JOTA-JOTI 2015

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#196 Bericht door PA3RIS »

Pffff, net thuis na een leuke maar wel erg vermoeiende JOTA. Wij van PA6JAM/J hebben het ook niet slecht gedaan in het nachtspel, denk ik, maar ja, we doen uiteraard wel buiten mededinging mee. :)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#197 Bericht door PA3HMP »

PA3TON schreef:Ik heb op 20m 5 contest stations gewezen op het band-sigment voor de wag-contest, en ze zijn alle 5 verhuist zonder verder probleem of gedoe
mooi!!
Helaas zaten er veel moffen te werken dwars over jota stations heen volledig buiten het band sigment van de wag contest, ondanks dat verschillende stations ze daarop wezen bleven ze gewoon doorgaan, hier mag de organisatie van het wag contest wel eens op gaan controleren want dit is niet het eerste jaar dat dit gebeurd.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#198 Bericht door Ton_O_E »

Stations die ik heb ge-qsy-ed waren geen DL, ik heb ze uitgelegd dat het zinloos was waar ze mee bezig waren, en waarom. Dat hielp dus goed! ik heb het hele stuk van 280 tot 350 leeg gemaakt :)
(op een nette manier dus)
DL hebben we niet zo veel last van op 20m hier in het oosten.
Laatst gewijzigd door Ton_O_E op 18 okt 2015, 18:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#199 Bericht door PA3HMP »

Dit jaar wel weer meer stations in SSTV, en die zonden ook meer plaatjes van de scouts uit, erg leuk om te zien.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: JOTA-JOTI 2015

#200 Bericht door PA0CMU »

Ik heb me ook afgevraagd waarom er geen contestvrij segment in de WAG was vastgelegd voor de 15m band. Daar waren leuke USA verbindingen mogelijk zaterdagavond maar alles zat te roepen naar DL. Dan kan je het dus gewoon vergeten in CW op die band. Ze komen gewoon niet voor je terug.

Nog maar even rustig afwachten of wij met PH2L/J de 1e plaats behaald hebben in de 2m contest zoals het logprogramma van PA3TON aangaf.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: JOTA-JOTI 2015

#201 Bericht door pa1bvm »

JOTA en Contest is onmogelijke combi
dus voortaan alleen Jota op VHf en UHF ???
misschien doe ik dan wel weer mee .. maar zolang er op HF een contest is ..sla ik JOTA events over

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#202 Bericht door PA3DAT »

Dan sla je dus altijd over, want die WAG contest zit er al zo lang als ik aan de JOTA meedoe (37 jaar).
Ons stoort het niet, we doen een tijdje mee aan de contest in CW op 40m met 4W output uit een
Elecraft KX1 (1 dus, geen KX3). Leuk als demonstratie toch?

Contesten is tenslotte ook een belangrijk onderdeel van het radiogebeuren...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD2JM
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 okt 2011, 19:06

Re: JOTA-JOTI 2015

#203 Bericht door PD2JM »

IK heb me weer goed vermaakt, en volgens het jotalog de verste verbinding gemaakt. Nog een Nieuw Zeelander gehoord maar helaas niet kunnen werken.

Het berekenen van de afstand en het ophalen van de gegevens ging dit jaar niet helemaal goed waardoor we zelf regelmatig de locator opgezocht hebben. Niet om te zeuren hoor ik vind het een heel mooi log programma, hartelijk dank voor de ontwikkeling.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#204 Bericht door Ton_O_E »

Qrz.com is tegenwoordig zo beveiligd dat je er niks meer af kunt halen automatisch.
Dus ik gebruik een andere bron, die minder goed is, maar alle gegevens die jij hebt opgezocht
hoeven anderen niet meer op te zoeken, het wordt meteen verwerkt in de zoek-database.

Ik open vaak qrz.com, via hulpmiddelen, en van daaruit knippen en plakken.

Je kunt trouwens ook het land invullen, en dan op het weredlbolletje klikken, dan komt het stipje midden in het land, als je ook nog een (grote) plaats invult, komt hij daar te staan.
maarja, wat heb je er aan, zo net na de Jota :D
Voorheen PA3TON

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: JOTA-JOTI 2015

#205 Bericht door pe1ioc »

Spullen weer in de shack terug, kabels opgeruimd en eindelijk tijd voor een goede nachtrust .. :D
Als enig deelnemend JOTA station uit de provincie Groningen geen gebrek aan belangstelling gehad overigens. Onder de call van Jaap, PE1BBY/j vanuit Ter Apel de jamboree gedraaid bij de Guy de Fontgalland groep.

Door de al jarenlang bestaande goede contacten met de Funkamateure aan de overkant van de grens van de DARC afdeling I 57 in Papenburg ( www.I57.de ) werd ons dit weekend weer het relais DBoEMS ter beschikking gesteld. Dit relais in Sögel heeft een Echolink connectie en Kai, DHoSK, was zo vriendelijk om hier het World Wide Scoutnet voor ons op te zetten. Contacten kwamen tot stand met scouts in de USA, VK-land, Philippijnen , Japan..
Voordeel was hier duidelijk het kunnen werken in FM kwaliteit ,voor de scouts beter te volgen dan SSB ( ongeoefende oren !), en de oudere kids konden weer eens goed hun engels oefenen, hi
Op dit net trouwens alleen een JOTA station uit Rotterdam gehoord, verder uit Europa nog scouts uit de buurt van Praag.

Ook nog kort even via Smilde gewerkt. Ging prima. Van chaos hier niks gemerkt trouwens.

73' uut Grunn

Tjerk
PE1BBY/ j , PE1IOC ( eigen call )
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#206 Bericht door PA3RIS »

Hoe hebben jullie eigenlijk naar de opening geluisterd?

Dit kon via:

80 meter
2 meter via een regionaal station
PI2NOS
Internet

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: JOTA-JOTI 2015

#207 Bericht door PA3BAS »

PA3RIS schreef:Hoe hebben jullie eigenlijk naar de opening geluisterd?

Dit kon via:

80 meter
2 meter via een regionaal station
PI2NOS
Internet

Is een mooie voor een pol. Wij (pi4tta Arnhem) hebben via pi2nos geluisterd.
.... But will it blend?

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#208 Bericht door PA3RIS »

PA3BAS schreef:
PA3RIS schreef:Hoe hebben jullie eigenlijk naar de opening geluisterd?

Dit kon via:

80 meter
2 meter via een regionaal station
PI2NOS
Internet

Is een mooie voor een pol. Wij (pi4tta Arnhem) hebben via pi2nos geluisterd.
Dat vond ik eigenlijk ook, maar ik geloof niet dat ik een poll kan toevoegen aan een bestaand topic.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: JOTA-JOTI 2015

#209 Bericht door PA3BAS »

Dan maak je toch een nieuw topic aan met de poll?
.... But will it blend?

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: JOTA-JOTI 2015

#210 Bericht door pe1ioc »

@ PA3RIS e.a.

We hadden de keuze uit alle genoemde mogelijkheden voor de opening..

80 meter op een FD 4, redelijk signaal, wel interferentie uit het oosten af en toe . Voor onze jonge scouts de moeilijkste modulatiesoort om te volgen ( de leukste opmerking van een welpje .. het is net Donald Duck .. :D )

2 meter: dit jaar voor het eerst niet de horizontale 16 elements beam bovenin de 25 meter hoge gepioneerde toren. Na 10 jaar montage waren we er achter dat de verbindingen op 144 SSB zwaar tegenvielen en ook op de voormalige D kanaaltjes vielen de JOTA tegenstations de laatste jaren tegen.
Dus.. Alleen een rondstraler dit keer bovenin de toren en geluisterd naar de relay vanuit Beilen ( met ruis )

PI2NOS via Smilde. Een prima ' zet ' van de organisatie. ! Ruisvrij, kraakhelder en door iedereen goed te volgen. Volgend jaar graag weer ! Dit werd dus met voorsprong ons ' openingssignaal '

Ter Apel ligt in een uithoek van het land en is op UHF en VHF een lastig startpunt.
Vandaar dat voor ons relais een uitkomst zijn, het gaat tenslotte om de lol van de verbindingen die de scouts maken.

Waar Ter Apel ligt behoefden we in contacten binnen Nederland tijdens de JOTA overigens opvallend weinig uit te leggen.
Op nauwelijks 2 kilometer van het Scoutinghome verwijderd kloppen dagelijks vele tientallen mensen uit verre landen aan bij een zekere instelling na een lange , soms onveilige reis voor onderdak en ondersteuning.
Maar dit is een ander verhaal dat duidelijk niet op dit forum thuishoort...

73
Tjerk
PE1IOC
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Plaats reactie