De groep waar ik al vele jaren help bij de JOTA, "doet" ook iets met Internet tijdens de JOTA. De laatste jaren is dat voornamelijk googlen, google maps, APRS en dat soort dingen, maar ze willen daarvoor graag een aansluiting.
De afgelopen jaren hebben we gebruik gemaakt van een bereidwillige buur (we zitten in een woonwijk), om daar een kabelmodem te plaatsen, en dan via een lange RG58 naar de blokhut. Dat werkt prima.
Een probleem: de bereidwillige buur gaat verhuizen dus dit jaar was de laatste keer dat deze truuk werkte.
We zijn daarom potentieel geinteresseerd in een andere oplossing. Probleem: blokhut heeft geen ISRA punt. Na wat proberen heb ik geleerd dat als je een niet-KPN provider vraagt, deze een vies gezicht trekt, maar als je KPN vraagt om een dienst die een aansluiting nodig heeft, en je staat gewoon op de kadastertekening, dan komen ze alsnog het verzuim goedmaken en een ISRA punt aanleggen (de blokhut staat zo'n 30 jaar).
Naar aanleiding van de lawaaierige reclame van een van de vele ADSL-providers heb ik doodleuk een ADSL aansluiting besteld op dat adres en gekeken wat er gebeurde. De bereidwillige mensen van de klantenservice gebeld, die knipperden niet en zuchtten niet toen ik doodleuk hintte dat het aanleggen van het ISRA punt ook bij de "en geen aansluitkosten!" nieuwe ADSL opdracht hoort.
En dat allemaal voor een tientje per maand. Daar maakt Tante Pos geen winst op..
Maar, zo soepel gaat het ook niet. De aansluiting staat inmiddels aangegeven als "opgeleverd". Da's mooi, maar er is nog steeds geen ISRA punt. Dat is door KPN nu ook bevestigd, hij zit dus niet onder het beton gesmeerd of zo.
Het hoogtepunt vandaag was dat ik weer met de klantenservice belde om te melden dat de "opgeleverde" aansluiting niet werkt omdat er geen ISRA punt is en ik een modem dus niet aan kan sluiten.
Nou werken die arme schapen met belscripts, en die zijn niet bestand tegen extreme situaties, wat resulteerde in:
- "De aansluiting die door U aangegeven is als opgeleverd, werkt niet; hij kan niet werken, want ik heb geen ISRA punt om het modem aan te sluiten"
- "Wat is de status van de lampjes op het modem?"
- "Het modem zit in de doos (is nog niet afgeleverd, maar da's een ander verhaal), maar ik kan dat modem niet aansluiten, ik heb geen ISRA punt"
- "Maar wat geven de modem LEDjes aan"
- "Niets, ik kan het modem niet aansluiten"
- (na terugbellen): "We sturen een monteur om het modem aan te sluiten, dinsdag tussen 8.00 en 10.00 uur"
Je maakt mij niet wijs dat een enkele monteur met een spade in de auto, zelf een kabel in 2 uur in kan voeren en af kan werken, ook al staat de blokhut 3 meter van de openbare weg. Ik vrees dus dat de dinsdag-monteur snel omkeert als 'ie leert dat hij geen crimptang nodig heeft, maar een gietmof om de invoerkabel te maken.
Anderszijds, denk ik inmiddels best te weten hoe ik een modem aansluit op een ISRA punt, zo magisch is dat nu ook weer niet..
Probleem bij dit alles is dat Tante Pos tegenwoordig strict opgesplitst is in 2 organisaties, een die klanten te woord staat (met belscripts), en een andere organisatie die de spullen echt beheert en weet waar ze over praten maar die op straffe van standrechtelijke executie niet met de klant mag praten.
Een situatie bespreken met de eerste groep, wat ik nu gedaan heb, levert een hoop verwarring, en met de tweede groep kom je inderdaad nooit in contact.
Zoals ik al zei, "zendamateurs zitten overal". Vandaar mijn vraag:
Als er iemand is die dit leest en voor z'n brood het vaste kabelnet beheert, en weet wat ik moet doen om de massa te bewegen een ticket in te schieten in het ATS systeem om een invoerkabel te maken, liefst zo dat een eventuele rekening onder het beton verdwijnt danwel op een andere manier niet bij ons aankomt, dan zou ik een prive-mailtje heel erg op prijs stellen zodat we orde op zaken kunnen stellen. Zo'n 90 jeugdleden zouden je erg dankbaar zijn.
Mijn amsat.org adres werkt.
73,
Geert Jan PE1HZG