JOTA-JOTI 2018

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA-JOTI 2018

#91 Bericht door johnvdpas »

Sommige bouwen geen toren meer vanwege Arbo. Schijnt ooit eens een ongeluk geweest te zien, en sindsdien doen ze er wat moeilijk over. Wellicht dat dit hier al vermeld is, maar ik ga niet alle post teruglezen!


Ik ga nu even iets zeggen waar ik veel amateurs het harnas mee in kan jagen... Is 27 MHZ, niets voor de scouting? En dan niet tijdens de jota, maar voor tussendoor. Ik zag trouwens dat AT vergunningen gaf voor HF radiotelefonen voor visserij of scouting ook op 27 mhz (echt waar) maar je kunt beter gewoon met ouderwetse bakies werken daar heb je geen eens geen vergunning voor nodig in de 40 kanalen band. En, ik heb de afgelopen week met de beam eens zitten luisteren, deze band is gewoon leeg. Echt leeg. En natuurlijk kan dat regio gebonden zijn, maar de vorige keer (dat is 10 jaar geleden) dat ik eens luisterde, was het toch echt een stuk drukker, en nog iets te horen op 1 of 2 ferquenties.


Als het een lege band is, dan zijn de nadelen van 27 mhz (knijpen, groftaal gebruik, eigenlijk alles wat je jeugd niet wil aandoen) niet van toepassing. Dan is het gewoon een lege HF band. Met dus, experimenteer mogelijkheden welke ook nog eens te gebruiken zijn zonder dat je een vergunning nodig hebt en de techniek is goedkoop. (dat had ik hier ergens al gelezen in een post, alleen wist ik toen niet dat de 27 mc echt leeg was) al is dat wel regio gebonden, dus het is wel slim om het na te kijken.


Maar met een schone band zijn er allerlei mogelijkheden, zonder dat er sprake hoef te zijn van een jota (sterker nog tijdens een jota zou ik niet eens zenden op 27 mhz, waarom zou je?) denk bijvoorbeeld aan communicaties tussen scoutinggroepen in een stad onderdeling, via digitale modes. Of packet. En dat is eigenlijk best wel leuk. Maar een idee he. Het spul kost bijna niets, zeker niet tweedehands, het mag door iedereen gebruikt worden en er zijn mogelijkheden te over om jeugd kennis te laten maken met techniek. Als de nadelen niet aanwezig zijn (grof taalgebruik, knijpen ed) dan is het best wel een leuk bandje voor experimenten. Best wel gek ik had nooit verwacht dat ik een pleidooi zou houden voor 27 mhz. Het zal echter zeker wel van de regio afhangen of het al dan niet een goed idee is. Maar in de afgelopen week dat ik heb zitten luisteren heb ik 2 stations gehoord, en toen er een derde bij kwam die ze niet konden horen, verhuisde ze naar 70 cm. (Ook niet legaal, heb nog even meezitten luisteren, zo nieuwsgierig ben ik wel) maar dat in 1 week tijd met een beam. Ja, dan is de band echt leeg.... (maar de randstad en achterhoek, zijn volgens mij plekken waar dit anders kan zijn)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#92 Bericht door PE2AAB »

johnvdpas schreef:Sommige bouwen geen toren meer vanwege Arbo. Schijnt ooit eens een ongeluk geweest te zien, en sindsdien doen ze er wat moeilijk over.....
Klopt. Dat was bij onze groep. Daar ga ik verder niet op in.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#93 Bericht door PA3RIS »

PA3HMP schreef:in SSTV lukte me het een verbinding te maken met Enschede op 2 meter dat is 145KM en gebruikte vermogen was 12Watt.
Netjes!!

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: JOTA-JOTI 2018

#94 Bericht door PD2EW »

Leuk, goed idee John!
Ik ga mijn (80'er jaren) Handic 66F portofoons eens even voorzien van accu's en eens kijken of ze nog werken... ;-)
Destijds werkten ze op 10 NiCd accu's of 9 AA penlites + aluminium dummy.
Komend weekend eens zien of ik nog accu's kan scoren in Zwolle...

Zal bij deze porto's wel stuk gaan lopen op krakende schakelaars, ze zijn in geen 35 jaar gebruikt.
Wat wel leuk is, op de RTL-USB stick (vanaf 24 MHz) kunnen ze ontvangen worden en dat geeft ook weer mogelijkheden.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA-JOTI 2018

#95 Bericht door johnvdpas »

Ik snap wel dat je daar verder niet op in wil gaan, ik wist ook niet eens bij welke groep het was. Wel dat het gebeurd was, dus een zekere impact heeft het overal wel gemaakt.

Weet je, eigenlijk ging toch altijd alles wel goed bij het bouwen van een toren. Bij echte hoger torens boven de 30 meter, kwam er eigenlijk altijd zelfs nog heus ingenieurs werk aan te pas. Meestal dan. Volledig doorbrekend.


Maar het punt is meer dit, op sommige zaken met een toren moet je ook bedacht zijn. Je hebt altijd gekken, en dat zijn echte gekken welke het leuk vinden om de touwen door te snijden. Ja dat gebeurd, zeker bij een hoge toren. Dan liggen mensen te slapen in de toren, en snijden ze de touwen door. Dat is wat ik gehoord heb. Nee dat zijn mensen van buitenaf he. Dat is geen scout die dat doet. Maar wel zwaar crimineel. Je hebt er gekken bijlopen.

Als het echter goed is berekend door een ingenieur dan zijn de touwen niet eens nodig, maar toch... (touwen welke aan bomen vast zitten, om de toren stabieler te houden)

Het is een zekerheid. Netzo als dat men gezekerd de toren ingaat. Maar dan nog kan het fout gaan. Als de plek waarop men zich zekert niet stabiel genoeg is. Dan kan men als nog naar beneden vallen. Doordat het hout breekt, of doordat het niet goed gesjord is, of dat het touw droog en oud is en breekt waarop men gezekerd is, alles is mogelijk. Dat zijn wel punten welke je bij de bouw van de toren allemaal moet meewegen. En ja, als je dan een ouder hebt (aan zoiets denk ik dan) welke een bedrijf heeft in hoogwerkers, dan is de keus snel gemaakt.... Ik kan me voorstellen dat ze er niet meer aan beginnen!

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA-JOTI 2018

#96 Bericht door Thom PA9T »

27mc is denk ik ook leuk tijdens de jota! Je kan er posten mee opzetten, en een spel mee spelen. Eigenlijk als een LPD porto of een PMR porto, maar zo'n 27mc bakkie heeft toch wat meer uitstraling voor op een post!

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA-JOTI 2018

#97 Bericht door johnvdpas »

Het is geen jota band, maar inderdaad voor lokale spellen zijn ze prima. Je kunt er ook alles mee, 27 mhz. Het argument, en ik ben het daar mee eens op 27 mhz niet te gebruiken was niet de band op zich, maar de mensen welke er op zaten. Maar dat argument is nu verleden tijd. En de mensen welke er nog op zitten, (en dat zijn er heel, weinig) dat zijn hobbyisten met koffiepraatjes, dus mochten scout zoiets horen op een kanaal is het niet eens erg. Maar voor lokaal gebruik tijdens JOTA moet je gewoon 2 meter pakken, ik zou niet eens aan 27 mc denken!

Het leuke is vooral, wat kost een setje met antenne op marktplaats? Ik denk dat je voor een paar tientjes heel ver komt. Het is het geld niet! En ook niet een onbelangrijk argument, voor die kids maakt het niets uit, die kennen het verschil niet. Nee, ik denk ook wel dat het gaat komen hoor. Er moet gewoon een groep mee beginnen, en dan komen er meer. Maar je kunt ook digi mode draaien als je dat zo 1 of 2 keer per jaar afspreekt met groepen in de buurt. Dan blijft dat jota gevoel een beetje hangen. Zoals ik al zei, die kinderen zien het verschil niet. En ze hoeven ook niet met lastige calls te werken ed. Ik denk dat de kans dat ze in de ether op 27 mc rare gasten tegenkomen praktisch nul is. (En die was vroeger 100%) En dat is wel een belangrijk verschil om iets wel of niet te doen.

Het leuke is, dat de 27mc, nu als het gebruikt word meer door hobbyisten gebruikt wordt. Dat zijn meestal de mensen die geen N willen of kunnen halen, maar nog wel "enig sinds" serieus zijn. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit dat er een netwerk is met repeaters op 27 mc. Dus ook daar kun je mee oefenen als je een andere groep hebt die dat ook even leuk vind. En mocht er echt gekloot gaan worden van buitenaf, zet je hem gewoon uit. Maar die kans is in vergelijking met vroeger niet groot. Overigens zijn de hobbyisten zwaar in de minderheid, want er zit bijna niemand meer op.

