Zal ik dan maar de eerste zijn....!!

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

Zal ik dan maar de eerste zijn....!!

#1 Bericht door PA7JWC »

Hallo ierdereen,

Zal ik dan maar de eerste zijn die een berichtje achter laat in de nieuwe jeugd rubiek!
Tensloten was ik ook genen die er om gevraagd heeft bij Jorg! :D

Ik hoop dat we met deze rubiek wat meer met elkaar contact krijgen zo dat we onze jeugd lijst waar we mee bezig zijn kunnen uitbreiden, we zitten nu al op 27 jeugd amateurs van de leeftijd 15 tot 25 jaar door heel Nederland.

Ik heb al wat mesnen in mij msn lijst staan, maar hoop via deze rubiek met nog veel meer in contact te komen ......

73,

Jan Willem PA7JWC 24 jaar
www.claereboets.nl

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#2 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Jan-Willem

Wat is een amateur ? (geld dit ook voor NL/ PA luisteramateurs), en mogen ze ook jonger zijn als 15 jaar

Groeten Jos pa7wwo
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

#3 Bericht door PA7JWC »

Hoi Jos,

Natuurlijk PA/NL allemaal welkom....
Als het goed heb ik jouw zoon al op mij lijstje staan... Haha!

Die is toch ook al een beetje amateur hahaha.. ik zag hem last nog achter de cw sleutel zitten! HI

Groetejs,

Jan Willem PA7JWC
www.claereboets.nl

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#4 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Jan-Willem

Geert is nu aan het logeren bij z'n Opa (helaas al 28 jaar een zeer tevreden niet om te wurmen 11 mtr en dus HF zonder cursus of examens gebruiker) , maar als Geert morgen thuis is zal ik hem eens op zendamateur.com wijzen.
Verder is hij bezig met de N cursus, maar daar moet ik helaas hulp voor inroepen van een ander want zat je zelf niet 100% beheerst kun je moeilijk overdragen op een ander, CW was wat dat betreft veel makkelijker om leren een punt en een streep daar hoef je niet al te veel aan uit te leggen om dat iemand te leren. Verder had ik van CW een heel simpel computerspelletje gemaakt, en dat sprak Geert op 7 jarige leeftijd veel meer aan als een cursus boek.

Het zou voor de jeugd onder de 14 erg welkom zijn dat er een laagdrempelige instap vergunning komt zonder leeftijdsgrens en alleen praktijkgerichte leerstof, daar me de afgelopen weken wel erg duidelijk is geworden dat het echt niet meevalt om aan een leerling uit groep 8 van 11 jaar uit te leggen hoe bijv U = I x R in elkaar zit en hoe je daarmee moet rekenen. of hoe bijv P = I x U. werkt , en wortels zijn voor hun nog gewoon oranje,
transistors noemen we hier gewoon dropjes met 3 pootjes hihi

Maar ja misschien komt het er nog ooit van als de laatste verzetshaard tegen de instapvergunnig is bekeerd of SK is gegaan.

Spreuk van de dag:
Wie geen jeugd heeft heeft weinig toekomst.
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#5 Bericht door angelo »

Jos pa7wwo schreef:Het zou voor de jeugd onder de 14 erg welkom zijn dat er een laagdrempelige instap vergunning komt zonder leeftijdsgrens en alleen praktijkgerichte leerstof...
Ik vond eigenlijk dat we daar toch al een goed systeem voor hadden.. ABCD... Voor mijn gevoel veel transparanter dan FN nu. D voor de beginners die nog niet zoveel ervaring in electronica hebben maar wel wat willen doen, C voor de gevorderden, en A & B voor de HF om-ers met hun groene tranceivers.

Nu heb je novice, die vrij weinig hoeven te weten en te kunnen maar die dadelijk meer mogen dan een voormalig C amateur ooit had gemogen. Dat er steeds minder actieve mensen in de hobby bezig zijn wil nog niet zeggen dat je de drempel ook maar steeds lager moet gaan leggen. We hebben al de 10-12m waar van alles zit, de LPD's, de PMR's... Hoe makkelijk moet het worden? Of moet AT genoeg geld vangen voor MinEZ?
No good deed goes unpunished.

caber
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jan 2006, 20:47
Locatie: Eindhoven

#6 Bericht door caber »

hallo allemaal,

moet je niet 18 zijn om amateur met eigen coll te worden???
en leg uns FF uit hoe dat zit met dat "examen" en die coll(s)


PS: leuk onderschrift angelo :o (1001 = 9 toch of niet ??? :shock: )
PS2: ik hoop dat ik coll goed heb geschreven :oops:
73 Theo PD0TIK

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#7 Bericht door angelo »

Coll = Call, maar we weten wat je bedoelt en dat is het belangrijkste.
Ik meen me te herinneren dat je vanaf je 12 examen mocht doen en vanaf je 14de je call mocht aanvragen.

Ik geloof echter dat het tegenwoordig 12 is voor N en 14 voor F.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

Verschillende vergunningen, leeftijd,

#8 Bericht door 2GT »

Ha Allemaal,

De leeftijdsgrens is 12 jaar voor Novice en 14 jaar voor de Full machtiging, dus als je die leeftijd hebt mag je examen doen. Hiervoor moet je kennis hebben van electronica en regelgeving voor zendamateurs. Hiervoor kun je via bv. de VERON afdelingen een cursus voor volgen. Daarna meld je je aan bij Agentschap Telecom voor een examen. Kijk eventueel hier www.agentschap-telecom.nl en dan de Rubriek Informatie, dan Examens radiozendamateurs, hier vind je de examen eisen en meer info. Deze zijn in April en November, 2 keer per jaar. Als je die met goed gevolg maakt, kun je een machtiging, Call aanvragen. Afhankelijk van welk examen je doet, Novice (N-machtiging) of Full (Volledige machtiging) mag je dan op de betreffende amateurbanden zenden en ontvangen, dit is afhankelijk van de machtiging, de Novice mag minder dan de Full machtiging. Kijk eventueel op de VERON website voor meer informatie: http://www.veron.nl/hobby/nl/hamdoc.htm#zendamateur
Mocht je contact op willen nemen met een afdeling kijk dan ook even op de homepage van de VERON www.veron.nl en klik op afdelingen in het linker menu. Verder kun je in dit Forum je vragen stellen en veel informatie vinden :D

Groet en 73!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

Plaats reactie