kids day 2008

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#16 Bericht door pe5jw »

Ben helaas niet erg aktief geweest mijn zus had andere plannen dus mijn neef kon niet komen.
Wel nog even een 2m verbinding met de qrpieter van pd2mp gemaakt.
Zal vanavond even de qsl kaart in orde maken :)

Frequentie afspraken en tijd afspraken zijn natuurlijk perfect voor zo iets.
20m inderdaad je kan er ook teveel hebben.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

#17 Bericht door PE1PUP »

Nog een nagekomen bericht:...

De ARRL heeft het volgende frequentie advies:...

Suggested Frequencies: 28.350 to 28400 MHz, 24.960 to 24.980 MHz, 21.360 to 21.400 MHz, 18.140 to 18.145 MHz, 14.270 to 14.300 MHz, 7.270 to 7.290 MHz, 3.740 to 3.940 MHz, as well as your favorite 2-meter repeater (with permission of the repeater’s sponsor). Be sure to observe third-party restrictions when making DX QSOs.

Met andere woorden, het lijkt me inderdaad geen slecht plan wanneer we (bij voorkeur internationaal) eens proberen om allemaal (letterlijk en figuurlijk) met de Kids Day op dezelfde golflengte te komen. :wink:

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#18 Bericht door pd1rh »

Ik dacht dat "Kids day" voor personen < 18 jr. van toepassing was. De nieuwe regeling is dus van kracht voor iedereen, zolang er maar een gelicenceerde amateur fysiek naast zit en begeleidt?
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#19 Bericht door pe5jw »

klopt maar dan zou kidsday geen "bijzondere" dag meer zijn ;)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

#20 Bericht door PE1PUP »

Maar iedereen voelt zich toch weer kind wanneer je voor de allereerste maal een microfoon onder je neus gedrukt krijgt, en ineens iets (ja maar, wat dan???) moet gaan zeggen.... :lol:

Ik denk niet dat we KidsDay en de nieuwe regeling met betrekking tot shack-gebruik door niet-zendamateurs moeten verwarren. Zelfs met de nieuwe regeling blijft een specifieke KidsDay van belang, omdat je juist dan gemakkelijker kids met kids de eerste zendstappen kunt laten maken. Buiten de KidsDay om kun je kinderen ook wel de band op helpen, maar dan praten ze toch per definitie tegen amateurs, en ik kan me voorstellen dat dat toch wat minder leuk voor ze is.

De "18+ kinderen" hebben die drempel volgens mij niet. Wanneer je een volwassene probeert te interesseren voor onze hobby lijkt me juist een "professioneel amateur" aan de andere kant een pluspunt.

En een aparte KidsDay legt duidelijk een focus op het belang van kinderen in onze hobby interesseren. Maar 18+ers warm laten lopen voor onze hobby is ook altijd goed hoor...

Groetjes, Johan. (ruimschoots 18+)
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#21 Bericht door pa1bjs »

Wat ik me nou afvraag is of het nu echt iets opleverd....
Voor jonge kinderen is het examen een groot struikelblok..
(voor een hoop 18+ers ook)

Ik vind het wel een geweldig initatief!

Tis jammer dat de 27mc zo slechte reputatie heeft, anders zou je ze daar eerst vrij kunnen laten en als dat aanslaat rustig verdergaan.
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

#22 Bericht door PE1PUP »

Wat ik me nou afvraag is of het nu echt iets opleverd....
Op zich een goede vraag. Het levert in ieder geval meer op dan niets doen. Alle (kleine ???) beetjes helpen. En ik weet dat ook voor afgelopen zondag weer flink wat tam-tam in de lokale media is gemaakt, dus wie weet welke aspirant amateurs daar nog uit rollen.... :D

Zo wie zo is het moeilijk (onmogelijk ???) om harde getallen aan het resultaat van KidsDay te hangen. Je weet het nooit. Misschien dat we over een aantal jaren op dit forum de eerste amateurs treffen die in hun stukje "even voorstellen" verklappen dat KidsDay ze over de drempel heeft getrokken... Op kortere termijn kun je geen oordeel vellen denk ik.
Ik vind het wel een geweldig initatief!
Helemaal mee eens. Dit is de juiste instelling. Niet vanaf de zolderkamer alle initiatieven op voorhand bagateliseren. Juist wel proberen je eigen steentje bij te dragen onder het motto "niet geschoten is altijd mis" en onbekend terrein het voordeel van de twijfel geven...

Groetjes, Johan.

P.S. Waarschijnlijk in Juni de volgende KidsDay. nog niets zeker, maar daar valt spoedig alles aver te lezen. Waar? Op dit forum natuurlijk... 8)
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#23 Bericht door pd1rh »

PE1PUP schreef:Nog een nagekomen bericht:...

De ARRL heeft het volgende frequentie advies:...

Suggested Frequencies: 28.350 to 28400 MHz, 24.960 to 24.980 MHz, 21.360 to 21.400 MHz, 18.140 to 18.145 MHz, 14.270 to 14.300 MHz, 7.270 to 7.290 MHz, 3.740 to 3.940 MHz, as well as your favorite 2-meter repeater (with permission of the repeater’s sponsor). Be sure to observe third-party restrictions when making DX QSOs.

Met andere woorden, het lijkt me inderdaad geen slecht plan wanneer we (bij voorkeur internationaal) eens proberen om allemaal (letterlijk en figuurlijk) met de Kids Day op dezelfde golflengte te komen. :wink:

Groetjes, Johan.
Blijft natuurlijk lastig om e.e.a. mondiaal af te stemmen.
Maar voor PD is het natuurlijk jammer dat 40m en 20m nogal ongelukkig uitpakt...
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#24 Bericht door vk2gwk »

Dit geeft typisch aan hoe internationaal er veel te weinig coordinatie plaats vind tussen frequentie toewijzingen aan diverse groepen machtiging houders. IARU - region I zou daar eens met de ARRL en hun region (IARU Region II) over moeten praten....

In de US mogen de "simpele" machtiging houders niet lager uitkomen met phone dan 14.225 bijvoorbeeld (en ook op 40M zijn er restricties die niet parallel lopen met wat bijv. N machtiging houders in NL mogen).

US stations mogen met phone al helemaal niet uitkomen beneden de 7150 op 40M, maar in EU zit het boven die freq. vol met rotzooi.....

Met dit soort warwinkel aan freq. toewijzingen zal het heel moeilijk worden om een 'gezamenlijke" frequentie voor kids day te vinden.

Veel succes.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#25 Bericht door KI6APR »

Het zou inderdaad helpen wanneer de frequentie banden hezelfde zijn voor de hele wereld. In de VS houdt de FCC nog steeds 3 "niveaus" aan. En met de general license kun je helemaal niet zenden op 80 meter met phone, alleen maar op de 75 meter band bijvoorbeeld van 3,800 tot 4,000 MHz, maar die band werkt ook anders dan 20 meter...... Ik heb eigenlijk het gevoel dat een verbinding van California naar Florida nog geen DX is omdat het nog steeds in het zelfde land is maar dat is natuurlijk niet waar. De afstand is ongeveer 4000 km. Andere werelddelen zijn wel interessanter......en dat hangt ook af van de band.

De mogelijkheid om anderen geinteresseerd te krijgen in onze hobby wordt nog beter wanneer die anderen ook zelf een verbinding mogen maken inplaats van dat ze alleen maar mogen toekijken. Ik ben er helemaal voor.

Voor wat betreft de letter en de geest van de wet, je weet zelf wel hoeveel toezicht een persoon nodig heeft en je weet zelf wel wanneer je er bij moet blijven "binnen een straal van 1 meter" of zelfs de microfoon zelf moet vasthouden of dat je wat verder kunt wegblijven. Persoonlijk zou ik er wel bij in de buurt blijven zodat ik tenminste kan horen wat er gebeurt want ik blijf er wel voor verantwoordelijk.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#26 Bericht door PA1ZP »

Hoi Jongens

Het is in Europa nog veel erger.
Kijk eens wat een ON3 of M3 mag kijk eens wat een PD mag en kijk eens wat een DO station mag.
Alledrie een kortebroek amateur en binnen 100 km zit hiet zowel ON als DO en de toegestane dingen die ze mogen zijn totaal verschillend.
Als we er in europa al 1 groot zooitje van maken, hoe wil je dat dan wereldwijd gaan oplossen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#27 Bericht door Ton_O_E »

Wij hebben bij de scouting onze eigen internationale kids-day, beter bekent als Jota. Zonder de Jota was ik en met mij nog zeker twee andere amateurs bij onze groep, nooit zend-amateur geworden. Ik denk dat een kidsday wel voor veel goeds zorgt.
Voorheen PA3TON

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#28 Bericht door KI6APR »

Zoveel mogelijk kansen aangrijpen om onze hobby te bevorderen. Het kan misschien soms wel wat tegenvallen wanneer er een speciale dag wordt georganiseerd bij een locale scouting groep (of hoe dat ook maar mag heten) anders dan de JOTA en de scouts zijn meer geinteresseerd in computer spelletje dan de radio die er naast staat. Dat was nog wel eens een gehoorde klacht. Maar geef het nooit op zou ik zeggen.

De radio hobby is zo veel meer dan alleen praten in een microfoon. Wij weten dat wel maar er is nog veel onwetendheid "out there".

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Plaats reactie