Electron :Radio Amateur geeft Les in school

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Electron :Radio Amateur geeft Les in school

#1 Bericht door PD0MV »

Hallo Allemaal

Ik kwam tot een leuke verbazing in de eletron iets tegen, met een heel verhaal, dat een amateur les gegeven heeft op een school met veel succes.
Wat leuk dat er toch mensen zijn die die moeite doen en met succes.
Er werd ook gevraagd voor eventuele Apparatuur Beschikbaar te stellen van amateurs die dat gene apparatuur niet meer gebruikt, om dat aan Het schoolproject te geven, voor radio amateurs die dus les geven aan jongeren onder de 18 jaar.


Ben benieuwd wat de reacties zijn, Ik vond het erg leuk om het in de electron te zien staan, als ik Het kon, les geven aan jongeren om de hobby te promoten zou ik het wel doen, maar van wege me autisme is het wat lastiger en soms niet haalbaar.

Maar voor de gene die het wel kunnen en doen, Mijn Complimenten !!! :D


73 Pd0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Electron :Radio Amateur geeft Les in school

#2 Bericht door coolepascal »

Ik weet niet over wie je het hebt (heb geen electron) maar hier in Maastricht is iig zelfs een schoolstation opgericht. PI5BC is regelmatig op diverse banden te horen (met name vrijdags).
Een enkele keer help ik ook wel eens uit, da's idd leuk om te doen.
Ik een grijs verleden heb ik trouwens het zelfde gedaan in Amsterdam onder de call PI9ZKA maar ik geloof dat die call al heel lang geleden is ingetrokken.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Electron :Radio Amateur geeft Les in school

#3 Bericht door PA9X »

Ik weet nog dat op mijn eigen MTS destijds een shack was ingericht in één van de elektro leslokalen, met een Kenwood radio en veel zelfbouw apparatuur. In de tuin van het schoolgebouw stond een 18m telescoopmast met 3 elements multibander en dipolen voor 40m en 80m. In de pauzes werden er vaak verbindingen gemaakt.

En ik koos werktuigbouwkunde :cry:

Er waren genoeg leerlingen die destijds met lessen op school een licentie haalden. Op welke elektrotechnische opleiding kom je dat nog tegen?

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Electron :Radio Amateur geeft Les in school

#4 Bericht door pe1ioc »

Behalve het Bonhoeffer College in Maastricht ( PI5BC) zijn ook wij, Hondsrug College in Emmen, bezig binnen onze VMBO afdeling een radiostation op te zetten. Duurt nog even, de directie moet nog enthousiast worden, maar dit jaar hebben we wel een leuke radiodag ( met hulp van vrijwilligers van de Veron afdeling A 11, Zuid-Oost Drenthe ) als project binnen de brugklas weten te realiseren !

73
Tjerk
PE 1 IOC
Bijlagen
p6037435.jpg
p6037433.jpg
DSC04727.JPG
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Electron :Radio Amateur geeft Les in school

#5 Bericht door coolepascal »

Tjerk (en anderen) ik denk dat het welicht helpt om contact op te nemen met de andere scholen die met zo'n project bezig zijn.
Er is behoefte om ervaringen uit te wisselen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Electron :Radio Amateur geeft Les in school

#6 Bericht door elsinga »

Ik heb vroegâh nog bij PI5LTV (HTS Leeuwarden) wat gedaan. Totdat een paar weken later de set ineens weg was (we hadden nog gevraagd of de set in een onafgesloten kast in het trappenhuis bewaren wel zo slim was...). On air met een oude set en een zelfgebouwde J-antenne. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Electron :Radio Amateur geeft Les in school

#7 Bericht door coolepascal »

WAT ??? Bakkie gestolen door zendamateurs ? wat een fout volk is het toch :twisted:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Electron :Radio Amateur geeft Les in school

#8 Bericht door pe1ioc »

Hierbij zou ik graag andere scholen willen uitnodigen contact met ons te zoeken !
Volgens mij zijn middelbare scholen met interesse in het legale zendamateurisme wel heel dun gezaaid in Nederland !

Een goede aanzet mochten we al weer een paar jaar geleden uit Budel ontvangen. 'Ome Cor' doneerde ons toen een aantal T 813 sets. Die zijn inmiddels allemaal omgebouwd naar 2 meter en staan 'ready to go' op de plank ( helaas)

Onze directie ziet jammer genoeg het nut van dit alles nog niet zo in; argument dat het goed is voor de ontwikkeling van duitse, dan wel engelse taal voor de leerling wordt afgedaan met 'maar Havo en VWO hebben in het kader van de internationaliseren toch al een uitwisseling met duitse scholen... '
En dat terwijl je de hobby toch mooi kunt integreren bij vakken als natuurkunde, wiskunde of handvaardigheid ( bijv. een NVIS antenne bouwen voor 40 en 80 )

Wie wil reageren.... mail naar: mijn call at amsat.org

73

Tjerk
PE 1 IOC
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Electron :Radio Amateur geeft Les in school

#9 Bericht door PE4BAS »

Ik kan mij nog goed herinneren dat ik op de LTS/MTS elektrotechniek zat. Op de vraag of ik en wat klasgenoten een station mochten neerzetten op open dagen werd negatief geantwoord. Veel leraren zien het verschil niet tussen fm-piraten en zendamateurs. Jammer gemiste kans....

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Electron :Radio Amateur geeft Les in school

#10 Bericht door PD0MV »

Leuke reactie , hopenlijk nog meer scholen stations in nederland en wie weet wereld weid.

School contest :mrgreen: SSB etc, misschien een leuk Idee !!!!!


73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Electron :Radio Amateur geeft Les in school

#11 Bericht door PD0MV »

school contest met Award


AMATEUR RADIO SCHOOL AWARD :)


73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Electron :Radio Amateur geeft Les in school

#12 Bericht door johnvdpas »

Ik zag in Belgie dat ze de N vergunning weer in gingen voeren. Dus daar hebben ze nu drie soorten vergunningen: Een hele makkelijke, een niet erg moeilijke (de n) en een pittige de Harec. Om het zo maar even te zeggen.

Dat is overigens nog niet gebeurd. Wat ik ook hoorde maar nu dwaal ik af, dat ze in 2010 de 27mc in belgie vergunningsvrij hebben gemaakt. Daarvoor kreeg iedereen voor de 27mc zelfs een eigen call die men voor en na de uitzending moest noemen! Ik had echt zoiets van... HUH?
De 27mc was wel vrij maar je moest er elk jaar 35 euro voor betalen.

Ik pleit ook hier om een basisvergunning in te voeren, en de N niet te verruimen. Wat dus inhoud dat het ook makkelijker haalbaarder moet zijn voor de jeugd. Natuurlijk zijn er leerlingen in het voortgezet onderwijs die makkelijk een n kunnen halen of het met heel veel leren kunnen halen.

Maar voor een VMBO leerling (en dat is toch 60% van de schoolgangers op het voortgezet) is een N examen echt wel pittig hoor.

Ik vind dat wel dat men de 70CM band en een gedeelte van de 2 meter band moet vrijgegeven voor zo,n makkelijke vergunning. Je zou er nog een eis bij kunnen stellen dat deze vergunning dan een opstap wordt die slechts 4 jaar geldig is.

Maar het is gewoon te moeilijk voor de meeste VMBO,ers. Kom bij een kaderleerling van 14 met een N vergunning aan, tja succes hoor!

En als je als Veron wil dat over 5 jaar een groot (een totaal niet haalbaar groot zelfs als ik dat las in de electron) aantal leden jeugd moet zijn dan zul je hier toch echt voor moeten pleiten!

