Gaan er 8 November nog jeugdigen op examen ?

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#16 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Angelo

Welkom in de amateur wereld in voorjaar 1999 of 1998 slaagde maar 25.4 %

En ook in de oude 12 wpm cw examens was 30% geslaagden heel normaal.

Hoe had je het gedaan Angelo?

Ik dacht dat jij al wel wist dat het strik en struikelvragen zijn op beide examens , had je naar de cursus in Oss moeten komen we hadden hier de oefenexamens en lessen speciaal vol gepland met valkuil en strik oefeningen, ze zijn hier nu zo getraind op strikken ontwijken en struikeldraden missen en om valkuilen heen lopen het zijn nu piraten met vergunning en ze kunnen stropen in het bos alsof ze hun hele leven niks anders hadden gadaan als strikken en klapnetten zetten.
Het leger in Afganistan zou er jaloers op worden hoe die meisjes en jongens om alle valkuilen en boobytraps heen tijgeren.

En verdienen doen ze er echt niet op de examens , je hebt zeker nog nooit gehoord de onkostenregeling en reiskostenvergoeding voor zo,n een dagje stropdas dragen rondwandelen en koffie en lekker eten opmaken.
En hoeveel van die dagjes dat ze per jaar hebben.

Je denkt dat het echt vrijwilligers werk is maar zoveel verdienen met in een stropdas en buurten en eten op een dag is er bij mijn baas echt niet bij hoor zelfs niet al houden ze het personeelsfeestje op de zelfde avond.

Dan nog een paar dagen de examens in elkaar knutselen enz.

Hetzelfde verhaal onkostenvergoeding koffie thee reiskosten vergoeding etc.

Het zijn geen SP leden of Jehova's die voor niks langs de deur komen en bij de friettent een frietje halen of een bammatje in hun tas hebben en dan een deel van hun inkomen ook nog in de clubkas storten, nee het lijkt meer op die tweedekamer onderzoekers de bodem van de kas is daar altijd vlug in zicht.

daar moet echt veel en vet geld bij hoor die examens.

Vandaar ons voorstel vorig jaar op de VR laat de clubs zelf het examen doen net zoals in de VS.

maar ja dat lag vlug in de kliko, dat was volgens de EU verboden net zo als de basisvergunning.

(Belgie en UK liggen in Afrika)

Geert had geen enkele moeite met N en maakte 11 fouten te weinig om gezakt te zijn.

Nee naar ik nu lees is het examen zowel N als F byzonder goed gemaakt door de examinandi en zijn er percentueel zeker meer geslaagd als een tiental jaren geleden geslaagd hoor.

Ik vond N echt lekker een gemiddeld examen zoals de afgelopen 10 jaar altijd zijn geweest.

En wat ik van F heb gezien vond ik ook zeker niet moeilijker als de examens van afgelopen 30 jaar (als je het wil weten op de Osse site staan de F-jes vanaf 1974 en de N-tjes vanaf 1996, met antwoorden uiteraard in een apart bestandje)

In vergelijking met de M3 en ON3 examens zijn de N-examens natuurlijk gezien de mogelijkheden van een N-amateur gods onmogelijk ingewikkeld maar ja misschien komt men ooit tot inkeer en wordt men vooruitstrevend of was het nu vooruitsterved hihi
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#17 Bericht door angelo »

Ik vond de N examens nu juist verschrikkelijk makkelijk van de afgelopen 2 jaar. Zo makkelijk, dat je bijna moeite moet doen om NIET te slagen...

Ik heb zelf het examen zo slecht gemaakt dat ik niet eens de uitslag durf te geven...
Dus ik ga toch maar weer eens naar moeder's toe om het hele huis door te zoeken naar mijn C papiertje... De gedachte dat ik sneller het examen zou halen dan het papiertje zou vinden is toch vaut geweest. Jammer dat ik geen automatisering meer doe voor de HDTP, dan had ik mijn examen kunnen opzoeken en/of injecteren in de database :-P

De examens en de vragen vanaf 1990 ken ik uit mijn hoofd. Die heb ik eerst op hamradio.nogwat opgezocht vorig jaar en laatst heb ik nog een keer gekeken op de veron-site van oss..

wat ik niet had moeten doen is dat (*#@(*RY$(R@$_-boek van de VRZA moeten lezen. Daar staat de grootst mogelijkj ONZIN in.

Voor oefeningen op de club of anders studeren heb ik geen tijd gehad. De afgelopen 3 maanden heb ik meer dan 60uur/week gewerkt, en daarbij kwam dan ook nog eens de administratie van mijn bedrijf erbij. Tel daarbij op dat elk vrij minuutje in familie bezoek ging zitten (vader is vasculair dement en moeders is daar nogal druk mee en moet regelmatig bezocht worden voordat ze het niet meer trekt, zeker nu hij naar een verzorgingstehuis is gegaan, dus elk momentje wat ik niet bezig ben, slaap ik. Een cursus volgen zit er voorlopig gewoon niet in... Misschien NA 31 januari.
No good deed goes unpunished.

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#18 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Angelo

Erg jammer te horen dat het deze reis niet gelukt is.
Vanaf eind februari ben je welkom in Oss voor de examen training via Bas enzo of Pascal hoor je wel hoe het loopt.

Ik hoop dat je je papiertje snel vindt daar bij je thuis.

Pascal is naar ik begreep wel net geslaagd, Ik had ook ff het examen gemaakt en had ook nog 6 fouten in de vragen 20 t/m 31 de rest was raar genoeg simpel en foutloos.

Groetjes en veel succes
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#19 Bericht door angelo »

ik weet niet of ik voorlopig wel zin heb om nog iets met de hobby te doen eigenlijk... in ieder geval wat betreft leren. toen ik mijn C haalde zat ik nog dagelijks met mijn neus boven de soldeerbout en tussen de formules van HF en electronica... Grappig wat met die kennis gebeurt als je het NOOIT gebruikt, zegt eigenlijk ook genoeg over de kwaliteit van mijn opleidingen... Installatie techniek, amper gebruikt, nooit in mijn beroep, electronica, amper gebruikt, amper in mijn beroep (toen ik stage liep kon je nog 2 dagen solderen om een moederbord van een server/pc/ps2 weer aan de praat te krijgen, nu is het na 10 minuten goedkoper om te vervangen en daar zit je nogal snel aan met demonteren) en hoogfrequent heb ik echt NOOIT mee hoeven te werken, niet voor hobby en zeker niet voor werk... En de rest was programmeren... En ook dat amper gebruikt...

Hetzelfde is natuurlijk met de zendamateur examens... Het enige wat je moet leren voor het examen is hoe de antwoorden gegeven moeten worden. Alles wat je leert heb je niets aan in de echte wereld. Een mod haal je via google binnen, een soldeerbout kan de domste nog wel aan zetten en zelfs een vulkaan of klodder tin werkt electrisch ook nog wel. en dat is wanneer je niet gewoon naar een winkel gaat en het daar koopt/laat doen.

Dat je voor 5 euro een 1/4 golf vertical kan maken lijkt me belangrijker om te weten dan hoe je aan een zender kunt meten wanneer je daarvoor apparatuur nodig hebt waar je ook een leuk huis van kunt kopen.. Zo verschrikkelijk zinloos. hoeveel amateurs hebben nog hun EIGEN zender gebouwd ? En dan bedoel ik niet een bouwpakket waar zelfs mijn hond nog uit kan komen. hoeveel hebben hun eigen antennes gebouwd ? en dan bedoel ik niet die EH/HE bier-tonnen...

Q-codes... nog zoiets zinloos... Als je op 2m werkt, weet je heus wel wa QRM betekent.. of QRT, QRX.... Als je gebruikt maakt, leer je die vanzelf wel... dat hoef je dus niet te examineren...

Is een beetje hetzelfde als dat je voor je rijexamen moet weten hoe de autoradio werkt. Volledig nutteloos. Als je een auto koopt, doe je toch je eigen radio erin. Of dat je moet weten hoe je een koppakking revisie of distributie ketting vervangt... Als dat ding stuk is, ga je naar de garage.. simpel. En als je dat niet wilt, DAN ga je vanzelf wel leren hoe het wel moet.

Laatst had een poes nog een antenne opgegeten van mijn Wifi access point... Ik heb in de cursus boeken nooit geleerd hoe je een Wifi antenne kunt maken van een paperclip... Dat heb ik weer gehaald uit mijn militair antenneboek. en daar staan minder fouten in...

Mijn conclusie: het examen (zowel N als F) zijn volledig hun functie voorbij geschoten. De stof die je moet kennen is zinloos, de stof die wel in de praktijk zinvol is, die hoef je niet te kennen...
No good deed goes unpunished.

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#20 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Angelo

Een tip misschien om wat tijd vrij te maken. (grapje)

niet op nutteloze dingen reageren op zendamateur.com bespaart ook tijd voor examen training.

Verder wordt er voor volledig amateurschap niet gevraagd ook maar ergens iets van te gebruiken wat je geleerd hebt , je moet het examen goed maken, en een vergunning aan vragen dat zijn de eisen .

Nuttig of niet niet van belang.

Jos
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#21 Bericht door PA3FAT »

@angelo,

Als je ooit geslaagd bent voor je C examen dan is dat toch op naam.
Het lijkt me als je dit doorgeeft dat je dan toch je oude call of alsnog een call moet kunnen krijgen.

Ik zou me namelijk niet kunnen herinneren of ik het geslaagd zijn papiertje nog heb. Dat lijkt me een zaak voor AT om dit te registreren.

Dus effe bellen ?

