JOTA 2010

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: JOTA 2010

#16 Bericht door PD2R »

Heb vorig jaar niet veel last gehad van de WAG contest, er waren nog genoeg andere stations om te werken.
Bovendien hebben we 's avond gewoon meegedaan met de contest op 80 meter. Er waren genoeg scouts die dat ook wel interessant vonden. Wie weet krijgen we dit jaar een aantal scouts zo ver dat ze zelf een aantal contest QSO's maken :D
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: JOTA 2010

#17 Bericht door PA1BVH »

De kans is zeer groot dat de WAG contest ook dit jaar weer tegelijk is met de JOTA, maar er zijn de laatste paar jaar afspraken over gemaakt. Afgelopen jaar niet echt last gehad van de contest, wel een keer aangeroepen door een station uit DL die niet wist wat /j inhield de beste man netjes te woord gestaan en een rapport gegeven.
vond dat wel jammer ..we moesten al vrij snel naar VHF uitwijken
Kun je dit eens uitleggen? op de site van de jota commissie ( www.jota-joti.nl ) stond keurig uitgelegd wie waar zou gaan "zitten" op de band om overlast over en weer te voorkomen
Bovendien hebben we 's avond gewoon meegedaan met de contest op 80 meter. Er waren genoeg scouts die dat ook wel interessant vonden.
Ik heb ook nog heel even meegedaan om dat deel van de hobby te demonstreren. Een goed idee om met de oudere scouts en staf mee te doen er zijn er veel die wel een verbinding willen maken maar niet weten wat ze moeten zeggen..... Dan is een contest makkelijk als de stof op is is de verbinding allang voorbij....

Grt Bart
member of:PI4SBR

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: JOTA 2010

#18 Bericht door PD2R »

Precies. Veel scouts hebben er geen probleem mee om de eigen call en een nummer door te geven, dat is namelijk iets wat ze vooraf al kunnen oefenen.
Daarnaast vonden ze het ook leuk om telkens weer nieuwe Duitse stations te zoeken welke nog niet in het log stonden. Bovendien herhalen de contest station hun call regelmatig en kunnen ze wanneer het contest station een QSO heeft met een ander station op hun gemak luisteren naar de exchange.
Veel grote Duitse station zijn op de low bands 59+ en dus goed te verstaan.
Van de nood een deugd maken heet dat geloof ik :wink:
Al zie ik een contest niet als een "nood" :mrgreen:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: JOTA 2010

#19 Bericht door pa1bvm »

vroeger ..ja ik word al oud ... HIHI..was de JOTA toch ook een contest ...?? of vergis ik me ??
zo rond 1971 , 1972 was ikzelf scout ( toen waren we nog padvinders ..) en ik meen dat er dan een speciale JOTA contest was ...alleen voor / J stations..
zou natuurlijk best wel leuk zijn om een soort mini contest te houden van een paar uur en dan de verbindingen met een JOTA station dubbel te laten tellen ofzo ....wat extra punten voor speciale stations alleen SSB etc etc

wij denken eraan om dit jaar ook te gaan uitwijken naar de WARC banden tijdens de JOTA
misschien een idee om dat internationaal te promoten zodat het daar ook eens lekker druk is ..

Of misschien een " contestje " op VHF .. want daar zijn de meeste nederlandse stations wel te vinden
iets met alleen FM ... extra punten voor / J en /M etc etc etc ..

Over het algemeen houden de scouts wel van een wedstrijdje

73's Rick

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA 2010

#20 Bericht door PE2AAB »

PA1BVH schreef:Goeie tip van die hoogwerker, hij kan maar gereserveerd zijn :!:
Verder zitten we te denken aan een pps/filmpje te maken waarin we de diverse zaken en regels uitleggen. dit willen we dan doornemen voor ze naar het lokaal gaan waar de sets staan. Dit is nog maar een idee verdere uitwerking moet nog komen, ik ga hieraan beginnen als ik wat plaatjes/tekeningen heb gevonden...
Bart,

Als je zo'n PPSje hebt houd ik me wel aanbevolen. Is misschien vrij kortzichtig van me geweest om maar aan te nemen dat iedereen wel op de hoogte is van hoe een JOTA werkt. Uiteraard zijn er oude leden weg en nieuwe bij dus die weten er natuurlijk niet zoveel van.

Ik zou ze graag eens een weekje van tevoren inlichten en bijpraten.

Tevens de Do's en Don't s op een rijtje zetten.

E.e.a. opgeleukt met foto's en audio/video is natuurlijk ook nice
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: JOTA 2010

#21 Bericht door PA1BVH »

Rick,

ik heb nog niets concreet met betrekking tot het ppsje/filmpje, maar er zijn plannen om in het eerste weekend van sept mee te doen aan de velddag misschien dat ik daar wat shots kan maken/ laten toneel spelen als basis voor het filmpje...



Bart
member of:PI4SBR

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: JOTA 2010

#22 Bericht door pe1ioc »

Hallo allemaal,

Zo langzamerhand glijden we richting herfst en dan duurt het niet lang meer of de JOTA is weer daar !

Ook dit jaar doet de 'Guy de Fontgalland' scouting groep uit Ter Apel ( Z.O. Groningen) weer mee onder de call PE 1 BBY/J. met een zelf gepioneerde toren van 20 meter voor de VHF beam op het Mansholt sportpark.

Vlak over de grens met Oost Groningen bevindt zich het relais DB 0 EMS op 70 ( 439.400 Mhz) en DB 0 ELR op 2 ( 145.785.5 Mhz ) in de buurt van Papenburg , antennes staan hier op 110 meter hoogte op een oude AFN Bremen steunzendermast en beider relais zijn onderling ook nog eens gekoppeld. Prima te werken dus.

Er is bij deze relais een Echolink 'anbindung' en onze duitse Funkfreunde van de DARC club in dit gebied zijn de laatste jaren zo aardig om gedurende het hele week-end het internationale scouting network over beide relais voor ons te laten meelopen.

Het vorige jaar lukte het zo om via echolink padvinders te treffen in Canada, de USA, Nieuw Zeeland en heel bijzonder; het hoofdkwartier van de padvinders in Palestina !
Ondertussen zat 40 en 80 meter gedurende de zaterdagnacht vol met cq roepende contesters, dus daar was geen fatsoenlijke verbinding met een ander JOTA station meer te maken.....

Waar het mij om gaat in dit draadje...

WAAR ZIJN DE ANDERE JOTA STATIONS UIT NL OP DIT SCOUTING NETWORK ?

In ons Echolink log van vorig jaar komt 1 ander JOTA station uit Nederland voor gedurende het hele week-end....

De scouts zitten blijkbaar allemaal op de JOTI ( Jamboree on the Internet ) ?

73's

Tjerk
PE 1 IOC
( second operator PE 1 BBY/J)
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: JOTA 2010

#23 Bericht door PD2R »

Heb zelf niets met Echolink maar ik zal het doorgeven aan onze 2 en 70 amateurs.
Klinkt in ieder geval erg leuk voor de scouts/
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: JOTA 2010

#24 Bericht door pa1bvm »

Zou het misschien handig zijn om tijdens de JOTA wat meer op de WARC banden te gaan doen ???
of is er speciale regelgeving die dat niet toestaat tijdens de JOTA
ik vond de drukte door de duitse contest nou niet echt " gezellig " ..
ben ook mede daardoor niet zeker of we dit jaar wel met JOTA meedoen ..


groet Rick

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: JOTA 2010

#25 Bericht door PA2LAD »

pa1bvm schreef:Zou het misschien handig zijn om tijdens de JOTA wat meer op de WARC banden te gaan doen ???
of is er speciale regelgeving die dat niet toestaat tijdens de JOTA
ik vond de drukte door de duitse contest nou niet echt " gezellig " ..
ben ook mede daardoor niet zeker of we dit jaar wel met JOTA meedoen ..
groet Rick
Zoek eerst eens uit of de activiteiten van de JOTA wel op deWARC banden uitgevoerd mag worden. Contesten mogen ook niet op elke band gehouden worden.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: JOTA 2010

#26 Bericht door PD2R »

Het contest "probleem" is zo groot als je het zelf maakt. Zo groot is de WAG contest nu ook weer niet en op alle banden zijn contest vrije segmenten.
Die segmenten zijn ruim genoeg voor die enkele JOTA stations.

Ik vermoed dat de WARC banden niet zo veel gebruikt zullen gaan worden omdat veel JOTA stations slechts tijdelijk zijn. Er zullen dus vele stations speciaal voor deze gelegenheid antennes gaan opzetten. Dan heb je je handen al vol aan de reguliere banden en ik denk dat er weinig stations zullen zijn welke ook nog eens antennes voor de 12, 17, en 30 meter zullen gaan opzetten.

Just my 2 cents...
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA 2010

#27 Bericht door PA3DAT »

Ik kan me helemaal niet herinneren dat we vorig jaar last hebben gehad van die Duitsers... :roll:

En het is zó superleuk, té leuk om niet mee te doen.

Vorig jaar een vishengel met 1/4 golf voor 40 en wat radialen aan de schoorsteen van het
gebouwtje gezet, ca. 4 meter boven de grond. Twee scouts (met N-machtiging, maar niet
actief en geen spullen) ontdekten achter één van de HF-sets de 40 meterband.

De héle zaterdagnacht hebben ze 'doorgewerkt', met zijn tweeën, en toen ik 's ochtends
rond 07.00 uur uit mijn slaapzak kroop hadden ze bijna álle landen van Zuid-Amerika gewerkt!
En enthousiast dat ze waren, prachtig! :D

Onderstaande foto (van zaterdag, begin van de avond) toont hoe we de gewerkte landen
bijhouden. Dat ledje helemaal rechts, onderin, dat is VK2GWK, "onze Henk"! :P
landen.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: JOTA 2010

#28 Bericht door pe1ioc »

Het probleem met die duitse conteststations ( waarvan de ene natuurlijk een nog dikkere 'Endstufe' in gebruik had dan de andere ) was dat men TEGEN DE GEMAAKTE AFSPRAKEN IN , rustig zat te contesten in voor ons JOTA stations gereserveerde bandsegmenten !

Wij zijn dan ook van plan door onze negatieve ervaringen op 80 en 40 van vorig jaar tijdens de zaterdagnacht ( 20 zit dan al relatief vroeg dicht) de HF radio's gewoon uit te laten en met de scouts wereldwijd verbindingen te maken via het Echolink International Pathfinder Network !

Tjerk
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: JOTA 2010

#29 Bericht door PD2R »

Prima plan Tjerk.

Wij zullen daarentegen gewoon een stukje QSY gaan. Net als Aloys hadden wij afgelopen jaar eigenlijk helemaal geen last van de contest, sterker nog, we doen gewoon mee.
Een endstufe hebben wij ook, dat zorgt voor iets meer gelijke kansen.

Of je nu kiest voor Echolink, HF, VHF, UHF, sataliet, SSB, CW, PSK, RTTY, SSTV, wel contest of geen contest, het maakt allemaal niets uit zolang je maar plezier hebt.

Maak je niet druk om die paar contesters die het niet helemaal begrepen hebben, dat kan immers de beste overkomen. Geef het goede voorbeeld aan de scouts en ga QSY. Er zijn, zoals Tjerk al aanhaalt, nog genoeg andere mogelijkheden.

Veel plezier!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: JOTA 2010

#30 Bericht door pe1ioc »

Dag Maarten,

Zat net even wat te Googelen over Echolink en kwam voor de JOTA toen DEZE site tegen:

http://scout.org/en/information_events/ ... k_for_jota

Ik denk dat ik hier 'onze' PE 1 BBY/J maar even ga aanmelden !

Overigens... die Enstufen zijn op zich niet het probleem hoor ! Wel dat hierbij de LF kraan meestal wijd open staat en liefst nog in combinatie met compressor of clipper. Gevolg..... veel splatter en overlast op naastgelegen QRG's !

Daar hebben onze funkende en power gebruikende Amateure trouwens een uitdrukking voor :

...SICH BREIT MACHEN.... :-(
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Plaats reactie