JOTA-JOTI 2015

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#61 Bericht door PE5PVB »

Ruud,

Dat begrijp ik. Maar ik doel meer op binnenlandse verbindingen met andere Nederlandstalige scouts...

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: JOTA-JOTI 2015

#62 Bericht door PA4WK »

Natuurlijk, de voordelen van SSB zijn duidelijk maar wij hebben in Almete alleen maar DWEK leeftijd (tot 12 jaar) dan krijg je een hele andere discussie over verstaanbaarheid.
74s Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: JOTA-JOTI 2015

#63 Bericht door pe2cvf »

Usb op vhf geeft een ander geluid dan op HF, afgelopen maand hadden wij een dares verbindiingsronde waar met een bepaalde post op fm geen verbinding mogelijk was. Door naar USB over te schakelen ging dat prima, ondanks beide posten een X50.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: JOTA-JOTI 2015

#64 Bericht door PA0RAB »

Wim en PVB,
Oei ,Hopelijk gaat de aloude discussie niet opnieuw opstarten Persoonlijk ken ik de jota uit de beginjaren. Welke Jota het was weet ik niet meer ,maar een van de eersten na WOII Vol met idealen enz Groene leger kisten
Blauw opgloeiende lampen met roze buizen van binnen
Stiekem meedoen met de pleeton radio van Pa (Overval op de gevangenis van Ljauwerd verstopt onder de poep vandaar pleeton)
Een van de idealen was/is dat door elkaar te spreken en begrijpen misverstanden worden voorkomen en zo ook een oorlog.
Later vele Jotastations mogen bezoeken als mobielerik sfeer proeven uitwisselen van spelideeën en zo meer
Ook vervelende dingen !!
Uit al deze herinneringen haal ik als belangrijkste het onderlinge contact van de groepen scouts onderling ,kennis nemen hoe het spel gespeeld kan worden en het wederzijds elkaar begrijpen
Zo denk ik dat een contest mentaliteit niet past in deze gedachtegang Niet het aantal contacten ,maar de diepgang telt.
Zo is de verstaanbaarheid van het FM signaal goed maar de praktische reikwijdte wat minder Vooral bij nabij horizonafstanden AM/SSB wipt er 10% overheen maar FM blijft achter. FM maakt niet "luistermoe" SSB verlangt concentratie
Is er inversie TJA .....
Wat wil je als groep aantal of diepgang, Een andere groep leren kennen samen een kamp of andere activiteit opzetten.
Je kunt m'n advies nu wel met je klompen aanvoelen
73 de Ruud PA0RAB

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2015

#65 Bericht door pe1hzg »

PE5PVB schreef:De verstaanbaarheid bij FM is vaak wat beter voor de scouts. Waarom wordt er zo vaak op SSB gehamerd?
Er is wel wat veranderd de laatste jaren denk ik. Hadden kinderen vroeger inderdaad moeite met Donald-Duck, de laatste jaren heb ik moeten ontdekken dat de crappy audiokwaliteit van mobieltjes ervoor zorgt dat dat dit tegenwoordig veel minder een probleem geeft. Sterker: ik maak ieder jaar mee dat een kind van een jaar of 10 of zo een SSB transceiver zelf, in een zwaai, gewoon goed afstemt. En niet een kind, meerdere kinderen. Yup, ik ben beindrukwekt.

Belangrijk is wel dat de ontvanger in orde is. Staan de zijbandkristallen van die belegen zendontvanger nog op frequentie? Klinkt het filter een beetje? Is de antenne een beetje rustig? Ik heb goede ervaringen met een full-size loopantenne voor de lage banden, veel, veel minder rommel.

Maar FM is inderdaad wel gemakkelijker, dus we doen allebij.

In Eindhoven en omstreken is veel activiteit, dus een hark gebruiken we niet voor een verre verbinding, maar om storingen een beetje te voorkomen. Heel erg nodig is het niet, het helpt wel.

Een ander spelmoment, zeker overwegen, is een hele simpele zendontvanger. Zo gebruiken we o.a. een T813 ("busmobilofoon") met maar drie knoppen: aan-uit, hard-zacht, frequentie. Zo'n beetje als een omroepradio. Alhoewel kinderen tegenwoordig minder weten hoe een ontvanger werkt, kunnen ze hier zelf mee overweg. We houden alleen een oogje in het zeil, maar kinderen "zelf doen" is natuurlijk wel gaaf.

2m SSB is hier tijdens de JOTA overigens al jaren helemaal stil. Ik ga het weer proberen dit jaar, maar vrees opnieuw geen tegenstations.

Ik heb wel een ander probleem.
Een hele dag "zenden" is saai en dus doe je heel veel moeite om alles te plannen, op te bouwen, maar blijkt dat de mannen er in de middag ook op uit trekken voor een spel of om een andere groep te bezoeken; het wil wel eens rustig worden.
's avonds is het avondspel en bij veel groepen komt daarna de blauwe krat op tafel en dan is het gedaan met de activiteit. Ik heb jaren gehad dat het na 21.00 helemaal stilvalt, op een paar andere stations maarja, die heb je al een paar keer eerder gewerkt. En dan heb je het zendlokaal vol, want de kids mogen opblijven.

Het zou me een lieve deugd zijn als er wat tegenstations zijn 's avonds. FM of SSB, 2m of gelijkstroom, horizontaal of vertikaal. En liefst een paar combinaties, we hebben meerdere stations en een hoop kinderen.

We hopen ook op wat meer activiteit in het noorden van het land. Eindhoven en omstreken heeft typisch 25-30 stations. De provincie Groningen en Friesland hadden er vorig jaar slechts een of twee, voor de hele provincie. Dat kan beter?

73,

Geert Jan

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: JOTA-JOTI 2015

#66 Bericht door PA0RAB »

Geert-Jan en meelezers,
Het verschijnsel dat kinderen snel de SSB ontvanger - onafhankelijk van de zijband - goed afgestemd hebben staan is mij bekend
Ik denk dat wij ouderen er te veel bij nadenken wat we doen

Spelideeën want zoals je zelf aangeeft Continu achter de set verveelt. Ik weet niet of ze er nog zijn De WERK ( expres met hoofdletters )GROEP had/heeft tal van simpele zelfmaak schakelingetjes ontworpen en getest op zelfbouw. Met een paar goede soldeerders (geen loodbakkers) als begeleiders heb je zo weer een uurtje gevuld.
Bind eens een Grootmuil een blinddoek voor geef hem haar een porto in de hand met de opdracht een hindernis baantje te lopen met hulp van aanwijzingen..Weg grote mond want nu ie mag een ander vertrouwen
Variant is ongeblinddoekt een opdrachtentocht via de opdrachten vanuit centrale post gekregen Er moet In Leusden een map spelideeën rondfladderen.
Besef ook dat het verschijnsel Radio een grote ontwikkeling heeft doorgemaakt De kinderen zijn vertrouwd met GSM Tablet en tal andere "onontbeerlijke" elektronica die je zondermeer met boeboekoeiendorp verbindt
In principe is het GSM gebeuren een ontwikkeling van de eerste repeatergedachte van een groepje Japanners en de daarop volgende bovenregionale gedachte.
Dan noem je het verschijnsel dat na 21.00 de zaak stil valt zeker met de blauwe groen of bruine krat. Ik ga hier niet te ver op in ,Maar wel de oorzaak van rayon vergaderingen ergernissen misdragingen en zelfs geen jotamachtiging verstrekken aan.
M.I. ook een probleem van goede voorbereiding en groepsmentaliteit Loodsen en PIVO's zijn de kweekbak van nieuwe leiding, en mogen m.i. ook ter verantwoording geroepen worden.
Je noemde zelf het bezoeken van andere groepen Een van de oudste doelstellingen van Jota is juist onderling contact.
Ik begrijp je demotivatie hier. Je bent een paar dagen bezig voor je groep en gaan ze nog naar een ander
Maar ligt dan niet de nadruk wat te veel bij de radio en niet bij het contact maken .Ook binnen de eigen groep en speltakken.
Weer een item voor de voorbereidingsfase
Geert-Jan en anderen Een fijne Jota met interessante contacten
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PE1ORG
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2007, 08:19
Roepletters: PE1ORG
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#67 Bericht door PE1ORG »

Sinds gisterenavond een 86e inschrijver.. PE1ORG (/J) bij scouting Hasselo te Hengelo ov.
Zet ons ook maar op de lijst van 2mtr horizontaal (en verticaal rondstralend) SSB en FM.
'73 Dion de PE1ORG

JOTA, VPK, SAILING, Yaesu FT-736r, 70&23cm_ATV, 70&23cm_DATV, QO-100_DATV
pe1org.nl

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: JOTA-JOTI 2015

#68 Bericht door pa3mi »

Ik help dit jaar voor de eerste keer mee bij de Graaf Otto Groep in Lochem.

Ik heb begrepen dat er een 2m/70cm set komt te staan en mij is gevraagd of ik een HF set mee wilde brengen.
De antennes die gebruikt gaan worden, kan ik nog niets over zeggen. Ik hoor hierover op korte termijn meer over.

In totaal zijn we daar met 3 zend amateurs aanwezig. (allemaal ARAC leden, afd. 21. Veron).
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#69 Bericht door PA3RIS »

Voor een groep in Goor (regio Twente) ben ik op zoek naar 1 of meer zendamateurs voor de JOTA. Mocht je interesse hebben, meld je dan ze snel mogelijk.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: JOTA-JOTI 2015

#70 Bericht door PC1TK »

Als ik hier in Noord Oost Groningen ergens bij kan helpen dan hoor ik dat graag .
Ik moet vooral nu de R weer in de maand zit er wel bij zeggen , dat ik nooit zo ver van te voren kan voorspellen hoe mijn conditie dan zal zijn .
Maar had op de kidsday 3 jonge gastjes en heb daar veel plezier beleeft .

Ik vermoed in mijn vrienden groep ook nog wel een of meerdere amateurs te hebben die graag zouden helpen .
Kan daar eens rond vragen .
We zitten allemaal in of rond om Winschoten .

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#71 Bericht door PA3RIS »

PD1JSK schreef:Als ik hier in Noord Oost Groningen ergens bij kan helpen dan hoor ik dat graag .
Ik moet vooral nu de R weer in de maand zit er wel bij zeggen , dat ik nooit zo ver van te voren kan voorspellen hoe mijn conditie dan zal zijn .
Maar had op de kidsday 3 jonge gastjes en heb daar veel plezier beleeft .

Ik vermoed in mijn vrienden groep ook nog wel een of meerdere amateurs te hebben die graag zouden helpen .
Kan daar eens rond vragen .
We zitten allemaal in of rond om Winschoten .
Bedankt voor de aanbieding. Ik zal het in de gaten houden!

PD1RJV
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 feb 2011, 16:24
Locatie: Einhoven

Re: JOTA-JOTI 2015

#72 Bericht door PD1RJV »

JOTATOR zal ook dit jaar weer actief zijn vanuit de regio Eindhoven.

Wie of wat is JOTATOR?
JOTATOR is het tegen station op de "geheime" frequentie, voornamelijk voor de Bevers en Welpen als je even geen goed tegen station in de regio Eindhoven kunt vinden. Er zitten geen andere bevers of welpen aan deze kant van de de verbinding, maar je kunt er spelletjes spelen zoals "De grabbelton", "Pim Pam Pet" of voor de wat oudere welpen galgje.

Wanneer en waar?
Op zaterdag van 10:00 tot 12:00 en van 14:00 tot 16:00 ben ik actief op de band. Het bereik is ongeveer 30 Km rond Eindhoven.
De frequentie die ik ga gebruiken is 430.525.

Waarom?
Als beverleiding heb ik gemerkt dat het vaak moeilijk is om een leuke verbinding met de Bevers en Welpen op te zetten. Het is lastig om een gelijke leeftijdsgroep te treffen en het maken van afspraken is bijna niet mogelijk. Vandaar een tegenstation voor deze leeftijds categorie.

Er is al een andere groep actief, wat nu?
Gewoon inmelden. De meeste spellen zijn met 2 groepen te spelen. Of je spreekt met de andere groep af om QSY te gaan naar een andere frequentie. Ook dat is voor mij geen probleem. Het belangrijkste is dat de kinderen het naar hun zin hebben.

Waarom niet landelijk?
Dat gaat lastig worden, je moet dan naar de HF en dat komt de verstaanbaarheid voor "ongeoefende" oren niet ten goede en dan wordt het al gauw te druk.

Mijn vraag staat er niet bij.
Neem dan contact met mij op.

Met vriendelijke groet,
Ronald, de PD1RJV

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: JOTA-JOTI 2015

#73 Bericht door pe1ioc »

Wij als PE1BBY/j en te gast bij de Guy de Fontgalland groep in Ter Apel ( Z.O. Groningen ) hebben het plan opgevat een UHF radio neer te zetten voor de scouts die is afgestemd op het < Coversity kanaal >

DIT LIJKT ONS EEN IDEALE GELEGENHEID OM ANDERE SCOUTING GROEPEN TIJDENS DE JOTA IN GEHEEL NOORD NEDERLAND TE TREFFEN IN GOEDE FM KWALITEIT !

Welke scouting groep stemt ook af hier op ??

Groeten van second operator PE1BBY/J, Tjerk , PE1IOC
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#74 Bericht door PE2AAB »

Welk station heeft zijn locatie al op de APRS kaart geplot? ;-)

Zie: http://aprs.fi/#!call=a%2FPE2AAB%2FJ&ti ... &tail=3600

Wellicht kunnen we een soort ''format'' afspreken? Hier in de regio gebruiken de meeste het tentsymbool (Campground) (/;)
Sommigen zie je ook wel met het Franse Lelie symbool (Teken van Scouting). (/,)

Iemand suggesties?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#75 Bericht door PA3HMP »

:lol: verblijf je de komende weken er al in een tentje :mrgreen:
bij ons geen aprs omdat dit de andere signalen op 2 meter zou verstoren

Plaats reactie