Wie heeft er zonnepanelen op zijn dak?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Wie heeft er zonnepanelen op zijn dak?

#16 Bericht door EMCees »

De spullen die door mastervolt zijn geleverd zijn aan de 230 V ac kant redelijk schoon, er zijn geen emc eisen behalve de generieke norm voor de dc bus.
Hier zitten ze mijns inziens ca 40 dB boven de norm. Klusje AT om die zooi van de markt te krijgen dunkt mij.
Gelet op het feit dat de gestoorde de stoorder is het ietwat complex wordt aan gewerkt.

Nog even wat gecalibreerde metingen doen en dan een klacht ri At vermits de gestoorde een Rechtsbijstand heeft..
Leverancier is van goede wil, snapt er geen ruk van....

Maar de fabrikanten nemen wel vaker CE met een korrel zout

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Wie heeft er zonnepanelen op zijn dak?

#17 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 18 mar 2013, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Wie heeft er zonnepanelen op zijn dak?

#18 Bericht door PA0FRI »

PA3DAT schreef:Ik heb de titel van dit topic aangepast. De nieuwe vraag is nu: wie heeft er zonnepanelen op zijn dak? Ik ben erg nieuwsgierig naar ervaringen, met name wat betreft storing (op HF)door de omvormer!


Een vriend (ook zendamateur) van mij heeft 8 zonnepanelen die met zonneschijn ongeveer 2kW leveren. Hij is zeer kritisch vooral wat betreft storing van omvormers. Hij luistert veel van 20 kHz tot boven het UHF gebied. Er is een omvormer/inverter geplaatst type SMA Sunnyboy 2000HF.
(EUR 935-980 ex. BTW) http://www.sunnshop.nl/pdf/sma/sunnyboy-2000HF.pdf
Deze veroorzaakt geen storing bij ontvangst. De omvormer zit minder dan een meter van het voedingspunt van een eindgevoede HF antenne. Alleen als hij een ontvanger naast de kast houdt, kan hij een ongeveer 20kHz zwak signaal waarnemen.
Zijn zoon in België en dochter in NL hebben beide een ander merk dat stoort als de pest.
Bijlagen
SMA.jpg
SMA.jpg (14.02 KiB) 8461 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wie heeft er zonnepanelen op zijn dak?

#19 Bericht door PA3DAT »

Dank je Frits, dat is precies het type waar ik naar vroeg! Goed nieuws dus! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

ON4SU
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2012, 20:02
Roepletters: ON4SU

Re: Wie heeft er zonnepanelen op zijn dak?

#20 Bericht door ON4SU »

Vorig jaar heb ik 10 panelen (Sunpower ) op het dak laten plaatsen.
De omvormer was een Danfoss ( met HF transfo technologie) en werd geleverd met een hele rits aan ENI /ITU/CISPR normen etc... waaraan deze omvormer voldoet.( op het gelijkvloers in de garage geplaatst - dus de DC kabels lopen langs de voorgevel recht omhoog en zijn +/- 12m lang )
Mijn antenne (Hexbeam) staat 3m boven het hoogste paneel.
Bij het opmaken van de offerte had ik meerdere keren duidelijk op mijn de antenne, en het gevaar voor RFI, gewezen maar er werd mij verzekerd dat er geen problemen zouden zijn.
Op advies van een andere amateur had ik toch duidelijk op de bestelbon vermeld dat ik, in geval van problemen, de mogelijkheid wou om de installatie zonder meerkost voor mij te laten aanpassen tot die wel zou voldoen.
De installateur heeft daar geen opmerkingen meer over gemaakt en de installatie geplaatst ( dus ging per definitie akkoord met mij extra voorwaarde)
Resultaat : een ware nachtmerrie !
Van zodra er voldoende daglicht was om de omvormer uit zijn slaapstand te halen, van 20m tot 10m , alle 44 kHz een enorm sterk stoorsignaal
( vlotjes S9) en schijnbaar geen verband met het opgewekt vermogen op dat moment .
In samenspraak met de installateur en Danfoss is toen zowat alles getest :
extra aardingen, netfilters in de shack, netfilters aan de uitgang van de omvormer, massa's ferriet clamps rond de DC kabels, ferriet common choke filters tussen de AC - en DC kabels geplaatst, etc... niets hielp en er was nauwelijks verbetering meetbaar. ( alle 44 à 46 kHz bleven de sterke draaggolven hoorbar en aantoonbaar op een spectrum analyzer.
Een laatste voorstel was , tegen betaling, de DC kabels in een afgeschermde leiding te plaatsen.
Dat had volgens mij geen zin gezien het slecht resultaat met de common choke filters + eens op het dak aangekomen waaieren de kabels uiteen naar de verschillende panelen en is er van afscherming geen sprake meer.
Julien, ON7WJ heeft toen snel nog een regelbare DC voeding gemaakt ( 0 tot 350V DC) die we rechtstreeks hebben aangesloten op de omvormer, zonder enige DC kabel angekoppeld, om aan te tonen dat het wel degelijk de omvormer zelf was die straalde en niet de rest van de installatie.
Ten einde raad werd mij voorgesteld om de panelen terug af te breken of de antenne te verplaatsen ... te gek voor woorden natuurlijk !
Toen ben ik zelf overal gaan informeren bij andere amateurs die, zonder problemen en met een vergelijkbare opstelling, panelen hadden geplaatst.
Per locatie heb ik dan details opgegeven van type omvormer etc...
Zeer vaak bleek daar een SMA Sunny Boy met succes gebruikt te zijn.( zie bijvoorbeeld maar op de site van ON4AKH http://www.on4akh.be/)
In enkele gevallen zie ik een TL versie van omvormer in gebruik ( wat staat voor Transfo Less) anderen zijn dan weer met HF transfo technologie..
Om een zeer lang verhaal kort te houden ( HI ...) :Vorige week werd mijn omvormer ( gratis) vervangen door een Fronius IG Plus 35V-1.
Weliswaar opnieuw op basis van een transfo HF technologie omdat een TL versie niet zou werken met de Sunpower panelen werd mij gezegd.
Resultaat : alle problemen zijn verdwenen en ik kan opnieuw elk uur van de dag op eender welke HF band zonder problemen luisteren !
Alleen op 14.377 hoor ik nog het herkenbaar nachtmerrie geluid maar ik heb nog niet uitgezocht of het wel van de omvormer afkomstig is en bovendien is het buiten de amateurband, dus heb ik daar geen echt probleem mee.
Ik kan u nog massa's metingen, foto's en dergelijke per mail doorsturen als je dat wil.

De best raad die ik momenteel kan meegeven is absoluut vermelden op de bestelbon dat uw hobby radio-amateurisme is en dat , in geval van RFI/EMC etc problemen de hele installatie moet worden aangepast tot er geen problemen meer waarneembaar zijn op de amateurbanden.

Veel succes 73 Patrick - ON4SU

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wie heeft er zonnepanelen op zijn dak?

#21 Bericht door elsinga »

Ik overweeg om op korte termijn een 4320Wp (18x240Wp) zonnepaneelinstallatie te laten plaatsen door een bevriend installateur. Bij de installatie is een SMA 5000tl geoffreerd, een Sunny Boy dus. Omdat ik hier lees dat vooral de DC bekabeling voor storing kan zorgen, alvast maar even hier navragen wat ik kan doen om de storing te voorkomen.

Situatieschets: de panelen komen op het schuine dak aan de ZW kant van de woning te hangen, de Sunny Boy in de garage, die aan de NO kant van de woning zit. DC-kabels moeten in dit geval over de nok heen en aan de NO kant naar beneden, doot het garagedak (pijpje al aanwezig, we hebben daar al 4 panelen op het garagedak staan en de kabels daarvan lopen door die pijp). DC-bekabeling zou in vrijwel alle gevallen die ik heb bedacht *niet* parallel aan de draad-antennes lopen, maar of echt haaks er op of onder een hoek van 45 graden.

Is dit een recept voor storing of juist niet?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD2JM
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 okt 2011, 19:06

Re: Wie heeft er zonnepanelen op zijn dak?

#22 Bericht door PD2JM »

elsinga schreef:Ik overweeg om op korte termijn een 4320Wp (18x240Wp) zonnepaneelinstallatie te laten plaatsen door een bevriend installateur. Bij de installatie is een SMA 5000tl geoffreerd, een Sunny Boy dus.
Ik zit ook in de zonnepanelen-business en zou je een SB4000TL aanraden. Deze levert op jaarbasis (onder optimale omstandigheden, dak op zuid en 35° dakhelling) zelfs net iets meer op dan een SB5000TL, 1,4 kWh om precies te zijn en is ook nog circa €175 goedkoper dan de SB5000TL. Heb je geen ideaal dak dan is een SB5000TL zeker teveel. Veel zonnepanelenbedrijven raden een te grote omvormer aan om maar geen vragen te krijgen over het maximum wp van de panelen (4320Wp in jou geval) en het maximum wattage van de omvormer (4000w voor een SB4000TL). Ik ben echter van mening dat je mensen goed moet voorlichten in plaats van het aansmeren van een te dure omvormer.

De wattages die voor omvormers worden gehanteerd zijn AC-kant wattages en geen Wp's van je zonnepanelen. De SB5000TL heeft een maximaal AC wattage van 5000w, hiervoor dient echter 5300Wp (zonnepanelenkant) te worden aangesloten. De SB4000TL heeft een maximaal AC wattage van 4000w bij 4200Wp. Alleen met een ideaal dak klopt het dan dat in een zonderling geval de panelen meer wp leveren dan de SB4000TL omvormer kan verwerken en het geheel afkapt op 4200wp, dit komt echter maar zelden voor. De zon staat maar kort onder de ideale hoek en zonnepanelen zijn minder efficiënt als hun temperatuur oploopt. Hierdoor leveren ze niet in hartje zomer de meeste energie leveren maar in het voorjaar wanneer de instraling hoog is maar de temperatuur nog laag (afgelopen Pinksteren bijvoorbeeld, http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=82014). Dit is een relatief korte periode over een heel jaar. Hoewel de SB4000TL de (zeldzame) pieken mist is deze echter wel efficiënter bij een lagere instraling dan de SB5000TL, elk ander moment behalve vroeg in het voorjaar dus, wat de jaaropbrengst zelfs groter maakt dan de SB5000TL.

Ter ondersteuning van mijn verhaal kan je je situatie invoeren in het programma Sunny Design van de maker van de omvormer SMA, en bijgevoegd bestand (even hernoemen naar .sdp2).
Bijlagen
Elsinga.pdf
Rename naar .SDP2 (Sunny Design bestand).
(10.46 KiB) 689 keer gedownload
Laatst gewijzigd door PD2JM op 25 sep 2012, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wie heeft er zonnepanelen op zijn dak?

#23 Bericht door elsinga »

PD2JM, dank voor je uitleg. De vraag naar een ruim bemeten omvormer kwam bij mij vandaan, niet bij de installateur. Is een vriend van me, dus hij luistert goed naar me. :) Zal 'm zo even vragen om er een 4000TL van te maken, want je uitleg snijdt hout. Zeker omdat mijn dak op het ZZW ligt en niet op het Z, bovendien 51 graden helling en geen ideale 36 graden. En dan is 175 euro toch weer een mooie besparing, zeker omdat de 4000 en 5000 verder exact gelijk lijken qua specs.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA0RPA
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mar 2006, 23:37
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Wie heeft er zonnepanelen op zijn dak?

#24 Bericht door PA0RPA »

Naar aanleiding van de opmerkingen in dit forum heb ik een mailtje gestuurd naar de Mastervolt importeur met de vraag om mijn Soladin 600 te "ontstoren".
Ook ik heb last van sterke storing op de korte golf, tot zelfs 50 Mhz. toe.
Hou jullie op de hoogte.
Bye en 73's van Rob.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Wie heeft er zonnepanelen op zijn dak?

#25 Bericht door PD9CN »

Hallo Forum Leden.

Ik heb een vraag want maak me een beetje zorgen.
Dit vanwege dat achter mijn huis +- 50Mtr een nieuwe woonwijk wordt gebouwd en op ieder huis worden zonnepanelen geplaatst.
Zijn ongeveer +- 75 huizen.
Ik ben wel voor zonnepanelen maar moet niet gaan storen :mrgreen:

Ben namelijk bang dat dit einde HF wordt voor mij :?
Misschien heeft iemand een licht puntje voor me :idea:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wie heeft er zonnepanelen op zijn dak?

#26 Bericht door PA3DAT »

Ga eens informeren welk merk/type omvormers men gaat plaatsen...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wie heeft er zonnepanelen op zijn dak?

#27 Bericht door coolepascal »

Aloys dank voor de tip.
Ik woon in een appartementencomplex en wij zijn van plan een dergelijke instalatie op ons dak te laten instaleren.
Als voorzitter van de VVE mag ik waarschijnlijk wel het HF issue bij de leverancier (die hier twee straten verder woont) neerleggen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Wie heeft er zonnepanelen op zijn dak?

#28 Bericht door PD9CN »

Hoi Aloys,

Ik ga morgen even het bouw terrein op om te vragen wat voor een omvormers zei gebruiken voor de zonnepanelen.
En als de kans er is maak er een foto van.

Is er nog meer info gewenst of is dit voldoende?
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Wie heeft er zonnepanelen op zijn dak?

#29 Bericht door PD9CN »

Even een update.

Ben bij de uitvoerder langs geweest.
En die vertelde dat ze pas over een maand de omvormer gaan plaatsen voor de zonnepanelen.
Dus tegen die tijd ga ik weer langs, om te kijken wat er is geïnstalleerd type en merk.

En dan meld ik me weer op dit topic :mrgreen:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wie heeft er zonnepanelen op zijn dak?

#30 Bericht door PA3DAT »

Prima Cor, ben benieuwd!

@Pascal: wij hebben de SMA Sunnyboy 2000HF, bij de scouting (JOTA!) hangen er maar liefst 3 stuks op een rijtje,
om de hoek bij de shack. Type 3000HF. En al die SMA's, geen centje pijn!

http://www.sma.de/en/products/solar-inv ... 000hf.html

(ik had beter even terug kunnen lezen, nu ben ik mijzelf aan het herhalen... :D )
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie