hobby promoten bij de jeugd

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#16 Bericht door Yannick PE2YSB »

ja klopt helemaal wat je zegt,
al vraag ik me af of je met een condor de dingen kunt die het interessants zijn voor de jeugd. Het gesprek van de amateur die gisteren zijn teen stoot tegen de tafel heb ik al tientallen keren gehoord op 2m fm
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#17 Bericht door PA0ETE »

Yannick schreef:ja klopt helemaal wat je zegt,
al vraag ik me af of je met een condor de dingen kunt die het interessants zijn voor de jeugd. Het gesprek van de amateur die gisteren zijn teen stoot tegen de tafel heb ik al tientallen keren gehoord op 2m fm
Je moet ergens beginnen natuurlijk. Eigenlijk ging ik daarmee vooral in op de opmerking dat VHF- en UHF-spullen duur zijn. Jongeren hebben trouwens tegenwoordig heel wat meer te besteden dan in de tijd dat de meesten onder ons begonnen. Nou hebben ze vaak ook wel een bijbehorend uitgavenpatroon, maar in die zin zou het misschien iets gemakkelijker kunnen zijn om bepaalde apparatuur te kunnen aanschaffen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#18 Bericht door Yannick PE2YSB »

klopt jeugd heeft wat meer geld, maar ik heb toch ook deze zomer een paar weken gewerkt voor mijn ft-817.

maar goed dat probleem is inderdaad ook op te lossen met kitjes.
Een poolse zendamateur vertelde me een paar weken geleden over een leuk kitje. Kleine HF ssb tranciever voor 80m maar eenvoudig om te bouwen naar andere banden. kitje kost ongeveer 40 euro. en geeft ongeveer 1 watt, beetje weinig voor ssb maar goed, PA tje bouwen kan ook leuk zijn.

Helaas is de documentatie nog niet in het Engels of Nederlands beschikbaar alleen in het Pools. Over een paar weken komt het kitje in Polen. Ik ga het dan ook bestellen, en als er engelse documentatie is ga ik die vertalen naar het nederlands en als tussenpersoon de kitjes doorverkopen in NL op portokosten te drukken.

Maar waar ik naartoe wil:
dergelijke kitjes zijn juist voor de jeugd leuk, ze kosten relatief weinig, zijn makkelijk te maken, want je weet dat het schema werkt. Als jou zendertje het dan niet doet heb je hem alleen fout in elkaar gezet, het concept is immers al getest. Als er speciale jeugd avonden zijn bij de verenigingen zouden ze bijvoorbeeld met alle leden zo een kitje kunnen bouwen als project, en dan daarna met z'n alle een versterkertje enz.

zo krijg je de jeugd aan de hobby, in clubjes, met gezellig samen een avondje met leeftijdsgenoten en een gemeenschappelijke interesse bezig zijn.

Het werkt in Eindhoven, wij zijn met onze 20+ dan wel geen jeugd meer, maar oud zijn we ook niet.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Kitje uit Polen

#19 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Yannick,

Hou me op de hoogte van het kitje via het forum, mogelijk aparte topic.
Lijkt me leuk om te bouwen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#20 Bericht door PA0ETE »

Yannick schreef:klopt jeugd heeft wat meer geld, maar ik heb toch ook deze zomer een paar weken gewerkt voor mijn ft-817.

maar goed dat probleem is inderdaad ook op te lossen met kitjes.
Een poolse zendamateur vertelde me een paar weken geleden over een leuk kitje. Kleine HF ssb tranciever voor 80m maar eenvoudig om te bouwen naar andere banden. kitje kost ongeveer 40 euro. en geeft ongeveer 1 watt, beetje weinig voor ssb maar goed, PA tje bouwen kan ook leuk zijn.

Helaas is de documentatie nog niet in het Engels of Nederlands beschikbaar alleen in het Pools. Over een paar weken komt het kitje in Polen. Ik ga het dan ook bestellen, en als er engelse documentatie is ga ik die vertalen naar het nederlands en als tussenpersoon de kitjes doorverkopen in NL op portokosten te drukken.

Maar waar ik naartoe wil:
dergelijke kitjes zijn juist voor de jeugd leuk, ze kosten relatief weinig, zijn makkelijk te maken, want je weet dat het schema werkt. Als jou zendertje het dan niet doet heb je hem alleen fout in elkaar gezet, het concept is immers al getest. Als er speciale jeugd avonden zijn bij de verenigingen zouden ze bijvoorbeeld met alle leden zo een kitje kunnen bouwen als project, en dan daarna met z'n alle een versterkertje enz.

zo krijg je de jeugd aan de hobby, in clubjes, met gezellig samen een avondje met leeftijdsgenoten en een gemeenschappelijke interesse bezig zijn.

Het werkt in Eindhoven, wij zijn met onze 20+ dan wel geen jeugd meer, maar oud zijn we ook niet.
Ik weet niet hoe het nu zit, maar wat een paar jaar geleden ook goed werkte om zelfbouw te promoten waren de antennebouwdagen (ze noemden die Bouw Antenne Dagen) voor wifi-antennes van http://www.wirelessnederland.nl. Die dagen waren zwaar overtekend, en je zag daar alle leeftijden. Wat jonge 'hobbyisten' betref: van vaders die samen met kinderen van een jaar of negen zaten te solderen tot jongens van een jaar of veertien.

Ik ben erg benieuwd naar het zendontvangertje uit Polen. Zoals je misschien gezien hebt ben ik journalist en vertaler, maar ik spreek geen Pools helaas. Vertalingen zijn omdat het zo arbeidsintensief is schreeuwend duur. Maar het zou best eens kunnen zijn dat als de beschrijving een soort stripverhaal is, dat het heel goedkoop te vertalen is. Een kennis van mij (hij is zelf drietalig) heeft een vertaalbureau in Polen, dus ik zou hem wel eens kunnen vragen. Als het hele lappen tekst zijn, moet een amateur die vertaling doen, anders gaat het niet.

Als je goed zoekt kom je trouwens weleens vaker van dat soort projectjes tegen. Onder andere de BiTX, waar een artikel over op mijn website staat. Zie hier: http://shorties.be/2006/entrepot/art01/artl017.html (het artikel heeft in een andere versie ook in Electron gestaan) Dit ding is zonder gedrukte bedrading natuurlijk niet erg geschikt voor beginners.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#21 Bericht door Yannick PE2YSB »

ik heb de poolse tekst, is 3 pagina's echt flink artikel.
Jarek (de poolse amateur van wie ik het heb) gaat het voor me naar het engels vertalen. Ik vertaal het vervolgens zelf naar het nederlands, is meteen een goede oefening voor mij.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#22 Bericht door PA0ETE »

Drie pagina's met tekst: als het een beetje tegen zit is dat 2,5 werkdag werk :-)

Wanneer je Engels-Nederlands tegen problemen aanloopt of tips nodig hebt, laat maar weten. Deze site is in ieder geval heel handig: http://europa.eu.int/eurodicautom/login.jsp In de nieuwe database die nog niet beschikbaar is (en die misschien ook niet gratis beschikbaar komt) zit als ik het goed heb ook Pools :-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#23 Bericht door Yannick PE2YSB »

Engels Nederlands zou geen probleem mogen zijn aangezien mijn opleiding tot elektrotechnische ingenieur in het Engels is voor 80% alleen de woorden van de docent zijn in het Nederlands, boeken, opdrachten en vooral de termen zijn allemaal Engels
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#24 Bericht door pa3gju »

Nu er toch over vertalen gesproken wordt, er bestaat een vertaalprogramma op het internet...babylon, je kan het een aantal dagen vrij gebruiken.
Je kan er zelfs ganse teksten in zetten, echter het vertalen door ...babylon, geeft enorm veel fouten en is dus niet aan te raden.
Ik heb het geprobeerd, mischien kunnen jullie er iets mee.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#25 Bericht door Yannick PE2YSB »

ja dergelijke sites ken ik nog uit mijn vwo tijd als we voor duits teksten moeten lezen. Gebruik ze echter nooit voor een wetenschappelijke of technische tekst, dan is het nederlands nog lastiger te lezen dan het Russisch hihi
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#26 Bericht door PA0ETE »

Yannick schreef:Engels Nederlands zou geen probleem mogen zijn aangezien mijn opleiding tot elektrotechnische ingenieur in het Engels is voor 80% alleen de woorden van de docent zijn in het Nederlands, boeken, opdrachten en vooral de termen zijn allemaal Engels
Dan moet het inderdaad geen probleem zijn, hoewel vertalen toch nog iets anders is dan een taal gewoon volgen. Zo kom ik bijvoorbeeld vaak niet op het juiste woord omdat ik moeite heb om tussen talen, die ik op zich goed beheers, heen en weer te schakelen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#27 Bericht door PA0ETE »

Dit is zo'n site, die vertaalt niet alleen teksten, maar je kunt er ook een URL invoeren van een internetpagina die je in een bepaalde (andere) taal wilt bekijken.

http://babelfish.altavista.com/

(maar de resultaten voor ingewikkelde teksten zijn inderdaad vaak niet best)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#28 Bericht door Yannick PE2YSB »

ja klopt, maar ik ben niet van plan heel het artikel te vertalen, alleen de bouwbeschrijving en dergelijke, het naslag werk kan de geinteresseerde welin het engels lezen, misschien dat ik dat later even doe.

maar zullen we hier weer on-topic gaan naar het promoten van de hobby bij de jeugd.

Ik denk dat clubjes daar de beste manier voor zijn, daar kunnen ze de mogelijkheid krijgen.

Even om een inventaris te maken, wie zit er bij een club met een clubshack en wie denkt er dat de jeugd daar leuke dingen op jeugd/middagen/avonden kan doen. Ik vraag niet of je het ook zelf zou willen begeleiden, alleen of de mogelijkheden er zijn :)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA2LEN
Berichten: 338
Lid geworden op: 03 jun 2008, 14:57
Roepletters: PA2LEN

#29 Bericht door PA2LEN »

ik denk dat jullie al aardig in de richting zitten .
ikzelf ben een jeugdige amateur en heb sinds april mijn machteging .

ik denk dat je moet zorgen dat 2men 70cm voor starters niet te duur moeten zijn want : 'een 2/70cm setje voor een paar honderd euro' is te duur , MSN is gratis dit is iets om te onthouden .

ook is het michien een idee om een frequentie vast te stellen die speciaa is voor jeugd om elkaar op te ropen en dan qsy te gaan anders blijft iedereen plakken op de stadsrepeaters bij hun in de buurt

dit is mijn idee hierover

73 pd5lkm
'73 Lennart

Kenwood TS-520SE, FT-817nd

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#30 Bericht door PA2LAD »

PD5LKM schreef:ik denk dat jullie al aardig in de richting zitten .
ikzelf ben een jeugdige amateur en heb sinds april mijn machteging .

ik denk dat je moet zorgen dat 2men 70cm voor starters niet te duur moeten zijn want : 'een 2/70cm setje voor een paar honderd euro' is te duur , MSN is gratis dit is iets om te onthouden .

ook is het michien een idee om een frequentie vast te stellen die speciaa is voor jeugd om elkaar op te ropen en dan qsy te gaan anders blijft iedereen plakken op de stadsrepeaters bij hun in de buurt

dit is mijn idee hierover

73 pd5lkm
Welkom als amateur en ik hoop dat je er een leuke hobby aan hebt.
Wil je goedkoop starten dan kan je beginnen met b.v. een condor 16 of 3000. Niet echt van superkwaliteit, maar wel met een redelijke prijs. Als je na verloop van tijd gespaard hebt ligt de weg open om moderner materiaal met meer mogelijkheden aan te schaffen. Vroeger waren er vaste aanroepfrequenties om elkaar op te roepen en daarna naar een simplexkanaal over te schakelen. Met de komst van de repeaters is dat verwaterd. Niemand zal je het kwalijk nemen als je via de repeater iemand oproept om daarna simplex te gaan werken.
73 de Leen

Plaats reactie