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#22 Bericht door angelo »

Dat is een gezeik op zich geweest pa3fat. Ik heb 2 jaar de automatisering gedaan toen het nog MinV&W was, in Eindhoven en Nederhorst t Berg. Dus ze zouden me wel moeten kennen... Het probleem is (heb ik me laten vertellen) dat toen ik mijn C haalde ik er NIETS mee gedaan heb. Geen call aangevraagd, niets met de HDTP gedaan. Dat was omdat de mensen waarmee ik op examen was gegaan, die waren gezakt of niet op gegaan en deden er vervolgens niets mee. En met C kon je toendertijd nog niet echt veel. Net genoeg om D amateurs te pesten om op frequenties te werken waar zij niet mochten komen. Dat was ook eigenlijk de moraal van de amateurs in mijn regio toen. C amateurs pestten D amateurs, B amateurs pestten C en D amateurs, A amateurs hoorde je alleen op de HF. Toendertijd had ik geen behoefte aan om daar bij te horen. Rond die tijd was er ook nog een probleempje met een 11m piraat in de straat, die nogal vaak zat te 'knijpen' op 11m kanalen. Nadat er enkele niet vriendelijke mensen aan MIJN deur stonden (terwijl ik aan de andere kant van Nederland zat te werken) die op een zodanige manier zich misdragen hadden dat de halve familie in de stress schoot (woonde toen nog thuis) heb ik de papieren of in de kliko gegooid of ergens anders neergelegd. Dat was ook een van de redenen dat ik jaaaarenlang geen antenne BUITEN gehad heb. Nu had ik begrepen, 'eens een licentie gehaald, altijd een licentie gehaald', dus ik bel vrolijk op naar AT... Op mijn geboortedatum en naam kunnen NIETS vinden, zelfs niet eens dat ik 2 keer op examen ben gegaan voor C (en de eerste keer gezakt als een baksteen), toen was de gymzaal overigens wel wat groter. Ook toen had ik stoel 1, net zoals laatst, toen ik maar liefst 26 antwoorden goed had :roll: En volgens mij was toen stoel 1 ook LINKSvoor, ipv rechtsvoor. maar dat is meer dan 10 jaar geleden en ik weet niet eens meer wat ik vorige week gedaan heb.

Laatst kwam ik echter een collega tegen bij een klant en samen met weer een andere collega werd de zendamateur hobby weer aangezwengeld. Toen ik hoorde dat je tegenwoordig met C 'alles' mag, belde ik dus vol enthousiast op... Helaas pindakaas... Mogelijk, als ik mijn dossiernummer nog gevonden kon krijgen, dan zouden ze het misschien nog kunnen opzoeken... Dus ik vol enthousiasme naar het ouderlijk huis en alle kasten en kluizen en laden nagezocht... Nergens te vinden... Ondertussen wa mijn vader ook nog vasculair dement geworden en ging van alles verstoppen... Dat varieerde dus van de TV gids tot de autopapieren, bankpasjes, certificeringen van mij, diploma's van mij enz enz...

Dus die papieren ging ik niet snel meer vinden... Dus ik dacht, 'ach, dat examen kennen we onderhand wel' dus gaan we die gewoon 'effe' maken, probleem (sneller) ook opgelost. Afgelopen lente had ik dus N en F als examen geplanned. Helaas voor mij had ik 3 uur in totaal er over gedaan. Ik dacht nog 'mij pakken ze niet, verkeersinfarct A2 gaat mij niet te laat laten komen, ik pak de motor, dan ben ik helemaal zeker'.... Nou, dus niet... 2x een wegafsluiting waarbij ik zelfs als motorrijder niet voorbij mocht rijden van oom agent. en toen nog file van Den Bosch tot aan Nieuwegein. En veel sneller dan 50 kun je op de motor ook niet tussen de file door met een beetje veilig gevoel.

Vervolgens loop ik het verkeerde (oude gebouw waar ik C gehaald had) gebouw binnen om vervolgens na een poosje de juiste te vinden... Alle vragen gemaakt waarvan de helft moeten gokken ivm tijdsgebrek...Die had ik dus ook allemaal fout. Daarna N examen gedaan en die was in tegenstelling tot F zo verschrikkelijk simpel dat ik van schrik mijn Q-codes vergat. Daarvoor geslaagd, dus ik kon in ieder geval weer zonder piet piraat op de VHF+ banden werken.

Tja, toen kwam dit examen... 26 vragen goed, maarja, ook niet echt tijd gehad om te leren, door het vele werk en na het maken van wat proefexamens had ik ook niet echt het idee dat ik er niets van zou bakken...

En ja, komende tijd moet ik nog steeds veel werken en zit studeren er echt niet meer in, en als ik al tijd ga krijgen, moet dat in werkgerelateerde zaken zijn omdat ze inmiddeld verlopen zijn of gaan verlopen... En dat gaat me geld kosten als ik die niet bij hou... Dus voorlopig blijft het N, of ik moet toevallig de papieren vinden waar mijn dossiernummer op staat... Of ik ga effe een paar kilometer naar het oosten, en dan ga ik op de duitse prefix wel op HF :twisted:
No good deed goes unpunished.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#23 Bericht door PA3FAT »

Angelo,

Is een heel verhaal geworden op mijn eenvoudige vraag of ze je naam nog kenden.
Als je je N hebt dan kun je toch vrij snel op HF uit komen, als ik de berichten goed lees.
Woon je ergens in het zuiden van het land of als je het niet echt wil zeggen. Welke repeaters kun je aan?

Plaats reactie