hobby promoten bij de jeugd

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

#31 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD5LKM schreef:ook is het michien een idee om een frequentie vast te stellen die speciaa is voor jeugd om elkaar op te ropen en dan qsy te gaan anders blijft iedereen plakken op de stadsrepeaters bij hun in de buurt

dit is mijn idee hierover

73 pd5lkm
Misschien is 145.500 hier een goede qrg voor. Is altijd als aanroepfrequentie bedoeld geweest.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#32 Bericht door Yannick PE2YSB »

ik zet hem in mijn porto :)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pd4vdw
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 mei 2008, 21:25
Locatie: Helmond

#33 Bericht door pd4vdw »

Bij mij was de hobby al gepromoot.
Vraagt u maar :D

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#34 Bericht door Yannick PE2YSB »

1 zwaluw maakt nog geen zomer.

of was het een andere vogel?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#35 Bericht door pa3dsc »

nee zelfde vogel.
Maar ander jaargetij.

Gebruikersavatar
PA2LEN
Berichten: 338
Lid geworden op: 03 jun 2008, 14:57
Roepletters: PA2LEN

#36 Bericht door PA2LEN »

kijk dat van 145.500 vind ik al een goed idee :!:

zo promoot je ook nog het in deze regio stille 2m

mischien is voor de 70cm 435.500 ook een goed idee zo zijn er 2 makkelijke oproep frequenties erbij :!:

nou nog hopen dat er gebruik van wordt gemaakt :D
'73 Lennart

Kenwood TS-520SE, FT-817nd

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

#37 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD5LKM schreef:kijk dat van 145.500 vind ik al een goed idee :!:

zo promoot je ook nog het in deze regio stille 2m

mischien is voor de 70cm 435.500 ook een goed idee zo zijn er 2 makkelijke oproep frequenties erbij :!:

nou nog hopen dat er gebruik van wordt gemaakt :D
Vademecum bladzijde 138, daar wordt gesproken over 433.500. Bestudeer de bandplannen eens, 2m staat op 136.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#38 Bericht door wbeekman »

Als ik op een website kom, dan gebruik ik altijd een vertaalbutton.

Kijk hier maar eens:

http://translate.google.com/translate_buttons?hl=en

B.v. op japanse websites.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA2LEN
Berichten: 338
Lid geworden op: 03 jun 2008, 14:57
Roepletters: PA2LEN

#39 Bericht door PA2LEN »

ik heb helaas allen het vadecum van 2003 maar ik heb de nieuwe al besteld op de club dus zogauw deze er is heb ik hem
'73 Lennart

Kenwood TS-520SE, FT-817nd

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#40 Bericht door vk2gwk »

wbeekman schreef:Als ik op een website kom, dan gebruik ik altijd een vertaalbutton.

Kijk hier maar eens:

http://translate.google.com/translate_buttons?hl=en

B.v. op japanse websites.
Nou, Jan.... Ik heb net eens even de vertaal button gebruikt om deze Nederlandstalige web site in het Engels te vertalen..... Daar wordt je niet echt vrolijk van... wat een onzin ik dan te zien krijg.....ongelooflijk.

Ik denk dat ik redelijk goed ingevoerd ben in het engels omdat ik per slot van rekening in een engelstalig land woon en me daar uitstekend kan redden. Maar als ik dan de "vertaalde" onzin lees .... brrrr.. Google mag leuk kunnen zoeken... vertalen zijn ze nog niet echt goed in.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#41 Bericht door Yannick PE2YSB »

nee inderdaad die vertalingen moet je niet zomaar geloven :) veel ervaring uit mijn middelbare school tijd voor huiswerk frans :)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#42 Bericht door PE7EB »

vk2gwk schreef:Maar als ik dan de "vertaalde" onzin lees .... brrrr..
Van Engels naar Nederlands gaat net zo slecht hoor, wat dacht je van : bekende venster problemen "known Windows® problems" :wink:

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#43 Bericht door Yannick PE2YSB »

een tekst over de oorlog in Irak vertaalde de mening van bush in "de mening van de struik"
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#44 Bericht door pe1br »

PA0ETE schreef: Ik weet niet hoe het nu zit, maar wat een paar jaar geleden ook goed werkte om zelfbouw te promoten waren de antennebouwdagen (ze noemden die Bouw Antenne Dagen) voor wifi-antennes van http://www.wirelessnederland.nl. Die dagen waren zwaar overtekend, en je zag daar alle leeftijden. Wat jonge 'hobbyisten' betref: van vaders die samen met kinderen van een jaar of negen zaten te solderen tot jongens van een jaar of veertien.
Leuk dat dit nog eens aangehaald word :-)
Ik zat toen de tijd in de organisatie van die bouw antenne dagen, en ben via wirelessnederland.nl ook in aanraking gekomen met het zendamateurisme.
De websites van deze dagen staan nog steeds online:
http://www.wirelessnederland.nl/bad/2004/
http://www.wirelessnederland.nl/bad/2004II/

Best indrukwekkend om zo'n groot aantal mensen te helpen bouwen met antennes en ze na afloop toch allemaal naar huis te laten gaan met een werkende 13 cm antenne.
Afbeelding
Wat is er nu leuker dan zoveel mensen waarvan velen niet eens kunnen solderen en zeker geen zendamateur zijn, te helpen met het bouwen van dit soort dingen.

De lage drempen omdat bijna iedereen al wifi thuis heeft en er geen vergunning voor nodig is, is zeker nodig want de jeugd gaat echt niet een jaar (of langer) studeren voor ze echt iets mogen doen.
Ik ben nu zelf sinds 16-11-2004 zendamateur en sinds kort ook actief in het bestuur van de Veron afdeling Twente.
Twee van mijn funties in het bestuur zijn "evenementen" en "jeugd en radio" dus daar gan ik me zeker mee bezig houden.

Ook ben ik nog steeds actief met wifi en bezoek ik elk jaar het WPK http://www.w-p-k.org/
Toch heb ik het idee dat de meeste (zeker niet alle) amateurs het niet zo hebben op dit evenement gezien het aantal posts op diverse forums en de weinige reacties die ik krijg als ik daar met me ATV station actief ben.
Ik denk dat er teveel amateurs zijn die het voordeel van de vrije ISM banden om onze hobby te promoten niet inzien.

Ook wordt er op het evenement gebruik gemaakt en uitleg gegeven over Free Radio Network (een soort echolink voor licentie vrije PMR radio's)
Ook dit is een hele mooie manier om mensen kennis te laten maken met onze hobby.

Tuurlijk zijn er mensen bij die met deze hardware soms een paar DB boven de toegestane norm komen maarja hoeveel zendamateurs doen dit niet tijdens een contest of om een speciaal station te werken ??
Het is zeker niet de bedoeling om alle bezoekers aan het piraten te krijgen en er wordt ook duidelijk aangegeven wat de gevolgen zijn als je de grenzen overscheid maar het is voor velen wel een opstapje om toch later de machtiging eens te gaan halen zoals het bij mij ook gegaan is.

Ik weet dat het al een lang verhaal geworden is maar ik wil er nog even bij opmerken dat dit allemaal bereikt is met vrijwilligers van verschillende fora op internet met als centraal punt wirelessnederland.nl.
En dat er voor de evenmenten eigenlijk geen vergadering aan te pas is gekomen.
Alle communicatie gaat op speciale sub fora waar vrijwilligers ondeling kunnen overleggen en kortsluiten wie wat doet.
Dit forum zou ook erg geschikt kunnen zijn in overleg met de eigenaren om zulke evenementen te organiseren en mensen te mobiliseren.
Het grote voordeel hiervan is dat iedereen in zijn eigen tijd zijn eigen opdrachten kan uitvoeren en raporteren.
Op deze manier kan je makkelijker vrijwilligers krijgen en kunnen mensen op verschillende tijden vanaf hun eigen werkplek (thuis of op kantoor) toch goed samen werken.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#45 Bericht door Yannick PE2YSB »

geen woord aan toe te voegen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie