Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#1 Bericht door pe1rxj »

Mijn naam op de maan?? Jawel, het kan echt...

Met een normaal vermogen en een eigenbouw antenne een WSJT signaal naar de maan sturen.
Vervolgens wordt de extreem zwakke reflectie van de maan ontvangen door de grote radiotelescoop in Dwingeloo.
In Dwingeloo zitten vrijwilligers die er voor zorgen dat het ontvangen signaal live op internet gestreamd wordt (zie http://websdr.camras.nl:8901/). Zodoende kan je jezelf terug -horen- (decoderen met WSJT). Dat is het bewijs dat jouw signaal echt op de maan is geweest. Technisch is dit een redelijke uitdaging en het lukt niet iedereen! Oefenen is dan ook echt aan te raden.
Intussen wordt er gewerkt aan een oefenavond op zaterdag 2 september (velddag).
Daar zal ik zelf actief zijn na 20h00 savonds (tot maximaal 01h00) op ongeveer 432.050 mode JT65b.
Verder is er de mogelijkheid om op 70 cm een signaal in de lucht te zetten en dat terug te luisteren via de stream van de Gerbrandy toren. zie http://websdr.pi1utr.ampr.org:8901/
Op die manier kan je goed oefenen om geluid van een stream terug in het WSJT programma te krijgen.
Waarom 70 cm? Hier kan je zelf een long yagi bouwen zonder dat de maten lastig groot worden. Bovendien zit je op hogere frequenties moeilijker met maatvoering, de kabelverliezen en dergelijke.

Uitdagingen voor een scouting groep:
het bouwen van de antenne
het uitzetten van de halve cirkel rondom een paal, om de maan te volgen. Het volgen zelf (elk kwartier met een kompas en hoekmeter de porsitie pijlen.
het zenden en vooral het ontvangen van anderen (daar start communicatie)
het inrichten van de computer (liefst twee, een apart voor de zender en een apart voor de Dwingeloo stream).
twee is noodzakelijk als je jezelf wil terug horen via Dwingeloo, want tijdens het zenden is een computer bezig met het zenden en dus is er een tweede nodig voor decodering van g=het stream signaal uit Dwingeloo.

Alle details voor de antennebouw en hoe je met anderen kunt kommuniceren via de maan
staan uitgelegd op: http://www.camras.nl/gebruik/jota-joti/downloads/

Intussen heb ik nog een experiment kunnen doen met PD1BCL (die actief zal zijn tijdens de JOTA vanuit Zutphen). Zijn installatie bestond uit een kale FT897 (20W max) en een Tonna 21 elements yagi. Dat werkt ook!!
(had alleen een stabiele kristaloven erin gezet (17 euro via ebay).

Wil je de uitdaging aan? op tijd beginnen.
Vragen? gewoon mailen...geen probleem.

tabel voor maanstanden tijdens de velddag en tijdens JOTA-JOTI 2017 zijn toegevoegd.

succes,
Frans
pe1rxj
Bijlagen
moon jota 2017.pdf
(223.83 KiB) 306 keer gedownload
moon sept 2017.pdf
(184.79 KiB) 329 keer gedownload

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#2 Bericht door pa1bvm »

waarom 70 cm ??
misschien omdat Dwingeloo geen 144 Mhz mogelijkheden heeft ???

pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#3 Bericht door pe1rxj »

Waarom 70 cm?

Welnu, de eerste overweging was dat het te gebruiken materiaal niet te veel mag zijn (kosten voor scouting groep). als je uitgaat van een long yagi, dan heb je voor 70 cm beduidend minder nodig -voor de directoren- dan voor twee meter.
Een ander argument was dat een twee meter yagi niet alleen lang is maar ook duidelijk breder. Als je een en ander laat bouwen tussen de bomen (scouting terrein) heb je sneller last van ruimte problemen en dan wellicht kromme elementen.
Uiteindelijk gaf bij mij de doorslag dat een gemiddeld JOTA station best veel doet op twee meter, storingen over en weer zijn dan wellicht niet ondenkbaar.
Dat Dwingeloo nu even geen twee meter heeft (als antennes) is tijdelijk, want het was er wel. Als daar de keuze op zou vallen wordt er zeker aan gewerkt om dat weer op orde te krijgen. Vrijwilligerswerk, en dus ook moeten we daar prioriteiten stellen in de acties (nog altijd zijn extra vrijwilligers welkom :-).

goeie vraag hoor!
groeten
Frans
pe1rxj

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#4 Bericht door pa1bvm »

De de afgelopen 10 jaar geen station gehoord via EME uit de buurt van dwingeloo met een
20 meter schotel op twee meter .

De keuze voor 70 cm tijdens de jota is natuurlijk primair omdat ze op 70 cm een 20 meter schotel hebben .. dus een watt of 50 in een 13 db yagi is meer dan genoeg ..

en voor de potentiele EME scouts zou je qua antenne volgsysteem ook aan POLAR mount kunnen denken
http://users.skynet.be/on1cau/jf6bcc.htm

je zou ook nog HB9Q kunnen vragen of hij of en toe mee wil kijken tijdens de JOTA experimenten
( heeft een 10 meter schotel )

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#5 Bericht door PA3DAT »

Ik ben een en ander aan het voorbereiden voor de Jota bij de Vaandrig Lengton Groep (VLG) in Zwolle volgende week.
Aan de antenne wordt gewerkt, thuis ben ik bezig om een en ander te installeren. Helaas de oefening gemist, die is
al lang geweest, maar ik probeer het toch nog voor elkaar te krijgen!

Mijn reserve-laptop volledig opnieuw geïnstalleerd met Windows 7, MicroHAM router erop gezet en ingesteld op de
MicroKeyer II. Cat com4, FSK com5, PTT com4, 2nd PTT com6 en WinKey com7. Precies zoals in het voorbeeld dat ik
van de WSJT-site heb gedownload. Nu ga ik direct WSJT-X / JT65b configureren. Nog tips? :D

Ik begrijp nu dat ik het beste nog een tweede laptop kan nemen met WSJT erop, die moet dan decoderen van de
livestream van Dwingeloo. Gistermiddag even geluisterd, er was activiteit! Een Amerikaan maakte vanaf een groot
observatorium in de VS de ene na de andere verbinding in ssb! Allemaal 'grote jongens' natuurlijk, in ieder geval met
veel vermogen.

Wij gaan mijn Yaesu FT-847 gebruiken, die doet ruim 50W op 70cm. Thuis is het moeilijk oefenen, ik heb momenteel
alleen een klaverblad (horizontaal) voor die band. En ik heb dus nog wel wat te doen: software goed inregelen en
eigen maken. Werkwijze en procedures leren. Een hele klus nog!

Is er een goede manier om nog wat te oefenen? Een keer een WSJT (JT65b) verbinding maken op 70cm met iemand
in de regio? Tips?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#6 Bericht door PF1JM »

Aloys,

Je hebt PB
Smile.... Tomorrow will be worse!

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#7 Bericht door sottezero »

pe1rxj schreef:(nog altijd zijn extra vrijwilligers welkom :-)
groeten
Frans
pe1rxj
Als je een plek reserveert op de noordster voor me :-)

PD2JM
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 okt 2011, 19:06

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#8 Bericht door PD2JM »

Afgelopen weekend met de antenne bezig geweest gaat de goede kant op. Nog niet kunnen afstemmen.

https://ibb.co/g8OrgR

Hoe belangrijk is een heldere hemel met het volgen van de maan? Kan me voorstellen dat het volgen op basis van een kompas en gradenboog wat lastig is.

pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#9 Bericht door pe1rxj »

Hallo PD2JM,

geweldig dat jullie al zover zijn gekomen! Het actieve element ziet er netjes uit. Goed idee om aardklemmen te gebruiken. Ze zijn wel wat breed, wat enige invloed op het afstemmen zal hebben. Je kan overwegen om ze doormidden te zagen. Dan hoef je ook maar twee schroefjes aan te draaien in plaats van vier.

Over de maan volgen: Ja, dat is typisch iets wat scouts kunnen oplossen; werken met gradenboog (inclinometer) en het kompas. Natuurlijk is een heldere dag makkelijker, dan richt je gewoon op de maan. Alleen dit jaar staat de maan grofweg 20 graden links van de zon en zal je haar ook bij helder weer maar moeilijk zien.
De tabel met posities van de maan die ik elk jaar ook hier post is een luxe, maar eigenlijk staat het ook gewoon in het programma WSJT zelf, dus dat kan niet het probleem wezen. Heel nauwkeurig richten is ook niet super belangrijk. Op een paar graden is goed genoeg voor een kwartier werken, want de antenne bundel is meer dan 15 graden breed. Ik zet de antenne meestal een paar graden te ver en dan kan ik een half uur vooruit.

groeten en succes,
Frans
pe1rxj

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#10 Bericht door PA3DAT »

En de software werkt ook! Joris PD2JM en ik zitten bij dezelfde scoutinggroep, in Zwolle.

Wanneer ik een draaggolf in de lucht zet op 432.065, 50Watt in een klaverblad(je), dan
zie ik op de webSDR in IJsselstein een heel dun streepje. Ik kan mezelf niet terughoren,
zo zwak.
Maar als ik dan op de TX-laptop met JT65 een CQ-doorgang maak, dan zie ik mezelf op
de RX-laptop terug. Dat werkt dus! Overigens niet elke doorgang, dus ik kan nog wat
stoeien met microfoongain op de FT-847 en/of de MicroKeyer II.

Ik gebruik nu WSJT-X, uit het mode-menu kies ik JT65. Maar ik zou toch eigenlijk JT65b
moeten gebruiken?

