JOTA-JOTI 2014

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: JOTA-JOTI 2014

#106 Bericht door PA1PDB »

BUDDY schreef:
Snapshot van een filmpje opgenomen tijdens de verbinding met Ede :D
Is het filmpje ergens helemaal te zien ?
Nee sorry. Ik vind het niet handig om ongevraagd mensen herkenbaar op het Internet te zetten. :?
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

PD1PYF
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 mei 2008, 08:42
Locatie: Roosendaal

Re: JOTA-JOTI 2014

#107 Bericht door PD1PYF »

De Friese Hoen schreef: Ik begrijp ook niet waarom ze een contest houden tegelijk met de JOTA.
Kan daar niet wat rekening mee gehouden worden? De band zat erg vol hierdoor helaas.
Is iets uit het verleden om te voorkomen dat scouting niet naar het communistische oosten zou gaan..

http://pc1mh.blogspot.nl/2013/04/wag-co ... nting.html

PH1Z
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:26
Roepletters: PH1Z

Re: JOTA-JOTI 2014

#108 Bericht door PH1Z »

Nee sorry. Ik vind het niet handig om ongevraagd mensen herkenbaar op het Internet te zetten
Dat begrijp ik, wel jammer ! Misschien via een andere weg :?: Hieronder onze antenne opstelling (hoogte=25mtr) van de MOXON 10/15/20 mtr en de 40/80/160 full-size draadantennes
Bijlagen
10629591_708722022539561_6644833211865013269_n.jpg
Transceivers : Icom 781 | Icom 7700 | Icom 7100 |
Broadcasting : Heil 781 | Heil Pro-Set Elite 6

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#109 Bericht door PE5PVB »

Die van ons dan. Al twee jaar doen wij niets meer met HF. De meeste kids (<12 jaar) kunnen het simpelweg niet goed volgen.

Bij ons draaide het vooral om ATV, Scout FM en een beetje 2m. Daarnaast spelactiviteiten zoals een vossenjacht.

De constructiemast was ca 23m, de houten mast ca. 28m.
Bijlagen
10614126_10152413545761806_5042326964597543171_n.jpg

PD9RS
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2014, 15:16
Roepletters: PD9RS
Locatie: Joure

Re: JOTA-JOTI 2014

#110 Bericht door PD9RS »

wij hebben 3 hf stations en 1 daarvan voor easypall. 1 2m station en 1 dstar/2m/70cm station. ik heb ook een tijdje bij de hf gezeten, verbinding o.a. gemaakt met nieuw zeeland. ook bij de 2m gezeten, om wat te ondersteunen bij de andere kinderen, zelf ook daar nog wat gesproken.
Explorer van de Borgergroep joure. 73' PD9RS

PH1Z
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:26
Roepletters: PH1Z

Re: JOTA-JOTI 2014

#111 Bericht door PH1Z »

Al de HF antennes stonden gevoed met 100mtr coax .... in een weiland.

Wij hadden ook een zelfgemaakte mast staan voor de 2 en 70 in het bos,
echter geen foto voorhanden.

Ook zeer mooi gemaakt van palen en kantelbaar, handige jongens die scouts .
Transceivers : Icom 781 | Icom 7700 | Icom 7100 |
Broadcasting : Heil 781 | Heil Pro-Set Elite 6

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#112 Bericht door elsinga »

PA1PDB schreef:
BUDDY schreef:
Snapshot van een filmpje opgenomen tijdens de verbinding met Ede :D
Is het filmpje ergens helemaal te zien ?
Nee sorry. Ik vind het niet handig om ongevraagd mensen herkenbaar op het Internet te zetten. :?
[insert Whatsapje naar Maartje met de vraag of deze op internet mag en tijdje wachten] Hopla! http://youtu.be/7NvrOa2UynU
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PH1Z
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:26
Roepletters: PH1Z

Re: JOTA-JOTI 2014

#113 Bericht door PH1Z »

TOP !! leuk om het van de anderkant eens te horen ;-) Hier onze opstelling van de HF-set.
Bijlagen
1534494_618345651609985_8975593201486750825_n.jpg
1534494_618345651609985_8975593201486750825_n.jpg (20.49 KiB) 7131 keer bekeken
Transceivers : Icom 781 | Icom 7700 | Icom 7100 |
Broadcasting : Heil 781 | Heil Pro-Set Elite 6

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: JOTA-JOTI 2014

#114 Bericht door PA1WES »

elsinga schreef:Is helaas wel vertikaal geschoten en je moet dus je hoofd op je schouder leggen. ;)
Daar hebben ze zelfs al een term voor verzonnen, V.V.S.

https://www.youtube.com/watch?v=Bt9zSfinwFA

;-)

Terug on topic, dit jaar ben ik voor t eerst als PD-tje actief geweest tijdens de JOTA. Helaas deed 'mijn' scoutinggroep alleen met een regionaal jota-spel mee en niet met de worldwide jota (als /j) zeg maar.

Het regionale jotaspel wordt in en rondom delft gehouden. De bedoeling van het regiospel is dat de jeugdleden opdrachten uitvoeren die door de organiserende vereniging verstrekt worden. Er is een onafhankelijke jury aanwezig die de scores verzameld en deze doorgeeft aan de radiozendamateurs.

Dit jaar deden slechts 9 groepen mee. Normaal zijn dit er wel meer. Het was echter een gelukje, er waren dit jaar maar liefst 104 opdrachten door de organisatie verzonnen waardoor de 'score-rondje' met het HQ wat normaal maximaal een kwartier duurt regelmatig uitliep tot 20 a 25 minuten :p Daardoor kwam het opvolgende rondje in het verdrang.

Toch hebben we tijdens het opbouwen nog enkele leuke verbindingen met /J stations kunnen maken op de 2 meter. We hadden de antenne op ruim 15 meter staan op het veldje bij het clubhuis. Volgend jaar is het voornemen om zelf ook als /J actief te zijn met de scoutingclub. De leidingteams en het bestuur heb ik met enkele programma ideeen hier van het forum weer enthousiast kunnen maken hiervoor. De paar /J verbindingen voordat t spel begon hielpen daar natuurlijk ook heel goed bij.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#115 Bericht door PA3DAT »

De Friese Hoen schreef:
PD1APM schreef: Ook de duitse contesten op 80 m zaten soms wat in de weg
Inderdaad ik ben het helemaal met je eens ook op 40 meter hadden we hier veel last van. Ik begrijp ook niet waarom ze een contest houden tegelijk met de JOTA.
Kan daar niet wat rekening mee gehouden worden?
Grappig, deze al zo'n 40 jaar durende discussie... Zou het soms zijn dat die Duitse WAG-contest al bestond voordat de JOTA er was?
Hij heette toen anders, het was een Oost-Duitse contest, georganiseerd door de DDR. Pas na de val van de muur is de naam veranderd
in Worked All Germany, WAG. De enige écht Duitse contest, vergelijkbaar met onze PACC. Uitwijken kunnen zij niet: er zijn stomweg
geen andere weekenden meer vij.

Mijn eerste JOTA, 35 jaar geleden, heb ik als nog-net-niet-amateur een heleboel verbindingen gemaakt met die Oost-Duitsers, op 40m.
Prachtig vond ik dat, ik was niet achter die ouwe TS-520 weg te slaan! :D

Ze passen zich ook goed aan, aan de JOTA:
We want to be good neighbours - WAG and JOTA
WAG shares the weekend with the worldwide Jamboree on the Air of scouts in many countries.
To mimimize interference contest-free segments have been established on the bands. They are
not recommendations but part of the rules.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2014

#116 Bericht door pe1hzg »

PD1APM schreef:Ook de duitse contesten op 80 m zaten soms wat in de weg.
Wij hebben relatief weinig last gehad van de contesters, in ieder geval op 80 en 40m (20 en hoger was een ander station)

Aan de mensen die klachten hadden: gebeurde dit in de WAG-contest-vrije stukken of daarbuiten?

Mijn ervaring was dat de Duitsers zich er netjes aan hielden, een of twee buitenlandse stations wat minder (die moest je herinneren) maar dan ging men wel QSY en zolang we in ons stukje bleven was er niet zo veel aan de hand.

Onderschat niet wat de DARC gedaan heeft om dit mogelijk te maken:
  • De contest-vrije segmenten waren niet vrijwillig, ze waren onderdeel van het CONTESTREGELEMENT. Je er niet aan houden betekent strafpunten en zelfs disqualificatie.
  • De organisatie heeft een hele SDR-toestand gemaakt waarmee ze de HF-banden als geheel tijdens de contest digitaal hebben opgeslagen. Als je dus zou melden dat DL9ABCD op dat XX op tijdstip YY:YY op frequentie Z.ZZZ zat, dan hebben ze de mogelijkheid om dat te controleren en indien nodig alsnog strafpunten te maken. Dat was de reden dat de JOTA-organisatie vraagt (net als vorig jaar) om meldingen met call, datum, tijd, frequentie. Ik ben bang dat de meeste andere contests minder georganiseerd verlopen, maar, ja, het zijn Duitsers dus dit wordt degelijk aangepakt ;-)
  • Deze manier van werken is recent besproken binnen IARU-verband en wordt mogelijk IARU-eis (ik weet niet hoe dat afgelopen is overigens?)
Dit alles realiserend denk ik dat we het slechter kunnen treffen. Er is iedere week wel een contest. Als de Duitsers WAG zouden verhuizen is het niet ondenkbaar dat er een andere, minder gereguleerde contest voor in de plaats komt.

Er zijn, alas, wel een paar andere plekken waar dit is misgegaan:
  • De informatievoorziening over deze regeling (en de regels voor klachten) had beter gekund, de info-bulletins zijn kleuurijk maar inhoudelijk niet ideaal;
  • Ik heb de ARRL gevraagd het JOTA-verhaal te amenderen en ze met name te wijzen op de contest-vrije stukken voor JOTA naar Europa. Ik heb ze ervoor zelfs gebeld (ik ben ARRL life member). Volgens mij is daar geen follow-up op geweest; daar ga ik nog achteraan.
Onze RJJA had dit overigens wel prima voor elkaar maar dat is bij PE1MIX altijd zo. Informatief, to the point en op tijd met z'n spullen. Eric, bedankt!

De vraag is of jullie klachten over de vrije segmenten gaan of niet. Zo ja, dan hoop ik dat je een rapportje ingestuurd hebt, zo nee, 'eigen schuld', hoe vervelend ook.

Geert Jan

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2014

#117 Bericht door pe1hzg »

PE5PVB schreef:Al twee jaar doen wij niets meer met HF. De meeste kids (<12 jaar) kunnen het simpelweg niet goed volgen.
Wij gebruiken tegenwoordig een full-size loop op 80m en 40m, horizontaal, op 8m hoog (de hoogte van toevallig aanwezig hout). De signalen zijn een tikkeltje minder hard maar de achtergrondnoise is helemaal WEG, 80 en 40 klinkt als een telefoonverbinding en kinderen van 8 jaar (en ouder) hebben geen enkele moeite.

Ik heb op het eind nog even vergeleken met een W3DZZ die we ook hadden maar die loops komen er volgend jaar weer, zeker weten.

Recept: 4 palen in een vierkant, 21 meter uit elkaar. Bovenin een metalen lus zodat je kabels (of vlaggen) eenvoudig naar boven kunt hijsen. 80 meter 2.5mm2 installatiedraad (geel-groen) uitmeten, in vier stukken verdelen (een draad laten, naar aanknopingspunten maken) en op het voedingspunt gewoon coax eraan (*). Het ding is breedbandig en netjes 1:1, geen tuner nodig.
De extra meter (21 - 1 meter = 20meter) gebruik je om de boel hard aan te spannen. Het is 2.5m2 draaf dus het kan veel hebben.

De 40m loop span je *in* de 80m loop, denk maar eens na. Die 40m loop is niet strikt nodig (de 80m loop doet het ook op 40) maar zo kunnen we 80 en 40 tegelijk gebruiken mits je goede ontvangers hebt.

Vorig jaar opmerkingen gehad van PA6JAM dat we zo hard waren. Dit jaar hadden we na ieder QSO wel een paar mensen die ons aanriepen en ik denk dat de signalen goed waren, we kregen vaak complimenten.

En bij het sluiten strijken de scouts de vlaggenmast en de zendamateurs de antenne, is het nog in sfeer ook.

Geert Jan

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#118 Bericht door Ton_O_E »

Scheeld, dat de scouting in Duitsland ook een grote organisatie is.
Ik heb ook geen Duitsers kunnen betrappen, het waren allemaal Russen volgens mij.
Ik zal ze er volgend jaar op een nette wijze op wijzen.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#119 Bericht door elsinga »

Ik heb ook een aantal keren een CQ Contest gehoord in de WAG-vrije delen van de band. Maar, niet van duitsers volgens mij. En wellicht niet voor de WAG, misschien was er ook een andere contest gaande?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2014

#120 Bericht door PE2AAB »

Wat de WAG betreft heb ik geen enkele 'foutje' kunnen ontdekken. Complimenten voor de WAG deelnemers.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie