Wie voelt zich jeugdig?

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie

Tot welke jeugd reken jij je?

basisscholier
2
7%
middelbarescholier
5
18%
student
9
32%
tweede jeugd
12
43%
 
Totaal aantal stemmen: 28

Bericht
Auteur
nl199
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 dec 2005, 22:32
Roepletters: PA0M
Locatie: Veldhoven

Wie voelt zich jeugdig?

#1 Bericht door nl199 »

Soms krijg ik de vraag wat te doen voor de jeugd, maar voor welke jeugd? Ik zie zoveel verschillende jeugd met even zoveel interesses. Tot welke groep jeugd behoor jij en wat zou jij leuk vinden dat er voor je georganiseerd wordt? Wat was jouw jeugdige kennismaking met de radio-hobby die je overtuigde om er mee door te gaan?
De vraag naar jeugd-radio-activiteit is zo verschillend;
- De ene keer is het voor basisschoolscholieren om samen wat elektronica te bouwen en een beetje radio activiteit te maken (net als op de JOTA)
- dan zijn het scholieren van de middelbare school. Hun techniek-lessen mogen wel eens radio / communicatie en elektronica als onderwerp hebben
- studenten weten (samen) zelf wat ze willen. De meeste willen een machtiging en kunnen die makkelijk behalen, ook al is de hobby zonder zenden ook heel leuk.
- tot slot is er de ""2de jeugd"", dat zijn die 40/50-tigers die opnieuw in onze hobby beginnen. Die hebben meer moeite met de studie voor een machtiging.

Het is maar wat je wilt bereiken. De een wil eens snuffelen aan een hobby om te proeven of het iets voor hem/haar is. De ander wil gewoon een leuke middag en dat kan best met (radio) techniek. De volgende zoekt leeftijdgenoten met gelijke interesse, radio. En dan zijn er radio-amateurs in spe, die weten dat ze van deze hobby meer willen maken en hulp daarbij zoeken.
Ik vind dat iedereen een keer kennis moet maken met onze hobby en dan mag kiezen of het iets is. We zijn behoorlijk verborgen, dus laat je hobby zien. Leden werven vind ik geen doel, een amateur moet eerst voor de hobby kiezen en kiest zelf wel een organisatie/vereniging. Trouwens, veel jeugd stopt na een paar jaar met de hobby en komt 30 jaar later weer terug..... misschien moeten we het niet hebben over jeugd, maar over beginners... of is dat een andere rubriek ?
hoe was jouw jeugdige kennismaking met onze hobby die je overtuigde om er mee door te gaan? wat zou er georganiseerd moeten worden door de afdelingen voor de jeugd, jeugd en jeugd..... :idea:
Dingen zijn niet moeilijk, als je ze begrijpt...

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#2 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi NL 199 Thieu ?

ik pa7wwo was 14 jaar oud toen ik bij een vader van een vriend kennis maakte met radiozend hobby, het toen nog illegale 11 mtr.
Na daar en thuis op 11mtr met veel plezier gezonden te hebben wilde ik ook wat meer en kwam op m'n 20e jaar terecht bij de Veron afdeling Oss met een blinde vriend van me ook van 11 mtr. alwaar ik meerdere ex 11 mtr. gebruikers tegenkwam en het best leuk vond.

Toen bestelde ik het C-boek , en heb me daar verbaasd wat ik allemaal niet moest leren buiten het CW om om op HF te mogen doen wat ik op 11 mtr. in SSB al enkele jaren deed met veel plezier en prachtige DX-en.
Ik heb daar samen met m'n vriend een paar maanden op proberen toe te leggen dat C-boek maar na 20 pagina's was ik geheel gefrustreerd en kompleet het begrip van de lesstof samen met m'n vriend kwijt.

Daarna kort gezegd , boek in vuilnisbak en nog tot 1998 af en aan met enorm veel plezier met m'n 4 elements beam en dikke 100 watt op 11 mtr. SSB de hele wereld rondgepiraat.

Toen zei een andere 11mtr kamaraad van me:
Zullen we eens amateur worden , misschien redden we het nu wel als we op cursus gaan, boek weer gekocht en na 20 pagina's samen weer de weg kwijt.
Boek weer in kliko , en we zijn samen naar de cursus gegaan in Tilburg bij Joop Mangels Pa3him, die gelukkig een eigen cursusboek had wat voor ons veel duidelijker was.

Na een jaar van hard leren (2 avonden in deweek samen en nog 1 avond alleen), zijn we in november 1999 opgegaan voor C (N was volledig uit den boze want ik zat al 15 jaar op HF en 2 en 70 intereseerde me nu en toen geen donder), alletwee prachtig geslaagd de eerste keer (daarvoor nog veel dank aan Joop pa3him) en meteen doorgegaan voor het leren van morse, dat gelukkig gewoon thuis in Oss op de PC uitstekend ging.
Dus we hoefden niet iedere week 100 km totaal meer te rijden naar Tilburg voor de cursus.

In oktober en november een paar keer naar Wil PA0BWL gegaan om de puntjes op de I te zetten bij het seinen, en in december 200 op voor het CW examen 12 WPM.
Gelukkig de 1e keer keurig geslaagd en de fel bewerkte A-call en HF was een feit.

Het CW en HF ligt me nog steeds na aan het hart en 2 en 70 FM wordt alleen voor gebuurt rond de kerk gebruikt.

Ondertussen was m'n zoontje in 2002 7 jaar en hij wil CW leren op de PC.
Ik dacht moet kunnen leert hij geen CW leert hij mooi het toetsenbord goed kennen, maar 4 weken naar het begin zat hij met nemen op 5 WPM en 1 week later en 2 keer oefenen kon hij ook 5 WPM seinen.
Ik heb hem in Mei toen maar opgegeven voor het examen van december 2002, want voor juni waren we net 2 weken te laat.
Geertje ging op in december was toen 8 jaar en zat op volle 10 WPM en slaagde ook foutloos voor het CW examen.

Nu is hij 11 jaar en is bezig met de N-stof, maar het valt hem helemaal niet mee ombijv de wet van Ohm enz. te leren en begrijpen hoe je er mee moet rekenen.

Misschien komt het er nog ooit van, maar de INSTAPvergunning a la UK of Belgie zou voor de jonge jeugd wel een enorme verlichting van het nu voor hen loodzware N-examen programma zijn.
Hier in de afdeling hebben we nog jongere geinteresseerden meer (2 onder de 16 jaar). en nog 2 N-amateurs, 1 van 20 en 1 van 19 jaar

Mijn idee is als je jeugd wil hebben begin met erg jonge jeugd ( zo rond de 10 a 14 jaar).
En biedt ze een erg practisch laagdrempellige leeftijdsgrensvrije vergunning, net als in de UK met HF en alle banden als je ze eenmaal besmet hebt met het radiovirus komt dat als het een tijdje indut toch wel weer boven drijven.

Wat ik met geinteresseerde jonge jeugd echt niet zou doen is een dik blauw C-boek kado geven, want ik denk dat ze afhaken en met de PC het internet opgaan en het amateurisme vaarwel zeggen.

Als je jeugd wil hebben dan moet je weten wat de jeugd wil hebben.

leuk nadenkertje.

Kijk niet wat we zouden kunnen missen aan de jeugd wat betreft banden, maar bedenk dat je ALLES kwijt raakt op den duur als het nog verder vergrijst en uitsterft

wie de jeugd heeft heeft de toekomst.

wie geen jeugd heeft heeft weing toekomst.

73 Jos (pa7wwo) en Geert (NL12955)
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#3 Bericht door PH7W »

Op verzoek van Thieu NL199 is er een vierde optie bij de poll gevoegd. :D
Jorg | PH7W

Plaats reactie