Andere vraag: voor als we problemen mochten ondervinden met dat dipooltje, ik heb in
de garage nog een 13 ele CueDee antenne liggen. Daar zit een dipooltje op mét een
N-chassisdeel. Zouden we die evt. kunnen gebruiken voor de eigenbouw yagi? Het is wel
een gesloten dipool die verbonden is met de boom van de antenne...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#11 Bericht door pe1rxj »

Hallo Aloys,

Ik ben net zelf met WSJT-x aan het stoeien (ziet er wel anders uit dan de vorige versies).
ERGENS moet je een instelling aanvinken éxtra VHF/UHF opties...dat is op het hoofdscherm links boven onder -file- en dan een na onderste -settings- en daar in het derde blok onderaan de rechter kant , die heb ik alle vier aangezet. Dan heb je ook ineens weer de mogelijkheid om in het hoofdscherm mode b te kiezen. en ook de tolerantie (breedte van het groene lijnte in het watervaldisplay.

Over die antenne: oppassen want de maten van de dipool en vooral de impedantie hebben te maken met de maatvoering bij de directoren. In dit geval kan je met de 13 elements yagi proberen de maan te bereiken of zelfs daar een aantal directoren bij doen (dus de eerste 13 van de pvc buis af laten en daar de kant en klare yagi voor in de plaats. De yagi slopen is wellicht zonde en zal mogelijk niet het resultaat leveren waar je op hoopte.

succes maar weer
Frans
pe1rxj

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#12 Bericht door PA3DAT »

Dank voor je antwoord!
En die b achter JT65, dat ga ik straks even uitproberen.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD2JM
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 okt 2011, 19:06

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#13 Bericht door PD2JM »

Die aardklemmen werken wel prettig. Dan lopen de delen van de antenne ook mooi evenwijdig. De onderlinge afstand is nu eerder 12mm ipv 15mm. Dus wat betreft afstemming zullen we sowieso moeten stoeien.

Komen we met het afstemmen met enkel het actieve element al een heel.eind? Of pas als de rest van de antenne er ook aan zit?

De aansluiting van de coax hebben we nu gemaakt met het metalendeel van grote kroonstenen. Een van de M3 boutje vervangen door een kortere en dan met kabelschoentje de verbinding met de coax.

pe1rxj schreef:Hallo PD2JM,

geweldig dat jullie al zover zijn gekomen! Het actieve element ziet er netjes uit. Goed idee om aardklemmen te gebruiken. Ze zijn wel wat breed, wat enige invloed op het afstemmen zal hebben. Je kan overwegen om ze doormidden te zagen. Dan hoef je ook maar twee schroefjes aan te draaien in plaats van vier.

pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#14 Bericht door pe1rxj »

Hallo weer,

Inderdaad gezien hoe de kabelschoentjes worden vast gezet, ook heel slim. Die paralelle afstand die nu minder is heeft wel invloed maar is wel makkelijk weg te verstemmen. De afstemming van een losse dipool is heel lastig omdat er een eerste director zeer dichtbij komt. Ikzelf probeer altijd af te regelen met een pvc buis van ongeveer 1,5 meter lang en daarop monteer ik dan de eerste 7 elementen. Daarmee heb je en een realistische situatie voor het actieve element, en als het eenmaal werkt heb je altijd een heel aardige korte yagi voor bijv. satelliet werk. Voor het eme hoef je alleen die eerste 7 elementen over te zetten op de lange buis.
Het afstemmen doe ik door de antenne vertikaal omhoog te laten wijzen in mijn achtertuin (geklemd in een workmate). Dat gaf bij mij de minste invloeden van de grond en de omgeving.
Het is handig om de kabel een veelvoud van de 70cm (halve of hele)golflengte te nemen (ook verkortingsfactor meenemen). Op die manier meet je de antenne en niet de kabel. Dat is nodig omdat de kabel meespeelt zolang de antenne nog niet goed (50 ohm) is. In het veld na afstemmen is dat minder noodzakelijk en kan je het beste de minimale lengte gebruiken die praktisch is. (advies korter dan 10 meter).

ik hoop dat dit ook weer bijdraagt aan suksesvolle verbindingen en maanechos :)

Frans
pe1rxj

pe1rxj
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2005, 12:52

Re: Jouw naam op de maan tijdens JOTA-JOTI 2017

#15 Bericht door pe1rxj »

Aan iedereen die via de websdr van Dwingeloo zichzelf wil terug zien tijdens de JOTA (naam op de maan zetten) of zelfs een qso wil maken met een andere groep:

1: Het websdr signaal is hoog van audiokwaliteit, en die audio gaat in het wsjt programma. Om iedereen van dienst te zijn hebben we een lagere videobandbreedte en daarom is het watervalscherm zelf van matige kwaliteit. Het is vooral een afstemhulp. ALS CONSEQUENTIE: vaak moet je afstemmen op jouw zendfrequentie, maar zie je niks. Pas in wsjt ( de audioband) zie je jezelf terug. Dat is best lastig -indirect- afstemmen.
2: Ikzelf ben qrv op 432.050 (heel soms op 055 ivm qrm). Hou het chatscherm onder aan de streampage in de gaten en doe daar rustig een vraag als het niet meteen lukt.

Frans
PE1RXJ
tijdens jota: pi6jam/j

Plaats reactie