112 bellen, wat gebeurt er dan?

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

112 bellen, wat gebeurt er dan?

#1 Bericht door elsinga »

Hallo,

ik ben, naast dat ik hier rondhang ;) , ook scoutleiding en in die funtie probeer ik samen met mijn medeleiding de scouts van alles bij te brengen. Zo zijn we al eens op bezoek geweest bij de brandweer, om te zien wat ze zoal doen. En oefenen we met eerste hulp, voor als er een scout uit een boom valt of zo. :) Bij beide zaken komt ook het bellen naar 112 aan de orde, maar meer dan "je moet dan 112 bellen" is dat niet. En om daar wat meer verdieping aan te geven ben ik op zoek naar wat info.

Stel je belt 112 met je mobiel, wie krijg je dan aan de lijn tegenwoordig? Nog steeds Driebergen of de regionale meldkamer?

Hoe begint het uitvragen door de centralist? Moet je nog steeds eerst zelf kiezen tussen politie, brandweer of ambulance? En welke gegevens wil de centralist minimaal weten?

Hoe nauwkeurig moet de locatie zijn die je opgeeft? Is het noemen van bijvoorbeeld "gebouw Scouting van Maasdijk Heerenveen" voldoende? Want de scouts weten meestal het adres niet.

Is het mogelijk om eens een 112 gesprek te oefenen, zonder gelijk een meldkamer lastig te vallen? Of kun je bij meldkamers soms op excursie (zou natuurlijk helemaal geweldig zijn!).

Iemand een idee? Het is bij mij al weer een paar jaar geleden dat ik 112 moest bellen...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

paul
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 nov 2011, 21:36

Re: 112 bellen, wat gebeurt er dan?

#2 Bericht door paul »

Euhhhhhh euhhhhhh eens even denken hooorrrrrr......

Oh ja, Google!

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -werkt-112

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 112 bellen, wat gebeurt er dan?

#3 Bericht door elsinga »

Mooi, 2 van mijn vragen (wat willen ze weten en mobiel 112 bellen) zijn beantwoord. Nu de rest nog. :)

(en ja, ik had al gegoogled :roll: :lol: )
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: 112 bellen, wat gebeurt er dan?

#4 Bericht door PA1BVH »

Hoi Robert,

Ik zal het bij onze groep eens navragen hoe ze dit geregeld hebben, maar ik weet dat ze er al een paar keer op bezoek zijn geweets.
Nu weet ik alleen niet of dat via via geregeld is of dat je er gewoon een afspraak kunt maken.

Waarom stuur je niet eens een brief of mail met daarin je vraag en legt daarbij uit wat je hier vertelde? Uit ervaring weet ik dat dit soort diensten best informatie willen verstrekken of bezoekers wil ontvangen.

(edit) ken je deze site al? http://www.meldkamernoordnederland.net/ hier is best wel wat te vinden denk ik
succes!

en natuurlijk lezen we hier graag de afloop!!

grt Bart
member of:PI4SBR

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: 112 bellen, wat gebeurt er dan?

#5 Bericht door andre »

uhh, waarom bel je ze niet gewoon? :)
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 112 bellen, wat gebeurt er dan?

#6 Bericht door elsinga »

Bart,

MKNN is de meldkamer die bij ons "om de hoek" (20km verderop) zit. Heb de stoute schoenen maar aangetrokken en ben bezig een mailtje naar hen te sturen voor meer info en wellicht een bezoekje. Had dit pas later in gedachten, maar waarom ook nu niet? ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 112 bellen, wat gebeurt er dan?

#7 Bericht door PE2AAB »

Ik heb na een JOTA helaas 112 moeten bellen en de meldkamer gaf het bericht door aan het Maxima Medisch Centrum die de ambulance aanstuurde.
Die kwam (nadat ie eerst de ingang van het zandpad voorbij was gereden met sirenes) aan en was gestationeerd bij datzelfde MMC.

Even later arriveerde de politie en de arbeidsinspectie. Die waren inmiddels ook ingelicht.

Een hele belevenis.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 112 bellen, wat gebeurt er dan?

#8 Bericht door elsinga »

Wij proberen (na een overvliegkamp met 2x een ambu...) de hulpdiensten verre van ons te houden. ;) Maar als het nodig is, wil ik ze wel zo efficiënt mogelijk kunnen laten komen. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: 112 bellen, wat gebeurt er dan?

#9 Bericht door PD2R »

Adres altijd zo volledig mogelijk doorgeven. Vervolgens iemand naar de ingang van het terrein sturen om de ambu/brandweer/politie op te vangen.

Oefen kun je altijd doen. Je weet immers wel welke vragen ze gaan stellen.
"Meldkamer 112, wat is het noodgeval?"
"Waar bevindt u zich?"
"Heeft u politie, brandweer of een ambulance nodig?"

Daarna wordt je doorverbonden met de gemeenschappelijke meldkamer in de regio waar je je op moment bevind. Wat deze aan jou gaan vragen hangt sterk af van welke hulpdienst je nodig hebt.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 112 bellen, wat gebeurt er dan?

#10 Bericht door elsinga »

Nou ja, weten... Het begint inmiddels aardig duidelijk te worden, dat wel. ;)

(ik wil eigenlijk het liefste ook de scouts nog bij de meldkamer laten kijken natuurlijk) :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: 112 bellen, wat gebeurt er dan?

#11 Bericht door PD2R »

Landelijke 112 meldkamer (voor mobilie bellers) zit in Driebergen. Of je daar eenvoudig binnen komt durf ik niet te zeggen. Je kunt ook eens bij een regionale alarmcentrale (voor de bellers met vaste lijn) aankloppen. Niet geschoten is altijd mis.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 112 bellen, wat gebeurt er dan?

#12 Bericht door elsinga »

PD2R schreef:Landelijke 112 meldkamer (voor mobilie bellers) zit in Driebergen. Of je daar eenvoudig binnen komt durf ik niet te zeggen. Je kunt ook eens bij een regionale alarmcentrale (voor de bellers met vaste lijn) aankloppen. Niet geschoten is altijd mis.
Oh, Driebergen was ook niet mijn bedoeling, MeldKamer Noord Nederland zit bij ons om de hoek (20km). :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1hzg
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: 112 bellen, wat gebeurt er dan?

#13 Bericht door pe1hzg »

Dynamiek hier in de buurt heeft ervoor gezorgd dat ik de afgelopen jaren een paar keer echt 112 moest bellen. Dat is niet altijd even vlot gegaan, en heb daar MinBiZa op aangeschreven, waarna ik in contact kwam met de beheerder van de locale meldkamer. Ik hou het er maar even op dat mijn ervaringen zodanig zijn dat je echt moet hopen 112 niet nodig te hebben want het gaat niet altijd even vlot. Wel heb ik via de beheerder meer inzicht gekregen van de werking..
Stel je belt 112 met je mobiel, wie krijg je dan aan de lijn tegenwoordig? Nog steeds Driebergen of de regionale meldkamer?
Het noodnummer heeft altijd toegang tot je telefoonnummer, ook als je het onderdrukt. Voor een 'vast' nummer wordt je automatisch doorgeschakeld naar de dichtstbijzijnde meldkamer van de politie. Er is een overloopregeling: neemt de meldkamer niet op / te druk dan gaan gesprekken over naar andere meldkamers in de buurt, wat als nadeel heeft dat de centralist de omgeving niet kent (dat blijkt voor een centralist uit de eigen omgeving ook niet altijd even geweldig te zijn overigens).

Voor mobiel verkeer, omdat dit niet locatie-gekoppeld is, is het inderdaad driebergen. Het eerste wat ze willen weten is hoe ze moeten doorverbinden.
Hoe nauwkeurig moet de locatie zijn die je opgeeft? Is het noemen van bijvoorbeeld "gebouw Scouting van Maasdijk Heerenveen" voldoende? Want de scouts weten meestal het adres niet.
De centralist heeft wel wat training gehad om dit uit te vlassen, maar het mooiste is natuurlijk een correct adres. Vraag: Staat het correcte adres op het plattegrond van het ontruimingsplan?

Je kunt veel meer vragen stellen: Waar hangt dat ontruimingsplan eigenlijk? Wat staat erop? Wat is, vanuit de plek waar je nu staat, de beste uitgang? En als die uitgang niet werkt? Waar verzamel je je?

Ik denk eerlijkgezegd dat het '112-bellen' wellicht niet de eerste prioriteit van een 12-jarige moet zijn, maar de andere vragen zeker _wel_. Zoeken ze dit ook uit als ze een keer logeren (andere blokhut of hotel?). Een keer oefenen met een brandmelder (die je met 2m vanaf afstand bedient) is een mooi en leerzaam spelidee. En hoe zit het thuis eigenlijk?
Is het mogelijk om eens een 112 gesprek te oefenen, zonder gelijk een meldkamer lastig te vallen? Of kun je bij meldkamers soms op excursie (zou natuurlijk helemaal geweldig zijn!).

Neem eens contact op met het locale politiebureau. Ik vrees wel, dat na alle bezuinigingen, er maar weinig meldkamers over zijn (is gecentraliseerd) en of die nog bezocht kunnen worden zul je moeten vragen maar ik geef je niet veel kans, allerlei operationele redenen (zoals ontruimen als er iets gebeurt wat niet publiek mag worden). Vragen staat rij.

Nogmaals, de vraag is of '112-leren-bellen' de prioriteit moet hebben. De centralist heeft de nodige training gehad, en zal een gesprek sturen, of het nu iemand is die verward is, in paniek is, of een kind, daar worden die mensen op getrained.

Correct gedrag bij een incident is een heel ander ding: denk aan de nooduitgangen hierboven. We hebben een ouder die BHV-cusussen geeft en daar kun je het nodige van leren. Hoe werkt een brandblusser eigenlijk? (BHV-trainers hebben daar oefenspullen voor). Hoe werkt de brandslang? (die is bij ons niet verzegeld en wordt regelmatig gebruikt, een paar jaar geleden hoorde ik een verhaal waarbij een scout wel, en de juf niet, wist hoe er water uit moest komen).

En denk over ontruimen niet te licht. Bij een onverwacht alarm zullen mensen blijven zitten. Of ze "gaan even hun jas halen" en gaan dieper het gebouw in in plaats van direct naar buiten. Waar zijn die UIT-lampjes eigenlijk voor?. Verrassend ook is dat mensen van nature altijd via dezelfde weg vertrekken als hoe ze zijn binnengekomen, ook al is de weg langer of is de weg versperd (vuur) in plaats van een nooduitgang. Dat geldt voor volwassenen, dat geldt ook voor een kind, en dat is te oefenen. Waar verzamel je je?

Het spreekt voor zich dat je vooraf de ouders informeert als je dit soort programma's doet.

Het is wel aardig offtopic allemaal, excuses,

Geert Jan

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 112 bellen, wat gebeurt er dan?

#14 Bericht door elsinga »

Geert Jan, dank voor je uitgebreide verhaal!

Nee, adres staat niet op de ontruimingsplattegrond, ga ik regelen bij de beheerder. Wel oefenen we minimaal 1x per jaar een ontruiming (kinderen weten dus waar te verzamelen en zo), hebben alle speltakken een EHV'er (waaronder ikzelf) die ook bij de ontruiming de leiding neemt en hebben we inmiddels een stel ontruimingskaarten zodat elke ruimte bij brand 1x (en niet vaker) wordt gecontroleerd op aanwezigen.

Ook bij ons is een ouder BHV'er en binnenkort gaan we nog wat meer oefenen. Er is dus (gelukkig) aandacht voor, maar dat komt ook omdat in 2006 ons gebouw is afgebrand (aangestoken...).

Bezoek bij MKNN zou leuk zijn, maar inmiddels kom ik best een heel eind om zelf te kunnen oefenen denk ik. Maar meer info blijft welkom. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 112 bellen, wat gebeurt er dan?

#15 Bericht door PE1PQX »

Je zou als alternatief (oefenen) ook eens de locale reddingsbrigade kunnen inschakelen. (mocht je in de buurt van water zitten).
Zo heb ik vorige weeg 2 dagen bewaking gevaren bij de 4-jaarlijkse Camporee in Ommen.
(De Engelsen konden dus echt niet zwemmen: "Yes, I can swim" om vervolgens binnen 10 meter 20 keer koppie onder te gaan en proestend boven komen)

Eigenlijk samen gevat als je 112 belt: denk aan een vuist vol 'W tjes:
- Wie ben je (geef je naam)
- Wat is het nummer waarop je te bereiken bent (bevestiging van de hulpverlener aan de lijn)
- Waar ben je (adres en eventuele makkelijke herkenningspunten), stuur iemand naar de ingang de hulpdiensten op te vangen!
- Wat heb je nodig (Ambu, brandweer, politie enz...)
- Wat is er gebeurd (aard ongeval: ongeval op de A50, auto te water, reanimantie (bij een reanimatie worden bijvoorbeeld al 2 ambulances gestuurd = standaard procedure!))
- Wat zijn de verwondingen? (open beenbreuk, giftige stoffen, blikschade....)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie