hobby promoten bij de jeugd

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#46 Bericht door wbeekman »

Ik ben van mening, dat ook PMR kan worden gebruikt ter promo van de radio-hobby.
Net zoals Yannick, steun ik dit initiatief van harte.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: hobby promoten bij de jeugd

#47 Bericht door PD0MV »

hallo allemaal

ik ben Mark Voskuilen PD0MV, ik ben nog 17 bijna 18, en inderdaad is het best leuk om jeugdige zendamateurs de hobby te laten promoten,
want het is een fascinerende hobby met veel mogelijk heden en apparatuur mag dan wel duur zijn, maar verbindingen zijn en of kosten niks , vergeleken met mobiele telefoon met abonoment en of prepaid, is veel te duur, plus als he overstroomt in nederland dan doet het GSM EN C2000 Netwerk het niet meer, en kunnen wij radiozendamateurs die lid zijn bij de dares toch een netwerk opzetten.

ik ben een radiozendamateur met pdd-nos autisme maar dat mag de pret niet onderdrukken. !!!!!!!!

73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: hobby promoten bij de jeugd

#48 Bericht door PD0MV »

misschien weet ik een Idee

alleen moet er natuurlijk wel Genoeg zijn die het willen organiseren.en om het op te zetten.

om op scholen door heel nederland, zogenaamd een dag te organiseren dat er op school zogenaamd de stroom is uitgevallen en dat ze dan beseffen van ja hoe moet het verder, en dat ze dan inzien van als de stroom uitvalt, dat je met een Radiozender toch nog op een accu de wereld kan bereiken.

Ik zeg maar wat, ik probeer mee te denken hoe we de jeugd kunnen activeren voor de radio hobby.


73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA2LEN
Berichten: 338
Lid geworden op: 03 jun 2008, 14:57
Roepletters: PA2LEN

Re: hobby promoten bij de jeugd

#49 Bericht door PA2LEN »

misschien een gekke opmerking ,

maar ik denk dat de jongeren die geen familie hebben die zendamateur is .. de 'magie ' van radio niet kennen , zoals moeilijke hf verbindingen cw enz..
'73 Lennart

Kenwood TS-520SE, FT-817nd

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: hobby promoten bij de jeugd

#50 Bericht door pa1bjs »

Ik ben nog net jeugd (hoop ik :D ), en ben ooit met een gekregen cb (pan scan 40F) setje begonnen, mijn ouders hadden/hebben niets met radio.
Ik heb dat bakkie gekregen op een rommelmarkt en ik ben zelf beetje op onderzoek uitgegaan op internet (we waren er vroeg bij :mrgreen: )

En snel daarna een frg7700 gekocht omdat ik toch iets meer wou...

Motto van het verhaal : gewoon simpel beginnen met LPD/PMR of 27mc ofzo.
Via scholen kun je ook een hoop, gewoon als een soort van "keuzevak" iets opzetten.
(liefst docent die amateur is)

En om maar even naar mijn eigen vereniging te kijken minder slap lullen en meer gebruik maken van de setjes en antennes die daar aanwezig zijn :D

groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: hobby promoten bij de jeugd

#51 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: hobby promoten bij de jeugd

#52 Bericht door coolepascal »

Yannick schreef: Dan nu het belangrijkste punt wat iedereen vergeet. Het geld.
voor een paar honderd euro heb je een UHF-FM tranciever of een porto, die 2 saaiste dingen uit onze hobby, voor de dingen die we daar mee doen kun je beter de telefoon gebruiken. De trancievers waar je meer mee kunt kosten ook meer.
En nu verwacht je van mij dat ik je serieus neem ?
Het spijt mij wel maar dat ben ik niet van plan, ik help waar ik kan maar op aan zoveelste CBers die over een half jaar toch weer verdwenen zijn ga ik geen tijd besteden,
Hier in de regio gaan jongeren (nog jonger en met nog minder geld) gelukkig een stuk serieuzer met de hobby om.

Overigens ik kocht voor een maatje van me een izgs FT101 incl 2e VFO, en wat er verder nog bij hoort voor 150 euro.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: hobby promoten bij de jeugd

#53 Bericht door pa1bvm »

Stel ik ben een jaar of 14 ...

ik heb op mij kamertje een PC staan met internet , ik heb ook een GSM ding met waarschijnlijk te weinig beltegoed .. ik zit op een middelbare opleiding .. ik leer duitse woordjes , de wet van Ohm en ik moet twee vergelijkingen met 2 onbekenden oplossen .. oja .. ik doe ook nog wat aan sport en ik ben dan ook nog erg sociaal ..eigenlijk de doorsnee beginnende puber ..

ik doe af en toe een spelletje op het internet , ik hyves en MSN me suf .. want dat doet toch iedereeen
op hyves heb ik 657 " vrienden en 408 kontakt personen op MSN ..
ik weet dat er mensen zijn die met radio's en zenders bezig zijn ...drie huizen verder zit iemand met een
bakkie geloof ik ...

ik ben dus onderdeel van de doelgroep die " gezocht wordt om het voortbestaan van de " zendhobby " te garanderen ...nou dat wist ik niet ...

Hoe moeten wij zo iemand nou benaderen ... waar is die link waar op een leuke manier iets over zendamateurs te vinden is ...

op de een of andere manier moeten we zien dat we een dikke " vis " voor zo iemand zijn neus hangen
( dat lijkt aardig te lukken in sommige gedeeltes van het land via allerlei initiatieven ..hulde hulde !!!)

Ik denk persoonlijk dat we als zendamateurs op dit punt " hulp" nodig hebben van slimme lieden uit reclame en marketing ..laten we de " jongere " bestoken met middelen die ze herkennen en waar ze aan gewend zijn

Tik zelf maar eens op het internet in google " zendamateur " of "radio-hobby" ..
daar is werkelijk geen touw aan vast te knopen ..
sites van RDR , VERON , VRZA , ..diverse technische sites en praatplekken ..

Het moet toch lukken op een " supersite " te maken die de jeugd aanspreekt en die als " hit" nummer 1 via google over je scherm vliegt ...
( ik denk aan Dwingelo , ik denk aan gesprekken met Astronauten , ik denk aan amateur TV )

maar ook denk ik aan nuttige dingen zoals een lidmaatschap van een vereniging waarbij ik op tijdelijke basis een bruikleen ontvanger krijg .. om eens te " ruiken " aan VHF of HF ..gewoon iets simpels .
Iets via een uitleenbalie ?
Zelfmaken ja hoor .. dat komt nog wel echt .. ik wil nu !! ik ben puber ..dus ik heb haast !! hahahahah

oja als ik mijn postcode intik als jeudige ( na registratie ofzo ) dan krijg ik te zien welke amateurs bij mij in de buurt actief zijn en die mij willen helpen met deze mooie hobbie ( ik kan ze dan zelf wel een mailtje sturen .. want ik heb internet !!)

en dan een paar leuke wedstrijdjes .. want wij jeudige pubers willen best wel een wedstrijdje ..ons testosteron begint al te borrelen ..hahahahaha

( hmm vossejagen..worden we daar niet erg moe van ..hahahaha..)

nee wij vinden het leuk om plaatjes te verszamelen en die in te plakken in een boekje ( denk aan de acties van onze Super kruidenier ..)
dus laagdrempelige luister acties ... 5 punten per gehoord land call / frequentie / rapport
zelf het station opzoeken in QRZ.com en vragen om QSL .. dan nog 5 punten erbij

Of naar die amateur in de buurt ..( of dat clubstation)
van 19:00 to 19:30 ..mag je onder begeleiding aan de knoppen ..op stukje band van XX tot YY
de amateur zorgt voor 25 watt en een dipool ( oja .. die moet je wel zelfmaken )
en dan verbindingen maken ..ja inderdaad met andere jeugdigen ..speciale prefix ???? of een aanpassing in de roepletters van het station waar ik vandaag zit ..

( PA1BVM ..wordt dan PA1BVM/S ..de S van starter ..of PA1BVM wordt PAA1BVM , PE1 wordt PEE1 etc etc )

score op de " supersite " .. elke maand ... de aspirant "amateur" van de maand ..foto erbij

zou dat kunnen werken ???
hoe pakken de echte " reclame" buro's en marketiers dat nou aan ???
die zijn instaat om alles wat los en vast zit aan de man te brengen ..
dat moet " ons" zendamateurs toch ook lukken ..
Leuke Serie via BNN ..dat is toch de omroep van jeudigen..
dus niet spuiten en slikken maar .. roepen en luisteren ...

misschien wordt dan de " Amateur van het jaar " niet de man die het mooiste VFO of dikste eindtrap gemaakt heeft ..maar juist die man/vrouw die de meeste aspiranten heeft " geholpen "
VFO's bouwen .. komt dan later wel weer .. eerst maar eens zorgen dat we niet uitsterven

Ik hoop maar dat onze fraaie verenigingen dit als TOP PRIO meenemen
het is natuurlijk leuk als we er een bandje bij krijgen of het is naar als er een bandje verdwijnt
ik denk dat als we nu niets doen het over 20 jaar heel erg rustig is ...
en NIET alleen in Nederland .. dit is een internationaal issue ..

dus .. als er nu al jongeren zijn zo in de buurt van Schijndel
mail me .. mijncall@hotmail.com
ik heb nog wel een ontvanger staan voor de 20 meterband ..

Rick /PA1BVM

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: hobby promoten bij de jeugd

#54 Bericht door coolepascal »

Hey Rick,

Hier in de regio is een amateur die docent is aan een middelbare school.
Hij heeft daar een school station opgezet en de belangstelling van leerlingen neemt daar toch vrij snel toe.
Er zijn er al een paar die zelf voor de N-licentie willen opgaan.
Ik probeer ze daar iig in te ondersteunen, ik heb dat vele jaren geleden in Amsterdam ook al eens gedaan.
Het gaat er immers niet om dat je filosofeert over hoe de hobby over te dragen maar dat je het daadwerkelijk doet.
Het is bovendien erg leuk om te doen hoor.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: hobby promoten bij de jeugd

#55 Bericht door pa1bvm »

Heel goed wat je allemaal doet ..hulde ..

zouden meer amateurs moeten doen ..

de rood koperen fluit van verdienste kan je haast niet meer ontgaan

nee gekheid ..

we sterven vast gewoon uit .. zal wel iets met Darwin te maken hebben

zo zijn er vast wel meer hobbies die " verdwijnen "

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: hobby promoten bij de jeugd

#56 Bericht door coolepascal »

Ik heb absoluut geen behoefte aan een pluim.
Ik deel gewoon mijn kennis, dat doet iedere docent en elke zichzelf respecterende radioamateur ook.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: hobby promoten bij de jeugd

#57 Bericht door PE1LGW »

Beste Yannick

Het is een beetje dubbel, kom zelf uit Eindhoven en ben oa actief bij de scouting hopman Latour tijdens de jota.
Het is inderdaad soms moeilijk om de jongere garde geboeid te houden, en dit maakt niet uit wie het verhaal danwel de uitleg geeft, jong of wat ouder.
Bij de scouting Hopman latour zijn we zeer goed voorzien, 7.5 amateurs die actief zijn tijdens het scouting jota weekeinde (de 0.5 = bijna geslaagd ) en 1 amateur die het avond spel komt ondersteunen. In de leeftijd van jong, belegen en wat ouder, ben zelf 48 en zit een beetje in het midden, betreft de leeftijd. het probleem is vaak het programma wat gedraaid wordt het moet leuk en ook nog een beetje leerzaam zijn, en dat gaat soms wat beter dan een andere keer.
Maar het voornaamste is dat het een leuk weekeinde is voor iedereen.

Vergeet niet als er nieuwe aan was is dat de ook zelf actie kunnen ondernemen. De jongere garde is altijd welkom op maandag bij de veron. En al zijn ze geen lid iedereen is welkom. en er zijn genoeg amateurs die indien nodig mensen helpen.
En er zijn gelukkig een aantal amateurs die al jaren de opleiding doen in Eindhoven, dank hier voor.
Roep maar, of maak je kenbaar. hulp zat, maar wel even kenbaar maken dat je hulp nodig hebt. we komen niet aan de deur.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: hobby promoten bij de jeugd

#58 Bericht door coolepascal »

Ach, ik krijg zo af en toe eens een oude tranceiver kado,
met het zelfde gemak geef ik zo'n ding ook weer aan iemand anders, assie maar goed terecht komt.
Zo zijn er wel meer amateurs die overtollige doosjes aan beginnende radioamateurs schenken.
Dat hoeft het probleem niet te zijn. bovendien er is ook nog eens zoiets als zelfbouw.
De opmerking van Yannick lag mij gewoon even verkeerd het zijn hem vergeven, ik zeg ook wel eens iets wat verkeerd valt :twisted:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: hobby promoten bij de jeugd

#59 Bericht door KI6APR »

coolepascal schreef:Hey Rick,

Hier in de regio is een amateur die docent is aan een middelbare school.
Hij heeft daar een school station opgezet en de belangstelling van leerlingen neemt daar toch vrij snel toe.
Het gaat er immers niet om dat je filosofeert over hoe de hobby over te dragen maar dat je het daadwerkelijk doet.
Het is bovendien erg leuk om te doen hoor.
Met het laatste gedeelte ben ik het helemaal eens. Ik zie ook wel dat het niet altijd gemakkelijk is om te concureren met al de andere "communicatie middelen". Wanneer je telkens een paar jongeren in onze hobby geinteresseerd maakt, dan ben je al op de goede weg. Als je verwacht dat je er iedere week 40 nieuwe adspirant zendamateurs bij krijgt, dan zou je teleurgesteld kunnen worden.

Het blijft nog steeds een hobby. In de wildernis zoals wij dat hier in de VS ook nog voldoende hebben, kan hamradio van onschatbare waarde zijn wanneer we buiten het bereik van de cell phone towers komen en hulp nodig hebben, kan dat is voor ons ook weer een selling point zijn. In het dichtbevolkte Nederland zal dat dan weer niet zo zijn. Ik vind het toch mooi dat er hams zijn de dit belangrijk genoeg vinden en de handen uit de mouwen willen steken.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: hobby promoten bij de jeugd

#60 Bericht door coolepascal »

Jan ik hoef niet een groot aantal amateurs op te leveren hoor, kwaliteit boven kwantiteit.
De jongens zijn overigens erg bewust van het noodscenario waarbinnen ze kunnen functioneren.
Zelf heb ik heel andere ideeen over hoe DARES te werk zou moeten gaan, maar dat is een andere discussie die ik beter tijdens een DARES overleg zou kunnen voeren, iets dat ik voorlopig niet echt verwacht te doen, ik kan mijn tijd nuttiger besteden dan dat, zelfs als ik daartoe mijn onzin activiteiten op dit forum meereken :oops:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie