JOTA 2008

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
PD0VK
Berichten: 85
Lid geworden op: 03 jan 2008, 20:08
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

JOTA 2008

#1 Bericht door PD0VK »

Aangezien de JOTA 1 van de mogelijkheden is om de jeugd kennis te laten maken met deze mooie hobby en dit alweer met rasse schreden dichterbij komt misschien wel een leuk idee om wat ideeën uit te wisselen :)

Zelf organiseer ik sinds 2001 de JOTA bij ons op de scouting groep en ben sinds die tijd ook meer en meer geinteresseerd geraakt in de hobby, zozeer dat ik in November m'n N machtiging mag gaan proberen te halen.. het heeft dus zeker nut!

Wat doen wij zoal met de JOTA?
Op de vrijdag voor de JOTA wordt door de scoutinggroep een eigen toren gepionierd. Deze toren is meestal tussen de 15 en 25 meter hoog, de laatste tijd meer op de 15 als de 25 helaas...

Op de zaterdag zijn we de hele dag QRV, meest op 2 meter, maar ook op de andere banden natuurlijk! Ook met SSTV doen we altijd het een en ander. In de avond zijn de meeste leden van de scouting groep in de andere zaal bezig met een discotheek terwijl een paar die-hard mensen doorgaan met zenden.

Voor dit jaar heb ik een 2tal veldtelefoons met een 250 meter draad ertussen, ook een paar morse toestellen gemaakt welke met draad met elkaar verbonden kunnen worden waardoor de kids morse kunnen oefenen. Verder wordt er door de verschillende speltakken van alles georganiseerd, maar er zit altijd ook een onderdeel bij waarmee ze langs de zendpost komen.

De zondag altijd alweer vroeg opruimen.

We zullen dit jaar zoals (voor zover ik me kan herinneren altijd) uitkomen onder de call PA3ALF. Helaas hebben we de laatste jaren maar 1 HAM, hopelijk volgend jaar dus 2 ;)

Als er mensen zin hebben om te komen kijken, je bent zowel de vrijdag als zaterdag welkom, vrijdag zullen we alleen nog erg druk zijn met opbouwen...

En nog even een fototje van de mast van het laatste jaar erbij:
Afbeelding

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Een JOTA project idee -

#2 Bericht door wbeekman »

Je kunt b.v. van een wasknijper een seinsleutel maken.

Hier is een oud ontwerp, maar wel leuk.

De oudere amateurs zullen dit nog wel herkennen.
Bijlagen
0H-02.JPG
De wasknijper morse seinsleutel
(360.11 KiB) 983 keer gedownload
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#3 Bericht door Ton_O_E »

Hier (in Denekamp) doen we:
Hints via atv
Morse via een zaklamp
GPS-tocht, met pmr-portofoons
joti
jota (veel zeeslag)
broodjes bakken bij het kampvuur
soms hebben we nog een labyrinth (met een camera, en een doolhof met stift op het beeldscherm)
twee jaar geleden hadden we een razende-reporter, met een camera op een helm, via een videolink
en we bouwen een heuze 40m ontvanger, die zijn energie uit de lucht haalt.
en 's avonds wordt er misschien is een biertje gedronken.

De masten bouwen we zelf, de week voor de jota
(Wij zijn trouwens PA3ESO/J)
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#4 Bericht door Ton_O_E »

Ik heb al vast die handige PDF deelnemerslijst waar je niks mee kunt, omgezet in een textfile, die je in mysql kunt stoppen, of een andere database, zodat je je logboek kunt automatiseren.
hij staat hier:
http://www.tonteupen.nl/jota2008/deelnemers.txt
Hij is gescheiden door komma's. Ga je hem met php gebruiken, dan moet je wel [addslashes] gebruiken
Voorheen PA3TON

PD0VK
Berichten: 85
Lid geworden op: 03 jan 2008, 20:08
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

#5 Bericht door PD0VK »

PA3TON schreef:Ik heb al vast die handige PDF deelnemerslijst waar je niks mee kunt, omgezet in een textfile, die je in mysql kunt stoppen, of een andere database, zodat je je logboek kunt automatiseren.
hij staat hier:
http://www.tonteupen.nl/jota2008/deelnemers.txt
Hij is gescheiden door komma's. Ga je hem met php gebruiken, dan moet je wel [addslashes] gebruiken
Netjes!

Vindt je het goed als ik deze naar Chris Dorna (PE1DZX) toe doorstuur? (nadat ik hem naar Excel heb omgezet) Uiteraard met jouw naam erbij!

Hij kan er namelijk een mooi scriptje op los laten wat daarna voor jouw positie alle richtingen aangeeft waar je je antenne moet richten, erg gemakkelijk !

Als andere mensen hem nog in excel willen kan ik hem ook wel ergens neerzetten als het moet, laat maar ff weten :)

pd4vdw
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 mei 2008, 21:25
Locatie: Helmond

#6 Bericht door pd4vdw »

Ik heb ook wel intresse.

73
PD4VDW
Vincent
Vraagt u maar :D

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#7 Bericht door Ton_O_E »

Tuurlijk mag dat, daarvoor heb ik hem gepost...
is dat scriptje toenvallig het scriptje waar ik aan mee gewerkt heb?
Die van ons berekend ook de afstand en coordinaten,
kun je met googlemaps een stip op de kaart zetten!
en dan met een beamer heel groot projecteren, in plaats van de kaart met spelden, die je bij veel groepen ziet.
Een beetje met de tijd meegaan bij de scouting :D
Een voorbeeld: http://www.tonteupen.nl/nieuw/map.php

Het php script staat bij download op de zelfde site
en bij links staat een link hoe googlemaps werkt
Voorheen PA3TON

PD0VK
Berichten: 85
Lid geworden op: 03 jan 2008, 20:08
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

#8 Bericht door PD0VK »

PA3TON schreef:Tuurlijk mag dat, daarvoor heb ik hem gepost...
is dat scriptje toenvallig het scriptje waar ik aan mee gewerkt heb?
Die van ons berekend ook de afstand en coordinaten,
kun je met googlemaps een stip op de kaart zetten!
en dan met een beamer heel groot projecteren, in plaats van de kaart met spelden, die je bij veel groepen ziet.
Een beetje met de tijd meegaan bij de scouting :D
Een voorbeeld: http://www.tonteupen.nl/nieuw/map.php

Het php script staat bij download op de zelfde site
en bij links staat een link hoe googlemaps werkt
Wha! Gaaf !! Brengt me wel op een idee idd :P (Ik ben webapplicatie ontwikkelaar) Alleen geen beamer dus denk dat ik het dit jaar toch nog maar even bij de spelden op de kaart houdt :P

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#9 Bericht door Ton_O_E »

Een oude TV kan het ook prima doen!
ik moet alleen de "pionnen" nog vervangen door een mooi subtiel puntje
Voor de scouting laat ik de kaart automatisch omspringen, van europa naar de wereld. En dan worden direct alle nieuwe logs toegevoegd!
Wel er op blijven hameren, dat elke om de locator invult!!
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#10 Bericht door Ton_O_E »

Morgen vroeg gaan we ATV uitproberen, eerst via Enschede, en daarna via Emmen, het is nog niet zeker of het lukt vanuit denekamp, eerst gaan we alles goed instellen, op de kuiperberg in Ootmarsum, waar we altijd goed signaal hadden. Als alles goed werk, rijden we naar Denekamp en gaan we het op onze JOTA locatie opstellen.
Zou mooi zijn, als het dit jaar weer een keer gaat werken, ATV is een prachtige toevoeging voor de JOTA
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#11 Bericht door PE2AAB »

PA3TON schreef:Morgen vroeg gaan we ATV uitproberen, eerst via Enschede, en daarna via Emmen, het is nog niet zeker of het lukt vanuit denekamp, eerst gaan we alles goed instellen, op de kuiperberg in Ootmarsum, waar we altijd goed signaal hadden. Als alles goed werk, rijden we naar Denekamp en gaan we het op onze JOTA locatie opstellen.
Zou mooi zijn, als het dit jaar weer een keer gaat werken, ATV is een prachtige toevoeging voor de JOTA
Laat maar eens weten of het gelukt is. ATV is inderdaad een goede toevoeging aan JOTA.
Ik ben nog bezig met mijn zender (Hij moet volgende week weer in orde zijn) maar met mijn nieuwe Dremel kom ik een heel eind (Wat een machtig ding is dat)

PE2AAB, QRV met ATV via PI6EHV.

PA3GLZ/J vanuit Aalst-Waalre
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#12 Bericht door pe1br »

PA3TON schreef:Morgen vroeg gaan we ATV uitproberen, eerst via Enschede, en daarna via Emmen, het is nog niet zeker of het lukt vanuit denekamp, eerst gaan we alles goed instellen, op de kuiperberg in Ootmarsum, waar we altijd goed signaal hadden. Als alles goed werk, rijden we naar Denekamp en gaan we het op onze JOTA locatie opstellen.
Zou mooi zijn, als het dit jaar weer een keer gaat werken, ATV is een prachtige toevoeging voor de JOTA
Ton,
Als ik kan helpen laat het me dan even weten.
Morgen ben ik overdag niet thuis maar mocht het op 1 of andere manier niet lukken mag je je spullen ook hier testen.
Ik kan de repeater vanaf me zolder prima ontvangen dus dat kan een groot voordeel zijn (vooral bij slecht weer).

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#13 Bericht door pe5jw »

Vandaag de 160m loop antenne opgehangen en Pa3cvc heeft nog even een qrp qso gemaakt op 80m resultaat was een stuk beter als vorig jaar.
Toen had ik geen tijd om de lengte aan te passen en hij bleek veel te lang te zijn.

De 2 Masten staan 1 met 9 elements beam en vertical voor 2m en 1 waar schotel 13 cm en 23cm yagi ATV + een 2m vertical.

Van de week nog even aan het sleutelen we willen proberen een video stream voor dat weekend neer te zetten.
Daarop komen de ATV activiteiten en webcams beschikbaar,

En de accespoints moeten ook nog geconfigureerd worden.
FRN gateway etc.

Maar goed dat ik deze week vrij heb ;) :roll:
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#14 Bericht door PA5COR »

Woensdag gaat de 160 mter loop omhoog, en de 2/70 antennes.

Maar eens zien hoe de loop werkt t.o.v. de full size 80 meter van vorig jaar ;)

Werken vaanuit Joure de Borgergroep, onder de call PA3DBY/J

Wordt weer een leuke happening :D

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#15 Bericht door Ton_O_E »

Is de 160m band zinvol voor de JOTA?
Ik heb er eigenlijk nog nooit op gewerkt, is met mijn 10-20-40m antenne ook helemaal dood.

anders span ik ook nog even 80m draad weg!

PE1BR, vandaag is het geen straf om een paar uur buiten te zijn :D , maar als we er niet uitkomen, kan het zijn dat ik nog wel op een of andere manier kontact opneem.
Voorheen PA3TON

Plaats reactie