JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#1 Bericht door PA3DJS »

Vandaag veel op 70 cm geluisterd en geroepen (433.525 MHz), maar bijzonder weinig respons (Maarssen/Tienhoven, ten noorden van Utrecht).

Wel diverse LPD stations gehoord. Ik heb niet-JOTA stations van PI2NOS moeten halen om aan stations te komen.

Hoe krijgen we 70 cm beter geactiveerd (meer ruimte dan op 2m)?

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#2 Bericht door pa1bvm »

lijkt me niet een specifiek JOTA probleem ....

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#3 Bericht door PE2AAB »

Bij ons is 70 flink gebuikt voor ATV ruggespraak. Toch minstens 5 stations gedurende het hele weekend.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#4 Bericht door dxhunter »

Door het maken van een SKED.
Activiteit trekt weer nieuwe activiteit aan. Maar iemand moet beginnen.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#5 Bericht door andre »

ook wordt er in een aantal regio's WFM bedreven rondom 437.500. Met condities leuke verbindingen mogelijk. Komt daar regelmatig nieuwe aanwas bij in die mode.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#6 Bericht door PA3RIS »

Afgelopen weekend veel SSTV-plaatjes verstuurd en ook wel op 433.500 geluisterd. Een station in de burt (Barendrecht) gewerkt tijdens het nachtspel en verder niets gehoord. Ook geen reacties op SSTV.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#7 Bericht door PA3DJS »

@PE2AAB:
In julie regio is meer activiteit. Ik denk dat wij (ten noorden van Utrecht) net wat te ver weg zitten voor ATV onder normale condities.

Hopelijk volgend jaar voldoende gain in de mast (20 dBi?) om Regio Eindhoven te kunnen halen. Dat was voor dit jaar gepland, maar het werd vorig jaar vrij snel duidelijk dat 20 dBi niet ging lukken voor dit jaar.

@PA4M:
Volgend jaar ga ik maar eens een 70 cm SKED topic openen.

Dit jaar ben ik aanmerkelijk korter bij de JOTA geweest, maar van de andere amateurs heb ik vernomen dat de activiteit bij ons in de buurt vorig jaar beter was (gerekend over zaterdag en zondagochtend). Oh ja, we kwamen uit onder PG6JC (Jan Campertgroep Maarssen/Tienhoven)

Gebruikersavatar
PA3Y
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 sep 2015, 20:57

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#8 Bericht door PA3Y »

Wim, wat wellicht kan helpen volgend jaar is meer bekendheid geven aan de aanroepfrequentie 433.525. Ik heb op diverse Facebook JOTA groepen en posts verschillende 70cm frequenties voorbij zien komen waar gewerkt werd, maar nergens deze frequentie gezien.
Ook op de Jota-Joti guide van Scoutingnet staat niets over een aanroep frequentie voor spraak: http://www.scoutnet.nl/~jota-joti/handb ... VHF_en_UHF

Het kost uiteraard wat tijd en moeite om dit meer bekend te maken, maar "onbekend maakt onbemind" denk ik.
73 Nico PA3Y

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#9 Bericht door PA3DJS »

@PD2NIC:
Vermoedelijk gaat meer bekendheid helpen en ik neem aan dat ruimschoots voor de volgende JOTA het JOTA-JOTI handboek bijgewerkt is. Veel VHF transceivers zijn dual band, en veel van die witte stokken ook, dus daar kan het niet aan liggen.

Oh ja, deze topic is natuurlijk ook om bekendheid op te wekken....

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#10 Bericht door PA3DAT »

Goed idee, ga ik ook eens over nadenken. En inderdaad, een topic openen volgend jaar, vlak voor de
zomervakantie. Wij willen dan ook reeds de eerste vergadering plannen. En we hebben een maand
geleden een Jota-whatsapp groep ingesteld. Dat heeft ook goed gewerkt, dus die laten we gewoon
bestaan.

Moet ik wel zeggen: buiten Joeri PE5JW en ondergetekende hebben we in onze organisatie zeker een
stuk of 5 actieve scouts met N-licentie, sommigen doen al ruim 30 jaar mee, vanaf dat ze welpjes
waren! :D Joris PD2JM, ex-scout van deze groep, is ook actief in dit forum.
De groepsvoorzitter van deze grote club, die al meer dan 100 jaar bestaat, heeft een call evenals zijn
vader, de oude groepsvoorzitter.
En onze stalen kantelmast, mét rondstraler bijna 30m hoog, staat er nu al 30 jaar. Ik heb van het
kantelen een filmpje op Youtube gezet gisteren, zie blog op http://www.aloys.nl

Aldus, 70cm, gaan we ook iets voor bedenken! Naast een rondstraler heb ik nog een nieuwe 13 elements
CueDee, die kan er nog wel bij in. Als HF 's avonds dicht gaat kan de rotor voor VHF/UHF worden gebruikt.

Misschien ook een idee voor PA3RIS vanuit de organisatie, om mee te denken? Bijv. een invulling vanuit
het landelijk programma?

https://youtu.be/xf-_iTXlfhg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1rbr
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 okt 2015, 10:00
Roepletters: PE1RBR

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#11 Bericht door pe1rbr »

Ik zou er al voor tekenen als de activiteit op 2 meter weer wat omhoog gaat. Als er al iemand op 500 terugkwam hoefde je eigenlijk niet eens te controleren of de QSY frequentie wel vrij was.

PE1RBR

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#12 Bericht door PA3DAT »

Wij deden workshops, waaronder EME-antenne opzetten etc. Een 80m dipool over het water spannen.
Daarnaast kregen de scouts (verkenners) als ook de stam allerlei opdrachten. Bijv. maak enkele
verbindingen op 2 meter (onder begeleiding). Dat konden ze dan laten afvinken.
Diezelfde opdracht op 40m op zaterdagavond viel tegen: ze konden hoogstens wat puntjes weggeven
aan Duitse contesters... :D

Ook een projectje in elkaar solderen, we hadden een soldeertafel met 5 soldeerbouten. Maar ja, wij zijn
ook met minstens 7 amateurs, waarvan 5 scout/amateur. Er dan lopen er nog in- en uit, als gasten. En
nog wat elektronica-hobbyisten met Arduinoprojectjes, zonder call, maar wel in de organisatie van het
Jota-weekend.

Luxe situatie denk ik. Wij zijn er van vrijdag t/m zondag, continu. We eten/slapen er ook. Met redelijke
condities op 40m gaan sommige gelicenseerde scout/amateurs de hele nacht door! :D

Maar goed, we moeten ze dus meer achter de microfoon zien te krijgen, daar heb je gelijk in. Een idee
is dus opdrachten die ze moeten doen en die ze kunnen laten afvinken.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#13 Bericht door PD7CW »

PA3DAT schreef: buiten Joeri PE5JW en ondergetekende hebben we in onze organisatie zeker een
stuk of 5 actieve scouts met N-licentie, sommigen doen al ruim 30 jaar mee, Joris PD2JM, ex-scout van deze groep, is ook actief in dit forum.
PA3DAT schreef: Diezelfde opdracht op 40m op zaterdagavond viel tegen: ze konden hoogstens wat puntjes weggeven
aan Duitse contesters...

Luxe situatie denk ik. Wij zijn er van vrijdag t/m zondag, continu. We eten/slapen er ook. Met redelijke
condities op 40m gaan sommige gelicenseerde scout/amateurs de hele nacht door! :D

Maar goed, we moeten ze dus meer achter de microfoon zien te krijgen, daar heb je gelijk in.
Ja, zo kunnen we natuurlijk het 'nationale erfgoed morse' helemaal wel vergeten.

Cees

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#14 Bericht door PA3DAT »

Nee hoor!
Eén van de opdrachten voor volgend jaar waarover ik zit na te denken (ik heb het gisteren
bij de evaluatie al even genoemd) is iets met morse.

Bijv. ik verbind 2 morse-decoders met elkaar. Dat kan met lowpower trx (porto's of zo, PMR of LPD) of gewoon
fysiek gekoppeld. Aan beide kanten dus een sleutel en een decoder met 2-regelig schermpje. Morse-alfabet erbij.
Dan moet de ene kant een vraag stellen aan de andere kant, die moeten antwoorden. De ene kant moet het
antwoord noteren, de ander de vraag. Je geeft ze dus wat simpele vragen, de anderen krijgen alleen de
antwoorden. En daar dan in morse met elkaar zien uit te komen.

Letter voor letter, ze kunnen zichzelf controleren in het display. Foutteken afspreken wanneer ze niet goed
geseind hebben en de laatste letter opnieuw gaan doen. Bijv. een lange streep (8 puntjes is ook moeilijk!)

Ik heb nog wel CW gedaan, met mijn ouwe "handpomp", een legergroene Junker. Wat puntjes weggegeven in de
WAG-contest op 40m. Even als demonstratie... Ik had de Bencher thuisgelaten.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#15 Bericht door PD7CW »

N-amateurs, 40 m, morse.......... :wink: :wink: :wink: :wink:

Cees

Plaats reactie