JOTA/Logboek

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: JOTA/Logboek

#31 Bericht door pe5jw »

mmmm we zijn nummer 80 en weer hebben ze de locator verkeerd :( moet jo32dn zijn.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PF5A
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2009, 16:13

Re: JOTA/Logboek

#32 Bericht door PF5A »

Ik zou graag de Google map van de QSO's ook zelf in een pagina willen zetten, is dat mogelijk? Verder is een prefix search wel erg prettig :!:

pa3rvg
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 okt 2009, 18:59

Re: JOTA/Logboek

#33 Bericht door pa3rvg »

Hoi allemaal,

Ik zal me even kort voorstellen, ik ben Rico, student en zendamateur sinds een paar jaar maar de enige verbindingen die ik maak zijn tijdens de jota, en ik ben software engineer in o.a. PHP als bijbaan. Ik was van plan logging software voor de JOTA in met PHP/MySQL te maken, maar een google-zoektocht bracht mij bij deze thread en de software van PA3TON heeft een aantal functies die ik ook wilde maken, ik hoef het wiel dus niet opnieuw uit te vinden. Er zijn wel een aantal punten die ik graag aan zou willen passen/toe zou willen voegen. Misschien is het een idee om een versioning-omgeving zoals SVN op te zetten zodat meerdere mensen bijdragen kunnen leveren, ik kan dat eventueel voor mijn rekening nemen als dat wenselijk is. Hieronder de dingen waar ik mij over wil buigen.

De layout
Die kan wel wat hipper, ik denk dat ik daar wel wat moois van kan maken zodat je het geheel als echte site kunt aanbieden die ook andere scoutinggroepen kunnen bekijken.

Live GPS tracking ondersteuning
Ik ben bezig met software waarmee je een auto live kunt volgen op een een google maps kaartje. In de auto heb je dan een GPS-ontvanger, een laptop en een vorm van internet nodig, in mijn geval gebruik ik het internetabonnement van mijn telefoon. De software slaat elke seconde de GPS-locatie op in een lokale database in de auto en kopieert ze elke 10 seconden naar een database op de server. De client-side javascript vraagt elke 10 seconden de nieuwe coordinaten op en tekent ze in op het google-maps kaartje. Als je deze google-maps kaart projecteert in het scoutinggebouw kunnen de zendamateurs en scouts altijd zien waar de auto is en hoe ver hij weg is, en kan de zendamateur zien wat de afstand tot de auto is en in welke richting hij de antenne moet draaien om een 2m-verbinding met de auto te maken. Andere scoutinggroepen hebben ook toegang tot de website met dit kaartje, zodat ook zij kunnen zien of er eventueel een verbinding met de auto mogelijk is.

Logging vanuit variabele positie
Het lijkt mij ook leuk om het logging systeem zo aan te passen dat je ook vanuit bovengenoemde auto kunt loggen, waarbij de locator meeveranderd met je locatie. Er zal dan een ander overzichtskaartje gemaakt moeten worden die lijnen (auto-tegenstation) weergeeft in plaats van punten om de verbindingen vanuit de auto te plotten.

Ondersteuning voor meerdere scoutinggroepen
Het zou leuk zijn als je een systeem kunt maken waarbij ook andere scoutinggroepen kunnen inloggen en verbindingen kunnen loggen. Als je dat een beetje gepromoot krijgt bij alle jotastations (misschien via de jota-organisatie) krijg je dan een systeem waarin alle jotaverbindingen staan die er gemaakt worden in Nederland. Je kunt dan ook makkelijk statistieken maken die laten zien welke groep de meeste verbindingen heeft gemaakt, welke groep de verste verbinding heeft gemaakt etc.

Bovenstaande plannen zijn misschien een beetje ambitieus, maar ik denk dat de eerste twee punten wel te realiseren zijn voor komende jota. Is er interesse in een versioningsysteem zodat iedereen die daar toegang toe krijgt wijzigingen in de code kan aanbrengen of hebben jullie liever dat ik gewoon een eigen versie maak?

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA/Logboek

#34 Bericht door Ton_O_E »

Zoals ik al heb gemeld, voel je vrij, om alles aan te passen naar je wensen, en als het er beter/mooier van wordt, laat het hier dan weten en stel het weer beschikbaar.
De layout, kun inderdaad veel mooier, houd er wel rekening mee, dat het snel moet blijven (belangrijker dan heel mooi)
aprs klinkt leuk, maar misschien handig als dit soort gadgits aan en uit kunnen worden geschakeld.
Eén systeem voor de hele scouting, lijkt me niet handig, als je verbinding wegvalt, kun je niet meer loggen, wat me wel mooi lijkt, is dat alle gegevens na de jota, of af en toe tijdens de jota centraal verzameld worden, ook om zodoende een eigen gratis QRZ-achtige database op te bouwen.

Maar zoals ik al zei, voel je vrij! :)
Hoe werkt zo'n versie systeem? Is er iemand die dan van alle versies weer één versie maakt?
Ik ben hier alweer iets verder, ik heb ook nog een prefix-database toegevoegd, als de call niet op qrz staat, kun je in ieder geval nog het land opzoeken.

Misschien dat je met je hogere-php-kennis het qrz opzoek systeem nog iets beter kunt maken en het geheel wat overzichtelijker maken, bij
mij wordt het altijd weer een zooitje, terwijl ik altijd zo goed begin.

Bij mijn eigen logboek (het zelfde idee) heb ik het volgende:
links op het scherm kun je een station loggen
rechts op het scherm, staat het logboek, maar hier kan ook de dx-lijst staan, of een my-heard-list of de worked-station-map
Maar het add-log scherm blijft altijd in beeld. en alles wat is ingevuld, blijft ingevult, wat je ook doet.

PF5A -> Als je op bekijk (vergrootglas) klikt, en dan op bekijk-kaart
In de nieuwste versie zit een prefix-search (had ik al voordat je met de opmerking kwam :D
Ik weet alleen niet hoe betrouwbaar het werkt, ik heb het van iemand geleend! Volgens mij werkt het wel aardig/beter dan niks
Laatst gewijzigd door Ton_O_E op 04 okt 2009, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA/Logboek

#35 Bericht door Ton_O_E »

De fout met de lijst, is in de nieuwste versie er ook weer uit gehaald, ik heb nog geen tijd gehad, om de lijst online te zetten,
als ie online staat, laat ik het hier weten!
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA/Logboek

#36 Bericht door Ton_O_E »

Het is nog net weekend, dus ik heb me aan de belofte gehouden :D
De nieuwe lijst staat op http://www.tonteupen.nl/downloads/logboek.zip
je moet iig csv_mysql.php en deelnemerslijst.txt copieeren, en dan de tabellen opnieuw aanmaken.
Je kunt ook alles opnieuw copieeren, vergeet dan niet de api-key even te onthouden :D
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PF5A
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2009, 16:13

Re: JOTA/Logboek

#37 Bericht door PF5A »

Mooi alllemaal 8)

Vanavond even bijwerken!

Gebruikersavatar
PF5A
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2009, 16:13

Re: JOTA/Logboek

#38 Bericht door PF5A »

Ik heb nog een bugje. Als ik bij een QSO de band en mode invul en daarna op het gezichtje klik voor de RST, dan gaat de band naar 160m en de mode naar LSB, ongeacht wat ik er invul.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA/Logboek

#39 Bericht door Ton_O_E »

Als je de frequentie goed invult bijv 14.200 (voor 20m) dan springt de band naar 20m en de mode naar USB
Misschien vul je de frequentie anders in met een komma? of in Khz??
Ze zijn nog wel aan te passen nadien (Als je bijv. CW gebruikt, of als bij jou de 7.125 in de 20m band zit :D

Ik gok, dat je een [,] gebruikt ipv een [.] :)
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA/Logboek

#40 Bericht door Ton_O_E »