-Verwijderd account

Re: JOTA-JOTI 2018

#98 Bericht door -Verwijderd account »

Waarom is het zo stil geworden op 27MHz? Vanwege alle QRM waardoor verbindingen maken vrijwel niet mogelijk is. Dezelfde soort QRM waar wij radio-amateurs óók last van hebben... Stopkontaktladertjes, PLC, LED-lampen, zonnepanelen enz.
Een ander nadeel van 27MHz zijn de lange antenne's die noodzakelijk zijn voor een beetje bereik met CB-portofoons. Niet handig eigenlijk. Voor portable gebruik zijn handzamere alternatieven beschikbaar waarvoor evenmin registratie en/of vergunning nodig is. Dan heb je de keuze uit Freenet, LPD en (d)PMR radio's, allen werkend in de VHF/UHF band.

Aangezien scoutinglocaties vaak buiten bebouwd gebied gelegen zijn, niet allemaal dus overigens, is het gebruik van 27MHz aldaar vast goed te doen. QRM zal om die reden wel meevallen, denk ik. En ze kunnen natuurlijk gewoon het gehele jaar door gebruikt worden :idea:

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#99 Bericht door PA3HMP »

idd, zelfs met korte magneetvoet antennes op een kruiwagen werkte het niet echt lekker op 27MHz, daarnaast wordt 70cm veelal niet gebruikt tijdens de jota en kan dat prima gebruikt worden met lpd porto's voor de scouts want die zijn klein en lekker goedkoop.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA-JOTI 2018

#100 Bericht door johnvdpas »

Klopt, vooral die LPD's kosten tweedehands ook niets meer. En in een bos hebben deze een behoorlijk bereik hoor! Ga maar uit van tegen de 500 meter.

Zo,n bakkie op een kruiwagen een beetje spriet, zou toch echt zo 2 a 3 km moeten kunnen halen. Maar voor de meeste spellen is dat eigenlijk niet nodig. Behalve wat ik hierboven las, dat het er inderdaad wel stoer uit ziet. Maar dat is het enige.

Waar ik aan zat te denken is dat ze gewoon zeker als je in een stad zit met 5 groepen, je gewoon een keer op 27 mhz digitaal gaat draaien, op packet, of iets in die trant. Want weet je wat echt het voordeel is van 27 mhz? Je kunt jeugd de basis goed leren. Geen amateur die zegt: Jongens hier heb je mijn HF set van 2500 euro, ik ben effe weg, probeer hem maar aan te sluiten, ik heb net de basis uitgelegd hoe het werkt met de SWR, hier heb je mijn Call, en een groep hier 3 km vandaan, daar doen ze hetzelfde, ik zie jullie dadelijk wel.... Dat doet dus niemand, en terecht. Wie laat nu zijn set opblazen? Niemand. Als men dit al zou doen, dan zou men heel snel ingrijpen en 95% zelf uitvoeren. Dat heeft dus geen zin.

En dat bedoel ik dus met basis. Jeugd leert door te doen. Door echt zelf te ontdekken. En juist dat gaat prima op een band als 27 mhz. Het enige wat ze verkeerd kunnen doen is de eindtrap van het bakkie opblazen, maar daar moet je best nogal wat moeite voor doen. Goed 20 euro weg, of wellicht naar een handige amateur die het ding gratis fixt. Maar wellicht dat de leiding dan ook kan opmerken dat 1 op 5 wellicht niet zo verstandig idee is. Wat ik bedoel is: Geef ze gewoon eerst uitleg, en doe dat bij een ander team ook. Laat ze de boel vervolgens zelf aansluiten, controleren en laat ze een gesprek starten. Vervolgens, kun je de keer daarop hetzelfde laten doen maar dan met digitale mode. Laat ze maar een packet modem aansluiten. En contact zien te leggen met een ander team wat dat ook doet. En vooral dat zelf doen, en weinig bemoeienis tonen, dat kan echt niet op een amateurband! Daarbij leent geen amateur voor een dergelijk expiriment zijn set uit... Wie heeft die plug gesoldeerd. Een scout van 12! Dan weet ik het antwoord al: Daar hang ik mijn set niet aan...

Je kunt ze zelf de coax kabels laten solderen, en ze de kabels zelf door laten meten. Laten zien hoe een goed gesoldeerde plug eruit ziet ect ect. Mogelijkheden eindeloos. Maar vooral: Ze zelf alles uitlaten voeren, want dat maakt het leuk. En vergeet niet, als ze daarna de smaak te pakken hebben, zeg je: Dat is 27mc, maar er is iets anders, wat nog veel, en veel leuker is, en dat is amateurradio! En zo maak je dus van de 27mc een opstapje, naar waar het voor amateurs echt omdraait. Ik denk echt dat het niet eens een slecht idee is. Deze generatie moet het echt hebben door zelf te ontdekken en te doen. Dat kan op deze manier.

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: JOTA-JOTI 2018

#101 Bericht door pe1ioc »

Bij PE1BBY/j ( het enige deelnemende JOTA station uit de provincie Groningen ) in Ter Apel ook dit jaar weer een mooie ouderwets gepioneerde toren ( kleine 30 meter )
Heeft toch wel iets..

Tjerk, PE1IOC
Bijlagen
E842E4C5-EAAA-4497-9A25-9F061DDBE8AB.jpeg
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#102 Bericht door PA3HMP »

mooi hoor zo'n toren

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: JOTA-JOTI 2018

#103 Bericht door pe1br »

Drone filmpje van ons station PA0TWE/J bij de Pakaweversgroep scouting Neede.
https://www.youtube.com/watch?v=N38yU22yBRE

80 meter: horizontale loop over het veld tussen gepionierde mastjes.
10,15,20 meter: FB33 in de versatower.
2 meter: 16 element horizontaal in de versatower.
2 meter: 15 element verticaal in de versatower.
2/70: diamond X510 in de versatower.
23cm: 55 element tonna in de swiepmast.
13cm: 23 element yagi in de swiepmast.
3cm: zelfbouw hoorn met LNB (RX only) in de swiepmast.
extra rondstraler voor 2/70 (X300) in de swiepmast.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA-JOTI 2018

#104 Bericht door johnvdpas »

Nu zie ik dat scouting en de veron een samenwerking aangaan om techniek te promoten. Eigenlijk heel goed. Alleen zal van dat 27mc idee van mij dan weinig overblijven, ook al willen ze techniek bevorderen... (27 mc is nogal een stigma, weet ik bij sommige) Maar goed op de 2 meter band kan het idee ook.


Heb wel wat ideeën als men dit goed wil uitwerken. Het liefste zou je een module techniek schrijven (wel pedagogisch op het niveau van jongeren) zodat dit gebruikt kan worden voor scoutinggroepen. Men kan dan ook, dezelfde blokken volgen, zodat als men bijvoorbeeld de lucht in gaat met packet, de andere groepen dat ook doen. Als voorbeeld. Je moet het concreet gaan maken anders komt er niets van.


Wat betreft samenwerken. Laat ik voorop stellen dat bijna elke amateur (je moet wel heel nors zijn, wil dit niet zo zijn) geschikt is voor een Jota. Alleen, voor de 2 meter is het wel handig (dat trekt de meeste jeugd) dat er een amateur bijzit welke echt goed met kinderen om kunnen gaan.

Wel vraagt dit nieuwe idee veel van zendamateurs. Immers hoeveel leiding is er welke er genoeg verstand van heeft om dit plan uit te voeren? Het plan om meer techniek bij de scouting door het jaar heen te betrekken. (Technisch verstand, is jammer genoeg zeldzaam) Zo niet zal een beroep gedaan moeten worden op amateurs, en in hoeverre kunnen en willen deze dat? Kunnen, wat ze moeten er verstand van hebben, maar enige vaardigheden in het uitleggen is ook belangrijk.


Voorbeeld, ik hoorde pa75star, en deze man wist op universitair niveau alles van sterrenkunde. Echter had hij een gesprek met scouts, en die begrepen er niet veel van. Terwijl, hij het heel erg goed uitlegde, voor slimme explores was het echt een heel erg goed verhaal. Maar het makkelijk op het niveau van een scout iets uitleggen, dat is nog niet zo makkelijk. Bij sommige moet je zwaar bij de basis beginnen, en dit helemaal opbouwen, zodat ze het helemaal voor zich kunnen zien. Affijn nog genoeg werk voor ze!

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#105 Bericht door PA3HMP »

tja dat zit hem dan bij de scouts, wij hadden ook contact met pa75star en een paar 11 jarige scouts met ingewikkelde vragen en hij wist ze perfect van begrijpelijk antwoord te voorzien

Plaats reactie