Kom je enkel wel op het roepletter probleem. Dan zul je daar pd9 of zoiets voor vrij moeten maken, en iedereen die pd9 heeft een andere call laten aanvragen.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Electron :Radio Amateur geeft Les in school

#13 Bericht door PE7EB »

johnvdpas schreef:Maar het is gewoon te moeilijk voor de meeste VMBO,ers. Kom bij een kaderleerling van 14 met een N vergunning aan, tja succes hoor!
Met alle respect John, maar dat komt niet door de exameneisen van de N vergunning, maar door het totaal om zeep geholpen Nederlandse onderwijs.
Ik geloof niet dat we daarom de eisen maar moeten bijstellen.
johnvdpas schreef:Kom je enkel wel op het roepletter probleem. Dan zul je daar pd9 of zoiets voor vrij moeten maken, en iedereen die pd9 heeft een andere call laten aanvragen.
Nee hoor, instappers krijgen een 5 letter suffix, prima motivatie om snel door te stromen :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Electron :Radio Amateur geeft Les in school

#14 Bericht door johnvdpas »

Heb je gelijk in. Maar dan komen we op een maatschappelijk probleem met betrekking tot docenten. En de overheid. De overheid zegt dat de docenten soms erg slecht zijn en de stof niet beheersen. Daarom stellen ze steeds strengere eisen aan de lerarenopleidingen. Op zich is daar niks mis mee, maar naar mijn idee wordt het daar grotendeels niet veroorzaakt door bevoegde docenten.

Op veel VMBO scholen is 30 A 40% van de docenten simpel weg niet bevoegd om les te geven. Maar ze geven onze kinderen wel les. (op http://www.bevoegd.nl kun je zien welke scholen dat zijn) dan moet je het niet vreemd vinden dat de lessen zwaar ondermaats zijn...

Maar dat probleem pakt de overheid niet aan. Dan zeggen ze de lerarenopleidingen ect ect. Nee, al die onbevoegde docenten. Of op MBO,s scholen zitten soms 50% leraren en 50% instructeurs. Een instructeur verdient een stuk minder maar is ook geen leraar met een hbo opleiding!

Hoe moet een docent die onbevoegd is (en neem van mij aan dat de meeste daarvan ook niet echt kunnen rekenen) onze kinderen bijvoorbeeld wiskunde uitleggen? Het is toch te gek voor woorden wat hier in Nederland gebeurd.

Maar dit probleem krijgen wij als Veron niet opgelost. Als wij meer jeugd op de band willen hebben, dan moeten er deze iniatiefen zijn (zeer goed!!!) maar wellicht ook een simpelere vergunning.

Overigens denk ik ook wel dat de overheid weet waar het probleem zit, alleen ze zeggen er niks van omdat het niet valt op te lossen. Wat moeten ze dan doen? Zeggen dat al de onbevoegde docenten weg moeten? Of dat er maximaal op 1 school 5% onbevoegde docenten zijn?

Dan zijn er dus geen docenten meer op de kinderen les te geven! Dus allicht wijzen ze de vinger de andere kant op.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Electron :Radio Amateur geeft Les in school

#15 Bericht door PE7EB »

Geheel persoonlijk ben ik van mening dat je dat probleem absoluut niet oplost met een systeem van bevoegdheden, ook dat zijn niet meer dan moment opnames die dan ook nog eens alleen aangeven dat de persoon in kwestie de stof op een zeker niveau beheerst.
Dat wil absoluut niet zeggen dat hij/zij ook maar aanleg heeft om het op anderen over te brengen en/of orde, rust en aandacht in een klas te creëren/handhaven.
In het bedrijfsleven zitten meer echt goede docenten dan in het onderwijs!

Komt nog bij dat de overheid in al haar "wijsheid" het onderwijs ook nog eens heeft opgezadeld met allerlei verplichte toetsingen, testen en rapportages, waarvan het doel en nut zwaar discutabel zijn, maar die wel de werkdruk verhogen en de motivatie om docent te zijn/blijven sterk kunnen verminderen.
Zeker als de daarnaast het bedrijfsleven ook nog eens een betere carrière kan bieden.

Wat dat betreft zeg ik: minder regels, minder beleidsmakers en meer onderwijs.

Als we als amateurs meer instroom van jongeren willen, moeten we niet op de immer achter de feiten aan hobbelende overheid rekenen, maar zelf de handen uit de mouwen steken, zoals Geert doet en daarmee laten zien dat de Nederlandse jeugd echt wel kan leren, als je ze maar een goede kans geeft.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie