11 mag .. valt me niet eens tegen :)

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: JOTA 2011

#120 Bericht door pe5jw »

Als je toch zin krijgt :)
http://www.delta-india-golf.com/articles.php?cat_id=8
In je eigen tijd op de momenten dat het je uit komt.

Vast 10 vragen over electronica :) die je niet had.
Wet van Ohm leren en je hebt hem gehaald
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Plaats reactie