Linksys cisco sd216 HUB die stort

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PA4MIC
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 sep 2011, 20:42
Roepletters: PA4MIC

Linksys cisco sd216 HUB die stort

#1 Bericht door PA4MIC »

Heb hier op diverse delen van HF een fluittoon, na uitgebreid zoeken bleek een groot deel van die storingen door mijn eigen hub van linksys te komen. Zodra er een netwerk device aangesloten wordt en er is communicatie over de utp kabel komt de fluit toon, zodra er netwerk activiteit is is het signaal een 2s punten harder.

Het probleem komt echt uit de hub zelf zo lijkt want dit is met verschillende apparaten aangesloten en de voeding is gewisseld met een ander.

Nou weet ik niet hoe precies een hub werkt technische gezien dan, dus hoe en wat voor signaal op de lijn komt dus weet niet hoe ik dit zelf zou kunnen oplossen door extra filtering of zo. Kan natuurlijk wel gewoon een hub kopen die het niet heeft maar zou liever deze verbeteren heb je meer eer van. :lol:

Als er mensen zijn die tips of info hebben graag.

73,

Michael
Laatst gewijzigd door PA4MIC op 19 mei 2012, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Linksys cisco sd216 router die stort

#2 Bericht door Hans PE1KWH »

Wat je kunt proberen is de netwerk kabel enkele malen door een grote ringkern te steken. Daarmee worden de common mode signalen tegen gehouden.
Dit kun/moet je eveneens doen met het voedingssnoertje. Als er een metalen behuizing omheen zit kun je die aarden als dat nog niet is gedaan.
Wordt het niet minder dan weg met dat ding of uitzetten als je wil luisteren....

PA4MIC
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 sep 2011, 20:42
Roepletters: PA4MIC

Re: Linksys cisco sd216 router die stort

#3 Bericht door PA4MIC »

Dat wordt dan opzoek naar grote ringkernen want gebruikt dikke utp kabels. De voeding is intern al door een varkensneus gehaald dus dat zou goed moeten zijn zou je denken.
De behuizing is deels van metaal en is niet(goed) geaard dus daar zal ook nog wat te halen vallen.

Hoe werkt netwerk eigenlijk? Wat voor signaal komt erop de kabel te staan met frequentie en zo? Gaat hier eens info over zoeken wie weet kan ik daar ook nog wat mee.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Linksys cisco sd216 router die stort

#4 Bericht door PA2EFR »

Op de meeste LANkabels staat verkeer met 100 megabit per seconde.
Maar de fluitjes op de kortegolf, en dat zijn mooie zuivere fluitjes, komen niet uit de datakabels, maar uit de electronica in de router. Daar zitten kristaloscillatoren in met delers om het digitale gebeuren te klokken.
Die stralen gewoon rechtstreeks door het plastic kastje heen.
Uit de datakabels komt volgens mij meer een soort ritselende "ruis". En tot slot stoort de meegeleverde voeding ook sterk. Dat uit zich als brommende ruisbulten met een sterk instabiel karakter.

Vandaag weer getest door de router er uit te trekken, en weer op te starten. Moet je op 80 gaan zitten en beetje heen en weer draaien over 50 kHz of zo. Dan hoor je ruis, brombulten en fluitjes een voor een opdoemen.

PA4MIC
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 sep 2011, 20:42
Roepletters: PA4MIC

Re: Linksys cisco sd216 router die stort

#5 Bericht door PA4MIC »

Er zit inderdaad een kristal in, is er een manier om dat te verzwakken of wellicht te blokkeren? Als ik goed op gelet heb tijdens de cursus dan zou ik zeggen dat er dus niet of onvoldoende gefilterd wordt na het kristal?

Bedankt zo ver voor de info.

Noobopradiogebied
Berichten: 181
Lid geworden op: 07 mei 2012, 23:24

Re: Linksys cisco sd216 router die stort

#6 Bericht door Noobopradiogebied »

Simpele oplossing? Pak hem in met aluminiumfolie....

Let wel op de warmte

PA4MIC
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 sep 2011, 20:42
Roepletters: PA4MIC

Re: Linksys cisco sd216 router die stort

#7 Bericht door PA4MIC »

Noobopradiogebied schreef:Simpele oplossing? Pak hem in met aluminiumfolie....

Let wel op de warmte
Zou dat nog veel uitmaken als de kast al van metaal is?

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Linksys cisco sd216 router die stort

#8 Bericht door EMCees »

De enige manier waarop een lan (UTP) kabel kan storen is als ie verkeerd is aangesloten.
Het aantal twists per meter is bepalend voor de datastroom die er overheen gaat.
In een utp kabel zitten namelik ook aderparen voor ISDN, en als die gebruikt zijn voor data (100 Mbit/sec) dn stoort ie wel degelijk.
http://www.inetnj.com/doc/rj45-wiring.htm voor meer info

Maar de adapter is de eerste verdachte.

PA4MIC
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 sep 2011, 20:42
Roepletters: PA4MIC

Re: Linksys cisco sd216 router die stort

#9 Bericht door PA4MIC »

EMCees schreef: In een utp kabel zitten namelik ook aderparen voor ISDN, en als die gebruikt zijn voor data (100 Mbit/sec) dn stoort ie wel degelijk.
Kan je dit iets uitgebreider/duidelijker uitleggen want op de site die je gaf kan ik er niks over vinden? Je zegt dus dat de aders in een utp kabel verschillende eigenschappen hebben?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Linksys cisco sd216 router die stort

#10 Bericht door elsinga »

Ik had altijd begrepen dat UTP kabel uniform was en dus het aantal twists per meter identiek bij alle 4 adreparen. Maar dat is dus niet zo?

Overigens zijn voor Gigabit meer aderparen in gebruik (3 of 4) dan voor 10/100Mbit (2 paren).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Linksys cisco sd216 router die stort

#11 Bericht door EMCees »

Kijk op dit plaatje
http://www.google.nl/imgres?hl=nl&clien ... =198&ty=81

Kan vast korter

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Linksys cisco sd216 router die stort

#12 Bericht door EMCees »

plaatje vat cat 5 kabel, het oranje witte en bruin witte hebben duidelijk minder twists per meter dan de blauwe en groene
Bijlagen
DSC06302.JPG

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Linksys cisco sd216 router die stort

#13 Bericht door PA2EFR »

Maar jullie weten ook heel goed dat een (blok-)kristaloscillator en 10 cm printbaan er aan een keurig zendertje vormt dat tientallen meters in de omtrek prachtige draaggolfjes geeft. Als een bugje of auto FM-transmitter dat al doet, waarom een router niet?
Bij elkaar uit de buurt houden dus.
Router beneden bij het AOP, zender op zolder of in de kelder.

Het enige dat nog te proberen is om de router in een metalen systeemkast te plaatsen met voldoende ventilatie door sleuven met (koper-)gaas.

Maar dan heb je weer geen WiFi. En WiFi is.....





een zendontvanger!

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Linksys cisco sd216 router die stort

#14 Bericht door pa8w »

Het verschil in twists doet men om onderlinge koppeling tussen de aderparen te verminderen.
Het aantal twists per meter heeft geen grote gevolgen voor de datasnelheid die erdoor kan.

Overigens kan in een slecht ontwerp veel van de clocksignalen doorlekken naar de twisted pairs, en daar als common mode storing op staan.
De datakabel gaat dan fijn als antenne fungeren.
Het kan ook zijn dat er exemplarisch iets mis is met het apparaat, b.v. een slechte interne aardverbinding van de metalen kast.

In elk geval zouden genoeg ferrieten de zaak kunnen verbeteren, maar ik zou ook zeker even kijken of de behuizing goed aan massa zit.
Met een portable ontvanger zou je kunnen checken waar de storing het hevigst is, de kabels of het apparaat zelf.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

PA4MIC
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 sep 2011, 20:42
Roepletters: PA4MIC

Re: Linksys cisco sd216 HUB die stort

#15 Bericht door PA4MIC »

Zo weer wat geleerd of dat twisten, nooit geweten dat er dus in 1 kabel verschillende ader paren met verschillend aantal twists zaten.
Afgezien hiervan zijn het fabrieks kabels dus zou dat goed moeten zijn, maar zal het van wekend eens checken.

Het is trouwens een HUB en geen router (foutje mijner kant), de print is via de afstandbusjes verbonden met de metalen behuizing. (alleen frontje en deel achterkant is plastic)
De reden waarom deze in de zelfde ruimte staat is dat ik daar meerdere netwerk devices heb dan ik kabels naar boven kan brengen. (maak er ook gebruik van om een wireless accespoint te gebruiken maar die geeft geen verstoringen)
Zal eens kijken of ik een verbetere aarding in de behuizing kan maken.

Plaats reactie