Intern contact bij KPN vaste net gezocht

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Intern contact bij KPN vaste net gezocht

#1 Bericht door pe1hzg »

Een wat merkwaardige vraag, maar "zendamateurs zitten overal", en ik wil dat gegeven misbruiken om een hoofdpijnprobleem op te lossen. Dat zit zo:

De groep waar ik al vele jaren help bij de JOTA, "doet" ook iets met Internet tijdens de JOTA. De laatste jaren is dat voornamelijk googlen, google maps, APRS en dat soort dingen, maar ze willen daarvoor graag een aansluiting.

De afgelopen jaren hebben we gebruik gemaakt van een bereidwillige buur (we zitten in een woonwijk), om daar een kabelmodem te plaatsen, en dan via een lange RG58 naar de blokhut. Dat werkt prima.
Een probleem: de bereidwillige buur gaat verhuizen dus dit jaar was de laatste keer dat deze truuk werkte.

We zijn daarom potentieel geinteresseerd in een andere oplossing. Probleem: blokhut heeft geen ISRA punt. Na wat proberen heb ik geleerd dat als je een niet-KPN provider vraagt, deze een vies gezicht trekt, maar als je KPN vraagt om een dienst die een aansluiting nodig heeft, en je staat gewoon op de kadastertekening, dan komen ze alsnog het verzuim goedmaken en een ISRA punt aanleggen (de blokhut staat zo'n 30 jaar).

Naar aanleiding van de lawaaierige reclame van een van de vele ADSL-providers heb ik doodleuk een ADSL aansluiting besteld op dat adres en gekeken wat er gebeurde. De bereidwillige mensen van de klantenservice gebeld, die knipperden niet en zuchtten niet toen ik doodleuk hintte dat het aanleggen van het ISRA punt ook bij de "en geen aansluitkosten!" nieuwe ADSL opdracht hoort.
En dat allemaal voor een tientje per maand. Daar maakt Tante Pos geen winst op..

Maar, zo soepel gaat het ook niet. De aansluiting staat inmiddels aangegeven als "opgeleverd". Da's mooi, maar er is nog steeds geen ISRA punt. Dat is door KPN nu ook bevestigd, hij zit dus niet onder het beton gesmeerd of zo.

Het hoogtepunt vandaag was dat ik weer met de klantenservice belde om te melden dat de "opgeleverde" aansluiting niet werkt omdat er geen ISRA punt is en ik een modem dus niet aan kan sluiten.
Nou werken die arme schapen met belscripts, en die zijn niet bestand tegen extreme situaties, wat resulteerde in:
  • "De aansluiting die door U aangegeven is als opgeleverd, werkt niet; hij kan niet werken, want ik heb geen ISRA punt om het modem aan te sluiten"
  • "Wat is de status van de lampjes op het modem?"
  • "Het modem zit in de doos (is nog niet afgeleverd, maar da's een ander verhaal), maar ik kan dat modem niet aansluiten, ik heb geen ISRA punt"
  • "Maar wat geven de modem LEDjes aan"
  • "Niets, ik kan het modem niet aansluiten"
  • (na terugbellen): "We sturen een monteur om het modem aan te sluiten, dinsdag tussen 8.00 en 10.00 uur"
Mijn angst is dat ze een monteur gaan sturen om bij de onwetende scoutjes RJ11's aan te knijpen, maar wat we nodig hebben is een paar grondwerkers en een graafmachine.
Je maakt mij niet wijs dat een enkele monteur met een spade in de auto, zelf een kabel in 2 uur in kan voeren en af kan werken, ook al staat de blokhut 3 meter van de openbare weg. Ik vrees dus dat de dinsdag-monteur snel omkeert als 'ie leert dat hij geen crimptang nodig heeft, maar een gietmof om de invoerkabel te maken.
Anderszijds, denk ik inmiddels best te weten hoe ik een modem aansluit op een ISRA punt, zo magisch is dat nu ook weer niet..

Probleem bij dit alles is dat Tante Pos tegenwoordig strict opgesplitst is in 2 organisaties, een die klanten te woord staat (met belscripts), en een andere organisatie die de spullen echt beheert en weet waar ze over praten maar die op straffe van standrechtelijke executie niet met de klant mag praten.
Een situatie bespreken met de eerste groep, wat ik nu gedaan heb, levert een hoop verwarring, en met de tweede groep kom je inderdaad nooit in contact.

Zoals ik al zei, "zendamateurs zitten overal". Vandaar mijn vraag:
Als er iemand is die dit leest en voor z'n brood het vaste kabelnet beheert, en weet wat ik moet doen om de massa te bewegen een ticket in te schieten in het ATS systeem om een invoerkabel te maken, liefst zo dat een eventuele rekening onder het beton verdwijnt danwel op een andere manier niet bij ons aankomt, dan zou ik een prive-mailtje heel erg op prijs stellen zodat we orde op zaken kunnen stellen. Zo'n 90 jeugdleden zouden je erg dankbaar zijn.

Mijn amsat.org adres werkt.

73,

Geert Jan PE1HZG

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#2 Bericht door wbeekman »

G-J,

Ik zou in de binnenstad van Eindhoven naar de KPN winkel toe gaan en daar dan vragen naar een monteur om e.e.a. uit te leggen.
(Hint: Neem deze persoon even apart van andere medewerkers en bespreek het dan verder)
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

hsmade
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 mar 2007, 13:25

#3 Bericht door hsmade »

Heb je ook een telefoonlijn aangevraagd? Dat zou het allemaal een stuk makkelijker maken.
KPN legt dan namelijk (voor de standaard 50 Euro aansluitkosten) de lijn en het ISRA punt aan. Daarna kun je bij je provider zeuren dat je geen signaal op je lijn hebt.
Grtz,

PH7Wim

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#4 Bericht door PA2LAD »

hsmade schreef:Heb je ook een telefoonlijn aangevraagd? Dat zou het allemaal een stuk makkelijker maken.
KPN legt dan namelijk (voor de standaard 50 Euro aansluitkosten) de lijn en het ISRA punt aan. Daarna kun je bij je provider zeuren dat je geen signaal op je lijn hebt.
Tja, dit valt onder de noemer ¨moeilijke gevallen¨ . In principe had ook eerst een telefoonlijn of datalijn er moeten zijn en daar zetten ze ADSL op. Er zijn ook situaties bekend zoals bij boerderijen dat de koperdraden te veel signaalverlies geven om ADSL te kunnen toepassen. Mogelijk ga je met dat probleem ook nog te maken krijgen. Glasvezel is ook niet zomaar aangelegd. Alternatief is misschien met een 2,4 GHz richtantenne een accespoint aanstralen (een soort straalverbinding dus). Dat wordt vaker gedaan.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#5 Bericht door Ton_O_E »

Zo werken we ook bij onze scouting groep. Voor info hierover:
http://www.wirelessleiden.nl
Je hebt dan wel een zichtverbinding nodig, voor een goed resultaat
Voorheen PA3TON

pe1dna
Berichten: 129
Lid geworden op: 08 dec 2008, 01:01
Roepletters: PE1DNA
Locatie: Eindhoven

#6 Bericht door pe1dna »

Hoi GJ,

Ben benieuwd hoe is dit afgelopen / cq hoe dit loopt? Is er al "gelast" zoals dat in KPN termen heet?

Of moet ik nog een wifi provisionen? :wink:

73 Joop (woont op 150m van de betreffende blokhut)

Plaats reactie