walkie talkie

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

walkie talkie

#1 Bericht door PC1TK »

Ik heb twee van die gezworen kamaraatjes in de buurt wonen . Bloedbroeders ... De aller aller beste vrienden . Je kan aan de een zien dat de andere niet thuis is . Want hij loopt met zijn ziel onder de armen rond . Ze kochten vorig jaar elk een ( Aldi) walkie talkie die ze mij vol trots mij lieten zien . We zijn al wel een jaar veder maar ik hoor ze nog bijna elke dag op de PMR kanalen met elkaar praten . Roepen elkaar op met vragen of ze al wakker zijn , en wie met wie en bij wie komt spelen . Ze zijn er ook zo lekker serieus mee bezig .

Hallo hoor je mij -- over .... Ja ik hoor je heel duidelijk -- over . Kom jij bij mij spelen -- over . Moet ik mama even vragen -- over .
Of tussen de middag ... Ben je klaar met eten -- over ? Ja -- over .. kon je naar het veldje -- over ?. Ja maar mag me niet weer vuilmaken want moeten zo weer naar school -- over .. enz enz ... Of complete verslagen van hun ( fiets) races en stroop tochten door het bos . Kort om ze zijn heel maal gek van hun walkie talkies (En supper supper stoere fietsen ) . We zitten er vaak met veel plezier via de scanner naar te luisteren twee van de heerlijke boefjes , jonge knapen uit het school boekje .

Ze zijn er daar zo serieus mee bezig dat ik ze eens wil uit nodigen op mijn set . En er dan voor zorgen dat een van mijn vrienden stand-by is om een verbinding te maken . Denk dan aan de toekomst ??? Op die leeftijd stond ik naast mijn oom . O wat spannend was dat ..hallo Koos ... meer kreeg ik er niet uit


Wat zijn nou eigenlijk de beperkingen om ze via mijn Call uit te laten komen ? Hun leeftijd is wat gokken maar ze zullen hoog uit 10 jaar zijn .

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: walkie talkie

#2 Bericht door pa3dsc »

Ik heb mijn kleinkinder ook gebruik laten maken van mijn radiostation.

Ook andere amateurs vinden dat leuk Jong grut aktief.

Ze moeten wennen aan het specifieke taal gebruik en protokol.
Maar dat is snel geleerd .
Helaas is het taal gebruik en de onderwerpen met name via de repeaters niet zo geschikt voor
kinder.

Ik heb voor de kids ook een lpd portofoon en op die band hebben we veel plezier.
Heb ze gelijk verteld hoe te gedragen en dat verhoogd de pret want b.v "dubbel" zenden is
heel goed begrepen en ze weten goed om te gaan met die materie.
======================================================

http://wetten.overheid.nl/BWBR0023553/v ... 20-09-2014

zie artikel 5 : 1 en 2

3.In afwijking van het eerste en het tweede lid kan een persoon die niet voldoet aan de desbetreffende voorwaarde een radiozendapparaat bedienen indien de bediening plaatsvindt in directe aanwezigheid en onder verantwoordelijkheid van een persoon die wel aan deze voorwaarde voldoet.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: walkie talkie

#3 Bericht door PD0JSB »

Wat denk je dan om ze te laten proeven tijdens het JOTA weekend (17-19 0ctober ), dan kunnen ze nog leeftijdsgenootjes treffen , het gaat speels, dit lijkt mij het meest aangewezen evenement.


is het vreemd dat ik hier bij jou ook een soort JOTA-virus bespeur ? misschien ben je er je zelf niet van bewust ,maar het kan geen kwaad hoor
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: walkie talkie

#4 Bericht door PF9ZX »

Kennis laten maken met de hobby kan altijd want examen voor N kunnen ze toch pas vanaf 12 jaar. Tijd zat dus om te ondervinden of ze het leuk vinden.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: walkie talkie

#5 Bericht door PC1TK »

Ik lees net je berichtje en de kleine meid die bij oud oom en tante op bezoek is komt naar mij toe .
Die vind die microfoons zo interessant . Roep een van mijn maten op 11 meter op maar hoe wel ik niet goed kan over het afraken van de 11 meter band ..
moet ik toegeven dat ik dan wel erg waakzaam ben . Over kwam me keer met mijn neefje dat er iemand wat er over heen kraamde waar van je het schaamrood tot achter je oren rijkte . Als het tv zou zijn zou er een balkje verschijnen met de tekst .. deze uitspraak word mogelijk gemaakt door drank misbruik ..

En dan lijkt me de zendmachtiging een grote aan winst .
Luistervinkje was ik al jaren en maakte ik dit jaar voor het eerst kennis met de kidsday (?) zeg ik dat zo goed ?
Een zelfde neefje ( dat "je" past hem niet zo meer ) kom volgend jaar dan ook langs en wil daar met mee doen .
Maar meende dus tussen neus en lippen door te horen dat minimale leeftijd 12 jaar moest zijn ?
zal de tekst na pluizen ..

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: walkie talkie

#6 Bericht door elsinga »

De minimale leeftijd om N te halen is 12 jaar, voor F is het 14 jaar. Maar: onder jouw call en met jou erbij mag iedereen (van baby tot bejaarde) op de amateurbanden uitkomen. Uiteraard onder dezelfde voorwaarden als jij dat mag en onder jouw verantwoording. En 365 dagen per jaar.

Dus je mag rustig die buurjongetjes eens een verbinding laten maken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: walkie talkie

#7 Bericht door PC1TK »

PD0JSB schreef:Wat denk je dan om ze te laten proeven tijdens het JOTA weekend (17-19 0ctober ), dan kunnen ze nog leeftijdsgenootjes treffen , het gaat speels, dit lijkt mij het meest aangewezen evenement.


is het vreemd dat ik hier bij jou ook een soort JOTA-virus bespeur ? misschien ben je er je zelf niet van bewust ,maar het kan geen kwaad hoor
Ik ben graag met jeugd bezig .. heb een jonge meid gitaar leren spelen en die komt af en toe langs voor een Jamsessie .
En ik heb er weet niet meer hoeveel mee gesleept naar het vis water . En of ik niks vang of dat ik de een na de ander vang .. een kind mag mij altijd aanspreken langs het vis water . Ik ben van mening dat je dan altijd een ambassadeur ben voor je sport / hobby .

Een 2 jaar terug werd aan gesproken door een dol enthousiaste jonge knaapje .
100 vragen per minuut je kent ze wel . En net toen ik uit gelegd had hoe ik op mijn winkle picker beet registreerde riep hij het uit . U hebt beet meneer .
En ja hoor ... mooi brasem aan de lijn . En ik bedenk mij niet en geef de hengel in de handen van het jongetje . Die ging compleet maar dan ook compleet uit zijn dak . Dan is het verschil tussen een Papa en Mama zo merk baar . Pa is geneigd te helpen en is bang dat hem de vis ontsnapt terwijl die zelf niet vist . Mama staat te genieten .. Voor dat die weg ging riep knaapje nog , Bedank meneer !! Dit was de mooiste dag van mijnleven .. waar op zijn vader met een breed glimlach zei .. Na mooi komen net terug uit Frankrijk . 3 weken dure vakantie .

Dus het lijkt me ook heel leuk om de jeugd warm te maken voor deze hobby .
Zo heerlijk onbevangen .. van die zo soms best wel slimme vragen hebben .
Of zo als van morgen de klein meid .. Hoe weet die nu dat jij dat bent Oom ? Je had je naam nog niet gezegd ..
En ja leg dat maar eens uit .. Of midden in en zin de microfoon in drukken om antwoord te geven .

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: walkie talkie

#8 Bericht door PE2AAB »

PD0JSB schreef:Wat denk je dan om ze te laten proeven tijdens het JOTA weekend (17-19 0ctober ), dan kunnen ze nog leeftijdsgenootjes treffen , het gaat speels, dit lijkt mij het meest aangewezen evenement.


is het vreemd dat ik hier bij jou ook een soort JOTA-virus bespeur ? misschien ben je er je zelf niet van bewust ,maar het kan geen kwaad hoor
Geweldige diagnose dit!! :D
Ik dacht precies hetzelfde. Deze man heeft het JOTA virus onder de leden en is zich daar wellicht zelf nog niet bewust van ;-)

Super idee!!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: walkie talkie

#9 Bericht door PH2LB »

elsinga schreef:De minimale leeftijd om N te halen is 12 jaar, voor F is het 14 jaar. Maar: onder jouw call en met jou erbij mag iedereen (van baby tot bejaarde) op de amateurbanden uitkomen. Uiteraard onder dezelfde voorwaarden als jij dat mag en onder jouw verantwoording. En 365 dagen per jaar. Dus je mag rustig die buurjongetjes eens een verbinding laten maken.
Tja, 1 x per jaar is er de CQ kids day.

Maar met bovenstaande toegestaan in Nederland, waarom eens niet gewoon hier op het forum eens gaan pollen of we er een zaterdag middag (zondag kan ook) eens een paar uur gericht kunnen uitkomen. Waarbij we dan de kinderen, kleinkinderen, neefjes/nichtjes, buurt kinderen etc. eens met onze hobby kennis kunnen laten maken en dat er dan ook een vergrote kans dat er aan de andere kant van de frequentie ook een leeftijds genootje te vinden is.

Ik weet dat mijn kinderen het altijd leuk vinden met andere kinderen te praten tijdens de CQ kidsday. Soms als ik een school station (in duitsland komt dat regelmatig voor) en ze zitten toevallig in de shack, dan wil de oudste altijd ook even een QSO maken. Je merkt gewoon dat de andere kant dat ook heel leuk vind.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: walkie talkie

#10 Bericht door bubbe »

ben eigenlijk vaak aan het luisteren op de amateur banden. maar waar voor is die licentie eigenlijk nodig. meestal zijn de gesprekken niets meer dan ik heb vandaag dit en dat gedaan . t'is net de gesprekken die je op de 27mc/11m hoort maar dan met 20 keer de call roepen . dus waarop die licentie's
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: walkie talkie

#11 Bericht door PE2AAB »

bubbe schreef:ben eigenlijk vaak aan het luisteren op de amateur banden. maar waar voor is die licentie eigenlijk nodig. meestal zijn de gesprekken niets meer dan ik heb vandaag dit en dat gedaan . t'is net de gesprekken die je op de 27mc/11m hoort maar dan met 20 keer de call roepen . dus waarop die licentie's
Als een 27'mcer stoort zal het gros dit niet in de gaten hebben (of wellicht zelfs leuk vinden). Een zendamateur is zich hier beter van bewust en kan de eventuele problemen oplossen en wil dit ook.

Tsja; de gespreksinhoud. Dat maakt wat dat betreft niet uit. Het gaat om de techniek erachter. Ben het met je eens dat de QSO's soms nergens over gaan maar daarentegen hoorde ik vroeger op 27MC ook zeer interessante gesprekken. Nu alleen nog maar Pools ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: walkie talkie

#12 Bericht door PC1TK »

bubbe schreef:ben eigenlijk vaak aan het luisteren op de amateur banden. maar waar voor is die licentie eigenlijk nodig. meestal zijn de gesprekken niets meer dan ik heb vandaag dit en dat gedaan . t'is net de gesprekken die je op de 27mc/11m hoort maar dan met 20 keer de call roepen . dus waarop die licentie's
Het is ook iets wat je mag en niet moet doen.
En ook al haal je hem . waarom zou je stoppen met de 11 meter ?
In loop van de jaren heb ik daar zo veel mensen leren kennen .. zo toch beetje raar zijn die de rug toe te keren ?
Ik heb de licentie als aanvulling niet als vervanging .. En tijdens mijn studie op de 11 meter hulp en tips gehad van Amateurs .

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: walkie talkie

#13 Bericht door PC1TK »

PH2LB schreef:
elsinga schreef:De minimale leeftijd om N te halen is 12 jaar, voor F is het 14 jaar. Maar: onder jouw call en met jou erbij mag iedereen (van baby tot bejaarde) op de amateurbanden uitkomen. Uiteraard onder dezelfde voorwaarden als jij dat mag en onder jouw verantwoording. En 365 dagen per jaar. Dus je mag rustig die buurjongetjes eens een verbinding laten maken.
Tja, 1 x per jaar is er de CQ kids day.

Maar met bovenstaande toegestaan in Nederland, waarom eens niet gewoon hier op het forum eens gaan pollen of we er een zaterdag middag (zondag kan ook) eens een paar uur gericht kunnen uitkomen. Waarbij we dan de kinderen, kleinkinderen, neefjes/nichtjes, buurt kinderen etc. eens met onze hobby kennis kunnen laten maken en dat er dan ook een vergrote kans dat er aan de andere kant van de frequentie ook een leeftijds genootje te vinden is.

Ik weet dat mijn kinderen het altijd leuk vinden met andere kinderen te praten tijdens de CQ kidsday. Soms als ik een school station (in duitsland komt dat regelmatig voor) en ze zitten toevallig in de shack, dan wil de oudste altijd ook even een QSO maken. Je merkt gewoon dat de andere kant dat ook heel leuk vind.
Moeten de kids hier net op bezoek zijn .. maar lijkt mij zo toe dat veel jongens en hoop toch ook meiden het erg mooi vinden om met de zender van papa, mama, opa,oma , tante of oom enz enz .. te mogen werken . Ik zal mijn neefje zeker uit nodigen . Er schiet mij een studie genoot en mede amateur in het zin die dit zeker leuk zou vinden .

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: walkie talkie

#14 Bericht door bubbe »

PE2AAB schreef:
bubbe schreef:ben eigenlijk vaak aan het luisteren op de amateur banden. maar waar voor is die licentie eigenlijk nodig. meestal zijn de gesprekken niets meer dan ik heb vandaag dit en dat gedaan . t'is net de gesprekken die je op de 27mc/11m hoort maar dan met 20 keer de call roepen . dus waarop die licentie's
Als een 27'mcer stoort zal het gros dit niet in de gaten hebben (of wellicht zelfs leuk vinden). Een zendamateur is zich hier beter van bewust en kan de eventuele problemen oplossen en wil dit ook.

Tsja; de gespreksinhoud. Dat maakt wat dat betreft niet uit. Het gaat om de techniek erachter. Ben het met je eens dat de QSO's soms nergens over gaan maar daarentegen hoorde ik vroeger op 27MC ook zeer interessante gesprekken. Nu alleen nog maar Pools ;-)
ken veel mensen die nog op de 27mc zitten . elke avond op kanaal 11 en 14 zitten er wel veel . maar kwa storen is er niet bij ze wachten ook netjes op elkaar en breken in op de onderbrekingen. en in de buurt gaan ze vaak ook wel na dat ze niet storen bij de buren en omgeving (oke die met veel vermogen's dan )
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

PA5RJ
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 mei 2014, 20:18
Roepletters: PA5RJ
Locatie: Kerkenveld

Re: walkie talkie

#15 Bericht door PA5RJ »

elsinga schreef:De minimale leeftijd om N te halen is 12 jaar, voor F is het 14 jaar. Maar: onder jouw call en met jou erbij mag iedereen (van baby tot bejaarde) op de amateurbanden uitkomen. Uiteraard onder dezelfde voorwaarden als jij dat mag en onder jouw verantwoording. En 365 dagen per jaar.

Dus je mag rustig die buurjongetjes eens een verbinding laten maken.
machtiging halen is niet leeftijd gebonden ...de jongste hier in de buurt was 9 jaar (n ) ...mocht pas uitkomen toen hij 12 jaar was !!

Plaats reactie