JOTA-JOTI 2015

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: JOTA-JOTI 2015

#181 Bericht door PA1WES »

PE2AAB schreef:Jammer van het weer :-(

Kou is niet erg; regen is knudde. Kabels nat en onder de slijk, knarsende pluggen, kortsluitemde groepen enz.

Effe afzien na vorig jaar ;-)
condities verbeteren ook weer, geen 2 volledig rode balkjes meer :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#182 Bericht door Ton_O_E »

40 groepen ingeschreven in het logboekprogramma!
Mooi :)
Voorheen PA3TON

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#183 Bericht door PA3RIS »

Het water staat in m'n schoenen nadat we vanmiddag bezig zijn geweest met het ophangen van een horizontale loop (80 a 100 meter) met 100 meter kippenladder eraan, in de stromende regen. Maar de signalen op 80 zijn hier in ieder geval keihard en we hopen dat iedereen ons luid en duidelijk kan horen.

Veel plezier allemaal en vooral veel succes met de JOTA en de groeten vanuit het JOTA-JOTI HQ / PA6JAM/J

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#184 Bericht door Ton_O_E »

Onze setup PA3ESO/J
Bijlagen
Onze setup
Onze setup
Voorheen PA3TON

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#185 Bericht door pe5jw »

jotalog werkt hier nu prima met de ft950.
urouter regelt de poort van de microham dk2 verder geen programma's die cat gebruiken dit keer.

normaal gebruik ik 192000 zou prettig zijn als dat idd volgend jaar inte stellen is.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#186 Bericht door PA3RIS »

Er zijn condities op 80 waardoor we hier vrijwel niemand horen, behalve Russen.

2 meter shack met Jeroen

Afbeelding

80 meter met Edwin

Afbeelding

JCC

Afbeelding

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#187 Bericht door pe5jw »

We hebben een probleempje in multi log, verversen werkt niet goed.
De instelliing springt steeds terug naar nooit.

Multi log in de browser en jotalog heeft het soms ook.

(foto's komen er aan)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#188 Bericht door PA3DAT »

De foto's waarover Joeri het had:
Jota 2015-01.jpg
Jota 2015-02.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: JOTA-JOTI 2015

#189 Bericht door PD8RK »

Vanmiddag even de pi2nos zitten luisteren in de auto... Was erg gezellig al die jonge frisse stemmen op de repeater :)
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA-JOTI 2015

#190 Bericht door johnvdpas »

Ja zo kun je het ook zien. Haha. Ik hoorde er twee een gesprek voeren op 145.500. Een ander deed er zijn oproep overheen met jawel een echo unit... En inderdaad heel veel jongen stemmen... Maar wel een gigantische puinhoop. Vooral op operator vlak. Vroeger had je nog van die totaal niet geliefde mannetjes van de JOTA organisatie welke ook luisterde op de band en even langskwamen. Ik weet zeker, dat wanneer je het 10 a 20 jaar geleden zo bond maakte, je het wel met die mannen aan de stok had.

En toen werd er ook veel bier gedronken en slap gepraat. Probleem zit hem meer in soms wat minder respect of onwetendheid. Ik heb het niet over op repeater frequenties zitten want dat deden ze toen ook al. Maar met een aantal man een gesprek voeren(dwars door elkaar heen dus) op 145.500 een echo unit en zeer slecht luisteren naar roepnamen (al mag dat dan weer wel) en ook soms niet eens roepnamen noemen is toch echt wel een beetje nieuw voor mij...

Ik denk dat dit twee oorzaken heeft. Ten eerste dat de amateur de verbinding niet meer hoeft te open en te sluiten. Let op, 10 a 20 jaar terug zetten de amateur vaak ook gewoon een scout er neer maar dan wist hij wel dat hij het kon.... Zolang het maar niet te veel opviel...

Ten tweede is heel de communicatie veranderd vergeleken met vroeger. Kijk maar eens hoeveel apjes jongeren tegenwoordig per dag de deur uit doen, dat kan goed dik boven de 100 liggen... Vervolgens staat daar zo,n antieke set en tja, die wordt dan maar voor hetzelfde doel gebruikt.

De vraag is echter of je dat erg moet vinden. Zo ja moet je er tegen optreden (dan heb je wel een heel groot probleem omdat je dan bijna elke club moet aanpakken) en anders laat je ze lekker. Ze hebben immers ontzettend veel lol. ik zou voor de laatste oplossing kiezen. Als amateur zou ik gewoon denken, dat weekend in oktober heb ik niets op die band te zoeken (op 2 meter) en als je echt van de regeltjes en voorschriften omtrent amateur frequenties bent, vooral daar niet na luisteren :lol:

Overigens dit gaat natuurlijk alleen over de 2 meter band. HF is weinig negatiefs over te zeggen.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#191 Bericht door Ton_O_E »

Ik heb op 20m 5 contest stations gewezen op het band-sigment voor de wag-contest, en ze zijn alle 5 verhuist zonder verder probleem of gedoe
mooi!!
Voorheen PA3TON

Roy pd8rw
Berichten: 489
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: JOTA-JOTI 2015

#192 Bericht door Roy pd8rw »

johnvdpas schreef:Ja zo kun je het ook zien. Haha. Ik hoorde er twee een gesprek voeren op 145.500. Een ander deed er zijn oproep overheen met jawel een echo unit... En inderdaad heel veel jongen stemmen... Maar wel een gigantische puinhoop. Vooral op operator vlak. Vroeger had je nog van die totaal niet geliefde mannetjes van de JOTA organisatie welke ook luisterde op de band en even langskwamen. Ik weet zeker, dat wanneer je het 10 a 20 jaar geleden zo bond maakte, je het wel met die mannen aan de stok had.

En toen werd er ook veel bier gedronken en slap gepraat. Probleem zit hem meer in soms wat minder respect of onwetendheid. Ik heb het niet over op repeater frequenties zitten want dat deden ze toen ook al. Maar met een aantal man een gesprek voeren(dwars door elkaar heen dus) op 145.500 een echo unit en zeer slecht luisteren naar roepnamen (al mag dat dan weer wel) en ook soms niet eens roepnamen noemen is toch echt wel een beetje nieuw voor mij...

Ik denk dat dit twee oorzaken heeft. Ten eerste dat de amateur de verbinding niet meer hoeft te open en te sluiten. Let op, 10 a 20 jaar terug zetten de amateur vaak ook gewoon een scout er neer maar dan wist hij wel dat hij het kon.... Zolang het maar niet te veel opviel...

Ten tweede is heel de communicatie veranderd vergeleken met vroeger. Kijk maar eens hoeveel apjes jongeren tegenwoordig per dag de deur uit doen, dat kan goed dik boven de 100 liggen... Vervolgens staat daar zo,n antieke set en tja, die wordt dan maar voor hetzelfde doel gebruikt.

De vraag is echter of je dat erg moet vinden. Zo ja moet je er tegen optreden (dan heb je wel een heel groot probleem omdat je dan bijna elke club moet aanpakken) en anders laat je ze lekker. Ze hebben immers ontzettend veel lol. ik zou voor de laatste oplossing kiezen. Als amateur zou ik gewoon denken, dat weekend in oktober heb ik niets op die band te zoeken (op 2 meter) en als je echt van de regeltjes en voorschriften omtrent amateur frequenties bent, vooral daar niet na luisteren :lol:

Overigens dit gaat natuurlijk alleen over de 2 meter band. HF is weinig negatiefs over te zeggen.
Ik heb fijn zitte luisteren, genoeg dingen gehoord die netter hadden gekund qwa radio gebruik , het heeft me niet gestoord. Ik weet dat de deelnemers er veel plezier aan beleven, het een hoop werk is om te organiseren, dat het dan niet niet helemaal verloopt zoals het zou moeten is best aannemelijk.
Vaak stoor ik mij meer aan de om's die zeeeer goed weten hoe het hoort . Maar dat is de discussie hier niet waard .

Ik heb van de jota genoten , heb maar 2 verbindingen gemaakt met scouts de rest gewoon geluisterd.

Dit weekend in oktober en een aantal dagen ervoor en er na gewoon geen azijn drinken en geen plastabletten nemen voor de gene die zich erg storen aan de jota :mrgreen:

Let op er staat een dikke smily in de regel hier boven ! :!:

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA-JOTI 2015

#193 Bericht door johnvdpas »

Klopt, die OM's kunnen er ook wat van. Je ontneemt ook plezier als je overal zout oplegt. Maar goed het viel eigenlijk wel mee moet ik toegeven, alleen op het moment dat ik hem toevallig aanzette dacht ik echt, wat is dit. Iemand met een echo unit, en dwars door elkaar heen. Een ander zat een gesprek te voeren op de oproep frequentie. Wat ook weer de reden kan zijn dat de echo unit er doorkwam, puur om er voor te zorgen dat ze van de frequentie afgingen. Soms geen eens geen calls roepen maar is er iemand van de scouting roepen...
Blijkbaar is er toch een amateur langsgekomen, want het was echt maar even...

Maar het was net kanaal 14 in vroeger tijden van de 27mc. Dat zegt genoeg lijkt me. Maar toen verder zitten luisteren en daar was weinig op aan te merken. Zoeken kun je altijd met om de 5 minuten je call en hoe je opent en sluit. Maar dat hoorde ik niet, het was toen even echt een puinhoop...

Gelukkig was dat maar tijdelijk (moment opname).... want vergist je niet, als dat altijd zo gaat en AT krijgt daar klachten over dan is er in de toekomst alleen maar JOTI...
Laatst gewijzigd door johnvdpas op 18 okt 2015, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

PD0OPN
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:20
Roepletters: PD0OPN

Re: JOTA-JOTI 2015

#194 Bericht door PD0OPN »

Beste mensen,

Moe maar voldaan de JOTA 2015 afgesloten met de kids.
De nachtcontest vermoedelijk als 2e afgesloten??
De Jotacross als 7e geëindigd .
Wij hadden in het RIS- hok een hf-set met luisterstation, in het bos/trollenhok een 2M station en op veld 2 een HF en 2m veldstation/tent met verwarming.
Alles stond in verbinding met een veldtelefooncentrale en Boafengporto,s netwerk.
Al met al 86 verbindingen gemaakt binnen Europa.

Groeten PI4RSA/J en Gerrit.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2015

#195 Bericht door Ton_O_E »

Idd vermoedelijk! want er zijn ook nog steeds heel veel groepen die het logboek niet gebruiken!

Vorig jaar was de eerste plaats wel via het logboek ingestuurd, dus een goeie kans :D
Voorheen PA3TON

Plaats reactie