JOTA-JOTI 2018

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#31 Bericht door PE2AAB »

PA3CQN schreef:.....
Natuurlijk is de kaart van OSM wel stukken mooier ..... :D

( zie voor alle mogelijke kaarten die er mooi uit zien https://www.pa3cqn.nl/leaflet/ )
Leuke voorbeelden! Geeft een goed beeld.

Vind die OpenTopo ook wel mooi. Zijn net Stafkaarten.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#32 Bericht door PA3CQN »

Update: dit zou je kunnen gebruiken: https://www.pa3cqn.nl/jota/
En dat kost niks. Je kunt de bron lezen of anders even een PB sturen.

@PE2AAB
Die OpenTopo kaarten zijn fantastisch ( zal je niet verbazen dat daar ook weer (Duitse) zendamateurs bij betrokken zijn .... net Haarlemmer olie die lui)
Als je echt mooie kaarten wilt zien moet je eens hier http://www.opentopo.nl/ kijken. Gemaakt door J.W. van Aalst, iemand die info van alle openbare bronnen bij elkaar
heeft gedaan, met een fantastisch mooie weergave als resultaat.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA-JOTI 2018

#33 Bericht door johnvdpas »

Eigenlijk zouden ze er voor moeten zorgen dat meer jeugdleden, waar de JOTA toch voor bedoeld is voor de microfoon te krijgen. Ze zitten 2 a 3 uur per dag met de smartphone naar elkaar berichtjes te sturen of de sociale media bij te werken, maar daardoor is men wel verleert te bellen. Men communiceert wel veel vaker met elkaar dan vroeger. Bedoel er zijn er welke er gewoon 100-en berichten per dag uitgooien, en het gemiddelde per NL (dus alle leeftijden) is 65. (in 2015 wel te verstaan)

https://www.ad.nl/binnenland/jongere-is ... ~a8abafdd/

En aangezien voor een microfoon nog enger is, dat was het vroeger al dus nu helemaal... Wie had nu gedacht dat een jota een goed idee is voor de sociale vaardigheden bij te schaven…

De jeugd is deze wijze van communiceren niet gewend. Daar komt het op neer. Eigenlijk verdient dat wel een programma of iets dergelijks om ze weer terug achter de microfoon te krijgen, dat levert zeker meer sfeer op en wellicht ook nog eens meer amateurs. Het zijn nu toch vaak dezelfde achter de microfoon, en je ziet gewoon dat de jota bij sommige groepen welke nog wel meedoen, toch eigenlijk in een soort van sterfhuis constructie zit. Al is het bij andere groepen zeker zoals van ouds.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2018

#34 Bericht door pe1hzg »

Heeft iemand al de kaart van Nederland met alle stations erop, gezien?

Is het dit jaar leesbaar? Bruikbaar? Problemen van 2017 opgelost?

Aangezien ik nog niet eens een nieuwsbulletin van de landelijke organisatie gezien heb, vrees ik het ergste.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA-JOTI 2018

#35 Bericht door johnvdpas »

Och waar het eigenlijk ook om draait is vooral een goed programma. Ik denk dat dit nog meer een reden is waarom bij de ene een jota goed loopt, en bij de andere het programma is, zendamateur zet zender neer, en voor de rest doen we niet veel, dat dit juist geen goed idee is. En juist zorgen dat het leuk is. Zelf enthousiast zijn scheelt al een hele hoop.

Buiten het feit dat jongeren moeite hebben om op deze manier te communiceren. Want dat is gewoon een feit. Het waren trouwens 30 verstuurde berichten gemiddeld en 60 ontvangen. Voor de jeugd 150 ontvangen, en 60 per dag verzonden. In 2015. Dus waar vroeger communiceren op deze wijze bijzonder was, is dat nu zeker niet meer zo. Nu zie je zo overal met dat ding, op de fiets, in het klaslokaal, overal gaat dat ding mee.

Ik denk dat dit nog meer meespeelt, dan zeggen we kunnen ook via internet met iemand uit Amerika praten. Maar communicatie met techniek combineren, dat was vroeger al een goede jota (met bouwpakketjes en zo) en ik denk dat dit nog steeds zo is.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#36 Bericht door PA3RIS »

pe1hzg schreef:Heeft iemand al de kaart van Nederland met alle stations erop, gezien?

Is het dit jaar leesbaar? Bruikbaar? Problemen van 2017 opgelost?

Aangezien ik nog niet eens een nieuwsbulletin van de landelijke organisatie gezien heb, vrees ik het ergste.
Het nieuwsbulletin komt als het goed is eind deze week. Hoe de kaart er verder uitziet weet ik niet, hij is gisteren ingepakt en als het goed is vandaag verstuurd. Die "problemen" waren dacht ik wat calls die over elkaar heen vielen. Ik heb geen idee of daar iets aan verbeterd is, wat dat betreft moeten we roeien met de riemen die we hebben en vooral met de weinige mankracht die we hebben. Ik lees een beetje in je bericht dat het lijkt alsof we niets doen, het tegendeel is waar, we zijn met steeds minder mensen en moeten enorm veel doen in een heel korte tijd. Maar misschien las ik dat verkeerd, dat kan natuurlijk ook.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#37 Bericht door Ton_O_E »

PA3CQN schreef:Update: dit zou je kunnen gebruiken: https://www.pa3cqn.nl/jota/
Daar ga ik mee aan de slag, kan niet beloven dat het lukt dit jaar
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#38 Bericht door PA3DAT »

Paar nachtjes doorhalen Ton... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#39 Bericht door Ton_O_E »

Als ik nu de bovenstaande map aanpas, kun je zelfs google kiezen, en dan ziet de map er precies het zelfde uit.
Waarom zouden mensen dan gaan betalen om die ingewikkelde api-map te gebruiken
of hebben we een google lek ontdekt
Ik denk dat het wel gaat lukken, ik ben er nu 5 minuten mee aan het stoeien en ben er al in geslaagd de stippen op de kaart te zetten uit mysql
de query's kunnen het zelfde blijven.
Bijlagen
kaart.png
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#40 Bericht door Ton_O_E »

Het is gelukt met de kaarten, nog een beetje fine-tunen.

Allen dank voor het mee denken
Voorheen PA3TON

Edwin FRN
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2015, 14:24
Roepletters: PA7FRN

Re: JOTA-JOTI 2018

#41 Bericht door Edwin FRN »

PA7FRN
pa6shb.nl

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: JOTA-JOTI 2018

#42 Bericht door PD2EW »

@PA3TON
Goed bezig! Zoals je verderop op het forum ook lezen kan, ben ik weer even actief met SDR# .. ;-)

#Edwin FRN
Ook goed bezig, maar waar je de gegevens vandaan hebt weet ik niet..
De door jou bij ons vermelde PE1RIK (Bart) is er dit jaar niet en staat dit jaar ook nergens in de 2018 lijsten. Mogelijk heb je wat oude gegevens gebruikt..? We hebben ons dus eerst ook niet voor de JOTA opgegeven en later is dit weer aangepast, maar waren helaas te laat voor een /J vermelding.

Dit jaar zijn het PD2EW (Erik) en PD2LOC (Wijnand) die bij ons de JOTA-kar trekken.
Zij werken op eigen naam en call vanuit ons clubgebouw, voor ons is dat gewoon zoals elk jaar, maar zonder /J vermelding.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#43 Bericht door PA3RIS »

PD2EW schreef: #Edwin FRN
Ook goed bezig, maar waar je de gegevens vandaan hebt weet ik niet..
De door jou bij ons vermelde PE1RIK (Bart) is er dit jaar niet en staat dit jaar ook nergens in de 2018 lijsten. Mogelijk heb je wat oude gegevens gebruikt..? We hebben ons dus eerst ook niet voor de JOTA opgegeven en later is dit weer aangepast, maar waren helaas te laat voor een /J vermelding.
Tja, wij (PA6JAM/J) zitten volgens die site in Ridderkerk. We zitten dit jaar alleen maar een beetje aan de andere kant van het land (Roermond) en Ridderkerk was vorig jaar..

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: JOTA-JOTI 2018

#44 Bericht door pe1ioc »

PE1BBY/j , het ENIGE DEELNEMENDE JOTA STATION UIT DE PROVINCIE GRONINGEN is er dit jaar vanuit Ter Apel bij de Guy de Fontgalland scoutinggroep ook weer bij !
Tot werkens !

73
Tjerk ( PE1IOC )
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Edwin FRN
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2015, 14:24
Roepletters: PA7FRN

Re: JOTA-JOTI 2018

#45 Bericht door Edwin FRN »

Als de mast grijs is en plat ligt, dan doet de groep dit jaar niet mee.
In de lijst staan ook de jaartallen van laatste deelname er bij.
Dus ja PA6JAM was in Ridderkerk en is inmiddels verhuisd.
PA7FRN
pa6shb.nl

Plaats reactie