Bever spel JOTA 2011 Regio Eindhoven

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1RJV
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 feb 2011, 16:24
Locatie: Einhoven

Bever spel JOTA 2011 Regio Eindhoven

#1 Bericht door PD1RJV »

Ik weet dat ik er vroeg mee begin, maar toch graag aandacht voor het volgende:

De afgelopen jaren heb ik gemerkt dat het vaak lastig is om met bevers (leeftijd 5 -7 jaar) leuke verbindingen te maken met andere groepen. Vandaar dat we dit jaar het JOTATER spel terug in de ether willen brengen.
Even een korte uitleg van JOTATER (het spel is een aantal jaren geleden ook een keer gespeeld):
De zendamateurs kunnen op een "geheime" frequentie verbinding maken met JOTATER. Bevers en welpen kunnen daar of een normale verbinding mee maken, of het grabbelton spel spelen. JOTATER haalt een item uit de grabbelton, en de kinderen moeten door vragen zien te achterhalen wat er uit de grabbelton is gekomen. JOTATER zal op zaterdag ochtend en middag in de ether zijn.

Vanuit mijn vorige groep als Beverleiding (Scouting Hopman Latour) is het voorstel gekomen om dit op 70cm te doen, omdat hier niet veel aktiviteit op is tijdens de JOTA. Zoals het er nu naar uit ziet, kan ik vanuit Eindhoven Noord (nabij Catharina ziekenhuis) met 5 watt uitkomen op 70cm of 2mtr. Dit heeft allen kans op slagen als de andere JOTA stations in de regio Eindhoven ook op 70cm kunnen uitkomen. Ik hoor graag van jullie of je op 70cm kunt werken. Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

De uiteindelijke frequentie zal ik hier bekend maken en ook aan de deelnemende groepen in de regio.

Ik hoor graag van jullie

PD1RJV, Ronald
Tevens Regio Speltak Team Bever Eindhoven.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Bever spel JOTA 2011 Regio Eindhoven

#2 Bericht door PE2AAB »

PD1RJV schreef:Ik weet dat ik er vroeg mee begin, maar toch graag aandacht voor het volgende:

De afgelopen jaren heb ik gemerkt dat het vaak lastig is om met bevers (leeftijd 5 -7 jaar) leuke verbindingen te maken met andere groepen. Vandaar dat we dit jaar het JOTATER spel terug in de ether willen brengen.
Even een korte uitleg van JOTATER (het spel is een aantal jaren geleden ook een keer gespeeld):
De zendamateurs kunnen op een "geheime" frequentie verbinding maken met JOTATER. Bevers en welpen kunnen daar of een normale verbinding mee maken, of het grabbelton spel spelen. JOTATER haalt een item uit de grabbelton, en de kinderen moeten door vragen zien te achterhalen wat er uit de grabbelton is gekomen. JOTATER zal op zaterdag ochtend en middag in de ether zijn.

Vanuit mijn vorige groep als Beverleiding (Scouting Hopman Latour) is het voorstel gekomen om dit op 70cm te doen, omdat hier niet veel aktiviteit op is tijdens de JOTA. Zoals het er nu naar uit ziet, kan ik vanuit Eindhoven Noord (nabij Catharina ziekenhuis) met 5 watt uitkomen op 70cm of 2mtr. Dit heeft allen kans op slagen als de andere JOTA stations in de regio Eindhoven ook op 70cm kunnen uitkomen. Ik hoor graag van jullie of je op 70cm kunt werken. Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

De uiteindelijke frequentie zal ik hier bekend maken en ook aan de deelnemende groepen in de regio.

Ik hoor graag van jullie

PD1RJV, Ronald
Tevens Regio Speltak Team Bever Eindhoven.
Tipje:

Probeer eens wat met ATV. Wij hebben elk jaar suc6 met onze bevers door het 'gekke bekken trekken' naar elkaar en het elkaar kunnen zien tijdens het praten. In de regio Eindhoven is genoeg te doen op ATV gebied.

BTW. onze bevers hebben een eigen programma dus veel meer als 10 min in het 'zendhok' hebben ze niet.

Rick, Scouting Aalst-Waalre
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD1RJV
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 feb 2011, 16:24
Locatie: Einhoven

Re: Bever spel JOTA 2011 Regio Eindhoven

#3 Bericht door PD1RJV »

Rick,

ATV is zeker een goed idee, helaas is Wilfred niet meer actief bij onze JOTA waardoor ATV is weggevallen. Vorig jaar tijdens de voorbereiding nog wel een balletje opgegooid, maar geen ATV kunnen regelen.

10 minuten in de shack is niet heel erg veel, we hebben de laatste twee jaar toch zeker wel 45 min per groep in de shack gezeten met de bevers, waarbij ze zich niet verveeld hebben :)

PD1RJV / Ronald

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: Bever spel JOTA 2011 Regio Eindhoven

#4 Bericht door PA1BVH »

Ik zal dit topic onder de aandacht brengen bij onze beverleiding.
Ik weet alleen niet of 70 cm voor ons een handige freq. is ook gezien de afstand.

Maar je bent er op tijd bij dus misschien kunnen we het regelen.

grt Bart PA1BVH(J)
member of:PI4SBR

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Bever spel JOTA 2011 Regio Eindhoven

#5 Bericht door pe1hzg »

Hallo,
PD1RJV schreef:Even een korte uitleg van JOTATER (het spel is een aantal jaren geleden ook een keer gespeeld):
De zendamateurs kunnen op een "geheime" frequentie verbinding maken met JOTATER. Bevers en welpen kunnen daar of een normale verbinding mee maken, of het grabbelton spel spelen. JOTATER haalt een item uit de grabbelton, en de kinderen moeten door vragen zien te achterhalen wat er uit de grabbelton is gekomen. JOTATER zal op zaterdag ochtend en middag in de ether zijn.
Allereerst congrats met de jachtacte. Is alweer een maand geleden maar om een of andere reden lopen we elkaar steeds mis om je persoonlijk te feliciteren.

Wij hebben veel succes met een variant van dit spel (voor Bevers, maar ook voor de groene speltakken) door dit locaal te doen: twee zendontvangers in twee verschillende localen, op lekkende dummy-load, ergens op 10m of joost-mag-weten-waar en laat de kinderen bij een zendontvanger maar eens lekker draaien, op een gegeven moment horen ze wat, maar hoe stem je af!
Als het afstemmen gelukt is volgt er een dierenraadspel. Meestal splitsen we de kinderen zodat ieder kind in ieder groepje eens kan oefenen met de microfoon.

Het grote voordeel is dat je dit locaal kunt plannen. Je kunt er zelf voor zorgen dat de beide zendontvangers bezet zijn en niet in gebruik door een andere groep. We hebben meestal portfooncontact om het afstemmen een beetje bij te kunnen sturen.

Zie ook http://pe1mew.nl/handboek/?Spelidee%EBn ... ltakken%22

Ik waardeer je effort maar denk dat dit locaal mischien net ietsje beter gaat werken, ook omdat je dan geen last hebt als de planning van het programma uitloopt en dat gebeurt bij ons altijd - maakt coordineren lastig.
Als je dit gaat doen dan wil ik best proberen en meedoen maar coordinatie is en blijft de grote killer hier.

Overigens, dit is een i-de-ale methode om de kidz radiovrij te krijgen. Is een zender normaal groot en eng, we hebben (meerdere) groene mannen gehad die na deze oefening domweg achter een FT1000 gingen zitten (die met de vele knoppen, ja), zelfstandig SSB afstemden en met minimale hulp een verbinding voor elkaar kregen op 80m. En dat is als eerste verbinding helemaal niet slecht.

73,

Geert Jan
(van "die andere groep vlakbij 't catharienziekenhuis in Eindhoven")

PD1RJV
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 feb 2011, 16:24
Locatie: Einhoven

Re: Bever spel JOTA 2011 Regio Eindhoven

#6 Bericht door PD1RJV »

PA1BVH schreef:gezien de afstand.
Indien je wil, kunnen we dit vooraf natuurlijk altijd even testen. Om geen storing bij een JOTA station te veroorzaken, zend ik van thuis uit. Als beginnend zendamateur heb ik momenteel alleen de beschikking over een 5 watt porto aangesloten op de buiten antenne, maar mocht het wenselijk zijn dat er meer vermogen komt, ga ik proberen een zwaarder set te lenen voor dat weekend.

PD1RJV, Ronald

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

Re: Bever spel JOTA 2011 Regio Eindhoven

#7 Bericht door PA5PT »

Zal het meenemen bij onze eerste meeting.
Wij willen zo ie zo goed op 70cm uit kunnen komen ivm ATV.
JO21RL

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Bever spel JOTA 2011 Regio Eindhoven

#8 Bericht door PE2AAB »

PA5PT schreef:Zal het meenemen bij onze eerste meeting.
Wij willen zo ie zo goed op 70cm uit kunnen komen ivm ATV.
Goede zaak ;-) ATV ruggespraak doen we de laatste jaren via 70cm om de rest van de JOTA verbindingen zo min mogelijk te storen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD1RJV
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 feb 2011, 16:24
Locatie: Einhoven

Re: Bever spel JOTA 2011 Regio Eindhoven

#9 Bericht door PD1RJV »

Even wat nadere informatie over Jotater:

Jotater zal op zaterdag 15 oktober in de lucht zijn van 10.00 tot 12.00 en van 14.00 tot 16.00
De frequentie is 430.625.
Mijn Call is PD1RJV/J

Wat is de bedoeling:
Er voor zorgen dat iedereen een geslaagde JOTA heeft :D !
Je kunt op 430.625 verbinding met mij maken. Ik heb een aantal spelletjes voorbereid, denk hier aan aan "De Grabbelton" of diverse raad spelletjes. Het is natuurlijk niet verplicht om een spelletje te spelen, een "gewone" QSO, of mij de hemd van het lijf laten vragen door de kids mag natuurlijk ook.
Zijn er meerdere groepen tegelijkertijd, kunnen we de Grabbelton met meerdere groepen spelen, maar de groepen mogen ook samen uitwijken naar een andere frequentie en daar gezamelijk verder babbelen.

Wat is de doelgroep:
Bevers en Welpen in de regio Eindhoven, maar ieder ander station dat mij kan werken is welkom om een verbinding te maken.

Heb je nog vragen, wil je iets anders meedelen? Laat maar weten :wink:

73 de Ronald [PD1RJV]

Plaats reactie