hobby promoten bij de jeugd

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: hobby promoten bij de jeugd

#61 Bericht door pa1bvm »

nog iets anders ..even los van de jeugd
ik kwam erachter dat om mijn QRL in mijn directe omgeving 3 mensen zijn met een machtiging ..zonder dat ze er nog iets mee doen
ze moesten zelfs erg goed nadenken welke call ze ooit hadden...
Nou werk in in een high tech club in veldhoven dus het gehalte techneuten is groot

bij nog eens wat navragen zo links en rechts .. vond ik er op een andere afdeling nog twee ...
dus in een straal van 500 meter op mijn QRL zijn er 5 "amateurs" die helemaal niets meer aan de hobby doen ..
De eerste van de 5 komt volgende week eens kijken ..had wel eens ooit gedacht om weer eens wat te gaan doen
maar wist dus helemaal niet dat hij nu met zijn machtiging ( als die weer te activeren valt ??) ook op HF uit de voeten kan ..

nou vraag ik me af ....
er zijn vast nog veel meer amateurs in "winterslaap"..hybernate_hams ..dat zou toch een mooie doelgroep zijn
zouden onze verenigingen dat ook "weten".. zouden er overzichten zijn ??
alle mensen die examen gedaan hebben zitten vast wel in een database bij de overheid
dan de eventuele silent key's eruit halen ..

en dan met behulp van het "antenne register " ..(toch nog een nuttige toepassing) hou je vanzelf een lijst over ..
sturen de vereningingen ze allemaal een mooi "promo pakket "

wist u dat dit de nieuwe voorwaarden zijn
en let op machtiging is gratis
en dit moet u doen om weer achtief te worden ..

etc etc etc

of heeft iemand dat al eens uitgezocht ???

groet Rick

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: hobby promoten bij de jeugd

#62 Bericht door coolepascal »

Ja ik moet toegeven dat het fijn is dat zo af en toe weer eens iemand van het grijze verleden de hobby weer oppakt.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: hobby promoten bij de jeugd

#63 Bericht door KI6APR »

coolepascal schreef:Jan ik hoef niet een groot aantal amateurs op te leveren hoor, kwaliteit boven kwantiteit.
De jongens zijn overigens erg bewust van het noodscenario waarbinnen ze kunnen functioneren.
Zo zag en zie ik het ook nog steeds. Ik was misschien wat onduidelijk voor wat betreft het eerste gedeelte. Ik was echter nog niet op de hoogte voor wat betreft het tweede gedeelte betreffende het dichtbevolkte Nederland waar je nog steeds een beroep moet kunnen doen op two way radio. Hee, als je het op die manier ook kunt verkopen, waarom niet (why not). Wij weten allemaal wel dat dit een mooie hobby kan zijn en wie er in geinteresseerd raakt is meestal al iemand die interesse heeft voor radio techniek maar hoogstwaarschijnlijk niet in alle facetten daarvan. Zoals ik al eerder schreef, een enkeling hier en een enkeling daar en soms misschien een groepje mensen helpen om zendamateur te worden, daar heb ik veel waardering voor.

O ja, ik ben zelf ook niet aangesloten bij ARES, RACES, CERTS en dit is het enige forum waar ik regelmatig op reageer. Meer tijd heb ik ook niet. Je verricht goed werk Pascal. Ga zo door.

Aan alle anderen die zich zorgen maken over amateur radio in de toekomst:

Wanneer er mensen zijn die denken dat de zendamateurs zullen uitsterven, ja natuurlijk, uiteindelijk, en dan zijn we alleen nog maar te bezichtigen in een museum over een paar honderd jaar (als we geluk hebben). Maak je daar niet druk over maar neem een voorbeeld aan de zendamateurs die hun CQ (roeping) gevonden hebben en anderen helpen om ook zendamateur te worden om deze hobby ook mee te kunnen beleven.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: hobby promoten bij de jeugd

#64 Bericht door pa5cal »

Is dat die zekere tchno-club met die grafzerk? :)

Daar heb ik ook nog enige tijd rond mogen hobbelen. Bij mij hier op het werk heb ik inderdaad 1 ham gevonden die niks wist over de nieuwe regelgeving en die heeft dan ook opnieuw een call aangevraagd en alles, erg leuk. Ik mag hopen dat we zo meer mensen opnieuw leven in kunnen blazen :)

-P

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: hobby promoten bij de jeugd

#65 Bericht door coolepascal »

@Jan KI6APR ,

Dit is niet de plaats (thread) om mij over DARES (Dutch ARES) uit te wijden.
Maar een ding is zeker, hier in Limburg hebben we een andere visie dan in de rest van het land.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: hobby promoten bij de jeugd

#66 Bericht door pa1bvm »

ja inderdaad ..die fraaie grafzerk ..hahaha ..wat een lelijk bouwsel
toen dat ding nog niet klaar was heb ik nog wel op het dak gestaan met een ICOM 202 en HB9CV
best lollig op +/- 60 a 65 meter boven NAP ..

Rick

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: hobby promoten bij de jeugd

#67 Bericht door PA3LS »

Ik ben hier al een tijd niet online geweest, dus even opnieuw voorstellen: ik ben Laurens, 18 jaar oud, aankomend student communicatiewetenschappen, ik woon in Zaandam. Ik heb me al een tijd voorgenomen om examen te doen. Maar pas toen ik de pagina met online examens tegenkwam, begon er echt schot in de zaak te komen. De N examens zijn tamelijk simpel en zijn voor iedereen wel te doen. Als mijn rooster het toe laat, ga ik in november N examen doen.

De jongeren die echt geïnteresseerd zijn in elektronica (zoals ikzelf) hoeven slechts te weten dat er iets bestaat als zendamateurisme. Met wat sappige verhalen over verre contacten met zelfgebouwde zendertjes zullen ze wel enthousiast worden, en uiteindelijk gaan denken om 'n licentie te halen - als ze weten dat het mogelijk is en dat het examen best te doen is. Deze groep is vast wel te vinden op elektronicaforums.

De grote grijze massa zal er waarschijnlijk niet al te geboeid zijn door dingetjes met transistoren en kristalontvangertjes met een brokje pyriet...
Ik denk dat je het voor die groep iets met computermodes moet bedenken. PSK31 bijvoorbeeld, waarmee je kan chatten zonder internet. Packet radio, of een modernere variant daar op, met BBS'en, bijvoorbeeld een 2e internet bouwen (uiteraard uitsluitend voor zendamateurs, gezien de machtigingsvoorwaarden, en zonder afbeeldingen, ivm de beperkte overdrachtssnelheid- afbeeldingen apart aanvragen en doorsturen in SSTV, als het rustig is?) - HTML over radio, daar moet wat mee te doen zijn. Op 2m is er ruimte genoeg (lees: ik hoor daar niet veel, behalve de lokale repeater ingang en uitgang, met mijn FM scanner, ik weet niet of er ook allerlei zwakke signaaltjes zijn)
Zelf lijkt dat me ook erg leuk, naast het werken met zelfgebouwde apparatuur in CW op HF.

Of zeer laagdrempelig: een 'DX' wedstrijd op een veldje met die legale 50nW 3m fm zendertjes, die in sommige moderne telefoontjes en mp3 spelers zijn ingebouwd. Gebruik het telefoontje als straler, maar zet er een aantal elementen (directoren, reflectoren, daar heb ik weinig verstand van) achter en misschien kom je dan wel verder dan de 5m die dat soort dingetjes nu doen.

Benadruk ook de mogelijkheid om onder begeleiding van een gelicenceerde zendamateur eens een aantal verbindingen te kunnen maken. Ik heb zelf vaak motivatieproblemen als ik ergens mee bezig ben, ik vind het een wonder dat ik na 2 jaar oefenen een beetje morse kan opnemen op 15wpm, maar ik denk dat het sneller was gegaan als ik eens bij een zendamateur achter de sleutel mocht gaan zitten. Ik ken zelf geen zendamateurs in de buurt. Ze zijn er vast wel (te zien aan de antennes) maar ik ken ze niet en ik ben ook geen persoon die zomaar even bij iemand aanklopt...

Het kostenaspect: werken met dat goedkope surplus 2m spul is nog bereikbaar, maar dan moet je er wel wat leuks mee doen, bijvoorbeeld het hele internet idee. Vereiste is dat er voldoende mensen zoiets hebben, om een peer to peer achtig netwerk te creëren, of een repeater moet als server kunnen dienen ofzo. Het zou mooi zijn als er niet slechts binnen een stad een netwerkje is, maar ook tussen diverse steden.
Het werken op HF is weer een ander verhaal. Het bouwen van een SSB tranceiver van enig vermogen zal mij niet gaan lukken. Het kopen van zo'n ding, daar heb ik geen zin in. Dat gaat honderden euro's kosten. Ik (en ik denk met mij vele anderen) ben niet bereid honderden euro's uit te geven aan een tranceiver. Voor de grijze massa lijkt het me onbereikbaar.
Ik ga om op HF te komen een leuk simpel CW/AM zendertje bouwen. De onderdelen voor een 5w CW zendertje heb ik in mijn junkbox liggen. Een kitje voor SSB is misschien een oplossing, maar die zijn meestal QRP. Als beginner lijkt het me niet fijn om met een zeer klein vermogen SSB te moeten werken.

Antennes en klusvaardigheden:
niet iedereen kan en mag een antenne plaatsen. Geen van mijn voormalige klasgenoten zie ik op een ladder staan om een antenne aan de gevel te schroeven. Ik ben zelf erg doe het zelverig opgevoed en heb ook weinig hulp gekregen bij mijn eigen bouwprojectjes, maar daardoor ben ik niet meer bang om de handen uit de mouwen te steken. Dat wil niet zeggen dat ik erg handig ben, maar ik doe in ieder geval een poging om iets voor elkaar te krijgen.
Maar de moderne jongere doe-het-zelft niet naar mijn idee. Zie dan maar eens een antenne te installeren. Een gat boren in de muur, hoe moet dat? (ik heb dat mijn vader vaak genoeg zien doen en op een gegeven moment heb ik 't gewoon nagedaan, met prima resultaat)

Wat hier boven staat is slechts een brainstorm, niet alles is echt goed overdacht, het zijn maar ideeën die me zomaar op dit late uur te binnen schieten.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: hobby promoten bij de jeugd

#68 Bericht door vk2gwk »

Hi Laurens,
Hartstikke leuk dat je mee denkt. Hoe meer ideeen hoe meer vreugd! Er blijft altijd wel iets bruikbaars over.

Alleen moet ik je teleurstellen over je "netwerk" idee voor VHF. Kennelijk heb je dat gemist - hoogstwaarschijnlijk door je leeftijd -, maar er heeft ooit een soort "tweede internet" gedraaid aanvankelijk via AMTOR en RTTY - (vanaf ca. 1975) en later (vanaf ca. 1980 - 1982) via packet radio met BBS-en en berichtenverkeer - incl. satelliet links enz. De latere versies er van draaiden met TCP/IP protocol en waren via "worm holes" ook met het andere internet verbonden. Zendamateurs hadden wereldwijd zelfs een heel eigen serie IP nummers (het blok 44.0.0.0) voordat ze schaars werden.... :) met een IP beheerders in elk land waar je je nummer kon aanvragen ) Er bestonden "local access point" met 1200 en 4800 bd op 2M en 70cm en "backbones" met de ongeloofelijk snelle 9600 bd :) op 23 cm en hoger.

Ik weet niet precies wat daar nog van over is, maar niet veel. De gemakkelijke toegang tot het "echte" internet voor bijna iedereen heeft dat netwerk langzamerhand overbodig gemaakt. Daarbij kwam dat het nooit 100% betrouwwbaar was omdat het toch wel erg afhaneklijk was van amateurs die hun spullen al dan niet wensten aan te zetten of te houden. Alleen APRS en hier een daar een packet DX cluster kom ik nog wel eens tegen.

Dit niet ter ontmoediging maar ter informatie. Misschien is er een nieuw leven voor zo iets - in aangepaste vorm -. succes er mee!
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Plaats reactie