JOTA, contesten en VR 2019

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

JOTA, contesten en VR 2019

#1 Bericht door pe1hzg »

Afwijkend van voorgaande jaren, staan de voorstellen van de komende VR op de VERON website. Ik ben daar blij mee.

Waar ik het over wil hebben, is:
Voorstel 10 A37 Rotterdam

A37 stelt voor om het JOTA weekend zou zoveel mogelijk te van contest activiteiten. Helaas is het ook dit jaar niet het geval en vragen we de VERON zijn invloed uit te oefenen.
Ik ben hierdoor verrast. Het is zo dat de JOTA al jaren in hetzelfde weekend plaatsvindt als de Duitse WAG contest. Maar de organisatoren van de WAG contest doen veel om problemen te voorkomen. In de bandplannen bestaan contest-vrije segmenten. Deze contest-vrije segmenten zijn opgenomen in de regels van de WAG-context: als er op deze frequenties gewerkt wordt levert dat strafpunten en zelfs disqualificatie op.

De WAG-organisatoren hebben een SDR-opstelling waarmee ze de volledige amateurbanden banden tijdens de contest "opnemen". Ze hebben een klachtenregeling. Als je een melding stuurt dat op een bepaalde tijd, op een bepaalde niet-contestfrequentie gecontest wordt kunnen ze eenvoudig de opnames terugspoelen en is er bewijs (ze gebruiken dit ook voor de contest zelf).

Ik kan niet anders zeggen dan dat deze regeling heel goed werkt. Het beperkt de JOTA-frequenties op 80m van 200kHz naar 50kHz maar die 50 kHz zijn schoon. Je hebt nog wel last van locale rondes (veelal oost-Europa) maar daar kun je je met antennekeuze veel aan doen (gebruik een NVIS-antenne). Aan die rondes doet het voorstel niets, daar is ook niets aan te doen. Overigens lijkt het erop dat bij veel scouting-stations op zaterdagavond locale QSO's, waarbij gebruik gemaakt wordt van blauwe buizen met top-anode, QSO's op de band verdringen en dat is jammer, ik zou graag wat meer activiteit zien op dat moment.

Kortom, ik ben tevreden met de regeling die er nu is en een contest-organisator die met ons meedenkt. Als het al zou lukken om de WAG-contest te verplaatsen, dan zal er ongetwijfeld een andere contest in de plaats komen en de vraag is of de organisator daarvan ook zo begaan is met ons.

Ik begrijp daarom dit voorstel niet. Er is een hoop JOTA-ervaring in de afdeling Rotterdam en ik begrijp daarom niet goed hoe ze met een dergelijk voorstel kunnen komen. Kan iemand (wellicht van de afdeling Rotterdam) uitleggen wat er speelt?

Voor mensen die willen weten hoe wij op de gelijkstroombanden werken, hier een foto van de 80m full-size verticale loop (20x20x20x20m). Op de achtergrond de JOTA-toren voor de hogere banden....

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: JOTA, contesten en VR 2019

#2 Bericht door PA3HMP »

deze opmerking kan ik niet plaatsen : lijkt het erop dat bij veel scouting-stations op zaterdagavond locale QSO's, waarbij gebruik gemaakt wordt van blauwe buizen met top-anode, QSO's op de band verdringen en dat is jammer

bij ons wordt altijd met standaard vermogen van de set gewerkt (100Watt) en ik heb het nog niet meegemaakt dat er jota stations met lineairs zitten te werken dus waar dat sprookje vandaan kom zou ik niet weten.

Wel heb ik meegemaakt dat er door contest stations de scouts verrot gescholden werden zelfs als ze binnen het contest vrije gedeelte zaten.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA, contesten en VR 2019

#3 Bericht door PA3DAT »

Wij maken wél 400W met een oude SB200, maar niet op 80m of 40m.

Uitsluitend op 20m, afgelopen jaar voor het laatst in combinatie met onze 5 ele monobander
voor 20m, die we inmiddels hebben verkocht. De hoogte van de antenne was 25m.

We zijn met nogal wat (scout)amateurs, samen een stuk of 10, en we willen zélf ook wel een
beetje 'kicken', dingen doen die we thuis niet kunnen. Het is tenslotte ook een jaarlijks feestje! :D
Verslagje met foto's: https://www.aloys.nl/jota-2018.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA, contesten en VR 2019

#4 Bericht door pe1hzg »

PA3HMP schreef:deze opmerking kan ik niet plaatsen : lijkt het erop dat bij veel scouting-stations op zaterdagavond locale QSO's, waarbij gebruik gemaakt wordt van blauwe buizen met top-anode, QSO's op de band verdringen en dat is jammer
Blijkbaar is de kreet niet algemeen bekend, het gaat om flesjes met gersten-naterin en statiegeld erop.

Serieus, bij veel groepen gaat op zaterdag de krat op tafel en wordt er geen RF meer gemaakt. Ik hoop dat er komend jaar wel activiteit blijft 's avonds..

Plaats reactie