JOTA-JOTI 2018

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA-JOTI 2018

#106 Bericht door johnvdpas »

Klopt, ik heb zelden zo goed verhaal gehoord voor jeugd op 2 meter. pa75star, was echt goed in de uitleg en erg leuk dat ze tijdens de jota er waren. Laat ik daar dus duidelijk in zijn.

Wat ik bedoel, laat ik het anders formuleren, stel je hebt een scout. Deze kan op praktijkonderwijs zitten (IQ 75-90) of op het vwo IQ rond de 120. (en alles wat daar tussen in zit)


En hoe maak je nu iets dat ze allemaal mee kunnen. Ik kan me voorstellen, zonder denigrerend te doen dat iemand van het praktijkonderwijs het superleuk vind om met een zender contact te leggen met een andere groep, terwijl een VWO,er waarschijnlijk meer geïnteresseerd is in de techniek daarachter. Het is wel van belang hier rekening mee te houden, vooral met de jongens welke minder goed mee kunnen. Doe je dat niet, gaan deze gedragsproblemen geven, zeker bij een dergelijk moeilijk onderwerp als techniek. Vooral ook, omdat als het idee is meer met techniek te doen, dit niet 1 maal in het jaar zal zijn, maar bijvoorbeeld 5 keer of meer. En dan? Dan ligt het zeker aan die jongens? Natuurlijk, aan het programma ligt het dan niet... Het ligt dan aan de jongens dat ze er niets van begrijpen...Ik weet wel een beetje hoe dat werkt dan. En dat moet je niet hebben, het moet voor iedereen leuk zijn. Desnoods deel je de groep op in tweeën. En dan zeg je natuurlijk niet A is de slimme groep en B de domme. Je moet ook zorgen dat ze dat niet door hebben, geeft ook weer frictie.

Ik denk dat het beste is, om leiding op te leiden, welke dat wil. Dus dat ze bij scouting techniek kunnen volgen, voor uitleg bij de jeugd.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: JOTA-JOTI 2018

#107 Bericht door PD0JSB »

johnvdpas schreef: Voorbeeld, ik hoorde pa75star, en deze man wist op universitair niveau alles van sterrenkunde. Echter had hij een gesprek met scouts, en die begrepen er niet veel van. Terwijl, hij het heel erg goed uitlegde, voor slimme explores was het echt een heel erg goed verhaal. Maar het makkelijk op het niveau van een scout iets uitleggen, dat is nog niet zo makkelijk. Bij sommige moet je zwaar bij de basis beginnen, en dit helemaal opbouwen, zodat ze het helemaal voor zich kunnen zien. Affijn nog genoeg werk voor ze!
Hooooooo,, die vlieger gaat niet op !!! Dit verhaal van je is incompleet !!
Ik zal je even uit je droom helpen , er is veel meer aan vooraf gegaan . JOTA IS GEEN TOEVAL , dat wordt voorbereid, we hadden al een inleidende vergadering gehad samen met de scouting ,waar het motto bekend werd gemaakt, waar de puntjes op de I gezet worden t.a.v. organisatie en logistiek catering . Vervolgens zijn we op onze verenigings avond VERON Breda PA1UN tegen gekomen (PA75STAR) daar hebben we contact mee gelegd ,telefoon nummers uit gewisseld en af spraken gemaakt , hebben ook nog een Jbeam 2M6 quad van cadeau gehad ,, zie foto van PA3HMP hoger in dit forum . Verder zijn PA4AGO en PD0JSB , bij de sterrenwacht Tivoli in Oudenbosch op bezoek geweest waar PA75STAR actief is ( tot 19 november )mogelijkheden doorgenomen en we kenden het niveau, deze man is gewend mensen rond te leiden , en vragen te beantwoorden G R A N D I O O S !!!!

PA4AGO/J bestond uit 5 operators, PA4AGO, PA3HMP, PA5Q, PD0JSB, en PA1AC ( helaas ziek geworden ) In het contact met PA75STAR was een groepje van 4 zeeverkenners ,de eerste kwam met een simpele vraag , heeeeele simpele en goede uitleg ,, maar toen kwam nr 2 aan de microfoon, met een vraag ,, en vergeet niet dit was een 11 jarige!!! "wanneer denkt u dat de mensheid astroides gaat mijnen ivm met grondstoffen tekort op aarde ? "dat zijn vragen van een kaliber , dat niet meer in Jip en Janneke taal kan, dan krijgt zo'n manneke een heel mooi en uitgebreid antwoord .Persoonlijk was dit voor mij misschien wel het mooiste JOTA moment van dit jaar ,, ik heb met open mond op een 2 meter afstand zitten te luisteren, met veel voldoening .... het geheel had weer helemaal geklopt ,, de samenwerking met mede amateurs , het plan ,, de samenwerking met scouting , de samen werking met PA75STAR,,, het was een feest
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA-JOTI 2018

#108 Bericht door johnvdpas »

Wanneer denkt u dat de mensheid astroides gaat mijnen ivm met grondstoffen tekort op aarde?

Wat een vraag zeg, waren de scouts ook een beetje voorbereid haha! Jip en Janneke taal kan natuurlijk wel bij zo,n vraag. Ik ga geen voorbeeld geven, maar kort samengevat het is vele malen duurder een raket de ruimte in te schieten, dan de kostprijs van het te delven materiaal op een astroïde. Op makkelijk niveau, begin je eerst met een raket, die kost 100-en miljoenen, vervolgens met de brandstof deze kost minimaal een paar duizend euro per kilo, ect ect… dat is de manier om zoiets uit te bouwen. Dan kom je al heel snel uit op het feit dat het alles behalve rendabel is. Of omgekeerd, als ze het water wat op de maan is kunnen delven, is dat goedkoper dan het hier vanuit de aarde mee te nemen, aangezien de brandstof voor 1 liter water gigantisch hoog is. Als je nog verder wil gaan kun je zelfs nog uitleggen waarom ze in een ruimteschip hun eigen urine zuiveren, haha. In feite kun je zo ver gaan als je zelf wil. Als het maar duidelijk is.

Maar ik moet toegeven, als scouts met dergelijke vragen komen, dan is het wel heel voor de hand liggend om vals te spelen. Ik bedoel hiermee, laat de sterrenwacht even een lijstje met vragen doornemen, welke ze gesteld krijgen vanuit de scouts. Als leiding zeg je dan 2 weken van te voren dat je de vragen welke gesteld worden, even wilt controleren. Dan hebben ze het niet door. Want ik ben het wel met je eens hoor, zo is het wel heel, heel moeilijk omdat te doen. En wat maakt het uit, als de scouts dat niet door hebben? Want dit kan zo bijna niemand in Jip en Janneke taal uitleggen zonder voorbereiding.

Maar ik zei wel: Dat ik het heel positief vond dat ze er waren. Echt heel erg leuk. En ook hele goede antwoorden. Ik hoorde alleen, sommige scouts op de achtergrond, met dingen zoals uhh ja (het zal wel, we begrijpen er geen snars van) maar dat komt wellicht om de vraagstelling waarmee dan 1 scout kwam wel erg moeilijk was.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#109 Bericht door PA3HMP »

Dat was slechts een van de vragen die de bewuste scouts stelde, echt vragen van hoe komen ze erop, niks voorbereid kwam zo maar uit de lucht vallen zeg maar, en de mooie begrijpelijke manier waarop pa75star het uitlegde, het was inderdaad zoals Jan het zegt wel het hoogtepunt van de scouting, totaal onverwacht.

Je kunt dingen proberen in grote lijnen te plannen, maar dit soort vragen had ik helemaal niet van 11 jarigen verwacht.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: JOTA-JOTI 2018

#110 Bericht door PD0JSB »

Dit was JOTA zoals JOTA zijn moet , gewoon rechtstreeks uit het hart beleven de passie laten zien , en dan merk je dat de kids ook zo bezig zijn dat doet goed , ik teken er weer voor ach ,,,, nog maar 346 dagen tot de volgende JOTA
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA-JOTI 2018

#111 Bericht door Thom PA9T »

PD0JSB schreef:,,,, nog maar 346 dagen tot de volgende JOTA
De Zomerkamprondes zijn een stukje dichterbij, dat duurt nog maar iets meer dan een half jaar :D

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: JOTA-JOTI 2018

#112 Bericht door johnvdpas »

Dit is dus wel wat ik bedoel: Als je zulke vragen stelt, ben je behoorlijk slim. Deze vraag is overigens voor de jota wel in het nieuws geweest, of heeft in de krant gestaan. Hij kwam me bekend voor. Maar dat betekend wel, dat deze scout überhaupt al het nieuws volgt. Ja, voor een elf jarige is het niet vanzelf sprekend om het nieuws te bekijken, hoe zeer wij wellicht denken van wel. Dus geen wonder dat veel meeluisterende scouts dan reageren met uh...