Voor de volgende versie zijn er nog wat punten van verbetering nodig:
De datum en tijd, moet als date en time in mysql worden opgeslagen, en niet als varchar, zo kan men in de toekomst ook zoeken op datum
Ik wil dat in het overzicht alle velden aan en uit kunnen worden geschakeld, zodat gebruikers zelf kunnen kiezen wat ze belangrijk vinden of niet.
En dit is misschien ook mogelijk met het invoer scherm, als je hier bijvoorbeeld 'groepsnaam' weg laat, kun je het zelfde programma ook thuis gebruiken (niet voor de jota). Misschien willen sommige mensen nog items toevoegen, zoals welke kinderen zaten er achter de microfoon.
Nog genoeg te doen dus voor volgend jaar, voor dit jaar, laat ik het zo.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PF5A
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2009, 16:13

Re: JOTA/Logboek

#41 Bericht door PF5A »

Is het nog wel mogelijk om te kijken naar een bug? Als ik een call uit de lijst in het log station deel invoer en kies voor zoek, dan worden niet automatisch de gegevens van het betreffende JOTA station opgehaald. Dit is wel lastig met invoeren.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA/Logboek

#42 Bericht door Ton_O_E »

Je moet hem wel met /J invoeren, dat is immers de officiële call waarmee je hem/haar straks (misschien) werkt.
Bugs er uithalen, kan altijd! Maar om te voorkomen dat er meer bij komen, stop ik even met door ontwikkelen.
Voorheen PA3TON

PE4R
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2009, 13:32
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: JOTA/Logboek

#43 Bericht door PE4R »

ik heb de bug gevonden waarom je niet kan zoeken.

Het zit hem in de deelnemers lijst.
Er staan overal spaties acther.
Deze worden meegenomen in de database.

Ik heb csv_mysql.php gemodificeerd dat alle spaties voor en achter eraf gehaald worden.
En de code zal ook mee informatie geven welke acties er worden uit gevoerd.

Code: Selecteer alles

<?php

include ("setup.php");
$fh=fopen("deelnemerslijst.txt","r");

echo ("<h2>Start</h2>");
while(true)
{
echo ("<h2>Lees</h2>"); 
$l1=addslashes(trim(fgets($fh)));if ($l1==null)break;
$l2=addslashes(trim(fgets($fh)));if ($l2==null)break;
$l3=addslashes(trim(fgets($fh)));if ($l3==null)break;
$l4=addslashes(trim(fgets($fh)));if ($l4==null)break;
$l5=addslashes(trim(fgets($fh)));if ($l5==null)break;
$l6=addslashes(trim(fgets($fh)));if ($l6==null)break;

$query="INSERT INTO $tab_list VALUES(";
$query.="'','$l1','$l2','$l3','$l4','$l5','$l6');";
echo ("--- '$query' --- <BR>");
mysql_query($query) or die (mysql_error());
}
fclose($fh);
echo ("<h2>Deze file na gebruik verwijderen</h2>");
?>
Als je eerst het tabel "deelnemers" helemaal leeg maak en vervolgens csv_mysql.php uitvoert dan kan je netjes zoeken.

73's

René (PE4R)

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA/Logboek

#44 Bericht door Ton_O_E »

Zo, is dat ook weer opgelost (misschien echt de laatste update), bedankt. Daarom ben ik ook nooit professioneel programeur geworden.
Ik kreeg trouwen gisteren een mailtje, van de landerlijke-Jota-organisatie, of ik de deelnemerslijst al had, en in welk formaat ik hem het liefste had :D
Jammer, had weer een half uur werk bespaard! Wel netjes, ik had er eigenlijk niet op gerekend!

Ik heb nog een schoonheidsfoutje gevonden:
Als je op een stip op de map klikt, staat alles in het Nederlands, alleen distance en date niet.
Als er nog een update moet komen, veranderd dit mee, en anders moet je het zelf veranderen, of er mee leven :D
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PF5A
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2009, 16:13

Re: JOTA/Logboek

#45 Bericht door PF5A »

Heb de nieuwe zip erop gezet en nu werkt het 8)

Plaats reactie