Storing LED verlichting

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Storing LED verlichting

#1 Bericht door PG7M »

Onze beneden buren hebben sinds kort LED verlichting aangelegd in hun keuken.

Ik heb gemerkt, dat ik hiervan storing heb tussen het gebied van +/- 11 en 17 MHZ. Op diverse freq. zie ik schuivende pulsen staan, als de verlichting aan staat.

Er is veel discussie over LED verlichting, maar ik heb nog niet zo gauw gelezen of de storing te verhelpen is. Uiteraard zal vervangende LED verlichting die wel goed functioneert de beste oplossing zijn, maar zijn er nog andere opties.
PG7M Robert

Noobopradiogebied
Berichten: 181
Lid geworden op: 07 mei 2012, 23:24

Re: Storing LED verlichting

#2 Bericht door Noobopradiogebied »

moet deze verlichting niet aan bepaalde eisen voldoen wat betreft radiostraling?

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Storing LED verlichting

#3 Bericht door PG7M »

Noobopradiogebied schreef:moet deze verlichting niet aan bepaalde eisen voldoen wat betreft radiostraling?
Ongetwijfeld, maar in de praktijk blijken die eisen met grote regelmaat overtreden te worden.

Helaas is de controle hier op, minimaal, heb ik het idee en komt die rommel in de handel.
PG7M Robert

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Storing LED verlichting

#4 Bericht door EMCees »

Helaas, als ze onder de 7,5 watt zijn niet.
Alleen conducted emissie moet worden gemeten.
Dien een klacht in bij AT zou ik zo zeggen.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Storing LED verlichting

#5 Bericht door PA2LAD »

EMCees schreef:Helaas, als ze onder de 7,5 watt zijn niet.
Alleen conducted emissie moet worden gemeten.
Dien een klacht in bij AT zou ik zo zeggen.
Inderdaad: er moet eerst een klacht zijn voordat er wat mee gedaan kan worden. Van horen zeggen; daar kunnen die mannen niks mee. Het is meten en vaststellen.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Storing LED verlichting

#6 Bericht door EA5JEX »

Ringkernen over de voeding?
(clamps)
Kees

Noobopradiogebied
Berichten: 181
Lid geworden op: 07 mei 2012, 23:24

Re: Storing LED verlichting

#7 Bericht door Noobopradiogebied »

laat ze maar werken bij 't AT, je betaalt er tenslotte voor......Komt er niks uit voort is het in ieder geval geprobeerd.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Storing LED verlichting

#8 Bericht door PA2LAD »

Noobopradiogebied schreef:laat ze maar werken bij 't AT, je betaalt er tenslotte voor......Komt er niks uit voort is het in ieder geval geprobeerd.
Onder het motto: zonder klacht, geen jacht!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Storing LED verlichting

#9 Bericht door PE2AAB »

EMCees schreef:Helaas, als ze onder de 7,5 watt zijn niet.
Alleen conducted emissie moet worden gemeten.
Dien een klacht in bij AT zou ik zo zeggen.
Of sneller nog, koop zelf Philips LED lampen voor ze en ga dan aan de slag met de klacht over de betreffende (goedkope pongel) LED lampen; kan jij alvast weer ongestoord luisteren ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Wiebe
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:25
Roepletters: pd0jp

Re: Storing LED verlichting

#10 Bericht door Wiebe »

Noobopradiogebied schreef:laat ze maar werken bij 't AT, je betaalt er tenslotte voor......Komt er niks uit voort is het in ieder geval geprobeerd.
Euhh
We betalen niet meer ,als zendamateur wel gewoon normale belasting maar als zendamateur hoef je niet meer elk jaar te betalen .
Leuk aan de ene kant slecht omdat volgens sommigen je dan ook geen recht meer hebt op de frequenties .
Je betaald er immers ook niet meer voor .

Groeten Wiebe.

Noobopradiogebied
Berichten: 181
Lid geworden op: 07 mei 2012, 23:24

Re: Storing LED verlichting

#11 Bericht door Noobopradiogebied »

Wiebe schreef:
Noobopradiogebied schreef:laat ze maar werken bij 't AT, je betaalt er tenslotte voor......Komt er niks uit voort is het in ieder geval geprobeerd.
Euhh
We betalen niet meer ,als zendamateur wel gewoon normale belasting maar als zendamateur hoef je niet meer elk jaar te betalen .
Leuk aan de ene kant slecht omdat volgens sommigen je dan ook geen recht meer hebt op de frequenties .
Je betaald er immers ook niet meer voor .

Groeten Wiebe.
Ze worden betaald uit algemene belasting, dus je betaald voor hun diensten. Als de controle faalt aan de voordeur (het toestaan van lekke produkten), laat ze dan maar via controle achteraf vaststellen dat er een probleem is. Wil dit zeggen dat de spots bij de buren eruit moeten? Misschien niet, het kan ook aan een dimmer liggen die gebruikt wordt. Hoe dit verhaal verder gaat is echter aan het AT, ook daar huur je ze voor in.

Hoe het juridisch in elkaar zit als zij een setje lampen bij de Gamma hebben gekocht en achteraf blijkt het een stoorbron te zijn voor een radioamateur weet ik ook niet.

En je hebt "recht" op de frequenties adhv werk wat je gedaan hebt om je diploma te halen. Wil dit zeggen dat ze frequenties gaan afpakken (verbieden voor amateurs...)?
Waarschijnlijk wel als ze deze voor genoeg geld aan telecombedrijven kunnen verkopen.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Storing LED verlichting

#12 Bericht door PA2LAD »

Ben gisteren beroepshalve bij een storing geweest die eerst onvindbaar leek. Bij navraag bij de buren ook daar wat mogen meten. De storing was weg als alle verlichting uit was. Het is een verfwinkel/hal met bovenin balken met led verlichting. Die is speciaal aangebracht om de kleuren van de verf goed te kunnen onderscheiden. Aan/uit schakelen scheelde ruim 30-35 dB noise gemeten met een VHF helical antenne van een portofoon op zeker 10 meter afstand van de balken. Dat was daar ter plekke storing nr 2 en alleen overdag als die winkel open was. Storing nr 1 was al eerder bekend geworden na zoeken: bij het donker worden gaan n.l. spotjes aan in de luifel van het pand. Zo te zien ook led's en is het pand op zeker 100 meter afstand vergeven van de Hf storing tot aan 1 GHz.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Storing LED verlichting

#13 Bericht door PA2OLD »

En dat is goed gekeurde verlichting?
Als dat zo is, hebben diverse overheidsdiensten incl. het AT toch een steekje laten vallen...
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Storing LED verlichting

#14 Bericht door PA2LAD »

PA2OLD schreef:En dat is goed gekeurde verlichting?
Als dat zo is, hebben diverse overheidsdiensten incl. het AT toch een steekje laten vallen...
Het zit nogal hoog om te kunnen zien of er een goedkeuringsmerkteken op staat. De installateur is er bijgeroepen. Hij zal er wat aan moeten gaan doen. AT is er nog niet verder aan te pas gekomen. De storing 1 is daar wel al aangemeld. Over storing 2 moet ik ze nog bijpraten.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Storing LED verlichting

#15 Bericht door PA2OLD »

Arnhem stapt over op Led-straatverlichting.
Zie: Ledlampen-voor-2300-straatlantaarns-in-Arnhem
Moeten wij amateurs in Arnhem ons nu zorgen maken...?

Afbeelding
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Plaats reactie