JOTA-JOTI 2018

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2018

#46 Bericht door pe1hzg »

PA3RIS schreef:
pe1hzg schreef:Heeft iemand al de kaart van Nederland met alle stations erop, gezien?
Het nieuwsbulletin komt als het goed is eind deze week. Hoe de kaart er verder uitziet weet ik niet, hij is gisteren ingepakt en als het goed is vandaag verstuurd.
De kaart hangt inmiddels. Dank voor de Eindhovense uitsnede!

Nieuwsbulletins heb ik nog helemaal niet gezien (staan niet online?) en ik vrees dat mensen al naar de blokhut 'verhuisd' zijn als de post ze aflevert.



Andere ervaringen: inmiddels hebben onze Bevers de lantaarntjes afgelopen zaterdag gesoldeerd en oh, wat waren ze trots toen ze ze aan de ouders mochten laten zien!

Service-ervaringen:
  • Heb een paar keer moeten helpen toen een gat "dichtgesmeerd" was waar nog een component doorheen moest. Zuiglitze en tinplopper gingen niet zo best omdat je best wat warmte moet maken om het tin goed vloeiend te krijgen. Snelste oplossing was gat mooi dichtsolderen met verse tin, dan gat warm maken en de print met een ferme tik tegen de tafel de vloeibare tin eruit tikken. Gelukkig zijn alle gaten groot genoeg dus een restje tin maakt niet uit.
  • De aansluitingen van de battarij-houder zijn reden tot zorg. Een aansluiting komt uit op het grote koper-oppervlak op de voorkant en het ontbreken van soldeermasker zorgt voor verrassende oplossingen. Potentieel probleem is de andere aansluiting, waarvan het soldeereiland een halve milimeter van ditzelfde eiland komt en een van de bouwers had hier een kortsluiting gemaakt waardoor de battarij kortgesloten werd. Wellicht iets om even op te letten.
  • Een lettertang zodat iedere print de naam van de bouwer krijgt bleek een goed idee.
  • Geen gedoe gehad met transistor verkeerd-om, LED verkeerd-om of elco verkeerd-on, instructies zijn dus voldoende.
Ik wens andere bouwers veel succes komend weekend!

Geert Jan

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2018

#47 Bericht door pe1hzg »

Edwin FRN schreef:Als de mast grijs is en plat ligt, dan doet de groep dit jaar niet mee.
Ik schrok een beetje toen ik zag dat we dit jaar maar 200 inschrijvingen hebben, da's toch ruim minder dan de 240-260 stations die ik gewend ben. Iemand een idee?

Geert Jan

Edwin FRN
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2015, 14:24
Roepletters: PA7FRN

Re: JOTA-JOTI 2018

#48 Bericht door Edwin FRN »

Is inderdaad wel een afname. Het viel me wel op dat veel groepen naar een zendamateur op zoek waren.
Het samenvallen met herfstvakantie zou er ook iets mee te maken hebben.
En je ziet ook groepen die 1 of 2 jaar overslaan.
PA7FRN
pa6shb.nl

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: JOTA-JOTI 2018

#49 Bericht door pe1ioc »

Onze ervaring ( PE1BBY /j, het enige deelnemede JOTA station uit de provincie Groningen ..) is dat we de laatste jaren een sterke afname in belangstelling voor het radiogebeuren bij de scouts waarnemen.
De JOTI ruimte in het clubgebouw van de Guy de Fontgalland groep zit barstensvol jeugd die fanatiek aan het chatten zijn met andere groepen, bij ons komt in de radiocorner maar af en toe iemand kijken.

Maar ja, een beeldscherm met leesbare tekst voor je neus ( typen op een toetsenbord heb je immers al thuis geleerd voordat je met computers op de kleuterschool in aanraking kwam ) is toch wel even wat comfortabeler dan luisteren naar gepiep ( cw) dat je niet kunt volgen of Donald Duck geluiden ( SSB) die je niet goed verstaat vanwege ongeoefende oortjes..
En voor een goed verstaanbaar gesprek buiten de JOTA om heb je immers toch nog altijd je onafscheidelijke mobieltje ter beschikking ?

