JOTA bouwpakket 2017: morse phone

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

JOTA bouwpakket 2017: morse phone

#1 Bericht door pe1hzg »

Op kitbuilding.org is inmiddels het bouwpakketje voor 2017 bestelbaar. Erg fijn, want ik pleeg er een als voorbeeld in het staflokaal te leggen en bovendien de leiding van de onderbouw een pakketje te laten maken zodat ze zelf de moeilijkheidsgraad begrijpen.

Een leuk ding, ik waardeer de inventiviteit rondom de opbouw van de seinsleutel maar maak een metale aantekening om wat extra M3 moertjes mee te nemen ;-)

In het ontwerp zie ik wel iets raars. Er is een "compensation" instelling om potentiaalverschillen ten gevolge van verschillende materialen te compenseren. Maar had die compensatie dan niet in de ontvanger moeten zitten, bijvoorbeeld R4-R5, in plaats van in de zender?

73,

Geert Jan PE1HZG

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA bouwpakket 2017: morse phone

#2 Bericht door PA3RIS »

pe1hzg schreef: In het ontwerp zie ik wel iets raars. Er is een "compensation" instelling om potentiaalverschillen ten gevolge van verschillende materialen te compenseren. Maar had die compensatie dan niet in de ontvanger moeten zitten, bijvoorbeeld R4-R5, in plaats van in de zender?
Ik ben ook erg gecharmeerd van deze kit.

Deze kit is een moderne versie van en compatible met de Fullerphone (zie http://www.wftw.nl/ful.html ). En als ik de beschrijving lees van de Fullerphone, dan heeft die ook compensatie aan de zendkant (of ik moet het verkeerd begrijpen, ik heb nog nooit een Fullerphone in handen gehad).

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA bouwpakket 2017: morse phone

#3 Bericht door pe1hzg »

PA3RIS schreef:
pe1hzg schreef: Maar had die compensatie dan niet in de ontvanger moeten zitten, bijvoorbeeld R4-R5, in plaats van in de zender?
En als ik de beschrijving lees van de Fullerphone, dan heeft die ook compensatie aan de zendkant (of ik moet het verkeerd begrijpen,
Maar hoe werkt dat dan? Je compenseert de *zender* om de *ontvanger* aan de *andere kant* stil te krijgen. Stel nu dat daar een lnge afstand tussen zit, hoe bepaal je dan dat jouw zender compensatie goed staat, wetend dat je de ontvanger niet zult horen?

Geert Jan

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: JOTA bouwpakket 2017: morse phone

#4 Bericht door pe1rxq »

In het originele circuit zit de compensatie onafhankelijk van zenden of ontvangen. Elk station moest zijn eigen dc offset zelf regelen.
Ik gok dat je de offset zo moet instellen dat je zelf net niet een continue toon hoort. Het schema van de kit heb ik nog niet bekeken... camping wifi werkt niet echt mee vandaag.

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: JOTA bouwpakket 2017: morse phone

#5 Bericht door pe1rxq »

En de pdf is binnen.

De dc offset lijkt hier ook onafhankelijk van de sleutel. Hij staat er altijd op. Als ik het goed heb kun je door hem op adjust te zetten terug horen. (dat stuk is me nog niet helemaal duidelijk).
Tijdens een jota zal de afstand waarschijnlijk zo kort zijn dat aanpassing bij 1 station genoeg is. Bij meerdere op grote afstand zal ieder het zelf moeten doen.

Wat me wel verbaast is de tekst waarin staat dat het niet uit maakt welke aansluiting je aard bij 1 draads gebruik. Het lijkt me dat iedereen toch wel dezelfde keuze voor j1 of j2 moet maken.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA bouwpakket 2017: morse phone

#6 Bericht door PA3RIS »

Ik heb het even nagevraagd en dit is het antwoord:
Compensatie zit in de totale kring. Zenders en ontvangers staan in een kringetje. Dus plek waar compensatie plaats vindt maakt niet uit. Totale compensatie kan ook opgedeeld worden, stukje bij zender en stukje bij de ontvanger. Net als bij wet van Kirchhoff, som van de spanningen (in rust) moet nul zijn. Bij zenden wordt de kring dus verstoord en is er dus wel een netto spanning in de kring.

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: JOTA bouwpakket 2017: morse phone

#7 Bericht door pe1mix »

Jeroen heeft ook een account aangemaakt.
Even wachten op goedkeuring en dan praat hij hier zelf mee.
Ik had hier helaas maar één proto exemplaar en kon dus niet uitgebreid testen tijdens het schrijven.
Een originele Fullerphone had ik trouwens ook niet ;-)
Groeten Eric.

PE1RGE
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2017, 19:34
Roepletters: PE1RGE

Re: JOTA bouwpakket 2017: morse phone

#8 Bericht door PE1RGE »

Beste allen, het account is geactiveerd! Leuk dat er zoveel interesse is in het kitje.

Frank heeft gisteren mijn antwoord al doorgegeven. Het gaat er idd om dat de totale spanning in de lus, in rust, gelijk is aan nul. Compensatie kan zowel positief als negatief zijn (vandaar dat J1 en J2 verwisseld mogen worden). Als een sleutel wordt ingedrukt is de som van de spanningen, ongelijk aan nul, er kan dan een stroom in de kring gaan lopen. Deze stroom zorgt ervoor dat de comparator een positieve uitgangsspanning afgeeft en de buzzer geactiveerd wordt.

Je kan het proberen door een 1.5v batterijtje op J1 en J2 aan te sluiten. De Morse Phone zal piepen, door aan compensate te draaien kun je het piepen laten stoppen. Het compensatie bereik van de Fullerphone was pisitief/negatief 1.5v. Van de Morse Phone is het iets meer. Overigens, de spanning opgewekt door een pen in de aarde is een paar tiende volt.

Ik heb het kitje ook geprobeerd met een originele Fullerphone, dat werkt perfeft.

Als het goed is komt er ook een artikel in de Electron over het kitje In het artikel, zoals ik het heb aangeleverd, zit een uitgebreide beschrijving van de werking. De redaktie is er mee bezig, maar ik heb nog geen zicht op het uiteindelijke resultaat.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA bouwpakket 2017: morse phone

#9 Bericht door pe1hzg »

Pinout van de expansie connector:

Code: Selecteer alles

 1= S3/R6
 2= U1C pin8
 3= U1B pin7
 4= R7/basis Q1
 5= U1D pin13
 6= GND
 7= R4/R5
 8= U1a pin1
 9= VCC
10= GND
11= J1
12= J2

Plaats reactie