JOTA-JOTI 2015

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#31 Bericht door PE2AAB »

PA3RIS schreef:
PE2AAB schreef:
pe5jw schreef:Sstv op welke band ?
Meestal 2m FM. Dit vanwege het feit dat dat het beste werkt.
Misschien handiger om 70cm te gaan gebruiken? 2m wordt tijdens de JOTA ook veel gebruikt voor spraak en 2 zenders op 2m dichtbij elkaar stoort nogal. 70cm wordt tijdens de JOTA niet veel gebruikt.
Goed alternatief natuurlijk. Zeker in onze regio valt dit af te stemmen.

7 september de jaarlijkse regio JOTA voorbereidingsvergadering in Aalst-Waalre

Regio Eindhoven en verre omstreken zijn welkom!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#32 Bericht door pe5jw »

Mm ik denk als je heel nederland een beetje wilt bereiken hf beter is als ik bekijk hoe ver wij op 2m en 70cm weg komen dan is dat de moeite om een sstv station neer te zetten niet waard.
Vandaar ook de vraag, wordt dus geen sstv bij ons (althans ik niet)

Wil nog wel en poging doen EME aan de gang te krijgen.
Zal de software dit van te voren installeren en proberen :D
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#33 Bericht door PA1BVH »

Ik heb een keer met (gelukkig) de oudste speltak naar sstv op hf zitten kijken . Ik weet niet of dat nu slim is met de kleinere kids. Wat daar soms voorbij komt.....
member of:PI4SBR

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#34 Bericht door PA3HMP »

pe5jw schreef:Mm ik denk als je heel nederland een beetje wilt bereiken hf beter is als ik bekijk hoe ver wij op 2m en 70cm weg komen dan is dat de moeite om een sstv station neer te zetten niet waard.
Vandaar ook de vraag, wordt dus geen sstv bij ons (althans ik niet)

Wil nog wel en poging doen EME aan de gang te krijgen.
Zal de software dit van te voren installeren en proberen :D
HF is niet geschikt om in Nederland te werken met SSTV, hoogstens richting buitenland.

Als je een lokale amateur hebt die een stuk van het scoutingsgebouw afwoont kun je gebruik maken van een crossband repeater, dus op de 70cm sstv freq bij de jota uitzenden, vandaar naar een lokale amateur die het doorzet op de 2 meter freq en het ontvangen signaal van 2 weer terugstuurt naar 70cm.

Maar vaak is dat niet eens nodig omdat plaatjes van scouts verzenden en tegelijk een spraak verbinding op 2 meter niet veel voorkomt.

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#35 Bericht door pe5jw »

PA1BVH schreef:Ik heb een keer met (gelukkig) de oudste speltak naar sstv op hf zitten kijken . Ik weet niet of dat nu slim is met de kleinere kids. Wat daar soms voorbij komt.....
Ja daar moet ik je wel gelijk in geven wat daar allemaal voor bij komt foei.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: JOTA-JOTI 2015

#36 Bericht door PA4WK »

De Hannie Schaft groep uit Almere doet ook weer mee onder de call PE1ION/J
QRV op HF, VHF en UHF
Behalve spraak proberen we SSTV en ATV aan de gang te krijgen.
Antennes voor VHF / UHF staan 35m hoog
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#37 Bericht door PE2AAB »

pd0edn schreef:De Hannie Schaft groep uit Almere doet ook weer mee onder de call PE1ION/J
QRV op HF, VHF en UHF
Behalve spraak proberen we SSTV en ATV aan de gang te krijgen.
Antennes voor VHF / UHF staan 35m hoog
73's Wim
ATV doen wij ook al wat jaren. Erg leuk! Vooral de kleinste speltakken gaan helemaal los.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: JOTA-JOTI 2015

#38 Bericht door PA4WK »

PE2AAB schreef:
pd0edn schreef:De Hannie Schaft groep uit Almere doet ook weer mee onder de call PE1ION/J
QRV op HF, VHF en UHF
Behalve spraak proberen we SSTV en ATV aan de gang te krijgen.
Antennes voor VHF / UHF staan 35m hoog
73's Wim
ATV doen wij ook al wat jaren. Erg leuk! Vooral de kleinste speltakken gaan helemaal los.
We gaan het zien, het is voor ons de eerste keer dat we wat anders dan Phone gaan doen.
Valkenswaard gaat het niet worden, de TX en RX antennes staan vast naar PI6ATV en PI6HVS die vanuit Almere gezien bijna op 1 lijn liggen.
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#39 Bericht door PE2AAB »

pd0edn schreef:
PE2AAB schreef:
pd0edn schreef:De Hannie Schaft groep uit Almere doet ook weer mee onder de call PE1ION/J
QRV op HF, VHF en UHF
Behalve spraak proberen we SSTV en ATV aan de gang te krijgen.
Antennes voor VHF / UHF staan 35m hoog
73's Wim
ATV doen wij ook al wat jaren. Erg leuk! Vooral de kleinste speltakken gaan helemaal los.
We gaan het zien, het is voor ons de eerste keer dat we wat anders dan Phone gaan doen.
Valkenswaard gaat het niet worden, de TX en RX antennes staan vast naar PI6ATV en PI6HVS die vanuit Almere gezien bijna op 1 lijn liggen.
73's Wim
Ook dat lukt want wij werken via PI6EHV die weer wordt doorgelinkt naar PI6ATV. Als de juiste beeldjes groot worden gemaakt gaat dat lukken ;-)
Zo hadden we een aantal jaren terug een beeldverbinding met Ijmuiden. Hartstikke leuk.

Als je vragen hebt dan zijn er hier een hoop kenners die je verder kunnen helpen. Die lezen ook mee dus spui deze gerust hier.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: JOTA-JOTI 2015

#40 Bericht door PA4WK »

PE2AAB schreef:
pd0edn schreef:
PE2AAB schreef:
pd0edn schreef:De Hannie Schaft groep uit Almere doet ook weer mee onder de call PE1ION/J
QRV op HF, VHF en UHF
Behalve spraak proberen we SSTV en ATV aan de gang te krijgen.
Antennes voor VHF / UHF staan 35m hoog
73's Wim
ATV doen wij ook al wat jaren. Erg leuk! Vooral de kleinste speltakken gaan helemaal los.
We gaan het zien, het is voor ons de eerste keer dat we wat anders dan Phone gaan doen.
Valkenswaard gaat het niet worden, de TX en RX antennes staan vast naar PI6ATV en PI6HVS die vanuit Almere gezien bijna op 1 lijn liggen.
73's Wim
Ook dat lukt want wij werken via PI6EHV die weer wordt doorgelinkt naar PI6ATV. Als de juiste beeldjes groot worden gemaakt gaat dat lukken ;-)
Zo hadden we een aantal jaren terug een beeldverbinding met Ijmuiden. Hartstikke leuk.

Als je vragen hebt dan zijn er hier een hoop kenners die je verder kunnen helpen. Die lezen ook mee dus spui deze gerust hier.
Bedankt voor het aanbod we zien wel tegen welke problemen we aanlopen, we gaan het gewoon proberen, we kunnen 25 Watt op 13cm maken in een 21dB raster antenne en RX is een 26dB hoorn op 10GHz. op een Chaparal LNB dit alles op 35m hoog maar je moet er rekening mee houden dat Almere een meter of 6-7 onder NAP ligt.
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#41 Bericht door PE2AAB »

Vreemd?

Nog maar 3 groepen uit Eindhoven ingeschreven?
Kom op jongens; dat kan beter :lol:

Zie: https://sol.scouting.nl/index.php?task= ... 3&_blank=1
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#42 Bericht door PE2AAB »

Let Op!!

Inschrijven kan nog tot en met 15 september!! Er zijn tot nu toe nog slechts 58 deelnemers aangemeld!
Zorg dat je groep niet te laat is met inschrijven!!

Inschrijven via de onderstaande link, je moet eerst ingelogd zijn op sol.scouting.nl dan pas worden de formulieren zichtbaar.
https://sol.scouting.nl/?task=as_event& ... vt_id=4937

Met dit formulier kan je je inschrijven voor de JOTA-JOTI of voor alleen de JOTA
https://sol.scouting.nl/index.php?task= ... m_id=12587

Zien wie er reeds zijn ingeschreven:
https://sol.scouting.nl/index.php?task= ... 3&_blank=1
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#43 Bericht door PA3HMP »

Bouwvak vakantie, dus ik verwacht dat vanaf volgende week wel meer aanvragen zullen binnenkomen :mrgreen:

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#44 Bericht door PA3RIS »

Het aantal inschrijvingen (landelijk) is in lijn met de afgelopen jaren. En elk jaar is het zo dat de laatste weken de meeste groepen inschrijven.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#45 Bericht door PE5PVB »

Bedankt voor het aanbod we zien wel tegen welke problemen we aanlopen, we gaan het gewoon proberen, we kunnen 25 Watt op 13cm maken in een 21dB raster antenne en RX is een 26dB hoorn op 10GHz. op een Chaparal LNB dit alles op 35m hoog maar je moet er rekening mee houden dat Almere een meter of 6-7 onder NAP ligt.
73's Wim
Wim,
Wij zullen sowieso wel weer te werken zijn via PI6ATV, PI6ANH en PI6EHV. PA6PSG/J vanuit Loon Op Zand.

Even iets anders, het valt me op dat er steeds minder horizontaal wordt gewerkt op 2m tijdens de JOTA. Waarom?

Plaats reactie