JOTA-JOTI 2014

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#91 Bericht door Ton_O_E »

In Denekamp ook een geslaagde JOTA, Vooral het zelf pizza's maken en bakken, in een veldoven was erg in trek.
Bij de oudere kinderen, hadden we kleurstof door het deeg gedaan :) rood/blauw/groen
We hadden ook een parkoers met een wirwar van touwen, waar je overheen/onderdoor moest zonder een touw te raken, als je het touw raakte, ging er een beet-verklikker (uit de vis wereld) af. Toren bouwen met bamboe-stokken en elastiek. Solderen. En er was ook nog iets met een zender.

De samenwerking met de WAG-contest ging iets beter dit jaar, maar nog erg veel stations, die zich niet aan de regels hielden. Wat ik ook een min-puntje vindt, dat ook wel nooit zal veranderen is dat mensen hele qso's gaan houden op de internationale scouting frequenties. Als je verbinding hebt, ga dan even qsy. Op een gegeven moment zal er zelf een contester op 14.290 te roepen. Die heb ik vriendelijk verzocht qsy te gaan, maar dat deed hij niet, ik mag toch hopen dat je geen punten krijgt, als je buiten het sigment komt?
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#92 Bericht door elsinga »

Hier ook net thuis en net als PA1PDB (dank!) veel plezier gehad bij Scouting van Maasdijk Heerenveen (net als bijna elk weekend ;) ).

Wij hadden een spellenparcouts met 11 spellen, waaronder 3x een zendamateurpost (HF en VHF met een beverage voor 40m, een ZS6BKW, 2m flexyagi en een X30), abseilen van de JOTA toren (halverwege op 12m, de antenne zelf zat op een meter of 25), geocachen, een morse wedstrijd, solderen, elektronica demonteren, JOTI en meer. Plus een kampje, waarbij er 's avonds nog eens extra kon worden abgeseild.

Tijdens de sluiting veel enthousiaste jeugdleden gehoord. Over twee jaar weer (we doen de JOTA om het jaar om het interessant te houden). :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD0MS
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 apr 2009, 20:00
Roepletters: pd0ms
Locatie: Twente

Re: JOTA-JOTI 2014

#93 Bericht door PD0MS »

Gisteravond leuke verbinding gehad met PA80MVD / Jota op vhf in FM
Kwam hier 9+30 binnen ging leuk.

Leuke afstand van JO32GH naar PA80MVD/Jota
Een goede antenne en audio hebben meer effect dan een hoog vermogen

PD9RS
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2014, 15:16
Roepletters: PD9RS
Locatie: Joure

Re: JOTA-JOTI 2014

#94 Bericht door PD9RS »

wij hebben het ook erg leuk gehad. ook een paar keer met pc5e/j gepraat (met maartje), ook een leuke verbinding met iemand uit nieuw zeeland gemaakt en nog met rusland en oekraine en nog aardig wat nl zendamateurs/groepen gesproken.
Explorer van de Borgergroep joure. 73' PD9RS

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#95 Bericht door PA3HMP »

PA3TON schreef:In Denekamp ook een geslaagde JOTA, Vooral het zelf pizza's maken en bakken, in een veldoven was erg in trek.
Bij de oudere kinderen, hadden we kleurstof door het deeg gedaan :) rood/blauw/groen
We hadden ook een parkoers met een wirwar van touwen, waar je overheen/onderdoor moest zonder een touw te raken, als je het touw raakte, ging er een beet-verklikker (uit de vis wereld) af. Toren bouwen met bamboe-stokken en elastiek. Solderen. En er was ook nog iets met een zender.

De samenwerking met de WAG-contest ging iets beter dit jaar, maar nog erg veel stations, die zich niet aan de regels hielden. Wat ik ook een min-puntje vindt, dat ook wel nooit zal veranderen is dat mensen hele qso's gaan houden op de internationale scouting frequenties. Als je verbinding hebt, ga dan even qsy. Op een gegeven moment zal er zelf een contester op 14.290 te roepen. Die heb ik vriendelijk verzocht qsy te gaan, maar dat deed hij niet, ik mag toch hopen dat je geen punten krijgt, als je buiten het sigment komt?
Een stel Duits sprekende hufters zat daar heel lang een lokaal qso te maken op 14.290, geen jota stations dat was duidelijk.

Maar Zaterdag nacht waren er ineens condities op 2 meter en werden er ineens leuke afstanden gewerkt bij ons door de scouts, ik zeg er duidelijk bij door de scouts want ik zie nog wel eens jota stations waarbij de amateur zelf het te doen is zoveel mogelijk verbindingen te maken als ware het een velddag, dat is natuurlijk niet de bedoeling van een jota, de bedoeling is dat de scouts de verbindingen maken.

er was wat meer activiteit met SSTV op 2 meter, uiteraard werden er bij ons enkel foto's verstuurd van de scouts die meededen, ik wil nog even kijken of er de mogelijkheid is om volgend jaar de plaatjes ook rechtstreeks op internet te krijgen, dat lijkt me wel grappig.

in ieder geval was het bij ons weer bijzonder goed geslaagd en de scouts hebben het heel erg naar hun zin gehad.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#96 Bericht door Ton_O_E »

er was wat meer activiteit met SSTV op 2 meter, uiteraard werden er bij ons enkel foto's verstuurd van de scouts die meededen, ik wil nog even kijken of er de mogelijkheid is om volgend jaar de plaatjes ook rechtstreeks op internet te krijgen, dat lijkt me wel grappig.
Plaatjes worden automatisch opgelagen, gewoon even de locatie veraderen naar een online-mapje
Gaat gewoon door, ookal ben je niet qrv
http://www.tonteupen.nl/nieuw/sstv
(is al wel van lang geleden)
Voorheen PA3TON

PH1Z
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:26
Roepletters: PH1Z

Re: JOTA-JOTI 2014

#97 Bericht door PH1Z »

Ook wij hebben vanuit Ede met Maartje gesproken, en veel scouts over de hele wereld. Namibië, Australië, Nieuw zeeland, Paaseiland, USA, Canada .... iedereen bedankt voor een geslaagde Jota/Joti 2014 ;-), gr PI4CQ/J
Transceivers : Icom 781 | Icom 7700 | Icom 7100 |
Broadcasting : Heil 781 | Heil Pro-Set Elite 6

PD1APM
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2010, 19:43
Roepletters: PD1APM
Locatie: Riel (JO21MM)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#98 Bericht door PD1APM »

De jota was dit jaar zeker weer een succes. Ik vond alleen wel dat 20 meter dit weekend wat moeilijker te werken was dan anders. Ook de duitse contesten op 80 m zaten soms wat in de weg. De meeste verbindingen zijn gemaakt op 2 meter. Op zaterdag ochtend was SSB op 2 ook redelijk te werken.

Maar nogmaals, het was een geslaagd weekend bij scouting Bolstergroep Riel.
Werken in Kilowatts is nutteloos.

Member of: http://www.pi4sbr.com

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: JOTA-JOTI 2014

#99 Bericht door PA1PDB »

BUDDY schreef:Ook wij hebben vanuit Ede met Maartje gesproken, en veel scouts over de hele wereld. Namibië, Australië, Nieuw zeeland, Paaseiland, USA, Canada .... iedereen bedankt voor een geslaagde Jota/Joti 2014 ;-), gr PI4CQ/J
Snapshot van een filmpje opgenomen tijdens de verbinding met Ede :D
Bijlagen
Verbinding met ede.JPG
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PD1DAF
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 sep 2014, 20:12
Roepletters: PD1DAF
Locatie: Valkenswaard

Re: JOTA-JOTI 2014

#100 Bericht door PD1DAF »

Hoi luitjes,

Wat een geweldige jota 2014 ook het weer zat zelf mee.
ik ben er volgend jaar ook weer bij als het mag.
met meer HF ervaring. groetjes Frans PD1DAF
Motorola MC 2100 2m set Storno CQM 6000 2m set Baofeng gt-3 port 2/70 yaesu FT 991A

PH1Z
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:26
Roepletters: PH1Z

Re: JOTA-JOTI 2014

#101 Bericht door PH1Z »

Snapshot van een filmpje opgenomen tijdens de verbinding met Ede :D
Is het filmpje ergens helemaal te zien ?
Transceivers : Icom 781 | Icom 7700 | Icom 7100 |
Broadcasting : Heil 781 | Heil Pro-Set Elite 6

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#102 Bericht door elsinga »

Bij mij op de computer. Is helaas wel vertikaal geschoten en je moet dus je hoofd op je schouder leggen. ;) Maar staat dus niet op internet.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#103 Bericht door PE2AAB »

Filmpje kan ik wel voor je draaien. verzenden kan via wetransfer.com
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#104 Bericht door Ton_O_E »

met control alt pijltje, kun je het beeldscherm draaien (in win)
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
De Friese Hoen
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2014, 21:02
Locatie: Klutsdorp

Re: JOTA-JOTI 2014

#105 Bericht door De Friese Hoen »

PD1APM schreef: Ook de duitse contesten op 80 m zaten soms wat in de weg
Inderdaad ik ben het helemaal met je eens ook op 40 meter hadden we hier veel last van. Ik begrijp ook niet waarom ze een contest houden tegelijk met de JOTA.
Kan daar niet wat rekening mee gehouden worden? De band zat erg vol hierdoor helaas.

Wij zaten dit jaar bij scoutinggroep de Brimzen in Buitenpost met de call PA3HDM/J . Anders dan andere jaren hebben we dit jaar veel meer op HF gedaan en minder op 2 meter.
Ik wil ook even alle scoutinggroepen waarmee we verbinding gemaakt hebben even hartelijk bedanken!


m.v.g.
PD4VOS

Afbeelding

Plaats reactie