Info op RSGB site: PLA/PLT valt onder de EN55022

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Info op RSGB site: PLA/PLT valt onder de EN55022

#1 Bericht door PA3JMS »

Op de site van de RSGB staat een stuk over PLA/PLT. http://www.rsgb.org/news/articlelinks.php?id=0276 Hier in staat dat op 1 oktober 2011 de EN55022 is aangepast. PLT apparatuur valt nu onder deze norm en dus voldoen aan strengere emissie normen.
Apparaten die voor 1 okt 2011 op de markt zijn gekomen. Mogen nog 3 jaar verkocht worden. Apparaten die na 1 okt 2011 op de markt komen moeten aan deze norm voldoen. Er staat ook in dat als er over het apparaat binnen 3-4 maanden geen klachten komen. Het apparaat verondersteld wordt aan de norm te voldoen.

Ik ben niet geheel op de hoogte met de normen en vraag me dan ook af of dit gunstig of ongunstig is. Of is dit de norm waarin de notches beschreven zijn?

De oproep om apparaten die mogelijk niet aan de norm voldoen zo snel mogelijk te melden vind ik ook vrij bijzonder. Ik dacht altijd dat apparaten die niet voldoen aan de norm altijd van de markt gehaald konden worden. Wie weet hier meervan?
73 Jan

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Info op RSGB site: PLA/PLT valt onder de EN55022

#2 Bericht door EMCees »

Met de 55022 wordt plc beter beheersbaar. Ken de nieuwe norm nog niet.
Weet wel dat Australie de 22 van toepassing heeft verklaart en daardoor plc vrijwel onmogelijk is geworden.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Info op RSGB site: PLA/PLT valt onder de EN55022

#3 Bericht door pe5t »

PLC apparatuur viel altijd al onder de scope van EN55022.
Alleen is die norm niet verplicht. Het probleem zit in het toepassen door de leverancier van de zgn. ''technische dossierroute".
Door daarbij de lichtnetaansluiting te meten als ware het een signalport (dus met een mooie afsluiting) kan aan de limietwaarden worden voldaan. Maar het lichtnet is helaas geen mooie afsluiting zoals een twisted pair of een coax.
Australie valt niet onder de Eu richtlijn.

Kees

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Info op RSGB site: PLA/PLT valt onder de EN55022

#4 Bericht door EMCees »

De 55022 kent geen emissie (veld ) eisen on der de 30 MHz, wel conducted via de power.
Dan zit je op 56 dBuv QP gemeten tot 60 dBuv QP.
Verder gebruiken ze in Australie de cispr 22 welke dezelfde is, dus ja daar gebruiken ze ook de EN 55022.
En als je lekekr door frequentie modulatie heen en weer stuitert zal je wel QP lekker laag uitkomen.

Kortom er moeten echte veld emissie eisen komen voor dit soort zooi. Ook de installatie valt immers onder de emc richtlijn.
Die nagenoeg het zelfde is als de vergelijkbare versies in Australie en de US (FCC 15)

TheoDorus
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2012, 11:54

Re: Info op RSGB site: PLA/PLT valt onder de EN55022

#5 Bericht door TheoDorus »

Storingen komen er iedere dag meer voor zend en luisteramateur.
Ik denk dat het nog een kwestie van tijd is dan krijgt (bijna) iedereen er mee te doen.

Als het AT het al normaal vind dat iemand op een afstand van 10 meter van de stralingsbron op de 2 meterband een storing van meer als S9 normaal vind, dan weet ik het ook niet meer.

Bron AT http://www.agentschaptelecom.nl/binarie ... toring.pdf

Plaats reactie