JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#16 Bericht door PA3DAT »

Oh maar dié jongens willen voor een deel niet eens achter de zender! Die hebben ooit N gehaald, als uitdaging.
Wat zij écht leuk vinden, is masten klaarmaken, antennes opbouwen, kabels uitrollen. En ernaast zitten, tijdens
het zenden, en een biertje drinken! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#17 Bericht door PD7CW »

We zitten duidelijk op een andere golflengte.
PA3DAT schreef: Diezelfde opdracht op 40m op zaterdagavond viel tegen: ze konden hoogstens wat puntjes weggeven
aan Duitse contesters... :D

Mochten 'jouw' N-amateurs uit hebben willen komen in morse op 40 m dan hadden ze dat moeten doen in het voor hen beschikbare segment, dus 7.050 - 7.100 MHz, weinig kans om verbindingen te maken.
JOTA scout .png

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#18 Bericht door PA3DAT »

Ok, maar ik snap niet wat één en ander met "mijn" N-amateurs te maken heeft. Zoals ik al schreef, deze
N-amateurs zijn voor een deel helemaal niet actief, laat staan met morse.
De scouts met een opdracht maakten uiteraard een ssb verbinding, dat lijkt me logisch.

Ik wil morse doen met scouts, niet met leiding en aanverwanten die toevallig een N-machtiging hebben.
En iedereen werkt zo'n weekend onder mijn call, PA3DAT/J, dus ze mogen overal uitkomen.

En als je wat anders bedoelt maak je opmerking dan nog eens opnieuw, ik begrijp je niet.

Overigens zitten we nu off-topic, dit topic gaat over 70cm! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#19 Bericht door PD7CW »

PA3DAT schreef:Wij deden workshops, waaronder EME-antenne opzetten etc. Een 80m dipool over het water spannen.
Daarnaast kregen de scouts (verkenners) als ook de stam allerlei opdrachten. Bijv. maak enkele
verbindingen op 2 meter (onder begeleiding). Dat konden ze dan laten afvinken.
Diezelfde opdracht op 40m op zaterdagavond viel tegen: ze konden hoogstens wat puntjes weggeven
aan Duitse contesters... :D

Ook een projectje in elkaar solderen, we hadden een soldeertafel met 5 soldeerbouten. Maar ja, wij zijn
ook met minstens 7 amateurs, waarvan 5 scout/amateur. Er dan lopen er nog in- en uit, als gasten. En
nog wat elektronica-hobbyisten met Arduinoprojectjes, zonder call, maar wel in de organisatie van het
Jota-weekend.

Luxe situatie denk ik. Wij zijn er van vrijdag t/m zondag, continu. We eten/slapen er ook. Met redelijke
condities op 40m gaan sommige gelicenseerde scout/amateurs de hele nacht door! :D

Maar goed, we moeten ze dus meer achter de microfoon zien te krijgen, daar heb je gelijk in. Een idee
is dus opdrachten die ze moeten doen en die ze kunnen laten afvinken.

Tsja, wie begon over wat?
Voor mij is het wel goed zo, wou alleen even de aandacht vestigen op dat wij, als N amateurs niet op het CW deel van de 40 m band mogen uitkomen, i.v.m. de her-ijking, weet je nog wel!

Iedereen gebruikt het forum en JOTA tenslotte om zijn eigen projectje te promoten, EME, 70 cm,



Cees
Laatst gewijzigd door PD7CW op 23 okt 2017, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#20 Bericht door PA3DAT »

Ok, dank je, dat is mij uiteraard bekend. Ik zag alleen het verband niet met de rest van het verhaal.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#21 Bericht door pe1hzg »

De te gebruiken frequentie zal de doelgroep, scoutingkinderen die met andere scoutingkinderen communiceren, weinig interesseren. Ook zal dit weinig uitmaken voor de spelen en andere activiteiten dit weekend waarbij radio gebruikt is.
Gebruik van de JOTA om de activiteit op 70cm te verhogen is daarom wellicht niet het optimale middel.

Bij ons in Eindhoven (je weet wel, die onleesbare inktvlek op de kaart dit jaar) was 2m behoorlijk druk. Voor diverse activiteiten zijn we uitgeweken naar 70cm en beide banden zijn druk gebruikt. We hebben in de regio daarvoor zelfs vooraf een avond overleg waarin zaken vooraf gecoordineerd moeten worden (!!!).
Dank aan PE1MIX en PE2AAB die dit al enige jaren zo regelen.

Het gebruik van meerdere apparaten tbv meerdere QSO's op dezelfde band tegelijkertijd is een uitdaging dus wijken we voor spelen en voor zaken als ATV backtalk, uit, bijvoorbeeld naar 70cm en zelfs naar 23cm om de 2m band te ontlasten.

Activiteit op 40m viel tegen dit jaar maar 80m was goed te doen en kinderen hebben veel geleerd. Als de verbindingen op zondagochtend wat rommelig worden is dat omdat een kind nu echt aan het leren is hoe de PTT-schakelaar werkt en probeert moppen te tappen naar o.a. PA6JAM. Meestal bedien ik de PTT (discreet met een lichtschakelaar uit zicht) maar nu was het kind zelf aan zet. Excuses aan Hjordis van PA6JAM voor de ontstane chaos maar het was zondag en inmiddels rustig ;-)

We hebben een paar zaken "anders" gedaan. De fullerphone is een leuk ding, maar ongeoefende Scouts vragen te seinen en te nemen is wellicht wat veel gevraagd, Ik heb de kits opgeleukt met extr schroefjes, moertjes en vleugelmoeren en bij een avondspel was er ergens een plaats waar je je zelfgemaakte keyer aan moest sluiten om een bericht te ontvangen voor het vinden van de post. Hiervoor had ik een zender omgebouwd met extra keyer zodat het woord automatisch gezonden werd, zie foto. En niets ontvangt zo mooi als een bericht met je eigen ontvanger natuurlijk, ook al was dit voor velen de eerste keer dat ze een morse-bericht moesten ontvangen.

Voor de jongere kinderen ("onder de meter") gebruikten we de wave lights van PA1IVO. Eenvoudiger, maar omdat de meeste Scouts bij ons kunnen solderen en de Welpen nog niet is het aan de gang krijgen van een eenvoudiger pakket door de groene mannen heel erg leuk. Nog leuker werd het toen ze de RF-detector van de eigen Wave Guide moesten gebruiken om een geheime zender op te sporen die ergens verstopt was.

Tenslotte moet ik Pleuno nog heel erg bedanken. Op de laatste coordinatiemeeting liet hij "wifi vossen" zien, die heb ik ook gemaakt en bleken een groot succes.

Kortom, het is wat je er zelf van maakt. In mijn geval, een enorm slaaptekort.

73,

Geert Jan PE1HZG
Bijlagen
fullerkeyer met keyerprint
fullerkeyer met keyerprint

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#22 Bericht door PA3DAT »

Mooi verslag Geert Jan, top! Daar zitten goede ideeën in voor 2018!

De fullerphone, ik vond 'm op http://kitbuilding.org/index.php?option ... Itemid=111
Ziet er interessant uit! Kun je nog iets vertellen over de werking, wat is de bedoeling van het apparaat?
Het is een compleet 1 kanaals 70cm transceivertje, soort LPD voor FM-morse, begrijp ik?
Of is er een handleiding online?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#23 Bericht door PA3DJS »

@PE1HZG:
"Gebruik van de JOTA om de activiteit op 70cm te verhogen is daarom wellicht niet het optimale middel."
Helder, het gaat mij om de 70 cm activiteit tijdens de JOTA te verhogen.

@iedereen:
De achterliggende gedachten bij ons (Jan Campert Groep) zijn:
-ontlasting 2 m band
-meer parallele gespreksmogelijkheden voor de jongere speltakken (de oudere pakken HF)
-het moet toch makkelijk kunnen vanwege dat veel mensen reeds 2 m hebben (en dan vaak ook 70 cm op een dual band TRX), en die witte stokken zijn vaak ook dual band (of meerbands)
-we hebben wat explo's die inmiddels prima met VHF apparatuur overweg kunnen, en dan heb je met 2m en 70 cm wat meer mogelijkheden dan met 2m alleen. We hebben ook 6m staan, dus dat zou ook kunnen.

Beetje OT, we hebben voor volgend jaar ook wat plannen met de Fuller Phones.

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#24 Bericht door PA5PT »

PA3DAT schreef:Mooi verslag Geert Jan, top! Daar zitten goede ideeën in voor 2018!

De fullerphone, ik vond 'm op http://kitbuilding.org/index.php?option ... Itemid=111
Ziet er interessant uit! Kun je nog iets vertellen over de werking, wat is de bedoeling van het apparaat?
Het is een compleet 1 kanaals 70cm transceivertje, soort LPD voor FM-morse, begrijp ik?
Of is er een handleiding online?
De fullerphone is deze kit: http://kitbuilding.org/index.php?option ... 13&lang=nl
Deze kan je gebruiken om zelf te oefenen, maar je kan er ook meerdere aan elkaar verbinding met draad.
De beschrijving die je aanhaalt is een uitbreiding, daardoor heb je de lange draad niet nodig.
pe1hzg schreef: Tenslotte moet ik Pleuno nog heel erg bedanken. Op de laatste coordinatiemeeting liet hij "wifi vossen" zien, die heb ik ook gemaakt en bleken een groot succes.
Ik zag ineens zo'n ding liggen bij ons in het lokaal, hij zag er erg netjes uit!
EDIT: Ze zijn er trouwens ineens in het hele land. joti.tv heeft er ook een beschrijving van: https://www.joti.tv/blog/2017/10/19/wif ... t-esp8266/ (al is de oplossing met de 18650 niet zo heel mooi...)

pe1hzg schreef:Het gebruik van meerdere apparaten tbv meerdere QSO's op dezelfde band tegelijkertijd is een uitdaging dus wijken we voor spelen en voor zaken als ATV backtalk, uit, bijvoorbeeld naar 70cm en zelfs naar 23cm om de 2m band te ontlasten.
Ik heb al jaren een "rode stok" staan voor 2m en 70cm, helaas is Loon op Zand echt niet te doen via dat ding en wil ik komend jaar uitwijken naar een kleine beam voor 70cm.
Wat heb je gedaan op 23cm? Dat is natuurlijk onze ontvangst frequentie voor ATV, dus heb niet echt het idee dat ik die band makkelijk voor iets anders kan gebruiken.
JO21RL

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#25 Bericht door Thom PA9T »

PA3DJS schreef:Vandaag veel op 70 cm geluisterd en geroepen (433.525 MHz), maar bijzonder weinig respons (Maarssen/Tienhoven, ten noorden van Utrecht).

Wel diverse LPD stations gehoord. Ik heb niet-JOTA stations van PI2NOS moeten halen om aan stations te komen.

Hoe krijgen we 70 cm beter geactiveerd (meer ruimte dan op 2m)?
Hoi Wim!

Waarom roep je op 433.525 MHz terwijl op 70cm de aanroepfrequentie 433.500 MHz is?

73! En zie/hoor je bij de volgende JOTA of de Zomerkampronde

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#26 Bericht door andre »

Misschien begrijp ik het allemaal niet zo, maar....

waarom de eerste twee woorden van de titel van dit topic niet gewoon weglaten en het hebben over 70cm in zijn algemeenheid, het hele jaar door. Als het alleen op de jota dagen druk mag worden, wat dan met die andere 363 dagen die we in het jaar hebben.
Is het ook niet zo dat de eerste 6 mhz van de 70cm band (nog) primair zijn..dan mogen we wel oppassen.
Gisteravond (16-11-2017)was er een zoektocht op het water van het Haringvliet. Mobiel en vaste communicatie van de reddingswerkers zaten iets boven de 434.500Mhz en kon ik op 40km afstand perfect volgen. Laten we ons dan daar ook eens actief druk om maken anders hebben we zo meteen nog 2 Mhz primair over...

Ik heb al een eerdere bijdrage geleverd in dit topic, waar zelfbouw een uitgelezen kans voor is, met de daaraan gekoppelde uit te bouwen kennis van weerstandjes en pullevesators.. :lol:

Dan even off topic, maar niet helemaal off topic: de gang van zaken op NOS en een klein aantal topics die hier lopen zijn nu ook niet echt een voorbeeld voor aspirant radio amateurs. Maarja, mensen hè, ze zijn overal hetzelfde en denken overal hetzelfde...

Fijn weekend iedereen...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: JOTA 2017, hoe krijgen we activiteit op 70 cm omhoog?

#27 Bericht door PA3DAT »

Daar zit wat in, 70cm in het algemeen. En het is zo'n leuke band, vooral in ssb.

Afgelopen dinsdagavond was de maandelijkse contest. Ik heb alleen een klaverbladje,
zo'n horizontale rondstraler zo groot als een pizzabord. Toch nog Engelsen gehoord
in de contest, maar dat was dan ook alles. In een vorige contest nog OZ gewerkt,
Denemarken.

Nieuwe radioamateurs van de afgelopen jaren weten vaak niet eens dat dat ook kan,
DX'en op 2m en op 70cm. Terwijl de qrm op HF steeds sterker wordt, is het ruisniveau
op 2 en 70 vaak nog net zo laag als 20, 30 jaar geleden.

Terug naar VHF en UHF?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie