Zomerkampronde 2018

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Zomerkampronde 2018

#1 Bericht door Thom PA9T »

De Zomerkampronde: speciaal voor iedere zendamateur die de JOTA-JOTI, of andere radio-evenementen met kinderen een warm hart toedraagt!

Wat is de Zomerkampronde?

Veel zendamateurs en Scoutinggroepen kennen elkaar, bijvoorbeeld via de jaarlijkse JOTA-JOTI. Helaas blijft het contact vaak beperkt tot een weekend per jaar. Nu is er echter de Zomerkampronde, waarbij ook in de zomervakantie een soort mini JOTA-JOTI is ontstaan!

Tijdens de zomervakantie gaan bijna alle Scoutinggroepen, en verschillende andere jeugdverenigingen op zomerkamp. Tijdens dit zomerkamp kan een zendamateur helpen om de vereniging mee te laten doen met de Zomerkampronde, door antennes en apparatuur te regelen, en door dit mee te nemen naar het kampterrein. Deze antennes kunnen bijvoorbeeld worden opgehangen in een boom, en op veel locaties volstaat een (goede) portofoon ook om mee te kunnen doen!

Natuurlijk hoef je niet perse op kamp te zijn om je in te melden; de ronde is natuurlijk open voor iedereen! :D

Het idee is verder simpel: op de flyer staan tijden en data vermeld. Op deze tijden vindt de ronde plaats, en zal een rondeleider aanwezig zijn, om de boel in goede banen te leiden.

Wanneer is het?

De Zomerkamprondes vinden plaats op de woensdagavonden van de zomervakantie. Voor 2018 zijn de data: 11, 18 en 25 juli, en 1, 8, 15, 22 en 29 augustus.
De Nederlandse ronde is woensdag om 19:30 uur (lokale tijd) via de 2-meter repeater PI3UTR op 145.575MHz.
De Europese ronde is woensdag om 20:30 uur (lokale tijd) op 3690 kHz ± QRM.

Hoe doe ik mee?

Om als zendamateur een jeugdvereniging of Scoutingvereniging te helpen, kun je het beste zelf contact opnemen met de desbetreffende groep. Vaak kennen jullie elkaar al, en is contact snel gelegd. Mocht je nu als zendamateur graag willen meedoen met een groepje Scouts, maar je kent geen Scoutinggroep, dan is er hulp in de vorm van de rayon-adviseurs. Stuur een e-mail aan: info@jota-joti.scouting.nl en misschien kunnen zij helpen om je te koppelen aan een groep.

Natuurlijk staat het helemaal vrij om als individuele zendamateur mee te doen, of met een groepje kinderen dat verder niet op de Scouting zit. Als er maar lol wordt gemaakt! :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Zomerkampronde 2018

#2 Bericht door PA3DJS »

Hallo PA9Thom,

Zijn de zomerkampronde 2019 data al bekend!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zomerkampronde 2018

#3 Bericht door elsinga »

Ik zit komende zomer op de World Scout Jamboree en de avond hier valt in de middag daar. Ik zou best willen kijken of ik als NA1WJ via Echolink kan meedoen met 1 (of ook als mezelf in meerdere) ronde(s). 24 juli 2019 valt midden in de WSJ en daar is sowieso een Echolink node aanwezig, de 5 weken ervoor zit ik al in de USA maar is het afwachten of ik ergens zit waar ik op Echolink kan komen (via porto of telefoon).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

-Verwijderd account

Re: Zomerkampronde 2018

#4 Bericht door -Verwijderd account »

Zouden de kids op het zomerkamp niks anders te doen hebben?

Het is natuurlijk wel een leuke uitbreiding van de JOTA-JOTI activiteiten. Niet langer beperkt tot 1 weekend per jaar.
Maar om nu enkel een 2-M repeater en een frequentie in de 80-M band te gebruiken :shock: Er is zoveel meer, zoals DMR, D-STAR en (D)ATV. En Echolink is al genoemd door elsinga. En CB-radio's zullen die scouts vast ook wel hebben, gaat hopelijk meer activiteit geven op de banden. En niet enkel op de repeaters.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Zomerkampronde 2018

#5 Bericht door Thom PA9T »

PA3DJS schreef:Hallo PA9Thom,

Zijn de zomerkampronde 2019 data al bekend!
Hoi Wim! Je bent er vroeg bij!

Nee, dat data zijn nog niet vastgelegd, maar ga maar weer uit van de woensdagavonden in de basisschoolvakantie.

(Wijnand PD5WL, Maarten PG1N en ik zitten over een paar weken bij elkaar, dan hakken we weer knopen door voor de aankomende Zomerkampronde)

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Zomerkampronde 2018

#6 Bericht door Thom PA9T »

PE2CH schreef:Zouden de kids op het zomerkamp niks anders te doen hebben?
:? Ik snap je opmerking niet. De zomerkampronde is altijd erg gezellig, en vindt plaats op de woensdagavond om 19:30 (of 20:30). Die avond en tijd zijn specifiek gekozen omdat veel Scoutinggroepen op kamp een redelijk standaard ritme volgen: ma + di hike, woensdag wat rustiger aan, donderdag naar de stad etcetera. Woensdagavond om 19:30 hebben de meeste Scouts de afwas klaar en is de toko afgerond. De kids hebben dan even lekker een uurtje vrije tijd, en meedoen met de Zomerkampronde is een leuke tijdsbesteding.
PE2CH schreef: Maar om nu enkel een 2-M repeater en een frequentie in de 80-M band te gebruiken :shock: Er is zoveel meer, zoals DMR, D-STAR en (D)ATV. En Echolink is al genoemd door elsinga. En CB-radio's zullen die scouts vast ook wel hebben, gaat hopelijk meer activiteit geven op de banden. En niet enkel op de repeaters.
Hiermee missen we compleet het doel.

Het doel van de Zomerkampronde is dat groepen op zomerkamp om in contact te komen met andere groepen, op een laagdrempelige manier. Je moet die groepen dan samenbrengen op één plek.

PI3UTR voldoet aan veel van de voorwaarden: laagdrempelig, want met een FM-portootje (of echolink!) kun je al meedoen via PI3UTR: dekking in een groot deel van NL, goede geluidskwaliteit want FM. Daarnaast is er altijd een rondeleider, dus als we de groepen gaan verspreiden over DMR/D-STAR of ATV, dan komen we helemaal handen tekort. Daarnaast zullen de groepen uitspreiden als we al die andere media gaan hanteren, en komen ze niet bij elkaar. Naast dat alles is 2m toch dé JOTA-band bij uitstek, dus de keuze voor een 2m repeater is dan voor de hand liggend.

DMR is vooralsnog te hoogdrempelig zijn we van mening. Ga maar eens na: hoeveel zendamateurs hebben een 2m FM setje versus amateurs met een DMR setje? Wellicht is dat over een paar jaar anders, gezien de afbouw van PI3UTR (door de afbouw van PI2NOS), maar vooralsnog niet.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Zomerkampronde 2018

#7 Bericht door PA3DJS »

@PA9T:
De link onder in jouw bericht geeft een blanco pagina, dus ik weet nog steeds de data voor 2019 niet.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Zomerkampronde 2018

#8 Bericht door Thom PA9T »

Bedankt Wim! Ga ik even doorgeven aan de mannen van het OT dat de pagina weg is.

Waarschijnlijk worden de data voor 2019: 10 juli, 17 juli, 24 juli, 31 juli, 7 augustus, 14 augustus, 21 augustus, 28 augustus

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

Re: Zomerkampronde 2018

#9 Bericht door PA3GVQ »

Leuk Thom,

Ik kijk er al weer naar uit om de jonge scouts vanaf hun kampen in Nederland en Europa te horen.

Vorig jaar elke ronde met plezier meegeluisterd en mee gedaan.

Wie weet doen we het over een paar jaar wel over de Oscar 100 ;-)

73, Edwin PA3GVQ

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zomerkampronde 2018

#10 Bericht door elsinga »

Ik heb op 24 juli de 2m versie in mijn agenda gezet. Die valt mooi in het programma blok van NA1WJ op de WSJ. Kan ik lokaal via echolink opstappen en op PI3UTR uitkomen. De 80m versie ga ik niet redden vanuit de USA, denk ik zomaar. ;)

P.S. alles onder voorbehoud, want ik heb dan ook IST taken, maar het zou leuk zijn als ik als NA1WJ kan aanhaken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Zomerkampronde 2018

#11 Bericht door Thom PA9T »

Hoi Robert!

Dat zou tof zijn als je de 24e bij de Zomerkampronde kan zijn!

Plaats reactie