Ook zal de leeftijd van de deelnemende zendamateurs een rol spelen! Jaap, die zijn call voor het week end beschikbaar stelt is al dik in de 70, ondergetekende met 62 dus nog maar een relatief jonkie.
Toch doen we inmiddels samen deze Jota al weer een 25 jaartjes.
Als we de handdoek in de toekomst in de ring gooien hebben we geen opvolgers die seinsleutel of microfoon kunnen of willen overnemen. Soms zeggen we dan ook... we worden intussen een beetje levende JOTA fossielen....

Begin jaren 80 ( internet was er nog niet ) waren we HET doorgeefluik tijdens de JOTA met grote vreugde als er weer eens contact met een scoutinggroep ergens wereldwijd op HF gemaakt werd maar ja..die tijd ligt helaas al weer ver achter ons.

De tijden veranderen zucht deze radio opa dan maar ..

Tot werkens !

73 van PE1BBY/j
Tjerk ( met de eigen call PE1IOC. )
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#50 Bericht door PE2AAB »

Er is wel terugloop te merken wellicht maar wij vangen dit op door techniek interessant te maken en niet alleen het radio stuk.
ATV (Amateur TeleVisie) is een leuke aanvulling, spelen met camera’s (al dan niet draadloos), porto’s om buiten mee rind te rennen enz. Er zijn ook altijd lui die de radio’s ook interessant vinden en wellicht scheelt het dat ik met 38j de oudste ZA ben op onze locatie maar dat is zeker niet gezegd.

Wat mij opvalt is het team dat de JOTA organiseert, de rest meetrekt in haar enthousiasme.
Wij doen overigens niet actief mee aan de JOTI. Wellicht een aantal werkstations maar ‘chatten’ kan de jeugd wel met hun mobieltje ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA-JOTI 2018

#51 Bericht door Thom PA9T »

PE2AAB schreef:Er is wel terugloop te merken wellicht maar wij vangen dit op door techniek interessant te maken en niet alleen het radio stuk.
PE2AAB schreef: Wat mij opvalt is het team dat de JOTA organiseert, de rest meetrekt in haar enthousiasme.
Juist! Precies dit! :)

Probleem naar mijn idee in een notendop: zendamateurs worden ouder, en hebben geen binding meer met de Scoutinggroep. Ze komen 1x per jaar een weekend, maar ze kennen de mensen niet meer, en de Scoutingmensen ervaren een grote drempel om binnen te lopen bij de oude lui, met hun lastige hobby waar ze 'niks mee kunnen'... Wat moeten ze met die zenders?

Aanvullende mogelijke oplossing voor het probleem: ik denk dat het grootste deel van dit probleem kan worden opgelost als zendamateurs wat meer betrokken raken bij de Scouting. Niet alleen een dag van te voren je zooi in de kofferbak gooien, en dan maar kijken "wat de Scouting allemaal heeft voorbereid", maar actief betrokken zijn bij de voorbereidingen en het bedenken van spellen. En niet bang zijn dat het tijd kost...

- maak gebruik van het thema dat aangeboden wordt door de LJJO. (wie weet er hier dat het thema 'Expedition Cosmos' is, en wie doet er actief iets mee?)
- maak gebruik van de schat aan spellen die te downloaden is vanaf jota-joti.nl
- giet het thema-sausje uit over AL je activiteiten
- en begin ruim vóór de zomervakantie al met thema, spellen en enthousiast maken van de groep, en het samenstellen van een jota-team bínnen de Scouting.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#52 Bericht door elsinga »

Ik ben een uitzondering, denk ik:
- actief scoutsleiding
- landelijk betrokken als adviseur spel bij de JOTA organisatie (dus het thema ken ik al vrij vroeg)
- kom bij veel groepen over de vloer, dus mij kennen ze wel

Aan de andere kant doen we niet mee met het thema en de aangeboden activiteiten. Bewust, we hebben een eigen activiteiten carrousel, waarin naast HF/VHF/DMR ook vossenjagen, flightradar/aircomms (want luchtgroep), geocachen, JOTI (1x een half uur, niet meer), solderen en zo zit. Heel afwisselend dus.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#53 Bericht door PA3RIS »

pe1hzg schreef: De kaart hangt inmiddels. Dank voor de Eindhovense uitsnede!

Nieuwsbulletins heb ik nog helemaal niet gezien (staan niet online?) en ik vrees dat mensen al naar de blokhut 'verhuisd' zijn als de post ze aflevert.
Hoi Geert Jan,

Ik ben geloof ik de enige die de kaart nog niet gezien heb. Nouja, er zijn er over dus ik zal er dit weekend wel 1 krijgen.

Het bulletin is vrijdagmiddag verstuurd naar de groepen en is nu ook te downloaden op de JOTA-JOTI website.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA-JOTI 2018

#54 Bericht door johnvdpas »

Precies wat ik dus al aangaf dat de jota terugloopt. Maar het is ook de jeugd he. Kijk, 10 jaar geleden of nog langer, dan hoorde je s avonds, gesprekken van scouts op het niveau 27mc+ dus 27mc inhoud met wat meer intelligentie zeg maar.

Maar dat doet er niet toe, omdat ze veel plezier hadden, en daar draait het om. Maar het is ook de jeugd welke dat directe contact, dus met direct terug reageren, niet gewend is. Het is gewoon een totaal andere generatie.

En wat ook vreemd is... Vroeger, 10 jaar gelden en nog langer geleden, liepen die jota's vol met oud volk. Echt iedereen kwam op zo,n jota af en was daardoor altijd een feestje. Maar, nu zie je daar ook een tweedeling in. Iemand van 30 a 40, boeit heel dat internet gebeuren met chat, gewoon niets. Dat is veel individualistischer. Je zit meestal met 1, soms 2 rond een pc wat te chatten. Vroeger zat men met 20 man rond een set, en was het lachen gieren brullen. En dat vond veel oud volk ook leuk, die daar dan ook weer op afkwam. En zodoende zat het helemaal stamp vol. En dat is gierend aan het teruglopen, dat is althans wat ik hoor. Buiten het feit, dat deze mensen zeggen, ga jij? Nee man, wat is dat nog zo,n jota. Dus dan komt de rest ook niet. Gevolg is ook, en dat vergeet men zeer sterk, dat de binding van de groep van deze mensen ook zeer sterk afneemt. Juist omdat deze vaak alleen op een dergelijke evenement afkwamen. Die hoor je dan zeggen, het was niet zo als het vroeger was de scouting. Bla bla bla. Maar mijn mening, heeft dat gewoon te maken met een gigantische generatiekloof, veroorzaakt door nieuwe elektronische techniek. Omdat je dit vroeger bijna nooit hoorde. Dat moet daar toch dan wel aanliggen?

Maar dat is naar mijn mening vooral te wijten aan een generatiekloof, en waar vroeger deze generatiekloof makkelijk overbrug baar was, is dat nu lang niet het geval.

-Verwijderd account

Re: JOTA-JOTI 2018

#55 Bericht door -Verwijderd account »

pe1ioc schreef:Onze ervaring ( PE1BBY /j, het enige deelnemede JOTA station uit de provincie Groningen ..) is dat we de laatste jaren een sterke afname in belangstelling voor het radiogebeuren bij de scouts waarnemen.
De JOTI ruimte in het clubgebouw van de Guy de Fontgalland groep zit barstensvol jeugd die fanatiek aan het chatten zijn met andere groepen, bij ons komt in de radiocorner maar af en toe iemand kijken.

Maar ja, een beeldscherm met leesbare tekst voor je neus ( typen op een toetsenbord heb je immers al thuis geleerd voordat je met computers op de kleuterschool in aanraking kwam ) is toch wel even wat comfortabeler dan luisteren naar gepiep ( cw) dat je niet kunt volgen of Donald Duck geluiden ( SSB) die je niet goed verstaat vanwege ongeoefende oortjes..
En voor een goed verstaanbaar gesprek buiten de JOTA om heb je immers toch nog altijd je onafscheidelijke mobieltje ter beschikking ?

Ook zal de leeftijd van de deelnemende zendamateurs een rol spelen! Jaap, die zijn call voor het week end beschikbaar stelt is al dik in de 70, ondergetekende met 62 dus nog maar een relatief jonkie.

De tijden veranderen zucht deze radio opa dan maar
Persoonlijk heb ik niks met scouting, ben ook nooit op welke wijze dan ook actief geweest met scouting.

Ik was een jaar of 23 toen ik de cursus volgde voor radiozendamateur. Dat was begin jaren 80 en was bepaald niet de enige. Volle hallen toendertijd met examenkandidaten.
Als ik nu, anno 2018, nog zo'n cursus moest volgen met aansluitend examen voor radiozendamateur, dan maakte ik zeker en vast een andere keuze :D Waarom moeite doen als het veeeel makkelijker kan? Mobieltje en notebook met draadloos internet en ik kan moeiteloos met -bijna- iedereen in kontakt komen.

Vraagje: hoeveel kandidaten op de huidige radio-examens zijn jonger dan 30 jr?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#56 Bericht door PA3DAT »

PE2CH schreef:Waarom moeite doen als het veeeel makkelijker kan? Mobieltje en notebook met draadloos internet en ik kan moeiteloos met -bijna- iedereen in kontakt komen.
Dat is echter niet de primaire drive van het radio-amateurisme, 'met iedereen in contact komen'. Kun je ook naar de kroeg gaan!
Het sportvissen sterft ook niet uit omdat er - bij wijze van spreken - op iedere hoek van de straat een viskraam staat... :D

Het is (onder anderen) de magie van de draadloze verbinding. Of de interesse in elektronica. En de wat oudere kinderen van
pakweg 10-12 jaar vinden morse (als 'geheimtaal') vaak erg interessant!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: JOTA-JOTI 2018

#57 Bericht door Willem-PA5WK »

ik heb ook totaal niets met scouting ook nooit gehad maar waarom is het zo belangrijk
dat de jeugd zich zou bezig houden met de radio hobby .
ik rolde er automatisch midden jaren 60 in door mijn familie en kennisenkring die op de middengolf
en 3 meter bezig waren en dat was vanzelfsprekend destijds dat je daar mee besmet raakte .
want iederéén was "" z.g piraat "" hier in de fryske walden maar zo is denk ik 98 procent begonnen
waar ook in den lande

later kwam de hf en vond en vind dat nog steeds prachtig natuurlijk wel in phone .
volgens mij is het ook wel een beetje streekgebonden want de radio hobby leeft hier hier nog wel
of het nu op de lpd banden / 3 m / middengolf / 11 meter en ook komt er toch nog nieuwe aanwas met licentie bij
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#58 Bericht door PE2AAB »

Hij is er weer! Dé deelnemerslijst voor bij de set! Ik maak deze al een aantal jaren op basis van de excel lijst van het LS.

Deze lijst is gesorteerd op callsign (vooraan in het overzicht) voor bij de zenders. (de lijst van het landelijke station heeft een andere indeling en is voor gebruik bij de zenders niet praktisch). In deze lijst zijn tevens diverse verbeteringen doorgevoerd zoals verbeterde en aangevulde QTH Locators.

Als er nog wijzigingen mochten plaatsvinden dan zal ik deze nog verwerken en een nieuw bericht met update van de lijst plaatsen.
JOTI stations staan NIET in de lijst omdat je daar bij de zender niets aan hebt.
Deelnemerslijst JOTA 2018.pdf
Deelnemerslijst JOTA 2018; voor bij de set.
(59.91 KiB) 312 keer gedownload
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#59 Bericht door elsinga »

Helaas is recentelijk een sportvlieger omgekomen doordat zijn vliegtuig neerstortte, de uitvaart is komende zaterdag op het vliegveld van Drachten. Daardoor kunnen wij daar geen JOTA houden (begrijpelijk), nu druk op zoek naar een alternatieve locatie vlakbij Drachten. De locator op de lijst zal dus waarschijnlijk niet helemaal correct zijn. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#60 Bericht door PE2AAB »

elsinga schreef:Helaas is recentelijk een sportvlieger omgekomen doordat zijn vliegtuig neerstortte, de uitvaart is komende zaterdag op het vliegveld van Drachten. Daardoor kunnen wij daar geen JOTA houden (begrijpelijk), nu druk op zoek naar een alternatieve locatie vlakbij Drachten. De locator op de lijst zal dus waarschijnlijk niet helemaal correct zijn. ;)
Inderdaad. Hoorde van het tragische ongeval. De beste man een paar weken eerder nog gesproken op de Fly-In op EHEH. Hij was daar met de Pipistrel i-Fly.
RIP.

Aangaande de lijst;
Zodra je de locator hebt pas ik deze aan in de lijst. Er zullen wellicht nog meer fouten zijn in de lijst maar ik heb zoveel mogelijk proberen te checken/aan te passen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie