Slimme meters van Enexis?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
spirado
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 jul 2012, 18:31
Locatie: Haarlem

Re: Slimme meters van Enexis?

#16 Bericht door spirado »

Het probleem bij dieven is vaak dat ze niet geleerd hebben voor een goede baan.
Dus veel (erg) slimme inbrekers zijn er niet, is mijn redenatie, anders hadden ze wel legaal werk.
(niet recessie proof)
Meeste hackers zijn hobbyisten die aandacht willen, en met een vinger naar een "fout" wijzen, of er mensen willen luisteren, of reageren, is een ander verhaal.

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Slimme meters van Enexis?

#17 Bericht door PA4JAN »

panda58 schreef:
EMCees schreef:Dat is denk ik het grootste probleem.
Dat ze aan je energie verbruik kunnen zien of je thuis bent of niet.
Zeker als die zooi hackbaar is.


Hoe kunnen ze zien dan dat je thuis bent?
Alleen van het meer verbruik van de radio die
misschien word aan gezet?
Verder loopt normaal alles door en dan bedoel ik de koelkast
of diepvries.
Je huis word automatish warm gehouden door de termostaat.
De vaatwasser word geprogrammeeerd , de laatste die weggaat s morgens bij ons drukt de vaatwasser aan en doet z n werk op de ingestelde tijd.
Even zo met de wasmachine en de droger die dan door m n vrouw word geprogrameerd en hun werk netjes na elkaar doen.

Als ik 14 dagen op vacantie ga doe ik een hoop niet meer thuis

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Slimme meters van Enexis?

#18 Bericht door PA3DAT »

Maar het ding verstuurt die info éénmaal per 2 (of 3?) maanden. Hoe weten ze dan of je thuis bent?
Nou ja, wat maakt het uit, als ze goed op internet kijken weten ze precies wanneer ik (niet) thuis ben... :D
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Slimme meters van Enexis?

#19 Bericht door elsinga »

Het idee achter de echt slimme meters is dat de energieleveranciers de productie kunnen afstemmen op jouw actuele verbruik of zelfs jouw actuele verbruik kunnen sturen naar aanleiding van (een overschot in) de productie.

Voorbeeld: je slingert de wasdroger aan. Hopla, daar komt een verbruiker van ruim 2000W aan. Verbruik piekt en de slimme meter stuurt dat door, zodat de gasgestookte centrale meer vermogen gaat produceren. Extremer voorbeeld (maar al mogelijk): je wasdroger staat te wachten op actie, de energieleverancier heeft de kolencentrale aanstaan en die regel je niet evenmakkelijk terug. Dus krijg je op dat moment goedkopere stroom, waardoor je wasdroger in actie komt. Meest extreme voorbeeld (ook al mogelijk): de energielverantie loopt tegen het maximale aan wat geproduceerd kan worden, dus de energieleverancier stuurt de airco bij jou thuis een seintje om tijdelijk uit te gaan. Zo, nu is er weer stroom voor de belangrijke verbruikers.

Allemaal mogleijk, maar nog heel weinig gebruikt. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4507
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Slimme meters van Enexis?

#20 Bericht door PE1PQX »

elsinga schreef: Meest extreme voorbeeld (ook al mogelijk): de energielverantie loopt tegen het maximale aan wat geproduceerd kan worden, dus de energieleverancier stuurt de airco bij jou thuis een seintje om tijdelijk uit te gaan. Zo, nu is er weer stroom voor de belangrijke verbruikers.

Allemaal mogleijk, maar nog heel weinig gebruikt. ;)
En dat laatste zal zeker niet gaan gebeuren denk ik. Dan zal de leverancier gaan bepalen wat jij aan mag en kan zetten. Ultieme Big Brother!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Slimme meters van Enexis?

#21 Bericht door elsinga »

Nou, ik kan me voorstellen dat dat nu juist *wel* gaat gebeuren. Uiteraard in ruil voor e.o.a. voordeel, bijvoorbeeld goedkopere stroom.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4507
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Slimme meters van Enexis?

#22 Bericht door PE1PQX »

M.a.w. energie wordt duur => alles uit, dus ook je tranceivers.
Dacht het niet dus...

Verhaal vraag-aanbod steekt echt anders in elkaar.
Veel vraag => alles duur
Geen of weinig vraag => lekker goedkoop en dat werkt met de energie markt net zo. Die gaan echt niet bepalen wanneer jij je airco aanzetten mag. Die redeneren "elsinga, zet lekker alle dagen je airco aan dan kunnen wij meer pecunia's vragen". Simpel.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Slimme meters van Enexis?

#23 Bericht door pa3kc »

Vandaag stond men aan mijn voordeur of ze even de slimme meters mochten installeren.

Ik had gezegd dat ik daar nog geen zin in had en dat ik er eerst meer van wou weten.

Alle buren die krijgen wel zulke meters.

Hier de info van de meters:
Gas: Flonidan Uniflo G4SMV
Elektra: Kamstrup

De buren hebben vandaag wel de meters laten installeren. Ik heb geen idee nog of er extra qrm op de banden hier door komt.

Aloys heb jij extra qrm ervan op de banden?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Slimme meters van Enexis?

#24 Bericht door PA3DAT »

Bij mij wilden ze 'm morgen installeren, maar we zijn er even niet. Vrijdags vrij/zzp'er,
en ik moet morgen wat ophalen in Bremen. We zijn dus vast vertrokken, met ons
kampeerbussie.
We staan nu op een camper-parkeerplaats in Löningen, 150km van huis, nog 100km van
Bremen. Glaassie wijn, iPad op schoot... :D

Moet dus nog een nieuwe afspraak maken, maar ik verwacht geen QRM van het ding.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Slimme meters van Enexis?

#25 Bericht door EMCees »

Hmmm evem op qrz dot com kijken, huis fff afleggen... inbraak? Hij is toch niet thuis

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Slimme meters van Enexis?

#26 Bericht door Dennisd »

aluhoedjes even opzetten ,of toch niet? beslis zelf :mrgreen:
http://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl/

Theo

Re: Slimme meters van Enexis?

#27 Bericht door Theo »

Valt mee hoor, ik zit geheel klaar om te lezen, blijkt bijna alles in het Engels te zijn geschreven.
Tja dan lig ik er uit :mrgreen:

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Slimme meters van Enexis?

#28 Bericht door Dennisd »

nee dat is een non argument Theo daar hebben we online vertalers voor :wink: ,moet zeggen heb een en ander rustig doorgelezen
of het nu waar is of niet ,al zou er een procentje waarheid inzitten ,ik echt niet zit te wachten op deze meters , zowiezo onzin om te zien hoe laat ik gedoucht heb op woensdag. ,gezond verstand daar kan geen meter tegenop .
dit stukje vind ik nog het meest opzienbarend http://www.security.nl/artikel/39793/1/ ... nt.html%20

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Slimme meters van Enexis?

#29 Bericht door PA3DAT »

Jullie zijn me ook wel een stel "ouwe wijven" bij elkaar zeg... :lol:

Ik vraag naar mogelijke qrm op HF van die slimme meters, en dan moet je nog eens gaan
kijken naar wat er allemaal aan antwoorden komt! Complottheorieën, Big Brother, alles
komt voorbij.

QRM was de vraag heren, en Cees: in mijn eigen forum met meer dan 23.000 leden vertel ik
al meer dan 10 jaar wanneer en waar ik precies uithang. En ik ben gemiddeld 2 maanden per
jaar niet thuis... Inbreken? Ze moeten het maar eens proberen! Mijn homemade alarm zet
de hele buurt op stelten! Over qrm gesproken... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Theo

Re: Slimme meters van Enexis?

#30 Bericht door Theo »

Als je een lawaai ding hebt, waarvan je er van uitgaat dat de ander wat moet doen, vergeet het maar.
Kijk naar de auto alarm, geen mens kijkt er van op dat er wat staat te loeien.

Ik denk niet dat een op afstand uit te lezen meter zo maar rommel kan maken.
Zeker niet als je keus hebt hoe deze meters verbinding moeten maken.

Plaats reactie