PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Telecom

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PD0PSB

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#31 Bericht door PD0PSB »

Stel:

De beide landelijke verenigingen (en vele sub verenigingen) hebben een clubstation.
Het zou interessant zijn als *toevallig* nou net die clubstations opeens enorm veel last ondervinden van naburige Homeplug. Dit zou dan een zaak zijn om te melden aan AT.

AT en de verenigingen zouden dan rechtstreeks in conclaaf moeten over een oplossing.
Daar zou uiteindelijk een zeer interessante discussie uit kunnen ontstaan voorzien van metingen ter plaatse.

Je krijgt dan een heel andere verhouding dan het jaarlijkse residentiebezoek van een delegatie zeer vereerde amateurs bij Het Agentschap.

En er is dan een praktische hands-on hindercasus om uit te komen.

Stel nou ook nog 's dat dit bij bijna iedere landelijke amateurvereniging op aard zou gebeuren ;-)

73
Paul
PD0PSB

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#32 Bericht door pa5cal »

Dat zou mooi uitkomen zeg... Ik denk echter dat we wellicht in plaats van "agressief" tegenover het AT staan ze wellicht beter op een andere manier kunnen benaderen. Die heren doen hun werk alleen maar, werk wat ze door de overheid is opgelegd en die ook de poten onder hun stoel vandaan zagen niet dan? Laten we even wel zijn, de slechterikken zitten echt niet bij het AT zelf maar in Den Haag.

Ik zou eerder voorstellen een dialoog te starten en ze melden dat we het wellicht helemaal tot een zaak willen laten komen om de overheid, de minsters ed dus, te dwingen tot een uitspraak en oplossing te komen. Ik denk dat dat wellicht beter werkt dan die mensen het vuur aan de schenen te leggen. Met stroop iets meer dan azijn blabla je kent dat wel.

-P

PD0PSB

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#33 Bericht door PD0PSB »

Precies, het zou helemaal mooi zijn als AT en de verenigingen in goed overleg zo'n casus zouden aangaan.

Maarrrr.... Dan moet AT wel laten zien dat haar belang synchroon loopt met het onze.
En dat heb ik tot nu toe niet overtuigend kunnen waarnemen.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#34 Bericht door PA0ETE »

De slechteriken zitten vooral bij de lobby-clubs. Daarnaast speelt vooral de traagheid bij Europa een rol. En zeg nou niet dat we van Europa af moeten. Als Nederland in zijn eentje eisen gaat opstellen, dan is er vrij zeker geen fabrikant die daaraan gaat voldoen. Dat betekent dan misschien dat PLC het land niet meer inkomt, maar het geldt dan ongetwijfeld ook voor een hoop andere spullen die dan ineens niet meer voor de Nederlandse markt goedgekeurd zijn, bijvoorbeeld een deel van de huidige amateurapparaten.

Het probleem is dat vooral in dit geval de lobby, enkele jaren geleden al, heel handig gebruik/misbruik heeft gemaakt van een lacune in de Europese regelgeving, waar toen van gedacht werd dat die snel zou worden opgelost. Maar inmiddels is dat gat dus nog steeds niet helemaal gedicht.

Hoe vervelend dat ook is, het gaat vaker mis bij dit soort dingen, maar het gaat in een heel groot aantal gevallen ook gewoon heel erg goed. Dat moeten we ook niet vergeten.

Ik denk dat wij, ook met AT en de amateurclubs samen op dit moment helemaal niet zoveel meer hieraan kunnen doen. Hulde aan bijvoorbeeld de Wereldomroep die al rond 2000 dit probleem hebben aangekaart en die er toen ook al uitgebreid actie voor gevoerd hebben.

Voor nu kunnen we alleen maar roeien met de riemen die we hebben. In het geval van een individuele storing zijn er in een aantal gevallen handvatten waarmee je PLC-storing nog best heel goed kunt aanpakken. Bij veel van die PLC-apparatuur valt die storing overigens ook wel mee, maar als het stoort dan is het vaak ook direct heel erg.

Verder is het natuurlijk heel belangrijk om in de gaten te houden wat er nou uiteindelijk van die regelgeving terechtkomt die de 'notch-werking' van de PLC-modems regelt.

Als je heel concreet wat wilt doen wat dit betreft kun je volgens mij het best een Tweede Kamerlid die op dit terrein bevoegd is aanschrijven of een ter zake kundige Europarlementariër, of beter nog beide.

Ik heb dat zelf in het verleden geregeld gedaan, die mensen zijn verrassend benaderbaar en in de meeste gevallen krijg je ook heel gewoon een persoonlijk mailtje van zo'n politicus terug. De keren dat ik dat zelf gedaan heb uit bezorgdheid over bepaalde dingen heb ik niet zozeer gelet op de politieke kleur (integendeel zelfs), maar eerder op hoe betrokken de personen die ik schreef bij de materie zijn. Erg goede ervaringen heb ik wat dat betreft met Joop Atsma van het CDA, die momenteel geen kamerlid is, maar staatssecretaris, dus ik denk dat hij nu wat lastiger te benaderen is. En verder met Jan de Wit van de SP (beide niet mijn politieke voorkeuren overigens :-) ). Vooral Atsma (voormalig journalist) is bijzonder goed op de hoogte van zendamateurisme en piraterij, maar er zijn vast nog wel meer mensen die in jouw geval interessant om aan te schrijven zijn.

Eén ding: begin met die mensen liefst niet op de confronterende manier waarmee je dat hier doet, maar probeer ze een beetje te paaien en zo voor het onderwerp te interesseren als ze dat nog niet zijn. Leg bij voorkeur ook geduldig uit waarom het precies gaat, liefst met alleen het heetste hangijzer in een paar zinnen.

Mailadressen zijn op internet heel gemakkelijk te vinden, maar als je een persoon weet die je wilt benaderen kan ik je daar eventueel ook mee helpen.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#35 Bericht door PE7EB »

Richt je je nu tot Paul of tot mij John?
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Paul PD0PSB

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#36 Bericht door Paul PD0PSB »

Goed woorden John,

Ik heb (inderdaad in mildere bewoordingen) ook al contact gehad met diverse EU leden, zowel in de hoek van Telecom als de hoek van Environment. Ook met de Britse collega's regelmatig contact.

Bij het uitspreken van je zorgen krijg je inderdaad keurige officiële reply's maar bij iedere reply heb ik het idee dat men overal "vastzit in eigen beleid" en ook vooral vastzit in het beredeneren vanachter een bureau met tabellen en getallen.
Ook ontbreekt het zéér ernstig aan kennis van zaken bij de beleidsmakers.
Juist een instantie als AT die die kennis wél heeft zou meer weerstand kunnen bieden als men uitvoeringsbeleid opgelegd krijgt dat technisch eigenlijk niet deugt en waar men niet achter staat.

Als je de beleidspapieren aan de kant schuift en simpelweg een wereldontvanger aanzet en daarna een Homeplug unit, vallen er vaak schellen van ogen.

Ik word af en toe een beetje fel omdat ik het zo *verschrikkelijk* zonde vind dat de Korte Golf, waarnaar ik al luister sinds de jaren '70, een gratis grens/politiek en religie overschreidend medium, ingeleverd wordt t.b.v. digitale tv of snel&handig lokaal internet, terwijl daar zoveel andere manieren voor zijn.

Er wordt denk ik te vaak en te snel gezegd dat we ons daarbij maar neer moeten leggen "omdat het nou eenmaal zo is".
Iedereen lijkt wel een beetje murf voor dit soort zaken.

Er is tenslotte maar <<1>> Korte Golf.
Zijn we die kwijt dan zijn we die kwijt....

73
Paul
PD0PSB












PA0ETE schreef:De slechteriken zitten vooral bij de lobby-clubs. Daarnaast speelt vooral de traagheid bij Europa een rol. En zeg nou niet dat we van Europa af moeten. Als Nederland in zijn eentje eisen gaat opstellen, dan is er vrij zeker geen fabrikant die daaraan gaat voldoen. Dat betekent dan misschien dat PLC het land niet meer inkomt, maar het geldt dan ongetwijfeld ook voor een hoop andere spullen die dan ineens niet meer voor de Nederlandse markt goedgekeurd zijn, bijvoorbeeld een deel van de huidige amateurapparaten.

Het probleem is dat vooral in dit geval de lobby, enkele jaren geleden al, heel handig gebruik/misbruik heeft gemaakt van een lacune in de Europese regelgeving, waar toen van gedacht werd dat die snel zou worden opgelost. Maar inmiddels is dat gat dus nog steeds niet helemaal gedicht.

Hoe vervelend dat ook is, het gaat vaker mis bij dit soort dingen, maar het gaat in een heel groot aantal gevallen ook gewoon heel erg goed. Dat moeten we ook niet vergeten.

Ik denk dat wij, ook met AT en de amateurclubs samen op dit moment helemaal niet zoveel meer hieraan kunnen doen. Hulde aan bijvoorbeeld de Wereldomroep die al rond 2000 dit probleem hebben aangekaart en die er toen ook al uitgebreid actie voor gevoerd hebben.

Voor nu kunnen we alleen maar roeien met de riemen die we hebben. In het geval van een individuele storing zijn er in een aantal gevallen handvatten waarmee je PLC-storing nog best heel goed kunt aanpakken. Bij veel van die PLC-apparatuur valt die storing overigens ook wel mee, maar als het stoort dan is het vaak ook direct heel erg.

Verder is het natuurlijk heel belangrijk om in de gaten te houden wat er nou uiteindelijk van die regelgeving terechtkomt die de 'notch-werking' van de PLC-modems regelt.

Als je heel concreet wat wilt doen wat dit betreft kun je volgens mij het best een Tweede Kamerlid die op dit terrein bevoegd is aanschrijven of een ter zake kundige Europarlementariër, of beter nog beide.

Ik heb dat zelf in het verleden geregeld gedaan, die mensen zijn verrassend benaderbaar en in de meeste gevallen krijg je ook heel gewoon een persoonlijk mailtje van zo'n politicus terug. De keren dat ik dat zelf gedaan heb uit bezorgdheid over bepaalde dingen heb ik niet zozeer gelet op de politieke kleur (integendeel zelfs), maar eerder op hoe betrokken de personen die ik schreef bij de materie zijn. Erg goede ervaringen heb ik wat dat betreft met Joop Atsma van het CDA, die momenteel geen kamerlid is, maar staatssecretaris, dus ik denk dat hij nu wat lastiger te benaderen is. En verder met Jan de Wit van de SP (beide niet mijn politieke voorkeuren overigens :-) ). Vooral Atsma (voormalig journalist) is bijzonder goed op de hoogte van zendamateurisme en piraterij, maar er zijn vast nog wel meer mensen die in jouw geval interessant om aan te schrijven zijn.

Eén ding: begin met die mensen liefst niet op de confronterende manier waarmee je dat hier doet, maar probeer ze een beetje te paaien en zo voor het onderwerp te interesseren als ze dat nog niet zijn. Leg bij voorkeur ook geduldig uit waarom het precies gaat, liefst met alleen het heetste hangijzer in een paar zinnen.

Mailadressen zijn op internet heel gemakkelijk te vinden, maar als je een persoon weet die je wilt benaderen kan ik je daar eventueel ook mee helpen.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#37 Bericht door PA9X »

Is het een idee om in ieder geval op dit forum een topic te openen waar we "slechte" Homeplugs met merk en type kunnen opsommen?

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#38 Bericht door PA3LS »

Dat is een uitstekend idee, maar ook de storingsvrije varianten daarvan moeten er dan in komen. Ik denk alleen dat er niet zoveel ervaringsdeskundigen op dit forum zitten, maar wie weet :)

Het is jammer dat de KG grotendeels verloren gaat, maar meestal is het goedkoper om zendtijd in te kopen bij lokale zendertjes en sinds het internet kunnen mensen ook over lansgrenzen communiceren voor heel weinig geld.

Als er actie wordt ondernomen tegen PLC, is het misschien ook nuttig om te kijken naar hoe die techniek wél zou kunnen worden toegepast. Bijvoorbeeld door het implementeren van afgeschermde getwiste lichtnetbekabeling en verlengsnoeren e.d.
Een beetje goodwil tonen kan flink helpen.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#39 Bericht door EMCees »

Een niet nader te noemen amateur vereniging heeft een onderzoek gedaan naar PLC, dit onderzoek is nooit openbaar gemaakt omdat een PLC leverancier die vereniging met een dwangsom van 1 miljoen euro per dag dreigde.
Dat viel buiten die vereniging haar WA verzekering.
Dus...

De Veron is al van voor 1997 bezig omdit probleem op de kaart te zetten, en zit daarom oom in de NEC-EMC cie. maar hier draaien molens erg traag.
Vergelijk met: Een auto laten terug keuren tot brommer (dat gebeurt heel veel in het oosten van het land). Dan rij je gewoon met je BMW X5 in zijn eerste versnelling max 45 per uur. En dat mag.
Nu ook dat PLC AT staat op het standpunt dat er geen normen zijn voor emissie beneden de 30 MHz met als gevolg dat die PLC modems het lichtnet wat bedoeld is voor energie transport als communicatie medium gebruiken. En gelet op de inherente asymmetrie van dit net werkt dit uitsteekbaar als antenne.

En hier zit de bottle neck.

PD9R
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 nov 2010, 20:16

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#40 Bericht door PD9R »

EMCees schreef:Een niet nader te noemen amateur vereniging heeft een onderzoek gedaan naar PLC, dit onderzoek is nooit openbaar gemaakt omdat een PLC leverancier die vereniging met een dwangsom van 1 miljoen euro per dag dreigde.
Cees, is hier sprake van een door de rechter opgelegde dwangsom, of gaat het hier om afpersing?

Waarom niet gewoon publiceren? Indien de bevindingen van dit onderzoek met feiten gestaafd kunnen worden heb je m.i. niet echt veel te vrezen indien het ooit zover mocht komen dat er een rechtszaak volgt. Sterker nog, het zal een uitgesproken kans zijn om eindelijk eens jurisprudentie te krijgen.
73, PD9R Rob

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#41 Bericht door EMCees »

Ik ga het niet publiceren, het ging om een civiele dwangsom waarmee de importeur dreigde.
Het auteurs recht ligt bij een persoon, niet bij een vereniging.

Kortom, het blijkt een hot issue te zijn.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#42 Bericht door PE7EB »

Om het even simpel te zeggen: een commerciële partij heeft iemand bedreigt/onder druk gezet, omdat die persoon/organisatie een deksel van een beerput wilde open schuiven!
Weet Nelie daar al van!
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#43 Bericht door PE1PQX »

EMCees schreef:Ik ga het niet publiceren, het ging om een civiele dwangsom waarmee de importeur dreigde.
Het auteurs recht ligt bij een persoon, niet bij een vereniging.

Kortom, het blijkt een hot issue te zijn.
Dan wordt het eens tijd dat die importeur genadeloos aan de schandpaal eindigt.
Als de metingen feiten aan het light brengen, kan deze importeur er ook niet omheen, commerciële belangen of niet...
Wet is wet en ook die importeur heeft zich er aan te houden.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#44 Bericht door PA0MJM »

Maar dit soort meetgegevens zijn toch alom bekend? o.a.:http://www.ce-mag.com/archive/03/ARG/hansen2.html of: http://www.emc.york.ac.uk/cost286/JTA/Battermann-1.ppt

Maar principieel:
Dreigen is èèn ding, maar dat bij de rechter voor elkaar krijgen is hèèèl iets anders :twisted: en als het al tot een dwangsom komt, bepaalt de rechter die en niet de eiser.
Waar blijven we zo met onze vrijheid van meningsuiting?? :evil: Meningsuiting? Metingsuiting :!: :!: :!:

Als het bovendien mijn vereniging is mag ze met alle soorten van genoegen lidmaatschapsgeld besteden aan de juridische procesgang. :!:
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#45 Bericht door PA3FS »

In ieder geval wel de klachten blijven melden bij het AT en http://emc-emf.veron.nl/ :!:
Heeft de Vrza ook een meldpunt :?:

Plaats reactie