Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#31 Bericht door PA3DAT »

Het is ons niet gelukt. We hebben geprobeerd, maar geen verbinding kunnen maken via de maan.
Toch is iedereen enthousiast, de scouts vonden het mooi, we zijn tevreden met het experiment!

Waarom niet gelukt?
We hadden een fantastische antenne gebouwd, de 27 elements. Kunststof mastje. Speciaal een
Ecoflex-10 kabel op maat gemaakt (ca. 10m), N-connectoren van antenne tot trx (Yaesu FT-847,
50W output). Alles leek ok, maar we hadden natuurlijk geen enkele ervaring. Ook niet met WSJT.

De locatie
Ik denk dat onze locatie niet deugt voor EME met Dwingeloo. We hadden alles klaar, we zetten
een CQ in de lucht en wat zien we? Een pracht signaal op de webSDR van de radiotelescoop!
Laaiend enthousiast, we stonden te juichen. We konden zelfs het vermogen terugdraaien tot 5W,
dan zagen we onszelf nóg terug op de webSDR! We droomden al van een CW-verbinding via de
maan, ja zelfs SSB...

Probleem
We zagen geen echo, er zat geen tijdvertraging in. Dat was raar. En toen werden we via de
chatbox van de webSDR snel uit de droom geholpen... "No moon", wij stralen rechtstreeks in op de
schotel in Dwingeloo! Kan dat dan? Verbijstering alom. Ja, dat kan blijkbaar. De maan zit in het zzw,
de radiotelescoop zit nno van ons op minder dan 40km en staat op ons gericht!
traject.jpg
Hoe verder?
Volgend jaar, in 2018, staat de maan weer in dezelfde richting. Dat betekent voor ons dat we aan
deze activiteit niet mee kunnen doen. Immers: als de radiotelescoop ons al rechtstreeks ontvangt
gaan wij nooit iets terugzien van de maan. Iemand zei nog: dan moet je 'm achter het gebouw
zetten, in plaats van ernaast. Zou dat helpen? We vermoedden ook reflecties van een flatgebouw
ten zuiden van ons, dat ons signaal reflecteert naar het noorden (Dwingeloo).

Maar zoals gezegd: het was interessant en leerzaam, iedereen was enthousiast en vond de
activiteit op zich zeer geslaagd. Helaas hebben we weinig andere groepen gezien, via de webSDR. En
de chatbox is niet echt bruikbaar, voor vragen of backup. Alleen PA6JAM/j reageerde (soms),
waarvoor nog onze dank!

Voor een verslag met foto's van de opstelling en antenne: http://www.aloys.nl/jota-2017-zenden-naar-de-maan.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#32 Bericht door ON5DRE »

Hallo Aloys,

Ik heb ook niet de nodige ervaring met EME op 70cm. Wel ben ik sinds enkele maanden actief op 2m EME, en
hiermee heb ik ook ondervonden dat het niet makkelijk is om dichtbijgelegen stations te werken via de maan.
Maar het lukt ! Je moet je even inwerken en ervaring opdoen met het WSJT programma.
even kort door de bocht :
Als je jouw tegenstation in tropo kan horen, (zien op de waterfall), en het programma decodeert de boodschap,
kijk dan even naar de DF waarde waarop het signaal gedecodeerd is.
Bekijk nu de dopplerwaarde, die kan positief of negatief zijn, afhankelijk van waar de maan zich bevindt.
maak snel de berekening DF + doppler (als deze positief is) of DF - doppler (als deze negatief is )
Zet je marker nu op de waterfall op de berekende waarde, en zet de TOL op 10.
Bij de volgende doorgang van het tegenstation zou je -als alles goed gaat- nu enkel kijken naar het
gereflecteerde signaal, rekening houdend met de doppler offset.
Je kan na het decoderen direct controleren ofdat de DT waarde rond de 1,8 seconden zit.
Zit de DT nog rond de 0 seconden, dan ontvang je nog steeds het tropo signaal...
( zorg uiteraard dat jouw PC-klok exact loopt! dit kan je doen door een gratis
programma'tje te installeren dat je PC klok syncroniseert via het internet. )

ik zeg nogmaals, ik heb niet bijster veel ervaring, maar heb op deze manier reeds
enkele PA stations en dichtbij gelegen DL stations prima kunnen werken via de maan.
Misschien kunnen de meer ervaren EME'ers op dit forum ook even
reageren en deze uitleg meer bijvullen of corrigeren als dat nodig is,
zo leer ik er ook nog wat van bij, hi!
mvg, Kevin ON5DRE.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#33 Bericht door PA3DAT »

Bedankt Kevin! Ik lees nu al weer wat zaken waar we, gelet op de korte voorbereidingstijd,
geen aandacht aan hebben besteed. Ik heb geoefend op de UHF webSDR in IJsselstein, op de
Gerbrandytoren.
Dus geen ervaring met dopplershift en DF-waarde, ik weet ook niet waar TOL voor dient :oops:

De tijd hadden we correct, daar had ik een programmaatje voor. DT 0 of enkele seconden, dat
hadden we in de gaten: geen vertraging dus tropo. Maar ik had inderdaad meer moeten oefenen,
de voorbereidingstijd was te kort. Een "moonbouncer" word je niet even, binnen twee weken!

Wat ook vreemd was: via tropo zagen we onszelf terug op de webSDR, keurig op de frequentie,
met soms een tweede signaal op ruim 10KHz afstand. Een spiegelfrequentie? Ligt dat aan de
webSDR of aan de radiotelescoop? Dat konden we niet thuisbrengen...

Er valt nog heel wat te leren, maar ik heb hier thuis geen EME-antenne installatie, bovendien is
die webSDR niet zo vaak beschikbaar. Maar ik zal het eens in de gaten houden!

Kun je portable iets doen, met een 23ele 70cm-antenne op statief en 50W output?
Dat is te mager, denk ik...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#34 Bericht door pa1bvm »

op 70 cm is de doppler verschuiving vaak nog groter dan op 144 mhz ..
met 50 watt en 26 elementen zou de schotel in dwingeloo jullie best wel kunnen zien ..

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#35 Bericht door pe5jw »

Nee helaas niet op de maan.
Maar was een leuke activiteit.
De antenne hebben we nu mss een andere keer weer proberen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#36 Bericht door pe1rxj »

Hallo Aloys en alle meelezers,

Ik ben zeer positief over jouw poging en het -bijna- succes!!
Vergeet niet dat alle ( alle! ) facetten moeten kloppen en dat zijn er veel. De meesten had je goed, proficiat.
Je zegt zelf al dat je te weinig hebt geoefend....dat is inderdaad een goede zelf-reflectie en ook waar. Hiervoor probeer ik dan ook elk jaar minstens eenmaal extra de Dwingeloo radiotelescoop actief te hebben voor ons. (typisch op de velddag in september - 1e weekend). Daar oefen ik zelf ook nog steeds - er is altijd weer wat te verbeteren.
Ik heb jullie gezien met dat sterke signaal wat mijn wsjt helemaal dicht drukte - pas later heb ik bedacht om verderop te gaan zitten (5 kc hoger) dat is weer nieuwe praktijkervaring.
Let op: als je verder gaat zitten dan 050, dan vallen alle andere stations buiten de audio bandbreedte (zo'n 2500 Hz) dus dan zie je ze niet meer. Ik kon toen verder gaan met echos van de namen van kinderen , maar jullie was ik wel kwijt (zowel Zwolle als Zutphen).
Later zat Zutphen ook op 055 en dat was een uitstekend signaal.
Voor het terugzien van jezelf via de maan is een korte berekening nodig of wat handigheid zoals de vorige poster ook al aangaf.
Als ik zeg -ik zit op 050- dan zend ik op 432.055 en dat zal ook de reflectie zijn, plus-of-min de doppler van de maan (max 300 Hz +/-). Dus als je de Dwingeloo afstemming zo zet dat 050 precies midden in jouw audio valt op de PC moet je het altijd op je scherm kunnen vinden (ik stem meestal 1,5 kHz lager af - alweer ervaring door oefenen). De doppler van de maan wordt rechtsboven in de oude versies weergegeven, in het nieuwe display is het een apart op te roepen venster.
De DT (delay time ) had je al gevonden en als je langer naar een zwak signaal had gezocht was het er waarschijnlijk wel.
ikzelf kreeg helaas niet de tijd om mee te zoeken ( veel scouts om me heen de hele dag - geweldig) ik kon nog net -tijd zegt no moon- roepen, sorry voor de initiele verwarring.
Wat ook nog kan helpen is om het vermogen naar 20W terug te brengen, dan is de directe instraling minder hard en kan je de zwakke echo waarschijnlijk makkelijker vinden.
Een extra afscherming achter de antenne zal niet heel veel doen, Dwingeloo is gewoon dichtbij voor jullie.
We werken aan nieuwe antennes voor Dwingeloo zodat de zijlobben minder worden. dan zou het bij maanstanden die niet -in line - staan met jullie het best wel moeten lukken.
De antenne gaf 1.2 op 1 , wat netjes is maar dat kan echt beter. Zo'n mooie symmetrische match kan echt 1 op 1.
wel even voor gaan zitten en de omgeving echt ver weg houden (antenne met 10 elementen in een workmate boven op de tuintafel 8) ).
Als er weer geoefend gaat worden met dwingeloo laat ik het hier zeker horen.
Oefenen met een onzichtbaar signaal gaat goed op de Gerbrandy toren: vermogen zo laag dat je net niks meer ziet en dan detecteren in WSJT. Als het hard genoeg is kan je gaan trimmen door het ingestuurde audio omlaag te brengen. Ik heb via Ijsselstein op die manier -28 dB detectie kunnen oefenen
(minder dan 200mW zendvermogen in een x2000 vanuit Valkenswaard).

Overigens gaat het op de maan zetten van namen als een trein en de scouts vinden het geweldig. Een echte verbining tussen twee stations is wel leuk maar voegt voor de jeugd weinig toe. Voor de operators is dat weer wel leuk. Dus er is nog veel te doen. Deze keer heb ik alleen tijd gekregen voor de namen.

Graag volgend jaar weer (of eerder...)
en - oefenen - je weet waarom :-)
groetjes
Frans
pe1rxj

PS in Ridderkerk was het ook gezellig. Alleen was ik single operator eme en dan is het wel druk.
verslag met plaatjes volgt nog

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#37 Bericht door PA3DAT »

Bedankt voor je leuke reactie Frans!

Minder vermogen mocht niet baten. Ons directe signaal op de schotel was zó sterk, zelfs met geheel
dichtgedraaid vermogen van de FT847 (5W?) kwamen we nog prima door op de webSDR van Camras.

Wij probeerden onszelf terug te zien op de webSDR, via de maan, met de volgende truc: gedurende
ca. 2 seconden een toon, dat zie je als streep. En dan kijken of dat meteen wordt gevolg door een dun
streepje als echo van de maan.

Maar we bedachten later dat het signaal misschien zó zwak is dat je het niet ziet op de webSDR, maar
wel in het waterval-scherm van WSJT. Alleen daar komt het tergend langzaam binnen, dus daar zie je
niets van die 2 seconden...

Ik denk dat er voor beginners zoals ik wat meer info zou moeten zijn. Ik moest nu op de website van
WSJT een compleet "handboek" door worstelen. En ook al het nodige van uRouter, de software van mijn
MicroKeyer II. Het kostte mij 2 dagen en toen Joeri (veel meer ervaring) nog 3 uur voor we zover
waren dat de MicroKeyer de PTT van de FT847 wilde schakelen... :?

Ik had van te voren wel wat meer willen weten over frequenties, doppler en dergelijke praktische dingen.
TOL hebben we ook niet gebruikt, schijnt ook ergens goed voor te zijn.

We hebben dus maar bar weinig gezien, dat was ook jammer. Misschien gewoon teveel naar dat webSDR
zitten kijken. We hebben maar één regel gedecodeerd: een LJ8-station in qso met een PH, dat LJ8.. kon
ik niet terugvinden op QRZ.com.

Vraag: hoeveel Jota-stations zouden er nu EME hebben geprobeerd?
We zouden volgend jaar een topic kunnen openen om elkaar adviezen te geven, te helpen.
De Gerbrandytoren vond ik wel mooi om te testen/oefenen!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#38 Bericht door pe1rxj »

Hallo weer,

Ja dat draaggolf sturen heb ik gemerkt :shock: maar toen ben ik , zoals gezegd, verderop gaan zitten.
Er is overigens een echomode in WSJT, precies daarvoor! Ik heb hem nog niet uitgeprobeerd maar dat gaat zeker komen.
Het dunne streepje zit natuurlijk wel een stukje verder (doppler) en ik heb intussen gehoord dat de websdr ook nog eens 250 hz te laag stond (oei foutje).
Dus blijven zoeken. Ik dacht een keer jullie vliegtuigscatter gezien te hebben met de juiste delay. ik moet nog zoeken maar wellicht heb ik dat ergens nog als screendump (ik heb altijd een powerpoint open staan en daarin dump ik interessante screen dumps - ook alle namen die gelukt zijn - dat vinden ze leuk om te krijgen).

groetjes weer en tot het volgende experiment

oh ja, ik heb nog genoeg te verbeteren in de documentatie. elke hint is welkom.
Kijk nog eens met de kennis die je nu hebt naar alle download docs binnen JOTA-JOTI op camras.nl en geef maar kommentaar (schiettent geopend 8) ) .

groetjes
en geef de hele klub maar een pluim voor hun werk.
groeten
Frans
pe1rxj

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#39 Bericht door ON5DRE »

misschien nog even ter info : de TOL - waarde is eigenlijk een filter dat je kan instellen.
Als je in het scherm van de waterfall ziet, dan zie je bovenaan een groene lijn staan.
klik nu in het midden onderaan je "tekst" scherm (of hoe noem je het...) op Freeze, en
klik dan in het Tol vakje met de linker of de rechter muisknop.
Je zal zien dat de groene lijn groter of kleiner wordt.
De syncronisatie pulsen van jouw tegenstation moeten binnen het "filter" van de groene
lijn vallen, al de rest wordt genegeerd. handig om een vervelende kleine birdie "weg" te
filteren of om het ongewenste tropo signaal weg te halen van de zwakke reflectie.
Ik voeg nog even een printscreen toe van een QSO dat ik had via EME op 2m met F6HVK.
dit is volgens mij een prima voorbeeld van een tropo signaal.
* bij de eerste decode die ik had om 14u49 bleek dat dit ging om het tropo signaal ( DT = -0.6 )
de decode gebeurde op DF = 8. Je ziet dat de Doppler = -74 (in het blauwe schermpje).
Het gereflecteerde signaal kan je dus verwachten op (8 - 74= ) -66Hz
Ik zette dus mijn marker op -56 (ongeveer he), en de Tol op 25.
* De volgende decode rolt binnen om 14u53. nu zie je dat DT = 2.0 , dus een reflectie !
* het QSO kan nu verder afgewerkt worden.

Hopelijk kan je met dit voorbeeld een beetje wegwijs raken met mijn uitleg.
Mvg, Kevin ON5DRE.
Bijlagen
voorbeeld EME QSO met "storend" tropo signaal.
voorbeeld EME QSO met "storend" tropo signaal.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#40 Bericht door PA3DAT »

Ik ga dat nog even op mijn gemak bestuderen Kevin, hartelijk dank! Nu even niet zoveel tijd,
we vertrekken morgenochtend voor 2 weken richting Frankrijk...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#41 Bericht door PA1WBU »

Leuk om te lezen, complimenten voor het idee ook!

Wilko

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#42 Bericht door PA1BVH »

Hmmm misschien toch eens een lijstje maken van alle tips en kijken of we met ons clubje ook iets kunnen maken. grootste uitdaging zal de trx zijn. op 70cm hebben we alleen mijn FT100D en ik weet niet of die daar geschikt voor is.
Vrijdag bijeenkomst met onze "zendstam" PI4SBR eens kijken of ik ze warm kan krijgen, als we er nu aan beginnen moeten komende JOTA wel klaar zijn denk ik.
member of:PI4SBR

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#43 Bericht door pa1bvm »

als je genoeg tijd hebt kan je natuurlijk ook langere en meer antennes maken ..
er zijn een paar stations die je met bescheiden middelen zou kunnen werken .
HB9Q en NC1I ....

pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#44 Bericht door pe1rxj »

aan PA1BVH: die FT100d zal het best doen hoor (zojuist de manual gedownload en bekeken). Ik verwacht dat de stabiliteit het enige probleem zal zijn (net als bij mijn IC706).
Maar daar heb je dan een jaar voor om het op te lossen (ventilator op full...all the time...is een simpele mogelijkheid).
succes
Frans
PE1RXJ

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#45 Bericht door PA1BVH »

Hoi Frans,

Dank je voor je antwoord!
Met activiteiten zoals de JOTA zet ik er vaak een extra ventilator naast die de set constant koelt.
We zullen het er morgen eens over gaan hebben, lijkt mij een zeer mooie uitdaging!

Bart
PA1BVH
member of:PI4SBR

Plaats reactie