hobby promoten bij de jeugd

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

hobby promoten bij de jeugd

#1 Bericht door Yannick PE2YSB »

In veel andere topics komt het naar voren, hoe maken we de jeugd warm voor onze hobby. Buizen kunnen we allemaal warm maken maar met de jeugd lijkt het ons niet te lukken, waar ligt het aan?

ik denk dat er een paar dingen zijn die we moeten aanpakken als we de jeugd massaal naar niewegijn willen krijgen voor hun examen.

om te beginnen moeten we stoppen met de oudste zendamateurs de voorlichting aan je jeugd te laten geven. Die mensen doen dat inderdaad met veel enthougiasme maar de onoverkomelijke generatiekloof maakt het erg lastig het enthougiasme over te brengen.

Laat jeugdige zendamateurs dat doen, die zijn er ook, in regio Eindhoven is er een redelijk aantal actief, bij pi4tue die willen zich vast wel inzetten om de hobby te promoten (hint veron en vrza: neem contact met ons op)

Gebruik de jota beter, ik weet dat toen ik jaren geleden bij de scouting zat de jota voornamelijk een activiteit was van de zendamateurs die er aan deelnamen, de scouts zelf kwamen 20 minuten kijken en dat was het.
Betrek ze actief, minimaal 1 vossenjacht per scoutinggroep en nodig de jongens en meiden uit om als ze meer willen weten ofzien om eens langs te komen bij een club of de OM thuis.

Dan nu het belangrijkste punt wat iedereen vergeet. Het geld.
voor een paar honderd euro heb je een UHF-FM tranciever of een porto, die 2 saaiste dingen uit onze hobby, voor de dingen die we daar mee doen kun je beter de telefoon gebruiken. De trancievers waar je meer mee kunt kosten ook meer. De gemiddelde puber heeft ook al een stuk maand aan het eind van zijn geld, dat is niet alleen iets voor mensen met een slechte hypotheek van middelbare leeftijd. Met een krantenwijkje heb je erg veel brievenbussen nodig om je hobby te betalen. Dat hebben ze er gewoon niet voor over.

Dat geld probleem is niet op te lossen. Die dingen zijn nou eenmaal duur en ook de tweedehandsmarkt is beperkt. Vergeet ook niet dat een nieuwe zendamateur met 0 ervaring niet snel iets tweedehands koopt, hoe moet hij immers weten of hij iets goeds koopt voor een goede prijs?

De enige oplossing voor dat probleem die ik kan bedenken is, zorg voor leuke clubstations, met een jongeren avond, waar de oudere zendamateurs niet te veel langs komen, misschien 2 begeleiders van een jaar of 35 meer niet, beetje het scouting idee zeg maar. En ga p die wekelijkse avond allerlij dingen doen, beetje DXén, beetje solderen, en misschien wel een landelijk jongeren rondje met alle deelnemende clubs.

Als de clubs die we al hebben dat nou allemaal zouden doen om te beginnen, en op die avonden of middagen ook cursusjesgeven, gericht op de jeugd, de huidige cursus is dus duidelijk niet op tieners gericht!

dan zou het nog wat kunnen worden met de jeugd bij onze hobby.

ik merk het zelf in EIndhoven, een groep jonge zendamateurs is begonnen met promoten, woensdag gaat er 1 van ons het examen doen, in april al minimaal 3 en dat worden er nog meer. Misschien krijgen ze wel groepskorting van het AT ;)


dat wilde ik even kwijt :)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#2 Bericht door PA3FAT »

Yannick,

Ik vind je artikeltje erg goed en ben het met je eens.

Hoe vaak hoor je niet van buitenlandse stations dat ze werken vanuit een clubhuis of jongeren organisatie. Goed idee dus.

Als uit ieder dorp nu iemand voor een jeugdige onder de 16 het examengeld betaalt dan schiet het op. Voor Valkenswaard wil ik de eerste zijn, ondanks de slechte hypotheek. Dat probleem is dan althans hier opgelost. Wie meldt zich.....

Mijn leeftijd kan ik niet meer veranderen als de grens van 35 blijft.
Ik weet dat PA0KLS hier in Valkenswaard op de middelbare school enkele klasjes heeft verzorgd, met groot succes. De leeftijdskloof lijkt me dan niet bij speciaal bij 35 te liggen, maar ik begrijp je punt.

Voor het locatie probleem van een clubhuis moet nog wel iets bedacht worden. Voor je het weet is de shack iedere keer leeg. Uit mijn studietijd hebben ze op het dak van de HTS een 5 elements HF beam gestolen. En die kon alleen met een brandtrapje tegen de gevel bereikt worden.
Een jeugdige amateur die onder een clubcall (oid) wat ervaring op wil doen is hier altijd welkom. De frisdrank staat klaar.

Wie volgt?

PA1OZU
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 okt 2006, 14:46
Locatie: Lisse
Contacteer:

#3 Bericht door PA1OZU »

Ik ben het niet met je eens dat je alleen jongere amateurs kinderen moet laten begeleiden. Leeftijd maakt weinig uit als deze persoon het maar met flair over kan brengen. Ben zelf 40 en begin erg grijs te worden :) Het is wel zo dat er veel amateurs zijn die een zeer "stoffig" imago hebben. Echt het prototype zolderkameramateur. Technisch zijn ze niet te evenaren maar kennis op een leuke en begrijpelijke manier overbrengen is er niet bij. Zelf ben ik ook zo'n scouting product. Mijn eerste JOTA was in 1977 en mijn laatste een paar weken geleden. Hihi. Ook nog steeds als scout trouwens, maar dat terzijde. Als verantwoordelijk zendamateur heb ik er wel voor gezorgd dat ik een team had die op een leuke manier met kinderen om kunnen gaan. Een van de amateurs is zelfs al grootvader, zo gek als een deur en pioniert nog rustig op 15 meter hoogte mee. De kinderen droegen hem op handen. Leeftijd zegt dus niets.

Wat betreft de JOTA zelf. In de jaren 70 en 80 draaide zo'n heel weekend alleen maar om die radio. Bij ons destijds was het het gehele weekend hartstikke druk en deed iedereen leuk mee. Goed de één wat meer dan de ander. Dat hou je altijd. De kentering kwam eigenlijk begin jaren 90. Toen moest je buiten de radio ook nog een heel ander programma presenteren. Spanningsbogen van kinderen werden gewoon minder.
Heden ten dage is dat nog steeds zo. Wij hebben al jaren goede ervaring met een doordraai systheem. Kinderen zijn in kleine groepjes hooguit 30 minuten bij je en dat kan je gedurende het weekend herhalen.

Gebruik JOTA.
Hier ten lande wordt er buiten de JOTA ook nog een radioweekend georganiseerd. Echt een radiokamp. Of dit echt zoden aan de dijk zet wil ik betwijfelen. Kinderen hebben gewoon teveel om uit te kiezen en dan heb je natuurlijk dat "verdomde" internet. Dit is trouwens één van de redenen dat wij NOOIT meedoen aan de JOTI. Je graaft hiermee namelijk je eigen graf. Als ze willen internetten doen ze dat maar fijn thuis. Zonder internet maak je de radio een beetje exclusief.

Toekomst
Willen wij overleven met onze hobby zal je kinderen al vroeg met radio in aanraking moeten laten komen. Het spijkerradio project is dan ontzettend leuk om te doen. Dan vooral op scholen. Dit valt of staat of je hier de juiste mensen voor de klas kan krijgen. Geen "stoffige" types dus. Verder blijft scouting een goede kweekvijver mits dit goed aangepakt wordt.

Jeugd in de afdelingen.
Ik ga nu even advokaat van de duivel spelen. Wat me opvalt is dat bij de VERON afdelingen bij mij in de omgeving het "grijsheidsgehalte" hoog is. Met mijn 40 jaar behoor tot één van de jongste. Bij de VRZA afdeling hier is dat aanmerkelijk lager en behoor ik tot de middenmoot (Ja, ik vreet van twee walletjes). Het is me al een aantal keer opgevallen dat jonge en nieuwe amateurs het na een paar keer wel gezien hebben. Waar ligt dat aan? Vanuit de landelijke organisaties wordt er bar weinig aandacht aan jeugd besteed en laat men het aan de afdelingen over om zoiets op poten te zetten.

Tot slot wil ik opmerken dat ik erg bang ben dat wij als radioamateurs onze langste tijd gehad hebben. We hebben gewoon een achterhaalde hobby.

Grtz

Martin PA1OZU
Laatst gewijzigd door PA1OZU op 08 nov 2006, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is groen en het..........

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#4 Bericht door pa2et »

Tot slot wil ik opmerken dat ik erg bang ben dat wij als radioamateurs onze langste tijd gehad hebben. We hebben gewoon een achterhaalde hobby.

Grtz

Martin PA1OZU
Voor ik weer achter de set en de geraniums duik, wil ik toch kwijt dat ook ik hier een beetje bang voor ben, er zijn tegenwoordig veel meer en veel praktischere communicatie middelen ... :cry:
Laatst gewijzigd door pa2et op 06 nov 2006, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
73
Eat



ham4ever!

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#5 Bericht door Yannick PE2YSB »

pa3fat schreef:Yannick,

Ik vind je artikeltje erg goed en ben het met je eens.

Hoe vaak hoor je niet van buitenlandse stations dat ze werken vanuit een clubhuis of jongeren organisatie. Goed idee dus.

Als uit ieder dorp nu iemand voor een jeugdige onder de 16 het examengeld betaalt dan schiet het op. Voor Valkenswaard wil ik de eerste zijn, ondanks de slechte hypotheek. Dat probleem is dan althans hier opgelost. Wie meldt zich.....

Mijn leeftijd kan ik niet meer veranderen als de grens van 35 blijft.
Ik weet dat PA0KLS hier in Valkenswaard op de middelbare school enkele klasjes heeft verzorgd, met groot succes. De leeftijdskloof lijkt me dan niet bij speciaal bij 35 te liggen, maar ik begrijp je punt.

Voor het locatie probleem van een clubhuis moet nog wel iets bedacht worden. Voor je het weet is de shack iedere keer leeg. Uit mijn studietijd hebben ze op het dak van de HTS een 5 elements HF beam gestolen. En die kon alleen met een brandtrapje tegen de gevel bereikt worden.
Een jeugdige amateur die onder een clubcall (oid) wat ervaring op wil doen is hier altijd welkom. De frisdrank staat klaar.

Wie volgt?
ah ben jij dat met die Beam, heb ik verhalen over gehoord ja.

de 35 jaar was maar een voorbeeld, ik bedoel meer, niet de stoffige types zoals al even gezegt wordt, gewoon de mannen die nog jong van geest zijn en goed met de jeugd overweg kunnen.

Veron en vrza zijn inderdaad oudemensen, ze moeten eens proberen de paar jongeren die ze al hebben, en die zijn er wel, actief te betrekken.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#6 Bericht door angelo »

ach, binnenkort gaan de Amerikanen met lasers of bommen wat luchtlagen omzeep helpen omdat ze bang zijn dat 'terroristen' hun satelieten op blazen met ESD of EMP. Of komt er wereld oorlog III. Dan werken alle VHF>> frequenties (dus geen radio/tv/gsm) niet meer en kunnen 'wij' als zendamateuren weer opgeofferd worden door het clubje 'leiders' om verbindingen te maken of om neergeschoten te worden om 'valse' informatie te seinen...
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#7 Bericht door wbeekman »

[/quote]

Voor ik weer achter de set en de geraniums duik, wil ik toch kwijt dat ook ik hier een beetje bang voor ben, er zijn tegenwoordig veel meer en veel praktischere communicatie middelen ... :cry:[/quote]

Maar, je kunt via internet of GSM nog steeds niet gratis over de satelliet werken. Via een transceiver als zend-amateur wel :-)
Ook kan je geen schepen of vliegtuigen volgen op een 21' flatscreen. Dat kan je alleen maar via een ontvanger en bijbehorende software.
(b.v. ACARS )

Maar het overbrengen van ervaring of enthousiasme naar de jeugd is zeker een gave, die niet iedereen bezit.
De hoger opgeleide "jeugd" kan je goed activeren bij b.v. Software Defined Radio (DSP technieken) of het wiskundig doorrekenen van antennes.

Dus jeugdige leden kom maar op....
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

PA1OZU
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 okt 2006, 14:46
Locatie: Lisse
Contacteer:

#8 Bericht door PA1OZU »

wbeekman schreef:
Maar, je kunt via internet of GSM nog steeds niet gratis over de satelliet werken. Via een transceiver als zend-amateur wel :-)
Ook kan je geen schepen of vliegtuigen volgen op een 21' flatscreen. Dat kan je alleen maar via een ontvanger en bijbehorende software.
(b.v. ACARS )
Ja, allemaal waar Wim. Maar de vraag die je je kan stellen is: Wil de hedendaagse jeugd dat überhaupt wel. Ook onder de "vliegtuigsexuelen" is de vergrijzing ook al toegeslagen. Jeugd gaat veelste veel van een vanzelfsprekendheid uit. Doet hun compu of mobieltje het niet meer schreeuwen ze moord en brand.
Maar het overbrengen van ervaring of enthousiasme naar de jeugd is zeker een gave, die niet iedereen bezit.
De hoger opgeleide "jeugd" kan je goed activeren bij b.v. Software Defined Radio (DSP technieken) of het wiskundig doorrekenen van antennes.

Dus jeugdige leden kom maar op....
Begin eerst nou maar om het simpel te houden. Gewoon beginnen met een spijkerradiootje en een eind antenne litze o.i.d. Mijn ervaring is dat zelfs een hoop hoger opgeleide jeugd de ballen verstand heeft van radio. Ze denken vaak veelste complex. DSP en andere advanced technieken is iets voor "geeks". Mocht de jeugd er echt iets voor voelen dan zullen zij zich er later best in gaan verdiepen.

Grtz

OZU

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#9 Bericht door angelo »

Op dit moment zie ik de wat ouderen (30-45) en de hele jonge (<17) behoorlijk actief worden. Jongere mensen willen toch vaak op een bepaald soort gebied positief 'apart' zijn, met andere woorden, je kunt natuurlijk wel bij de meisjes jezelf populair maken als je kunt zeggen, "vannacht nog met een draadje als antenne met rusland gebabbeld"... Dat komt toch weer anders over dan "mijn sms-tegoed is WEER op door dat kO#*@#@-virus op mijn mobieltje". De 30-45 jarigen, zoeken vaak een hobby voor wat extra tijd te doden, of om zich minder in een sleur te geraken. En die hebben vaak het geld om een dikke set te kopen en hebben vaak ook niet zo'n moeite om de examens te doen... Kochten ze vroeger een motor en reden ze zichzelf dood, nu kopen ze de allerdikste allbander en gaan 'veilig' DX-en....

Of doen ze het allebij :oops:
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#10 Bericht door PA5COR »

Wat de jeugd betreft is hier al een meer over geschreven.
Zelf doe ik actief mee aan de Jota/Joti, leidt mensen op vrijwillig voor het examen.

Hulp vanuit de verenigingen? vergeet het maar, veel vergaderen, veel wijze woorden? maar geen daden.

Zie de Electron van een half jaar geleden met de opmerkingen van 2 jonge nieuwe zendamateurs, met de opmerking van waarom vragen jullie niet aan ons als doelgroep wat voor ons interessant is?

Als 54 jarige vader kan ik mijn zoon van 19 nog wel wat bijbenen, maar om de jeugd van 13 - 18 aan te spreken is HUN mening het enigste wat telt, niet wat ik denk.

En zolang er volop gepiraat wordt op de amateurbanden en daarbuiten zonder enige vorm van opsporing en risico, waarom dan een examen doen?

We geven zo toch zelf de boel weg?........


Triest

Cor

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#11 Bericht door wbeekman »

PA5COR schreef: Hulp vanuit de verenigingen? vergeet het maar, veel vergaderen, veel wijze woorden? maar geen daden.

Triest

Cor
Helaas Cor, moet ik je hier helemaal gelijk geven. Daarom zijn er ook aparte groepjes ontstaan zoals, de Dortse Electronica Club, Radioclub Midden Nederland - RMN en nog vele andere. Zelf denk ik dat DARES ook zo'n idee is. De 2 verenigingen hebben dit gewoon laten liggen en de individuele amateur heeft dit opgepikt en uitgewerkt. Krijg je later dat de z.g. BOOBOO's er mooie sier mee willen maken.

Zelf ben ik er voor om bep. vraagstukken bij de jongeren neer te legggen en hun zo een uitdaging geven. (a la Klaas Robberts - PA0KLS)
Waarbij, wij als ouderen , gebruik kunnen maken van hun up to date kennis van moderne electronica.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#12 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi allen

We zijn hier in de afdeling Oss erg bezig geweest met het inhoud geven aan het trekken van jeugd, daaruit vloeiden vorig jaar een behoorlijk aantal voorstellen aan de VR van de Veron, die waren er voornamelijk op gericht om de weg naar het examen te verkorten door het examen bijvoorbeeld te doen als de cursist er klaar voor is (verhoging van de examenfrequentie en decentralisatie van het examen)
Ook door bijvoorbeeld het examen in diverse deel blokken te verdelen die dan ieder apart gehaald kunnen worden zodat nieuwe amateurs langzaam kunnen blijven door groeien naar de Full licence.

In al deze voorstellen werd niet gesproken over verlaging en versimpeling van de examenstof, slechts een andere manier van examineren en opleiden en een duidelijk meer op de bruikbare praktijk afgestemd examen.

Alle voorstellen op 1 na belandde met een grote boog in de prullenbak, kortom de Veron is nog niet toe aan vernieuwing en aan jeugd.

Gaat heen en vergrijst u
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

unclero
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2006, 13:04
Locatie: Nijmegen

#13 Bericht door unclero »

Tja, kan ik alleen maar beamen.
Ik ben 24 en ben een van de jongsten van onze afdeling. In ieder geval de jongste op de F-cursus :lol:. Ja, onze afdeling is een grijze club, nee, ik ken weinig jongeren die daar op een vrijdagavond doodgevonden zouden willen worden. Jongerenbijeenkomsten lijken me dan ook zo'n slecht idee nog niet :D.

Ik heb een collega enthousiast kunnen krijgen, hij is een echte geek, Software Defined Radio boeit hem dan ook mateloos. Ikzelf ben meer geinteresseerd in pager-technieken. Ik zag die Duitse amateurs ermee rommelen en dacht: "totally beats SMS, dit wil ik ook :D".
Ik denk niet dat de jeugd echt warmloopt voor een babbeltje met Botswana. Gratis SMS-en klinkt al veel leuker. Geef toe, voor een jongere ziet zo'n pager met hoog bling gehalte er een stuk aantrekkelijker uit dan zo'n grote, intimiderende zwarte kast met veelsteveel knopjes en displays en een lange draad uit het dakraam ;).
En dan die folder, een foto van vossenjagen op een regenachtige dag en voor de rest foto's van donkere zolderkamers... Ondanks het feit dat de meeste jongeren op een donkere zolderkamer rondhangen denk ik dat dat toch minder aanspreekt als die leuke stripboekjes waar de Amerikanen en Japanners mee op de proppen komen.
Hoeveel moeite zou het zijn om gewoon 1 strippagina in de Elektron te zetten?

Lijkt mij minder moeite dan er over twintig jaar achter komen dat mijn collega en ik nog de enigen zijn op de afdelingsavonden :roll:.

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#14 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Unclero

In Oss is de jongste gelukkig pas half zo oud en zijn er onder de 21 nog 3 leden meer, maar inderdaad kan ik verder een heel eind met je betoog mee gaan.
Het is echter niet zo dat de jeugd niet geinteresseerd is in technek en communicatie .
Met hun mobiel en hun PC doen ze niet anders.

Ook de afgelopen Jota was de jeugd erg enthousiast en had veel plezier samen met de zendamateurs, ze waren ook niet lui en ruimden en werkten prima mee met de toren de afwas enz. Kortom het waas enorm gezellig leerzaam en leuk.

Wat zou er nu mooier zijn als dat ze voor tijdens en net na de JOTA met een zeer korte cursus van enkele dagen met een ter plaatse gemaakt examen, hun basisvergunning gehaald hadden en binnen 1 week na de Jota hun "ON3" of "M3" call, met zeer beperkte mogelijkheden zoals in de UK en Belgie.
Dat is goed te verkopen aan de jongens en meisjes, en de tijdspanne van 1 week komt veel meer overeen met hun belevingswereld van dit moment.

Helaas is het erg lastig om de jeugd duidelijk te maken dat ze dan eerst een half jaar naar de cursus moeten en dan een enorm duur en lastig examen in Nieuwegein moeten maken.

Wil je jeugd breng de cursus en het examen dan naar de jeugd.
Ik heb zeer goede radiovrienden in Belgie en daar zijn heel veel ON3 stations al volop bezig met het halen van de F (Harec) vergunning.
Als de mensen eenmaal zien wat je met onze hobby kunt zijn ze vaak absoluut niet te lui om verder te gaan.
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#15 Bericht door PA0ETE »

Jongeren hebben tegenwoordig een heel korte aandachtsspanne. Daar moeten we op inspelen door te wijzen op de leuke dingen die je ook zonder machtiging kunt doen (bijv. pmr, lpd, wifi-achtige dingen, vossejagen). Als mensen eenmaal geïnteresseerd zijn gaan ze vermoedelijk toch wel door voor het examen.

Verder is het goed om meer bekendheid te geven aan onderwerpen die vooral jongeren erg zullen aanspreken. Dat kunnen bijvoorbeeld dingen zijn zoals de rol van radioamateurs bij de Tsunami-ramp en bij Katrina, het feit dat zendamateurs eigen satellieten maken die je ook nog zonder extra kosten kunt gebruiken, en het feit dat zowat alle astraunauten zendamateur zijn, met wie je af en toe gewoon verbinding kunt maken. Verder is zendamateurisme natuurlijk ook een populairwetenschappelijk onderwerp. Populaire wetenschap is de afgelopen paar jaar op tijdschriftgebied en ook wat zenders als Discovery en NGC betreft een van de meest succesvolle onderwerpen geworden. Het is de kunst op radioamateurisme op dat succes te laten meedrijven.

Ik ben niet tegen ouderen voor het binnenhalen van jongeren. Maar die ouderen moeten zich dan wel kunnen inleven in de belevingswereld van jongeren. Te denken valt aan (nog niet verzuurde) oudleraren bijvoorbeeld. Er is nu eenmaal een niet uit te vlakken verschil tussen beide leeftijdscategorieën.

Verder is het goed om in gedachten te houden dat het zendamateurisme uit de tijd dat de meesten onder ons begonnen gewoon niet meer bestaat. Het zendamateurisme voor jongeren zal dus waarschijnlijk een andere vorm moeten hebben. Het is de uitleg die we aan die vorm geven, die het succes van zendamateurisme onder jongeren zal bepalen!

Er is overigens wel degelijk goedkope apparatuur voor VHF te koop. Bij het zendamateurmuseum kun je momenteel al voor 35 euro een Condor kopen die gewoon erg goed werkt op de hele 2 meterband (ik wou dat er in mijn begintijd zoiets geweest was, ik moest als 18-jarige met mijn krantenwijk voor een TR-2200G van 700 guldens sparen, waarvoor mijn vader gelukkig de helft voorschoot. Vervolgens bleek ik geen geld meer te hebben voor kristallen, en het enige dat er wat dat betreft al in zat was 145,500 (aanroepfrequentie, niet QSO-en), 145,800 (PI3ALK, toen geloof ik nog PA0ALK en veel te ver weg), en 145,000 simplex, die al na 3 maanden niet meer gebruikt kon worden doordat PI3PYR in de lucht kwam...) Voor HF zijn er heel goed werkende bouwpakketjes te koop zoals bijvoorbeeld van TenTec, weliswaar iets duurder voor 99 dollar. En daarvoor zul je natuurlijk ook morsecode moeten leren.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie