Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 20 okt 2018, 11:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 18:50 

Hier hoopte ik op (dat er meegelezen wordt)!

PA3RIS schreef:
Klopt, we lezen hier mee.. :D

We hebben de wens voor een Scouting-frequentie op 70 cm tijdens een vergadering met de WOSM neergelegd en tot nu toe is de reactie daarop alleen oorverdovende stilte.

aha, vandaar dat ik van Con niets meer teruggehoord heb.

Is er een mogelijkheid dat we een beetje rebels zijn, en gewoon die 433.500 MHz aanbevelen als aanroepfrequentie tijdens de JOTA?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 20:43 

PA3DJS schreef:
Hier hoopte ik op (dat er meegelezen wordt)!

PA3RIS schreef:
Klopt, we lezen hier mee.. :D

We hebben de wens voor een Scouting-frequentie op 70 cm tijdens een vergadering met de WOSM neergelegd en tot nu toe is de reactie daarop alleen oorverdovende stilte.

Is er een mogelijkheid dat we een beetje rebels zijn, en gewoon die 433.500 MHz aanbevelen als aanroepfrequentie tijdens de JOTA?

Ik lees en schrijf hier al jaren mee.. :)

Ik zou die 433.500 gewoon gebruiken. Zeker doen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 18:18 

PA3DJS schreef:

Oeps, ik heb het nagekeken. Wij hebben 433.525 aangeraden als Scouting-frequentie. Die raden wij dus aan. Maar gebruik die 433.500 ook vooral. Hoe meer verkeer op 70, hoe beter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 18:49 

PA3RIS schreef:
PA3DJS schreef:

Oeps, ik heb het nagekeken. Wij hebben 433.525 aangeraden als Scouting-frequentie. Die raden wij dus aan. Maar gebruik die 433.500 ook vooral. Hoe meer verkeer op 70, hoe beter.

Zoiets hing mij ook bij (zie eerste posting), maar ook bij mij valt er weleens een bitje om in mijn hoofd, dus ik wist ook niet meer hoe het zat. Ik heb net Frank Troost gemaild, wellicht kun je met hem even afstemmen, vanwege de verzending van de bulletins.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 19:17 

PA3DJS schreef:
Zoiets hing mij ook bij (zie eerste posting), maar ook bij mij valt er weleens een bitje om in mijn hoofd, dus ik wist ook niet meer hoe het zat. Ik heb net Frank Troost gemaild, wellicht kun je met hem even afstemmen, vanwege de verzending van de bulletins.

Komt goed, Frank en ik zijn dezelfde persoon.. :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 19:20 

PA3RIS schreef:
PA3DJS schreef:

Komt goed, Frank en ik zijn dezelfde persoon.. :)

Oh, dan heb ik je net gemaild...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 07:00 

PA3RIS schreef:

Ik denk dat ik even iets niet begrijp :D

Er is op 70cm een aanroepfrequentie, dat is 433.500 MHz. Dat is sinds jaar en dag zo, en het is in alle bandplannen in dit continent terug te vinden. Voorbeeld: het is precies hetzelfde idee als op 145.500 MHz op de 2m band. Dát is de frequentie waarop je CQ geeft in FM, en daarna QSY gaat (en voor SSB geldt 144.300 als CQ frequentie op 2m)

Dus als je CQ (of CQ jota) geeft op 70 cm, dan is er maar een plek waar je dat zou moeten doen: 433.500 MHz.

Maar hebben we het hier -als we praten over 433.525 MHz- nu over een voorkeursfrequentie, zoals 3690 kHz op de 80 meterband, of als vervanger van de CQ frequentie?

Dat eerste kan ik inkomen, maar dan zal iedereen nog steeds 433.500 MHz standby moeten hebben. Maar als het een vervanger wordt van de CQ frequentie, dan is dat absoluut killing voor de activiteit, want Pietje volgt netjes het bandplan en luistert op 433.500 MHz, en Jantje zit op 433.525 MHz CQ te geven, waar niemand luistert... :(

Dus wie wil dit helpen verduidelijken? :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 09:00 

Thom volgens mij gaat het om de afgesproken scouting aanroep frequenties het hele jaar door.
Plek om elkaar te vinden.
Ik zie ook niet zo hoe relevant dat met de jota zelf is daar werkt de standaard afgesproken aanroep frequentie ook prima.

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 09:29 

Citaat:
Wij hebben 433.525 aangeraden als Scouting-frequentie. Die raden wij dus aan. Maar gebruik die 433.500 ook vooral. Hoe meer verkeer op 70, hoe beter.

Laten we domweg beiden aanhouden.

Als er op beide frequenties gewerkt wordt zonder QSY te gaan dan is dat alleen maar heuglijk want dat betekent dat er twee QSO's op 70cm tegelijk zouden lopen. Zelfs in Eindhoven schat ik de kans daarop niet zo hoog in. Waarbij ik nog steeds hoop dat mensen QSY gaan en zich aan het bandplan houden...

Ik hoop ook dat er begrip is voor de autosloten die niet meer open gaan tijdens een langere JOTA-QSO doorgang op 70...

Geert Jan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur