De te gebruiken frequentie zal de doelgroep, scoutingkinderen die met andere scoutingkinderen communiceren, weinig interesseren. Ook zal dit weinig uitmaken voor de spelen en andere activiteiten dit weekend waarbij radio gebruikt is.
Gebruik van de JOTA om de activiteit op 70cm te verhogen is daarom wellicht niet het optimale middel.
Bij ons in Eindhoven (je weet wel, die onleesbare inktvlek op de kaart dit jaar) was 2m behoorlijk druk. Voor diverse activiteiten zijn we uitgeweken naar 70cm en beide banden zijn druk gebruikt. We hebben in de regio daarvoor zelfs vooraf een avond overleg waarin zaken vooraf gecoordineerd moeten worden (!!!).
Dank aan PE1MIX en PE2AAB die dit al enige jaren zo regelen.
Het gebruik van meerdere apparaten tbv meerdere QSO's op dezelfde band tegelijkertijd is een uitdaging dus wijken we voor spelen en voor zaken als ATV backtalk, uit, bijvoorbeeld naar 70cm en zelfs naar 23cm om de 2m band te ontlasten.
Activiteit op 40m viel tegen dit jaar maar 80m was goed te doen en kinderen hebben veel geleerd. Als de verbindingen op zondagochtend wat rommelig worden is dat omdat een kind nu echt aan het leren is hoe de PTT-schakelaar werkt en probeert moppen te tappen naar o.a. PA6JAM. Meestal bedien ik de PTT (discreet met een lichtschakelaar uit zicht) maar nu was het kind zelf aan zet. Excuses aan Hjordis van PA6JAM voor de ontstane chaos maar het was zondag en inmiddels rustig

We hebben een paar zaken "anders" gedaan. De fullerphone is een leuk ding, maar ongeoefende Scouts vragen te seinen en te nemen is wellicht wat veel gevraagd, Ik heb de kits opgeleukt met extr schroefjes, moertjes en vleugelmoeren en bij een avondspel was er ergens een plaats waar je je zelfgemaakte keyer aan moest sluiten om een bericht te ontvangen voor het vinden van de post. Hiervoor had ik een zender omgebouwd met extra keyer zodat het woord automatisch gezonden werd, zie foto. En niets ontvangt zo mooi als een bericht met je eigen ontvanger natuurlijk, ook al was dit voor velen de eerste keer dat ze een morse-bericht moesten ontvangen.
Voor de jongere kinderen ("onder de meter") gebruikten we de wave lights van PA1IVO. Eenvoudiger, maar omdat de meeste Scouts bij ons kunnen solderen en de Welpen nog niet is het aan de gang krijgen van een eenvoudiger pakket door de groene mannen heel erg leuk. Nog leuker werd het toen ze de RF-detector van de eigen Wave Guide moesten gebruiken om een geheime zender op te sporen die ergens verstopt was.
Tenslotte moet ik Pleuno nog heel erg bedanken. Op de laatste coordinatiemeeting liet hij "wifi vossen" zien, die heb ik ook gemaakt en bleken een groot succes.
Kortom, het is wat je er zelf van maakt. In mijn geval, een enorm slaaptekort.
73,
Geert Jan PE1HZG