JOTA en WAG-contest 2013

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

JOTA en WAG-contest 2013

#1 Bericht door pe1hzg »

Ik kijk uit naar de JOTA, maar ik kijk bepaald niet uit naar de ellende die de WAG-contest de laatste jaren geeft.

De JOTA-organisatie is daar druk mee geweest, en er zijn resultaten, maar het is bepaald bitter om een van de overtreders (P40Z), o.a. door mij gemeld volgens de voorgestelde procedure, in de uitslagen op de tweede plaats te zien in de categorie "Single operator, mixed, high power", zie http://www.darc.de/referate/dx/contest/wag/archiv/2012/.
Blijkbaar loont gestolen goed in deze contest wel.

Binnen de DARC, maar ook binnen de IARU, is er al een paar jaar discussie over deze zaak en een aantal fanatieke contesters blijven met argumenten komen dat "dit geen probleem is vanwege de contestregels". Maar, blijkbaar is het overtreden van de regels nog steeds lonend.

De organisatie, moet ik toegeven, doet zijn best. Zo kondigen ze dit jaar aan (http://www.darc.de/referate/dx/contest/wag/):
WAG beginnt mit SDR-Aufzeichnungen
Der WAG startet mit dem aktuellen Contest 2013 ein Pilotprojekt zur Kontrolle des On-air-Geschehens per SDR. Zwei entsprechend ausgerüstete Stationen werden in verschiedenen Frequenzsegmenten die Aktivität über unterschiedlich lange Zeiträume aufzeichnen. Das Vorhaben dient einerseits der Kontrolle auf eventuellen unerlaubten Betrieb in den u.a. für das "Jamboree on the Air" (JOTA) freizuhaltenden contestfreien Bereichen. Außerdem gibt es den Auswertern ein zusätzliches Instrument an die Hand, um gravierende Fälle möglicher weiterer Regelverstöße untersuchen zu können. Die Aufzeichnung ist - schon wegen der Ausbreitungsgegebenheiten - nicht auf flächendeckende Totalerfassung angelegt, soll aber anhand der Erfahrungen in den nächsten Jahren schrittweise erweitert werden.
Ik ben benieuwd hoe effectief de controle is in 2013. Waarom niet het volgende experiment:
  • Overtreders aanmelden volgens de procedure van de landelijke organisatie
  • Overtreders ook vermelden in deze tread (let wel: dit is dus geen vervanging van de officiele melding!)
Na afloop, als de uitslag van de contest bekend is, kunnen de resultaten vergeleken worden met deze tread.

Dit is nadrukkelijk geen uitnodiging om politie-agentje te gaan spelen; als je gewoon JOTA kunt doen en geen last hebt van deze knakkers, doe dat vooral. Maar als een JOTA-QSO kapot gemaakt wordt door een overtreder, die bovendien reageert als je 'm aanroept maar spontaan "doof" is als je 'm vertelt dat hij de regels van de contest overtreedt en doodleuk doorgaat (P40Z) dan denk ik dat dat niet zonder gevolgen zou moeten blijven en bovendien zijn er dan gegevens over de effectiviteit van deze regeling.

Geert Jan

PS: De contestregels staan hier http://www.darc.de/referate/dx/contest/wag/regeln/ en de WAG-frequenties staan hier http://www.darc.de/uploads/media/WAG_-_ ... gments.pdf.

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: JOTA en WAG-contest 2013

#2 Bericht door dxhunter »

Misschien kunnen jullie tijdens de Jota gezamelijk meedoen aan de WAG contest? Er zijn misschien wel scouts die het leuk vinden om kennis te maken met dit deel van de radio hobby. Dan heb je meteen ook wat competitie wat veel kinderen leuk vinden.

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: JOTA en WAG-contest 2013

#3 Bericht door PD2EDR »

Heb ik een aantal jaren gedaan nu, en inderdaad er zijn scouts die het leuk vinden. Maar vorig jaar heel leuke QSO met Japan / China op 15m (uiteraard onder de /J call), wat me enkele minuten later onmogelijk gemaakt werd door het bekende "CQ contest"

Herhaaldelijk melding gemaakt op het speciale adres, netjes terugkoppeling gekregen dat er naar gekeken zou worden. Ook wel stations meegemaakt die wel netjes QSY gingen.

Is een beetje geven en nemen, maar moet toch samen uit kunnen komen.
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: JOTA en WAG-contest 2013

#4 Bericht door pe1mix »

Even aanvullend hierbij wat op 2 september besproken is tijdens de JOTA-JOTI voorbereidingsvergadering binnen Rayon-L:
WAG-contest:
Al vele jaren valt de Duitse WAG-contest gelijk met de JOTA.
Dit heeft in het verleden helaas voor wat overlast over en weer gezorgd.
Er zijn zeer productieve besprekingen geweest tussen de Duitse en Nederlandse JOTA-JOTI organisatie en de organisatie van de WAG-contest.

Concreet komt het er op neer dat de WAG deelnemers allemaal worden aangeschreven en weer attent worden gemaakt op de contestvrije segmenten.
De WAG heeft ook een eigen logboekprogramma en propageert het gebruik hiervan, hierin zijn de contestvrije segmenten ook opgenomen.
Verbindingen hierin gemaakt tellen dus niet mee.

Wil men eventuele overtreders hierop attenderen hierbij het verzoek om dat beleefd te doen, zelf geen punten weg te geven en geconstateerde overtredingen te melden.
Dit kan door ze aan mij te mailen of direct aan de landelijke JOTA-JOTI organisatie (wag@jota-joti.nl).
Dit onder vermelding van zoveel mogelijk gegevens als datum, tijd, station, tegenstation etc..
Er wordt achter de schermen door beide organisaties dus veel gedaan.

Laten we echter ook de hand in eigen boezem steken!
Ik heb in het verleden ook diverse JOTA stations gehoord die, laat ik het algemeen houden, diverse bandplan en operationele regels overtraden.
Dit met overlast voor andere amateurs.

Ook ben ik van mening dat je een stuk aan geloofwaardigheid verliest als je als /J station mee gaat contesten.
Nog afgezien van het feit dat het naar mijn mening niet is wat je wilt bereiken met een JOTA.

Groeten Eric PE1MIX.

Plaats reactie