Maar daarin zie je dus ook wat ik bedoelde met niveaukloof tussen de scouts. En het was erg goed uitgelegd, door pa75star. Dat ben ik met iedereen eens. Ik denk alleen maar, hoe kan het nog beter. Want dit was echt een super idee. En ook heel erg goed uitgevoerd, van mij krijgt het een 9. Ik zit alleen maar te denken hoe krijgt het een 10. Maar vergeet niet, een dergelijk idee, trekt vooral slimme scouts. Als je de vragen van te voren weet kun je er voor zorgen, dat niet alleen de vraagsteller de vraag begrijpt, maar ook de rest van de scouts. Zodat je deze ook kunt interesseren.


Dat gaat wel een puntje worden. Maar het is ook zo, in hoeverre wil de Veron scouts interesseren voor techniek? Is dat alleen door middel van vossenjacht (dat vind iedereen leuk, van welk niveau dan ook) printplaatjes solderen ( praktijk handjes kunnen dat meestal beter) of wil je daar nog verder in gaan, want dit kun je natuurlijk ook niet eindeloos herhalen en wat willen de scouts vooral. Willen deze dit onderwerp 1 of 2 keer per jaar, of willen deze techniek structureel terug laten komen in het programma? (5x per jaar) Vooral bij het laatste, als je het structureel terug wil laten komen is het belangrijk dat alle niveaus de onderwerpen aankunnen. Anders is het: Tof weer techniek. En een gedeelte welke denkt, bekijk het gouw even met die flauwekul, snap er niets van. Dat is ook niet zelfvertrouwen bevorderend. En uiteindelijk, gaan ze techniek dan weer schrappen, en juist dat lijkt me dan niet de bedoeling.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA-JOTI 2018

#113 Bericht door pe1hzg »

Nou, dan van ons ook maar wat foto's: https://myalbum.com/album/OCkAYBx65wTK

Gewoon met hout en touw. En menskracht.

Realiseer je dat de blokhut in de stad staat en we daarom enkele beperkingen hebben: dinsdagavond beginnen met bouwen, donderdag/vrijdag antennes erin, zondagmiddag toren weer plat en alles opbeborgen voor de chinees zaterdagavond.

Toren van 43 meter dit jaar, we hadden issues met coaxkabels die eigenlijk te kort bleken te zijn.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: JOTA-JOTI 2018

#114 Bericht door PD0JSB »

pe1hzg schreef:Nou, dan van ons ook maar wat foto's: https://myalbum.com/album/OCkAYBx65wTK

Gewoon met hout en touw. En menskracht.

Realiseer je dat de blokhut in de stad staat en we daarom enkele beperkingen hebben: dinsdagavond beginnen met bouwen, donderdag/vrijdag antennes erin, zondagmiddag toren weer plat en alles opbeborgen voor de chinees zaterdagavond.

Toren van 43 meter dit jaar, we hadden issues met coaxkabels die eigenlijk te kort bleken te zijn.
Dit ziet er ook als een feestelijk geheel uit ,het straalt ook aan alle kanten , en zeker niet kinderachtig Tjaaaaa en het coaxkabel issue, wij hadden een extra antenne mast dit jaar ,ik heb dus last minute ook nog even 100 meter extra kabel moeten halen , ik had een 300 meter coax bij totaal :shock: :shock: :shock: , en dan waren er nog 3 die daar niet veel voor onder deden . ( is dit dan echt draadloze hobby?)

Dit maakt ook geen doodbloedende JOTA indruk ,iedere scouting beleeft het op eigen wijze ,deze vind ik ook heel mooi , de foto reportage vertelt ook heel veel, komt ook over als een hele huiselijke JOTA
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: JOTA-JOTI 2018

#115 Bericht door PE2AAB »

pe1hzg schreef:Nou, dan van ons ook maar wat foto's: https://myalbum.com/album/OCkAYBx65wTK

Gewoon met hout en touw. En menskracht.

Realiseer je dat de blokhut in de stad staat en we daarom enkele beperkingen hebben: dinsdagavond beginnen met bouwen, donderdag/vrijdag antennes erin, zondagmiddag toren weer plat en alles opbeborgen voor de chinees zaterdagavond.

Toren van 43 meter dit jaar, we hadden issues met coaxkabels die eigenlijk te kort bleken te zijn.
Leuke foto's GJ! geeft een mooi beeld van JOTA in onze regio!

Marco heeft zich niet ingehouden zie ik wel. Veel beeldmateriaal ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA-JOTI 2018

#116 Bericht door Thom PA9T »

Nog meer foto's!

Wij hadden geen houten toren, maar hebben de focus gelegd op het thema Expedition Cosmos!

https://www.facebook.com/pg/jorisgroep/ ... 2041287414

ps: negeer de inlog van facebook, klik deze gewoon weg. Je kan dan gewoon de foto's zien...

Plaats reactie