Dynamiek hier in de buurt heeft ervoor gezorgd dat ik de afgelopen jaren een paar keer echt 112 moest bellen. Dat is niet altijd even vlot gegaan, en heb daar MinBiZa op aangeschreven, waarna ik in contact kwam met de beheerder van de locale meldkamer. Ik hou het er maar even op dat mijn ervaringen zodanig zijn dat je echt moet hopen 112 niet nodig te hebben want het gaat niet altijd even vlot. Wel heb ik via de beheerder meer inzicht gekregen van de werking..
Citaat:
Stel je belt 112 met je mobiel, wie krijg je dan aan de lijn tegenwoordig? Nog steeds Driebergen of de regionale meldkamer?
Het noodnummer heeft altijd toegang tot je telefoonnummer, ook als je het onderdrukt. Voor een 'vast' nummer wordt je automatisch doorgeschakeld naar de dichtstbijzijnde meldkamer van de politie. Er is een overloopregeling: neemt de meldkamer niet op / te druk dan gaan gesprekken over naar andere meldkamers in de buurt, wat als nadeel heeft dat de centralist de omgeving niet kent (dat blijkt voor een centralist uit de eigen omgeving ook niet altijd even geweldig te zijn overigens).
Voor mobiel verkeer, omdat dit niet locatie-gekoppeld is, is het inderdaad driebergen. Het eerste wat ze willen weten is hoe ze moeten doorverbinden.
Citaat:
Hoe nauwkeurig moet de locatie zijn die je opgeeft? Is het noemen van bijvoorbeeld "gebouw Scouting van Maasdijk Heerenveen" voldoende? Want de scouts weten meestal het adres niet.
De centralist heeft wel wat training gehad om dit uit te vlassen, maar het mooiste is natuurlijk een correct adres. Vraag: Staat het correcte adres op het plattegrond van het ontruimingsplan?
Je kunt veel meer vragen stellen: Waar hangt dat ontruimingsplan eigenlijk? Wat staat erop? Wat is, vanuit de plek waar je nu staat, de beste uitgang? En als die uitgang niet werkt? Waar verzamel je je?
Ik denk eerlijkgezegd dat het '112-bellen' wellicht niet de eerste prioriteit van een 12-jarige moet zijn, maar de andere vragen zeker _wel_. Zoeken ze dit ook uit als ze een keer logeren (andere blokhut of hotel?). Een keer oefenen met een brandmelder (die je met 2m vanaf afstand bedient) is een mooi en leerzaam spelidee. En hoe zit het thuis eigenlijk?
Citaat:
Is het mogelijk om eens een 112 gesprek te oefenen, zonder gelijk een meldkamer lastig te vallen? Of kun je bij meldkamers soms op excursie (zou natuurlijk helemaal geweldig zijn!).
Neem eens contact op met het locale politiebureau. Ik vrees wel, dat na alle bezuinigingen, er maar weinig meldkamers over zijn (is gecentraliseerd) en of die nog bezocht kunnen worden zul je moeten vragen maar ik geef je niet veel kans, allerlei operationele redenen (zoals ontruimen als er iets gebeurt wat niet publiek mag worden). Vragen staat rij.
Nogmaals, de vraag is of '112-leren-bellen' de prioriteit moet hebben. De centralist heeft de nodige training gehad, en zal een gesprek sturen, of het nu iemand is die verward is, in paniek is, of een kind, daar worden die mensen op getrained.
Correct gedrag bij een incident is een heel ander ding: denk aan de nooduitgangen hierboven. We hebben een ouder die BHV-cusussen geeft en daar kun je het nodige van leren. Hoe werkt een brandblusser eigenlijk? (BHV-trainers hebben daar oefenspullen voor). Hoe werkt de brandslang? (die is bij ons niet verzegeld en wordt regelmatig gebruikt, een paar jaar geleden hoorde ik een verhaal waarbij een scout wel, en de juf niet, wist hoe er water uit moest komen).
En denk over ontruimen niet te licht. Bij een onverwacht alarm zullen mensen blijven zitten. Of ze "gaan even hun jas halen" en gaan dieper het gebouw in in plaats van direct naar buiten. Waar zijn die UIT-lampjes eigenlijk voor?. Verrassend ook is dat mensen van nature altijd via dezelfde weg vertrekken als hoe ze zijn binnengekomen, ook al is de weg langer of is de weg versperd (vuur) in plaats van een nooduitgang. Dat geldt voor volwassenen, dat geldt ook voor een kind, en dat is te oefenen. Waar verzamel je je?
Het spreekt voor zich dat je vooraf de ouders informeert als je dit soort programma's doet.
Het is wel aardig offtopic allemaal, excuses,
Geert Jan